Jump to content
Annons

KRK ERGO rumskorrigering


Gilbert

Recommended Posts

Hur gör man för att flytta denna diskussion till en separat tråd? Jag tycker synd om dom som inte vill läsa vårat flams! 😄

Då fattar jag ärligt talat inte varför du fortsätter för? Hör av dig till en moderator så fixar dom det åt dig. Jag gjorde det precis åt dig. 😄

Tack, så det är så det går till. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 207
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Därför att det knappast är bara en frekvens som ställer till det med akustiken i ett rum.....

Sen så är det faktiskt i basen som dessa rumskorrigeringssystem ger störst effekt...

1. Du har fortfarande inte givit ett svar på HUR en basabsorbent kan påverka ljudet negativt. Jag har aldrig påstått att det är enkelt med akustik.

2. och HUR?

Om du inte förklarar för mig HUR systemet kan åtgärda de problem jag beskrivit så kan det bara betyda två saker:

1. Du VET inte hur systemen fungerar.

2. Dessa problem KAN INTE åtgärdas utan klassisk akustikbehandling.

Om du kunnat, så hade du för länge sedan besvarat mina frågor och vunnit diskussionen.

Då du inte lyckats med detta utan istället fortsätter att ”tjafsa” på en nivå lika låg som min respekt för ditt tekniska kunnande i denna fråga, så tycker jag att du borde leta upp ett trevligt hifi-forum (dom kommer att älska dig) och låta oss som tror på vetenskapliga argument fortsätta med detta i lugn och ro.

PS. Även om det var ett surround-system så delas oftast basen (under 85 eller 120 Hz, beroende på format) till subben, d v s en högtalare, och även om det inte vore så, verkar inte tillverkarna göra några skillnader i specifikationerna gällande vad systemen klara att utföra, stereo eller 5.1. Faktum kvarstår: systemet lämnade dippen vid 50 Hz orörd, precis som jag förutspått.

Har inte orkat läsa igenom alla "pingis"-inlägg i den här diskussionen men såg att det frågades hur man kan minska rummets reverbtid för vissa frekvenser, ja det går! läs följande för jag orkar inte läsa upp mig igen i detta ämne:

* Fielder, Louis D. "Analysis of traditional and reverberation-Reducing methods of room equalization", JAES Volume 51 Number 1/2 pp. 3-261; 2003

* Kirkeby, Ole; Nelson, Philip A., "Digital filter design for inversion problems in sound reproduction", AES Volume 47 Number 7/8 pp. 583 - 595; 1999

* Biljana d. Radlovic, Robert C. Williamson, Rodeney A. Kennedy, "Equalization in an acoustic reverberant environment - Robustness results", IEEE transactions on speech and audio preocessing, Vol. 8, No.3, May 2000

* "Artificial reverberation control using cepstrum decomposition while maintaining locations of peaks and dips on the frequency responses"

Och ja, dessa kompensationer fungerar alltid bäst ihop med akustikbehandling av rummet.

Sen brukar man oftast inte vilja höja dippar i frekvenskurvan till 0-nivån, av självklara skäl, utan man sänker ofta endast peakarna med eq:n. Sen är det alltid bättre med tex fler subwoofers än en tex en för varje sida av rummet som kompenseras mot varandra och detta motverkar i viss mån uppkomsten av dessa peakar och dippar.

Redigerat av xzenom
Link to comment
Dela på andra sajter

...Sen är det alltid bättre med tex fler subwoofers än en tex en för varje sida av rummet som kompenseras mot varandra och detta motverkar i viss mån uppkomsten av dessa peakar och dippar.

Detta stämmer enbart om de är kopplade ur fas relativt till varandra (vilket inte är önskvärt) förutsatt att symmetri råder, annars kan man inte göra några generella förutsägelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
1. Du VET inte hur systemen fungerar.

2. Dessa problem KAN INTE åtgärdas utan klassisk akustikbehandling.

PS. Även om det var ett surround-system så delas oftast basen (under 85 eller 120 Hz, beroende på format) till subben, d v s en högtalare, och även om det inte vore så, verkar inte tillverkarna göra några skillnader i specifikationerna gällande vad systemen klara att utföra, stereo eller 5.1. Faktum kvarstår: systemet lämnade dippen vid 50 Hz orörd, precis som jag förutspått.

