Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har bara en undran. Är det nån som har testat ARC eller ERGO? Hur LÅTER det?

Om det nu låter bra så ger jag katten i HUR det funkar och om det borde funka över huvud taget.

Edited by FlyRider
  • 5 months later...
Annons
  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag har provat! Kort sammanfattning:

- Hör ingen som helst skillnad med den på eller av.

Kör Event 20/20's och rummet är väl inte direkt optimalt, mitt problem e parallella väggar och platt betongtak = ganska hårt ljud. Hörnen på sidorna om monitorerna och under skrivbordet 🙂 så är det rätt basigt, lite resonans runt ~2-300hz typ.

- Tveksam elektronik design.. På power off så trodde jag monitorerna och mina öron skulle lägga av. Shit vilken jord-smäll. Visst, man ska stänga av i tur och ordning men herre gud, t.o.m. billiga dj-mixers låter ju ingenting på power off.

- vid hög volym, rattar man snabbt på volympotten så hör man tydliga volym-knäpp/knatter. Mao, låg upplösning på hur dom läser av potten och klantigt att om i mjukvaran inte fixar en sån grej.

- Svårt att säga om det verkligen är så men jag innbillar mig att jag på tomgång, dvs inget ljud på, ibland hör korta högfrekventa zipper ljud.

Posted

Det var som 17!

Det du beskriver hade jag nog mer väntat mig av IK's plugg.

Är det någon som har testat IK's variant och kan säga några ord om den?

Jag tillhör "gamlingarna" som envist akustikbehandlar bort problemen, så jag är inte på gång att köpa, men det är ju intressant att höra vilka erfarenheter folk har av dessa tekniker som påstås vara så revolutionerande...

Posted
Det var som 17!

Det du beskriver hade jag nog mer väntat mig av IK's plugg.

Är det någon som har testat IK's variant och kan säga några ord om den?

Jag tillhör "gamlingarna" som envist akustikbehandlar bort problemen, så jag är inte på gång att köpa, men det är ju intressant att höra vilka erfarenheter folk har av dessa tekniker som påstås vara så revolutionerande...

Jag har hört mig för om man kan låna den (från luthman), får se om det är möjligt. Om den gör det dom säger att den gör så skulle den ju vara mycket prisvärd men jag har mina tvivel.

Posted
Är det någon som har testat IK's variant och kan säga några ord om den?

Jag har inte haft möjlighet att testa den än tyvärr. Men jag är minst sagt nyfiken med tanke på att den fått bra omdömen i de tester jag läst. Trodde den skulle mötas av axelryckningar.

  • 5 months later...
Posted

Råkade se att ERGO testas i nästa nummer. Jag hoppas att vi får se några vetenskapliga före-efter-resultat i form av högupplösta frekvenskurvor och vattenfallsgrafer (reverbtid) i rum som inte är akustiskt optimala (som denna produkt troligtvis kommer att användas i) som t ex mindre sovrum i lägenhet.

Utöver detta så hoppas jag även att man testar kvalitén på DA-omvandlarna samt utforskar hur volymregleringen sköts.

  • 2 months later...
Posted

Är det bara jag som tycker att Tidningen Studios recension av ERGO var pinsamt fattig på information om vad den faktiskt gör eller inte? Hur kan man överhuvudtaget undvika tanken på att läsare kanske skulle vilja se lite före-efter-grafer?

Posted

Jag var och kollade på diverse saker i en liten studio för några veckor sedan. Där användes Ergo - men det var svårt att få grepp om vad den egentligen hittade på. Det blev delvis bättre nere i basen - men samtidigt hittade den på något märkligt längre upp - något som gjorde att sången lät betydligt sämre.

Med tanke på mina erfarenheter där, är det inte en produkt jag skulle våga lita på - och med tanke på hur resultatet blev, så kommer det att byggas avstämda basfällor i den studion i stället - och möjligen att Ergo kommer att användas för en sista finputsning efter att akustikbehandlingen har blivit tillräckligt nära "perfekt"...

Posted
Med tanke på mina erfarenheter där, är det inte en produkt jag skulle våga lita på - och med tanke på hur resultatet blev, så kommer det att byggas avstämda basfällor i den studion i stället - och möjligen att Ergo kommer att användas för en sista finputsning efter att akustikbehandlingen har blivit tillräckligt nära "perfekt"...

Låter vettigt.

Posted
Från en tråd på studiotips:

ERGO

With ERGO=red. Without ERGO=blue.

ARC

With ARC=Green. Without ARC=pink.

Kul, ERGO-kurvan ser ut ungefär som man kunde förvänta sig men ARC är lite intressant... vilken kurva är mest önskvärd egentligen, med eller utan...?

Posted
vilken kurva är mest önskvärd egentligen, med eller utan...?

