Jump to content
Annons

Ravioli

Medlem
  • Antal inlägg

    88
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Kvinna
  • Stad/plats
    Sthlm
  1. Det handlar varken om kontroversiella texter eller något annat upprörande. Det enda är i så fall att inspelningskvalitén möjligen var lite crappig. Inte heller har denne någon anledning att vara arg på mig, vi har inte pratat på flera år och har aldrig varit ovänner. Någon ersättning var det aldrig tal om för någon av musikerna eftersom båda projekten gick med stor förlust (som så ofta när man kör på hobbynivå). Ni verkar överens om att jag inte behöver oroa mig för att personens advokat eller liknande ska dyka upp med ett cease and desist? (En excentrisk person detta och möjligtvis rik, skulle inte förvåna mig om legala aktioner kom på tal.) Ville ha lite kött på benen innan jag svarade på mailet.
  2. Vi skrev inga papper eller så, allt var på kul typ: "Vill du sjunga lite på en låt som många sen kommer att ladda ner och gilla?" Inga pengar inblandade heller. Jag har visserligen tagit betalt för demosar men detta har såklart inte gått med någon som helst vinst. Precis så har jag fattat det också. Visst är det väl så? Nu kan man inte se på hemsidorna vem det var som medverkade eftersom jag tog bort det, men det finns massa Youtube-klipp och hur många Last FM och liknande som helst, så att radera personen från nätet är nästan helt omöjligt efter all denna tid.
  3. Hej! Vet inte om denna fråga varit uppe tidigare och visste inte riktigt vad jag skulle söka på. Det är så att en sångare som jag använt, dels som stämsångare på en låt och solosångare på ett helt projekt nu plötsligt kräver att jag ska ta bort alla låtar som denne medverkar på från nätet. Det har inte skett något bråk eller liknande, helt plötsligt fick jag bara ett mail efter att inte hört av vederbörande på flera år. Till saken hör att den låt där personen sjungit endast stämmor plus en liten fras är ganska spridd på nätet och populär. Vi är ett band som fått mycket uppmärksamhet och är väldigt omtyckta men vi har inget skivkontrakt eller så. Denna låt är en av våra största "hits" och det känns för jävligt att behöva ta bort hela låten bara för att den här personen kräver det. Personen kräver också att vi ska sluta sälja våra demos (där denne alltså är med i ungefär tio sekunder på en låt). Jag har just suttit och tagit bort personens namn från alla hemsidor och MySpace m.m. Nu undrar jag: Vad säger lagen om detta? Kan personen ta till "legal actions" för att tvinga mig att ta bort låtarna? Vet ju inte om denne har ett skivbolag med sig, det förtäljde inte mailet. Om personen har fått skivkontrakt kanske skivbolaget så att säga äger rösten, men hur funkar det egentligen? Vad gör jag?
  4. Åfasen, jag trodde vanliga dynamiska kunde gå sönder av det? Läste det på ett annat forum. Jaja. Annars kanske man också kunde ha stängt av 48V och kopplat in en extern preamp med fantommatning. Nu till nästa grej, finns det drivare till Vista och fungerar kortet i så fall bra i Vista? (EMU 0404 USB alltså.)
  5. Funderade på att köpa EMU 0404 USB2 eftersom så många verkar tycka att den har bra preampar och inte så mycket problem med latency. Men sen läste jag att man väljer fantommatning för antingen en av ingångarna eller båda och då kan man ju inte micka upp en gitarr med dynamisk mick och en kondensatormick i bakgrunden t.ex. (Kan man ens spela in två kanaler samtidigt?) Lexicon Omega har jag också tittat på. Där verkar man däremot kunna köra en mick utan fantommatning och en med, samtidigt - har jag rätt? Däremot verkar folk ha haft mycket problem med knaster, latency och brusiga preamps. Har även tittat lite på Edirol UA-25EX och M-Audio Fast track pro men de verkar lida lite av samma problem som EMU-kortet - att man inte kan spela in dynamisk mick och kondensatormick samtidigt eftersom phantom power-switchen slår på fantommatning för hela lådan. Är Lexicon Omega verkligen så dåligt att det är värt att skippa denna funktion med att spela in med och utan phantom power samtidigt? (Om det nu är så.) Eller är EMU 0404 USB2 såpass mycket bättre att det är värt att bortse från den lilla nackdelen?
  6. Jag funderar på att göra en fattig mans reamping-variant. Det jag tänkte göra var att lira in en gitarr som dels går till en uppmickad förstärkare och samtidigt direkt in i ljudkortet som en ren, lajnad signal. (Sistnämnda kan jag då använda t.ex. Amplitube på.) Nu undrar jag om jag verkligen behöver en sån där DI-box. Jag har vanliga preamps att köra till ljudkortet från gitarren. Det här kanske är helt puckat tänkt, men kunde man inte använda en sån här som splittar signalen i två från gitarren: Eller blir det för mycket kvalitetsförlust eller något annat tjafs?
  7. Min erfarenhet är att de visst har problem, fast de talar inte om det för att vara tuffa. 😛 Så var det i ett band jag lirade i - bara jag fick hörselskador, ingen annan. Inte förrän tio år senare uppdagades det att en hade lite dålig hörsel och en hade fått tinnitus fast verkade inte bry sig så mycket. Det finns en skön scen i ett Simpsons-avsnitt där Homer säger att hans öron är heeeelt intakta trots otaliga konsertbesök. Men sen hoppar perspektivet till Homers huvud och man hör ett dovt: "Ooooooooooooooooo". Tycker det är ganska talande. Vad gäller gjutna proppar tycker jag det var bortkastade pengar, i alla fall för mig. Proppar för 40 spänn (Peltor Expand) satt mycket bättre och skar också ganska jämnt (jag märker inte någon skillnad).
  8. Ravioli

