Jump to content
Annons

Köpa ljudkort...


Joacim

Recommended Posts

Annons

Köp ett M-Audio Audiophile 2496 om du klarar dig med stereo in eller köp ett M-Audio Delta 1010lt om du vill ha fler kanaler in/ut. Delta 1010lt kostar väll drygt 3000:- tror jag och den förstnämnda ca 1800:-.

Annars så finns juh Echo Gina. ca 4000:-........tror jag.

(Själv har jag ett Echo Layla24......Bra kvalite på ljudet och stabilare grejjer får man väll leta efter?)

Edit: Förresten. Echo Gina har juh ingen midi så det kanske inte är aktuellt då´ra. Men ett tips kommer nu. Leta igenom olika musikaffärer på internet och kolla på olika ljudkort.

😉

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta verkar vara nöjda med M-Audio Audiophile 2496.

Själv har jag kusinen M-Audio Audiophile USB och är inte helt nöjd med dess latency, men det kan bero på att jag inte fått rätt på alla inställningar. I värsta fall beror det på att det är USB 1.1.

Vidare saknar enheten mik preamp ingång varpå jag istället använder dito på det inbyggda ljudkortet. Nackdelen med detta är att då måste jag hoppa mellan olika ASIO drivers i Cubase SX beroende på om jag ska spela in MIDI eller Audio. Smått bökigt.

Så det beror lite på vad du ska använda kortet till... behöver du mik ingång skulle jag varken rekommendera Audiophile USB eller 2496.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta verkar vara nöjda med M-Audio Audiophile 2496.

Själv har jag kusinen M-Audio Audiophile USB och är inte helt nöjd med dess latency, men det kan bero på att jag inte fått rätt på alla inställningar. I värsta fall beror det på att det är USB 1.1.

Vidare saknar enheten mik preamp ingång varpå jag istället använder dito på det inbyggda ljudkortet. Nackdelen med detta är att då måste jag hoppa mellan olika ASIO drivers i Cubase SX beroende på om jag ska spela in MIDI eller Audio. Smått bökigt.

Så det beror lite på vad du ska använda kortet till... behöver du mik ingång skulle jag varken rekommendera Audiophile USB eller 2496.

Ja precis. Har en kompis som köpte ett M-Audio Audiophile 2496 och jag måste säga att jag blev förvånad över hur bra ljudet är för så lite pengar.

😉

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Cloud (oregistrerad)

ja har ett maudio delta 1010lt. helt grymt ljudkort för strax under 3000 kr.

väldigt bra ljud, MIDI, 10 kanaler in/ut samtidigt, varav två digitala och två mikpreamps å en massa annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja har ett maudio delta 1010lt. helt grymt ljudkort för strax under 3000 kr.

väldigt bra ljud, MIDI, 10 kanaler in/ut samtidigt, varav två digitala och två mikpreamps å en massa annat.

Har du testat att spela in via flera ingångar samtidigt till olika spår i Cubase SX? Skulle nämligen vilja kunna göra det, men har inte bestämt vilket kort jag isf ska byta till...

Link to comment
Dela på andra sajter

ja har ett maudio delta 1010lt. helt grymt ljudkort för strax under 3000 kr.

väldigt bra ljud, MIDI, 10 kanaler in/ut samtidigt, varav två digitala och två mikpreamps å en massa annat.

Har du testat att spela in via flera ingångar samtidigt till olika spår i Cubase SX? Skulle nämligen vilja kunna göra det, men har inte bestämt vilket kort jag isf ska byta till...

*viskar* (Annars funkar Echo Layla bra...) 😮

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

ja har ett maudio delta 1010lt. helt grymt ljudkort för strax under 3000 kr.

väldigt bra ljud, MIDI, 10 kanaler in/ut samtidigt, varav två digitala och två mikpreamps å en massa annat.

Har du testat att spela in via flera ingångar samtidigt till olika spår i Cubase SX? Skulle nämligen vilja kunna göra det, men har inte bestämt vilket kort jag isf ska byta till...

*viskar* (Annars funkar Echo Layla bra...) 🙂

Jag är öppen för förslag! Vad har det för fördelar jmft med nyss nämnda då? Och vilken prisklass? (kan klart surfa runt o leta, men när jag ändå har dig på/i "tråden".. 😮 )

Link to comment
Dela på andra sajter

ja har ett maudio delta 1010lt. helt grymt ljudkort för strax under 3000 kr.

väldigt bra ljud, MIDI, 10 kanaler in/ut samtidigt, varav två digitala och två mikpreamps å en massa annat.

Har du testat att spela in via flera ingångar samtidigt till olika spår i Cubase SX? Skulle nämligen vilja kunna göra det, men har inte bestämt vilket kort jag isf ska byta till...

*viskar* (Annars funkar Echo Layla bra...) 🙂

Jag är öppen för förslag! Vad har det för fördelar jmft med nyss nämnda då? Och vilken prisklass? (kan klart surfa runt o leta, men när jag ändå har dig på/i "tråden".. 😮 )

Hehe många qoutar....

Men iallafall....

Ljudkvaliten på Echo Layla är grymt mycket bättre än t.ex M-Audio (Har iofs inte lyssnat så mycket på M-audio). Men Echo Layla kostar ca 8000:- men då är det i princip bara 8 kanaler in/ut i en extern box (19") och midi. OCH möjlighet att koppla in en till ad/da via adat. Så det är juh istortsett bara ad/da omvandlarna du betalar för. Inga mjukprogram eller annat följer med.

Men 8000:- är mycke pengar.

Nä jag är mest bara skitnöjd över kortet. Har haft det i par veckor bara...

...men som sagt M-audio korten duger gott och väl om man inte har stora krav på kvalite m.m.

Joda fråga på om det är något annat du funderar över. (Jag vet det är jobbit att leta på internet hehe)

MvH/Grahn

😎

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Cloud (oregistrerad)
Har du testat att spela in via flera ingångar samtidigt till olika spår i Cubase SX? Skulle nämligen vilja kunna göra det, men har inte bestämt vilket kort jag isf ska byta till...

japp. de funkar perfekt att spela in te flera spår me 1010lt. har nu inte provat me cubase sx, men med cubasis vst 3 funkar de, så ja kan inte tänka mej att de skulle va nåra problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har m-audio delta 1010lt, har även provat spela in på flera kanaler samtidigt (4st tror jag) funkade fint, trots att min dator är en 650mhz 😳

Är mycket nöjd med det!

Hmm.. nåt att tillägga..? Det är som sagt billigt o bra.

Nackdelar: du får en stor hög med sladdar som du har nollkoll på va de går till o så samlar de damm... Det säger min mamma 😏

Men jag gillar sladdar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Silverstar (oregistrerad)

Varning! 🙂

Jag hade grymma problem med mitt M-Audiokort! Jag hade ett Delta44 och det fungerade inte alls bra!!! När jag väl fick igång det efter mycket proffessionell hjälp så lät det inte alls lika bra som det ljudkort jag har idag: ett Waveterminal 192X. Kolla in det! Det ligger i din begärda prisklass.

MVH <Mattias 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...