Du får nog läsa testet en gång till och kolla lite mer på mätkurvorna som givetvis skiljer sig en del mellan ett stereosystem och ett 5.1 system där basen är monokopplad...

Svar 1. Jo jag vet hur systemet fungerar och jag har beskrivit det för dig 7011 gånger och t.o.m länkat till 3 tillverkares hemsidor med utförliga beskrivningar plus recensioner...

Svar 2. Klart problemen kan ågärdas utan akustikbehandling genom att högtalarna antingen placeras annorlunda alternativt byts ut eller/och rummet/högtalarna korrigeras med hjälp av ett system som Ergo.

Du skriver att du föredrar vetenskapliga argument men du förstår dom ju uppenbarligen inte och du tjafsar emot mig trots att du själv skriver att du absolut tror att rumskorrigeringssystem kan ha en positiv effekt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Från en recension i Stereo image om Lyngdorfs RP-1 som Ergo bygger på

"The RP-1 is undoubtedly the much cheaper and more efficient alternative to ordinary

acoustical treatment of a listening room"

“The series of tests that we have made provide clear evidence of the RoomPerfect

system’s vast superiority in correcting room acoustics. "

"The corrections made by RoomPerfect are really truly intelligent in their effects: It is

obvious that the really low bass is never being “boosted” by the system. The loudspeakers

will not be tortured by being forced to reproduce frequencies that might be dangerous to

the drive units.”

"Listening test:

“From the very first moment, the effect (of RoomPerfect) is phenomenal….you really get

the impression that a heavy curtain in front of the speakers has been removed…..the

result is astonishing! If you turn the correction off the colorations in the bass will distort the

signal and seriously disturb the perception of micro details. But with RoomPerfect in

operation the sound quality becomes much better. The recorded information in the very

low end is presented very well, the soundstage becomes much larger, and the punctuality

of the various instruments is much more precise.”

"The corrections made by RoomPerfect are really truly intelligent in their effects: It is

obvious that the really low bass is never being “boosted” by the system. The loudspeakers

will not be tortured by being forced to reproduce frequencies that might be dangerous to

the drive units.”

"Revolutionary in the way it works, the Lyngdorf RP-1 is the best of today’s acoustical

room correction. This processor makes it possible to reach a very high quality level of

sound reproduction in less than favourable acoustical environments. It is capable of

completely changing an audio system, the RP-1 is an magnificent product which you can

only with great difficulty send back after testing. If you try it you buy it!”

Mycket beröm men dom har säkert helt fel enligt Gilbert...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör man för att flytta denna diskussion till en separat tråd? Jag tycker synd om dom som inte vill läsa vårat flams! 🙂

Synd? Det här är bland det mest underhållande jag läst på länge! Jag har ingen överdriven koll på akustik, men det märks ju vem som kan sina grejer och vem som bara kan citera andra... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)
Från en recension i Stereo image om Lyngdorfs RP-1 som Ergo bygger på

"The RP-1 is undoubtedly the much cheaper and more efficient alternative to ordinary

acoustical treatment of a listening room"

.....[klipp klipp, bla bla bla]....

Mycket beröm men dom har säkert helt fel enligt Gilbert...

Jag vill också vara med!

Japp, det är en EQ som justerar frekvenser. Det står ingenting om stående vågor (standing waves),eller fasutsläckning (phase cancellation), dvs det specifika problem som Gilbert säger att nån "rumsfixare" kan fixa. Visst, högtalare som låter bajs, kan man få att låta bättre med en mäktig eq, men "Gilbert-relaterade-problemet" kommer alltid att sätta käppar i hjulet för den person som ska mixa i den miljön.

Redigerat av Clawfinger
Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt rolig tråd! Antingen är Glaskatten ett troll eller så vet han inte vad en vetenskaplig förklaring innebär. För jag har då inte sett honom skriva det än i den här tråden, trots att han hävdar att han gjort det flera gånger. Men visst jag kan också tala vetenskapligt.

Spöken finns, för det säger jag att det gör, och man kan bevisa det med teknisk utrustning. Titta, jag har till och med en länk till en sida som ger stöd för mina påståenden! Spöken och paranormalt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lönsamt att lura okunniga. Det vill säga, man får inte luras helt och hållet, man måste leverera något som gör det som paketet säger att det gör. OM sen effekten är värd något är en helt annan fråga. Och nu har vi nått stadiet när de okunniga skall köpa högtalare (eller sånt) med inbyggd ljudkompensering i stället för att behandla akustiken i rummet. Minns att för ett tag sen skulle alla köpa rörmikrofoner eller mikrofonförstärkare med rör för att få det där "varma ljudet". Och handlade gjorde de okunniga, int låt det varmt inte.