    Spotify

    Jaha, så skivbolagen gillar denna tjänst på grund av att upphovsrätten inte kränks? Då vill jag bara tala om att mitt bands låtar finns på Spotify. Vi har aldrig haft skivkontrakt och många av våra låtar har inte ens släppts för publik nedladdning utan endast gått att köpa på skiva av oss personligen. Intressangt. Inte för att jag klagar, man får väl fler lyssnare på detta sätt vilket ju är bra, men det vore kul med en förklaring! 🙂
  9. Testament - Formation of Damnation. Snyggast ljud också!
  10. Jag älskar när man har i huvudet precis hur det ska låta och så kommer en annan musiker in och gör sin grej HELT annorlunda än vad man hade tänkt. Ofta blir det mycket bättre än det man hade i huvudet och en euforisk känsla infinner sig. 😉 Har hänt mig flera gånger. Det coolaste är när det blir flera såna grejer på raken - en sångare gör fantastiska sångmelodier man inte kunnat föreställa sig, trummisen överraskar, någon studiojeppe kommer med ett skitbra förslag. Jag håller verkligen med Kirsti Tomita angående det där att man kan bli "kär" i nån som gör en imponerande musikalisk grej. Helt platoniskt men lika härligt, hahahaha!
  11. Bumpar, jättegammal tråd. Sorry. Bättre än att skriva en ny tänkte jag. 🙂 Jag undrar en sak. Den här sajten hitquarters.com är det en sajt liknande Songbox? Alltså, att man kan skicka låtar till musikförlag/skivbolag via mp3:or på nätet? Eller gör betalversionen bara så att man får se adresser till bolagen?
  12. Nä fan, jag ger upp!! Slänger Poden i brasan nu. Guitar Rig får duga. Jäkligt vasst och onaturligt ljud men bättre det än Podens pest-eller-kolera-syndrom (plonkigt eller grötigt). Pod funkade när man körde ett kasst ljudkort och lika kass gitarr. Ihop med mitt Delta 66 lägger den, oavsett setting, till massor med frekvenser. Och det är inte den vackra sorten... 😉
  13. Hur jag än sliter och drar i knobsen på min Pod 2.0 så får jag inte någonting som ens liknar det ljud jag vill ha för sologitarr. Jag vill ha något som inte är så plonkigt, dvs. det ska vara visst tryck i det. Samtidigt får det inte vara alltför grötigt (som är lätt hänt med Pod). Enligt mig är det här ett bra ljud: Blotted Science Om nån skulle vilja hjälpa mig att ratta fram ett bra sololjud med Poden så vore det guld! Vet att detta är en gammal maskin, men någon kanske har några gamla settings där hemma som ligger och skräpar? 🙂 (Det finns ju sätt att retrieva sparade settings.) Äger även Guitar Rig så om ovanstående verkar alltför omöjligt tar jag även emot förslag på settings till den. 😄
  14. Jag håller med denna talare. Har ibland lekt med tanken att en stor hit för första gången skulle skickas med hafsig inspelning och dålig ljudkvalitet till ett förlag och om de i så fall skulle kunna identifiera den som en bra låt och inleda ett samarbete. Det är inte så säkert! Som nån sa, det är inflation. I jobbet sitter jag själv och letar bilder från olika bildbanker. Det finns säkert många bilder som skulle blivit fruktansvärt bra med lite beskärning och annan bildbehandling. Men varför göra sig det besväret när det även finns massor med "färdiga" bilder jag bara kan använda? Tittar man på flera hundra om dagen är det väldigt lätt att dissa. Vet inte om det var en bra liknelse. 🙂 Letar du efter folk som kan lira in din låt så finns det ju Demoakuten. Har inte testat dem själv men de gör professionella inspelningar av dina låtar mot ett bra pris. Tycker idén verkar bra! Jag tycker MySpace fungerar fortfarande! Jag får flera adds per dag och mitt bands MySpace-sida har snott massor av trafik från vår vanliga hemsida. Bra sätt att bygga upp en fanbase.
×
×
  • Skapa ny...