Jump to content
Annons

Vilken dator använder du huvudsakligen? (2008 års upplaga)


Björn Olsberg

Kort enkät om vad medlemmarna huvudsakligen använder  

326 röster

  1. 1. Använder du huvudsakligen PC eller Mac?

    • PC
      196
    • Mac
      130
  2. 2. Vilket operativsystem använder du för musikskapande?

    • Windows XP
      167
    • Windows Vista
      19
    • Mac OS X
      128
    • Linux
      8
    • Annat
      4
  3. 3. Stationärt eller bärbart?

    • Stationärt (stående, rack mm)
      221
    • Stationärt (typ Mac Mini, Shuttle osv)
      16
    • Bärbart
      89


Recommended Posts

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Måste säga att jag e förvånad att efter 100 röster, PC har 61% av rösterna..

Macen borde ju vara större i musikkretsar, kanske ändrar sej när flera röstat :rolleyes:

Nja, jag är inte så förvånad. Pc växte ordentligt under flera år och 2005 såg det ut så här efter 287 röster bland forumets medlemmar:

post-1-1218233686.png

Källa: Sitter du på en Pc eller Mac?

Det är naturligtvis för tidigt (om ens möjligt) att dra några korrekta slutsatser, men tendensen tror jag ganska väl avspeglar verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

PC, Windows Vista, Stående Stationärt.

Works like a charm!

Sugen på bärbart om inte allt för lång tid... 🙂

Rekommendationer för beatproducering i parken, en varm onsdagskväll? Bärbart, med ett Tillhörande M-Audio Audiophile FireWire? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att jag e förvånad att efter 100 röster, PC har 61% av rösterna..

Macen borde ju vara större i musikkretsar, kanske ändrar sej när flera röstat :rolleyes:

Jag tycker inte att det är så förvånande. Trots allt har ju Apple inte mer än ca 5% (andra kvartalet i fjol var det mindre än 4.1% world-wide, men det är nog rimligt att anta att det har vuxit lite sedan dess...) av marknadsandelarna när det gäller persondatorer, så jag är nog snarare lite förvånad över att det inte är större övervikt för PC bland rösterna - men det är antagligen just för det du säger, att det finns en förhållandevis stor användarbas bland musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har byggt mig en liten men funktionell studio, där jag har ett stationärt kraftpaket med M-Audio Delta 1010LT. Kör Win XP, men har Flyakite OSX, då jag är allergisk mot Windows grafik, men inte är redo att ta klivet in i Mac-världen (då inte alla mina DAW funkar utan VirtualBox eller liknande). :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Måste säga att jag e förvånad att efter 100 röster, PC har 61% av rösterna..

Macen borde ju vara större i musikkretsar, kanske ändrar sej när flera röstat 😕

Jag tycker inte att det är så förvånande. Trots allt har ju Apple inte mer än ca 5% (andra kvartalet i fjol var det mindre än 4.1% world-wide, men det är nog rimligt att anta att det har vuxit lite sedan dess...) av marknadsandelarna när det gäller persondatorer, så jag är nog snarare lite förvånad över att det inte är större övervikt för PC bland rösterna - men det är antagligen just för det du säger, att det finns en förhållandevis stor användarbas bland musiker.

Många tänker inte på att PC'ns stora marknadsandel till stor del beror på att väääldigt många PC finns på storföretag i tusental där de mest används som skriv och räknemaskiner.....Macens användarbas är betydligt större än 5% bland kreativa proffsanvändare (fotografer,filmare,grafiker och självklart musiker) men även som hemdator så ligger andelen högre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bärbar, hp/compaq nx9420 till hemstudion. Win xp, ca ett år gammal. Jag tänkte köpa en stationär (för den står verkligen mest där den står), men så dök den upp som "kampanj" så det blev ett riktigt bra köp. Funkar på alla sätt klockrent. Jag gillar HP sen tidigare, hade en hp/compaq nx7010 innan denna, som oxå var helbra.

Något märkligt att det inte finns en docka till min HP, som bussar FW. Det hamnar på minussidan.