Men, ni som kör med kompensering är välkomna när som helst till mitt helkaklade badrum. Där kan ni ställa upp mätmojängerna, hur många och hur dyra som helst, och försöka kompensera.

Min gissning är att det kanske kan bli halvt OK i den kubikcentimeter där mätmikrofonen står. Några centimeter hit eller dit och det blir helt åt skogen. Tyvärr är det lite över 10 cm mellan mina öron, så det blir väl skumt i ena örat minst.

Jag är född skeptiker, men går att övertyga. Välkomna att göra det. Men vet om att jag vet skillnaden mellan teori och praktik. För övrigt litar jag inte ett dugg på tester i hifi-tidningar. Hur man kan över huvud taget yttra sig om något med tanke på vilka brutalt misslyckade rum som de lyssnar i övergår mitt förstånd.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Från en recension i Stereo image om Lyngdorfs RP-1 som Ergo bygger på

"The RP-1 is undoubtedly the much cheaper and more efficient alternative to ordinary

acoustical treatment of a listening room"

.....[klipp klipp, bla bla bla]....

Mycket beröm men dom har säkert helt fel enligt Gilbert...

Jag vill också vara med!

Japp, det är en EQ som justerar frekvenser. Det står ingenting om stående vågor (standing waves),eller fasutsläckning (phase cancellation), dvs det specifika problem som Gilbert säger att nån "rumsfixare" kan fixa.

Du har tydligen inte heller läst ordentligt.

Från Lyngdorf.com"What's more, the DSP section can also be used for adjusting gain for optimum balance adjustment (between main and line channels) as well as delay control for optimum time alignment (ensures that the sound from different drivers or speakers will arrive

simultaneously at the listening position)."

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Otroligt rolig tråd! Antingen är Glaskatten ett troll eller så vet han inte vad en vetenskaplig förklaring innebär. För jag har då inte sett honom skriva det än i den här tråden, trots att han hävdar att han gjort det flera gånger. Men visst jag kan också tala vetenskapligt.

[/url]

Nu är det iofs Gilbert som har tjafsat om ventskapliga förklaringar som jag har länkat till men han förstår ju inte ens grunderna för rumskorrigering när han konstant verkar tro att det bara handlar om eq....

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, ni som kör med kompensering är välkomna när som helst till mitt helkaklade badrum. Där kan ni ställa upp mätmojängerna, hur många och hur dyra som helst, och försöka kompensera.

Min gissning är att det kanske kan bli halvt OK i den kubikcentimeter där mätmikrofonen står.

:rolleyes:

så rätt så rätt!

Du befinner dig på en så låg nivå att det är pinsamt det står ju i klarspråk från Lyngdorf hur deras system fungerar och jag har t..o.m. förenklat för att t.o.m. du ska förstå men du vägrar eller kan inte ta till dig ens elementära fakta samtidigt som du påstår att inget förklarats. Suck...

det är som att säga att volvo förklarar hur man kan köra utan bränsle genom att säga att dom har en motor i bilen

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du befinner dig på en så låg nivå att det är pinsamt det står ju i klarspråk från Lyngdorf hur deras system fungerar och jag har t..o.m. förenklat för att t.o.m. du ska förstå men du vägrar eller kan inte ta till dig ens elementära fakta samtidigt som du påstår att inget förklarats. Suck...

det är som att säga att volvo förklarar hur man kan köra utan bränsle genom att säga att dom har en motor i bilen

Väldigt långsökt jämförelse som inte stämmer alls........

