Jump to content
Annons

Vilken dator använder du huvudsakligen? (2008 års upplaga)


Björn Olsberg

Kort enkät om vad medlemmarna huvudsakligen använder  

326 röster

  1. 1. Använder du huvudsakligen PC eller Mac?

    • PC
      196
    • Mac
      130
  2. 2. Vilket operativsystem använder du för musikskapande?

    • Windows XP
      167
    • Windows Vista
      19
    • Mac OS X
      128
    • Linux
      8
    • Annat
      4
  3. 3. Stationärt eller bärbart?

    • Stationärt (stående, rack mm)
      221
    • Stationärt (typ Mac Mini, Shuttle osv)
      16
    • Bärbart
      89


Recommended Posts

Bärbar, hp/compaq nx9420 till hemstudion. Win xp, ca ett år gammal. Jag tänkte köpa en stationär (för den står verkligen mest där den står), men så dök den upp som "kampanj" så det blev ett riktigt bra köp. Funkar på alla sätt klockrent. Jag gillar HP sen tidigare, hade en hp/compaq nx7010 innan denna, som oxå var helbra.

Oh, en till som kör HP 🙂 Jag kör med en HP/Compaq NC6000, laptop då alltså, med Win XP Pro SP3, 1,5GHz, 512mb RAM, och datorn är ungefär fyra år gammal. Tar ju bra mycket längre tid att arbeta i sequencern än med en lite nyare dator, men det funkar och jag har inte råd med något annat.

Redigerat av Pestbarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Måste säga att jag e förvånad att efter 100 röster, PC har 61% av rösterna..

Macen borde ju vara större i musikkretsar, kanske ändrar sej när flera röstat 😉

Tror det var mer Mac förr i tiden. Nu är det många som börjar hemma och sedan fortsätter med PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men jag kör Ubuntu i vardagslag, använder bara OS X till musicerande.

Varför då? OS X är ju överlägset Ubuntu på det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag kör Ubuntu i vardagslag, använder bara OS X till musicerande.

Varför då? OS X är ju överlägset Ubuntu på det mesta.

Då du Glaskatten, är den som starkast försvarar varumärket Apple och i synnerhet Mac (min analys av lästa trådar),

så skulle det vara kul och läsa din analys om varför Macen ännu inte kommit ikapp PC'n i antalet användare i detta forum ??

Frågorna kan ju bli många om varför t.ex,

PC-användarna e korkade som inte fattat Macen's storhet

Finns mera piratapps till PC'n än Mac

Antalet misslyckade PC-användare som konverterar till Mac börjar sina

Att PC-användarna har genomskådat *myten* om att Mac-användarna e mera kreativa i sitt DAW

Att PC-användarna gillar att pilla med hårdvara å confa sitt OS i högre grad än Mac-användarna

som sagt frågorna e många, säkert svaren oxå

MVH :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag kör Ubuntu i vardagslag, använder bara OS X till musicerande.

Varför då? OS X är ju överlägset Ubuntu på det mesta.

Vill vi verkligen ha sådant här trams i denna tråd?

Men jag kanske inte ska klaga, jag är ju ny här och ska väl stå ut med det mesta, antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

I detta nu, så gör jag allt mitt på en PB 12´1,5 ghz (samt ett gäng med externa hd:s)

Motu 8 pre (samt ett M-Audio 410 om man ska ut å resa å spela in ideer)...

Kommer dock att snart uppgradera till en iMac 20 eller 24´

Edit;

justja... Logic Pro 7

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag kör Ubuntu i vardagslag, använder bara OS X till musicerande.

Varför då? OS X är ju överlägset Ubuntu på det mesta.

De har båda sina för och nackdelar. Beror på vad man använder sin dator till.

Men den diskussionen hör väl inte riktigt denna tråden till?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Ny dator och håller kvar vid PC, med Windows XP Pro. Kör Core Duo 3,16, 4gb RAM och rejält med hårddiskutrymme plus ett Antecchassi med utrymme för mer grejor... tyvärr köpte jag den på Datorbutiken innan de kursade men jag hann ju i alla fall få burken innan de totaldök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Macbook Pro 15,4" 2.4GHz. Har en extra skärm när jag är hemma på kammaren. Logic och PT LE. Väntar på beställd resp förbeställd version 8 för bägge programmen. Gammal men väl fungerande M-box. Skulle dock vara kul med en lite fräschare M-box av en rad anledningar, bl a den integrerade midin. Har haft lite tjafs till och från med ett litet midiman-interface.