Tycker varken ERGO eller ARC gav några aha-upplevelser utifrån de här plottarna.

ERGO ger extra mycket peak vid 70 Hz. 😕

Posted
Tycker varken ERGO eller ARC gav några aha-upplevelser utifrån de här plottarna.

ERGO ger extra mycket peak vid 70 Hz. 😕

Gissa vem som inte är direkt förvånad... 😲

Guest sadomachine
Posted

Jamen nu vill man ju ha lite fler kommentarer från Glaskatten så att man har någon kul läsning till popcornen...

Posted
Jamen nu vill man ju ha lite fler kommentarer från Glaskatten så att man har någon kul läsning till popcornen...

Har inte sett till honom på länge, undrar varför...

Posted
Har inte sett till honom på länge, undrar varför...

Förvånar mig inte. Glaskattenan har tagit sig en av de otacksammaste rollerna på forumet.

Dags att någon löser av... 🙂

Posted

Känns väldigt 2009 att säga "det är fel på rummet, fixa akustiken"

Nä, jag tycker fortfarande det här med rummskorrigering är nys. Utan att argumentera för det, det bara känns så. .. och så kan jag säga, för det gör arc systems demoguy också.

Jag tror fortfarande det finns för många föreställningar om vad för utrustning, mixning och omständigheter som ska ingå i en bra låt, troligen något de etablerade upprätthåller utan att veta om det själva.

Den enda möjligheten att undvika såna konventioner är att ge sig direkt på mästerverket.

Posted
Känns väldigt 2009 att säga "det är fel på rummet, fixa akustiken"

Är det något fel med den trenden? Det är väl bra att fler får upp ögonen för något som påverkar resultatet så pass mycket till skillnad från mycket andra saker i vår flummiga industri.

Posted
Är det något fel med den trenden? Det är väl bra att fler får upp ögonen för något som påverkar resultatet så pass mycket till skillnad från mycket andra saker i vår flummiga industri.

Kör hårt du.

Posted

Jag kanske missförstod dig. Givetvis är det viktigaste en bra låt och bra framförande men om vi talar inspelnings och mixningsteknik så är det nog ingen seriös ljudtekniker som inte sätter bra akustik väldigt högt upp på listan över viktiga faktorer.

Posted
Jag tror fortfarande det finns för många föreställningar om vad för utrustning, mixning och omständigheter som ska ingå i en bra låt, troligen något de etablerade upprätthåller utan att veta om det själva.

Det är sådana sammanblandningar som gör att folk ryker i luven på varandra ibland. 🙂 Låten i sig har ingenting alls med prylar eller ljud att göra. En bra låt är en bra låt vare sig den är inspelad på en utsliten kassettporta eller i en mångmiljonstudio - och en dålig låt är dålig vare sig den är inspelad på en utsliten kassettporta eller i en mångmiljonstudio.

En bra låt ger däremot en ännu trevligare lyssningsupplevelse om mixen och ljudet är riktigt bra, men en dålig låt finns det ingen hjälp för oavsett hur mycket man försöker polera den...

Det är lättare att göra en riktigt bra mix om man har bra prylar som man trivs med och som man kan hantera - och en bra lyssningsmiljö (dvs rimligt bra akustikbehandlat rum) där man mixar.

Posted
En bra låt ger däremot en ännu trevligare lyssningsupplevelse om mixen och ljudet är riktigt bra

Plurkevass,

Den gränsen kan vi alla passera med råge idag.

Ju mer utrustning man skaffar, desto större möjlighet får man att styra sin musik ( större ratt ) och desto mindre blir motorn. Till slut har man en jätteratt och en motor som helt stannat. Problemet är att folk glömt bort varför de började göra musik, det finns så fruktansvärt stora rattar och nästan inga motorer idag.

Jag tror alltför många redan har det de behöver - det räcker nu, sätt igång.

Posted
Plurkevass,

Den gränsen kan vi alla passera med råge idag.

Ju mer utrustning man skaffar, desto större möjlighet får man att styra sin musik ( större ratt ) och desto mindre blir motorn. Till slut har man en jätteratt och en motor som helt stannat. Problemet är att folk glömt bort varför de började göra musik, det finns så fruktansvärt stora rattar och nästan inga motorer idag.

Jag tror alltför många redan har det de behöver - det räcker nu, sätt igång.

Jag håller med dig om att många stirrar sig blinda på dyr utrustning men detta kan knappast sägas om akustik.

  • 3 months later...
  • 5 months later...
Posted

Sjukt kul läsning! Har läst allt fr.o.m. sida ett!

Aaaahahahaha, det går ju inte att hålla sig! Sitter och skrattar högt här!

Snälla säg att någon skickade iväg ett ex av Master Handbook of Acoustics!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.