Link to comment
Dela på andra sajter

Du befinner dig på en så låg nivå att det är pinsamt det står ju i klarspråk från Lyngdorf hur deras system fungerar och jag har t..o.m. förenklat för att t.o.m. du ska förstå men du vägrar eller kan inte ta till dig ens elementära fakta samtidigt som du påstår att inget förklarats. Suck...

det är som att säga att volvo förklarar hur man kan köra utan bränsle genom att säga att dom har en motor i bilen

Väldigt långsökt jämförelse som inte stämmer alls........

jo

gilbert frågar hur ett specifikt problem kan lösas

du svarar med ett citat som säger att man mäter å kompenserar

det är som att fråga hur man kan köra bil utan bränsle å som svar få: man har en motor

och om du säger emot mig nu så kommer jag bara citera mig själv med en länk till mitt eget inlägg där jag säger att det visst är så

så ligger vi på precis samma nivå

Link to comment
Dela på andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)
Från en recension i Stereo image om Lyngdorfs RP-1 som Ergo bygger på

"The RP-1 is undoubtedly the much cheaper and more efficient alternative to ordinary

acoustical treatment of a listening room"

.....[klipp klipp, bla bla bla]....

Mycket beröm men dom har säkert helt fel enligt Gilbert...

Jag vill också vara med!

Japp, det är en EQ som justerar frekvenser. Det står ingenting om stående vågor (standing waves),eller fasutsläckning (phase cancellation), dvs det specifika problem som Gilbert säger att nån "rumsfixare" kan fixa.

Du har tydligen inte heller läst ordentligt.

Från Lyngdorf.com"What's more, the DSP section can also be used for adjusting gain for optimum balance adjustment (between main and line channels) as well as delay control for optimum time alignment (ensures that the sound from different drivers or speakers will arrive

simultaneously at the listening position)."

Tydligen så kan inte du engelska ordentligt. Denna http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.html kan du träna med ett tag, innan du referrerar till engelska citat.

Du vet egentligen inte vad jag eller Gilbert pratar om. I och med det, så spelar det ingen roll hur vi ställer frågor, eller vad frågorna handlar om eftersom du inte har en aning om VAD vi frågar om. Dina meningslösa bruksanvisnings-citat är bara löjeväckande och dina argument är så sorgliga, att jag tycker lite synd om dig. Det kan inte vara lätt att vilja vara med dom stora grabbarna, behöva gissa vad som menas, och att vara för stolt att erkänna att man är helt bakom flötet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nått riktigt gott har kommit ur denna tråd. Jag som inte kan något om akustikbehandling, japp, jag kan inget, har aldrig behövt heller förräns jag skaffade egna saker då jag jobbade i andra färdiga studior innan, ser alla boktips som väldigt bra och skall nog knalla ner till mitt bibliotek någon gång snart och börja läsa lite jag också :rolleyes:

TACK FÖR BRA TIPS PÅ BÖCKER (även om det inte var syftet)

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du vet egentligen inte vad jag eller Gilbert pratar om.. att vara för stolt att erkänna att man är helt bakom flötet.

Om det är någon om är bakom flötet så är det ju den som först hätskt argumenterar mot Ergo och andra rumskorrigeringprocesorer för att sedan erkänna att de säkert ger en positiv effekt...för att sedan återigen dissa dessa för allt vad han är värd...

Det är ganska solklart att Gilbert INTE har någon vidare kunskap om högtalare eller akustik överhuvudtaget förutom några meningar han har rippat ur en bok trots detta kräver han vetenskapliga förklaringar, snacka om att kasta sten i glashus...

Och apropå stora grabbar så ska du nog inte kasta bumeranger i kristallvasbutiken...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det här är min favorit tråd just nu. Sluta inte för GUDS SKULL. Kom igen katten, ge han vad han tål! Flera länkar! Hurra!!! Oh, den gamla med Ingmar Öhman var ju LEGENDARISK!! Kom igen, på't igen!

Glaskatten påminner en smula om mannen, myten, legenden: JP22. Vem? Kolla här .

JP22, en klassiker som fått mig att nästan avlida av smärtor i buken... hahahahahaa! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)
Det här är min favorit tråd just nu. Sluta inte för GUDS SKULL. Kom igen katten, ge han vad han tål! Flera länkar! Hurra!!! Oh, den gamla med Ingmar Öhman var ju LEGENDARISK!! Kom igen, på't igen!

Glaskatten påminner en smula om mannen, myten, legenden: JP22. Vem? Kolla här .

JP22, en klassiker som fått mig att nästan avlida av smärtor i buken... hahahahahaa! 🙂

"I don't own a tube amp, HA HA" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det här är min favorit tråd just nu. Sluta inte för GUDS SKULL. Kom igen katten, ge han vad han tål! Flera länkar! Hurra!!! Oh, den gamla med Ingmar Öhman var ju LEGENDARISK!! Kom igen, på't igen!