Såg också lite mer eller mindre syrliga kommentarer ang PC vs Mac tidigare i denna tråd. Är ute och spelar ganska mycket själv och träffar då andra musikanter på olika nivåer. Likaså arbetar jag som lärare på Medieprogrammet i Gbg-området. I egenskap av detta kommer jag ofta i kontakt med folk inom TV, radio, musikstudio, tidningar, multimedia etc. Min erfarenhet är helt klart att de flesta på "gräsrotsnivå" kör PC-baserat och ofta med Q-base. Mac är hyfsat sällsynt i detta "segment". Dock ser jag det betydligt oftare nuförtiden än vad jag gjorde för 3 - 4 år sedan.

När man sen tittar på dem som helt eller delvis försörjer sig på att arbeta med ljud så sker det en skiftning till Macens fördel. Även här upplever jag också att detta är tydligare än för några år sedan. Då fanns det ett, med Gbg-mått mätt, stort antal sk "mid-priced studios" som körde PC med antingen Protools eller Q-base. Många av dessa har nu försvunnit alt gått över till Mac. Anledningen till att många försvunnit sägs vara att det är dessa "mid-priced studios" som har känt av "hemmarevolutionen" mest. "Varför spela in i en sån studio när vi, för samma pris, själva kan skaffa oss grejorna?", ungefär så.

Till sist: Jag skriver inte det här för att påstå att det ena är bättre än det andra eller för att reta upp någon. Jag ville bara ge en bild av det jag ser när jag är ute och rör på mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jag har beställt en ny dator, men har hört att man inte kan byta från vista till xp? Någon som kan om sånt, vill köra xp faan 🙂

Tillverkaren kan nedgradera Vista-licensen till XP, men som privatperson kan man inte göra det, så du måste beställa den med XP.

Vissa tillverkare av laptops har inte ens tagit fram några XP-drivrutiner för hårdvaran, så där kan det vara kört. Välj i så fall bort Vista Home, eftersom man inte kan styra grafikresurser lika bra som i de större Vista-versionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har beställt en ny dator, men har hört att man inte kan byta från vista till xp? Någon som kan om sånt, vill köra xp faan 😕

Tillverkaren kan nedgradera Vista-licensen till XP, men som privatperson kan man inte göra det, så du måste beställa den med XP.

Vissa tillverkare av laptops har inte ens tagit fram några XP-drivrutiner för hårdvaran, så där kan det vara kört. Välj i så fall bort Vista Home, eftersom man inte kan styra grafikresurser lika bra som i de större Vista-versionerna.

Jag har som privatperson nedgraderat från Vista till XP, dagarna före Julafton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har beställt en ny dator, men har hört att man inte kan byta från vista till xp? Någon som kan om sånt, vill köra xp faan 😕

Tillverkaren kan nedgradera Vista-licensen till XP, men som privatperson kan man inte göra det, så du måste beställa den med XP.

Vissa tillverkare av laptops har inte ens tagit fram några XP-drivrutiner för hårdvaran, så där kan det vara kört. Välj i så fall bort Vista Home, eftersom man inte kan styra grafikresurser lika bra som i de större Vista-versionerna.

Jag har som privatperson nedgraderat från Vista till XP, dagarna före Julafton.

Det visste jag inte att man fick, utan jag trodde bara att det var OEM-tillverkare som fick nergradera till XP på en Vista-licens, eftersom det är den info jag har fått tidigare - men det kan ju vara bra att veta för de som vill göra så. 🙂

- eller är det så, att du har installerat en normal XP-licens i stället ör Vista, som medföljde? För så kan man förstås alltid göra själv om det finns XP-drivrutiner tillgängliga till all hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Kör nu:

PC inget annat

Egen softmoddad ver. av XP

Stationärt placerat betongblock.

I framtiden:

Har funderat på en MAC men de verkar inte så uppgraderings vänliga för börsen.

W7.. lockar inte precis... frestande med stöd för mer RAM-minne det är väl allt.

Bärbart & Stationärt, ett trådlöst liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)

Eftersom det var frågan om vilken dator man använde i huvudsak blir det för min del den stationära, använder en bärbar för mer mobila inspelningssituationer, tycker om att experimentera med nya platser och miljöer.

Men som sagt i huvudsak:

Stationär PC med Win XP Home 32bit

Kör Digi002 via Firewire.

Har aldrig provat Mac, skall erkänna att jag är liiite nyfiken på att testa i rent utbildningssyfte 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...