En annan äldre bärbar, toshiba M1, funkar som "iTunesmaskin" till hemstereon.

Link to comment
Dela på andra sajter

macbook

Osx leopard

ljudkort: edirol ua25

mic: mxl 990

midi keyb: eastone nånting ^^

Logic 8 rewirat med reason 4

Datorn är jag mer än nöjd med, extremt lättanvänd stabil och snygg 😕

Ljudkortet är jag faktisk också mycket nöjd med, mest för tt det är lätt att ta med sig, det låter inte dåligt.. även om saker nuförtiden sällan låter just dåligt.

men det är gott att t.ex. kunna ta med sig datorn och ljudkortet istället för att instrumentalister och sångare ska behöva åka hem till dig. dock så är två kanaler lite begränsande ibland.

Mikrofonen tycker jag väl sådär om, min kan vara dåligt hanterad, men tycker inte att den ger nåvidare ren signal och har relativt mycket brus, och den färgar ljudet. sen kostade den ju 600kr också + att den är gammal.

Logic 8 använder jag mig av för att det är det jag fått lära mig i skolan, körde tidigare protools, men har inte lika stor användning av protools hemma i lägenheten, om man t.ex. vill ha tillgång till fler midi instrument. och reason har jag precis lärt mig, galet bra program, instrumenten är något av det bästa jag hört i midi väg och sjukt kul att kunna koppla och ha sig som man vill, att kunna köra rewire är så jävla bra att det finns inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör XP Pro på en egenhändigt byggd PC med Intel Q6600. Funkar fantastiskt bra och som en dröm jämfört med min gamla AMD-burk. Har alltid tyckt att PC känns kraftfullare och lite mer härligt rå än Mac, trots att jag sitter med en tämligen kraftfull Mac hela dagarna på mitt "riktiga jobb".

Oh just det! Ljudkort: RME FF800 och Audient ASP008 med ADAT-kort, samt en Lucid ADA 8824. Ytterligare preamps: Neve 1073 DPA, SSL Xlogic Alpha VHD, Universal Audio 4110 och en API 3124+. Och så en Neve 8816. 😕

/Dex.

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med en stationär med Intel Quad med 4 kärnor på 2,8 ghz, 3 gb/ram och

två seriel-atadiskar på 320 gb styck samt Vista Premium. Funkar klockrent

både med Sonar 7PE, Reason och Cubase 4. Kör med M-audio Delta 1010 men ska

snart skaffa externt Motu 828 MK3 med firewire.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör PC

Alla coola freewares finns ju mest till PC, utbudet ör avseävrt större. Sedan finns vissa program bara till PC, t.ex. flera ljudredigerare (wavelab, soundforge). Dessutom är det lättare att hitta program till PC i allmänhet, och som hemmapulare har man ju allt i samma dator. Synd att inte logic finns till PC längre bara .... är väl den enda anledningen till att köra mac egentligen. Annars kan väl Macen inte något som inte en PC kan med rätt operativsystem och applikationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aja själv kör man på arbetsplatsen en PC med Linux Fedora 8 som operativsystem, interna ljudkortet är ett vanligt inbyggt om inte jag minns helt fel och dom externa ljudkorten är delta 1010 och delta 66, dock kör jag också en bärbär pc med både windows vista och Linux Fedora 9 med ett inbyggt ljudkort som medföljde, kör med Edirol FA-101 som externt ljudkort till min bärbara pc, en annan på min arbetsplats kör med Mac, dock används inte den lika mycket som dom andra operativsystemen. Men till ett band som jag är ljudtekniker åt kör jag mest på min bärbara pc med vista och fedora 9, programmen jag använder mest är Audacity och Ardour.

Link to comment
Dela på andra sajter

Macbook Pro, 2.4ghz med 2gb ram, 7200rpm 200gb disken. Även en extern Lacie 320gb-disk.

Sitter i Reason 4 och Logic 8.

Hade tidigare en Powermac G4, men åskan tog den för en månad sen ungefär. 🙂

Har inte köpt något ljudkort ännu, men det ska införskaffas så snart som möjligt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...