Glaskatten påminner en smula om mannen, myten, legenden: JP22. Vem? Kolla här .

JP22, en klassiker som fått mig att nästan avlida av smärtor i buken... hahahahahaa! 🙂

"I don't own a tube amp, HA HA" 🙂

Det är så fullt med bra kommentarer så det är nästan inte klokt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar 1. Jo jag vet hur systemet fungerar och jag har beskrivit det för dig 7011 gånger och t.o.m länkat till 3 tillverkares hemsidor med utförliga beskrivningar plus recensioner...

Svar 2. Klart problemen kan ågärdas utan akustikbehandling genom att högtalarna antingen placeras annorlunda alternativt byts ut eller/och rummet/högtalarna korrigeras med hjälp av ett system som Ergo.

Du skriver att du föredrar vetenskapliga argument men du förstår dom ju uppenbarligen inte och du tjafsar emot mig trots att du själv skriver att du absolut tror att rumskorrigeringssystem kan ha en positiv effekt...

Om du vet hur systemet jobbar så är det ett mysterium att du fortfarande väljer att ducka för mina direkta frågor och istället länkar till recensioner och säljtexter som inte tillhandahåller någon djupgående information om hur algoritmerna jobbar i detalj.

Du visar återigen upp hur dåligt påläst du är om stående vågor och SBIR (Speaker Boundary Interference Response).

Om du ska citera mig så föreslår jag att du gör det korrekt och inte som filmbolag rycker citat från recensioner som sätts på hyrvideokonvoluten. Jag ”tjafsar” emot dig p g a att jag från början fokuserat på de problem som dessa system (troligtvis) INTE kan åtgärda. Jag klargjorde också väldigt tidigt i denna debatt att jag ser dessa teknologier som komplement eller nödlösningar och har ALDRIG sagt att de är helt resultatlösa, med att man kan ifrågasätta dess effektivitet i basen och framförallt i de situationer som jag gång på gång beskrivit för dig men som du antingen inte förstår eller av annan oförklarlig anledning inte har lust att diskutera på VETENSKAPLIG nivå hur det skulle kunna åtgärdas OAVSETT vad systemet kan eller inte kan göra, EQ, ”dynamisk EQ, ”fas”, ”dynamisk fas” (?), uppdelat i miljoner bitar. Kalla det vad du vill.

Du har tydligen inte heller läst ordentligt.

Från Lyngdorf.com"What's more, the DSP section can also be used for adjusting gain for optimum balance adjustment (between main and line channels) as well as delay control for optimum time alignment (ensures that the sound from different drivers or speakers will arrive

simultaneously at the listening position)."

Precis:

Uttrycket jag använde var ”avancerad EQ” och det är troligtvis fortfarande det som systemen bygger på. Att de slänger in begreppet ”fas” burkar oftast bara betyda att någon kanals signal fördröjs så att direktljudet träffar lyssnaren ”i fas” om man inte sitter optimalt (som är vanligt i hemmamiljö).

Och än en gång; HUR kan en basfälla påverka ljudet negativt?

Nu är det iofs Gilbert som har tjafsat om ventskapliga förklaringar som jag har länkat till men han förstår ju inte ens grunderna för rumskorrigering när han konstant verkar tro att det bara handlar om eq....

Om jag frågar dig hur man bakar bullar skulle du då länka till innehållsförtäckning och reklamtexten till ”Mormors hemlagade bullar” från Delicato? Det som inte framgår är HUR man bakar dom!!! Med vetenskapligt resonemang så brukar man mena att läsaren kan FÖLJA skribentens resonemang och ÅTERSKAPA eller visa att det INTE går att återskapa ett resultat. Har du gått i skolan?

Jag vet inte om det bara handlar om EQ (troligtvis inte och har heller aldrig påstått det på ett absolut vis) men bevisbördan ligger på dig.

Gilbert och Glaskatten är gay!

Vem är du och vad gör du här?

Det är ganska solklart att Gilbert INTE har någon vidare kunskap om högtalare eller akustik överhuvudtaget förutom några meningar han har rippat ur en bok trots detta kräver han vetenskapliga förklaringar, snacka om att kasta sten i glashus...

Och apropå stora grabbar så ska du nog inte kasta bumeranger i kristallvasbutiken...

Jag tror att de flesta inte håller med dig om detta, men om du vill så kan vi ju skapa en omröstning. Vad tycks?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...