Jump to content
Annons

KRK ERGO rumskorrigering


Gilbert

Recommended Posts

Det känns som även om tillverkarna själva gjorde ett uttalande där de medgav att dessa problem (dippar och resonanser i basen) inte åtgärdas effektivt med deras teknologi, så skulle du fortfarande hävda det. 🙂

Vad gäller reverbtiden så kan det ha flera förklaringar, kan bero på att förstärkaren orkar mer när den effekttörstiga lågbastoppen har korrigerats.

Förstår du vad graferna visar överhuvudtaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 207
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Det känns som även om tillverkarna själva gjorde ett uttalande där de medgav att dessa problem (dippar och resonanser i basen) inte åtgärdas effektivt med deras teknologi, så skulle du fortfarande hävda det. 😏

Inte alls men du fortsätter ju att ifrågasätta att dessa system verkligen har en avsevärd effekt.

Mätkurvan från Audyssey systemet som du själv länkade till ser ju ut och låter sannolikt betydligt bättre och mer korrekt än ett okorrigerat system...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som även om tillverkarna själva gjorde ett uttalande där de medgav att dessa problem (dippar och resonanser i basen) inte åtgärdas effektivt med deras teknologi, så skulle du fortfarande hävda det. 😆

Inte alls men du fortsätter ju att ifrågasätta att dessa system verkligen har en avsevärd effekt.

Mätkurvan från Audyssey systemet som du själv länkade till ser ju ut och låter sannolikt betydligt bättre och mer korrekt än ett okorrigerat system...

Läs igenom mina inlägg. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehehe, vilket jävla kackel. Hönsgård. Syjunta med aggrohaggor osv. 😆

I en hel vecka har ni tjaffsat nu. Orkar ni en till uke? 😏🙂

Det har iaf varit underhållande....

Du får det att låta som om detta är jobbigt…

Det här är hur kul som helst! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehehe, vilket jävla kackel. Hönsgård. Syjunta med aggrohaggor osv. 😆

I en hel vecka har ni tjaffsat nu. Orkar ni en till uke? 😏😎

Det har iaf varit underhållande....

Vad är det som får dig att tro att det är tråkigt/jobbigt att skriva men kul att läsa?

Edit: Sorry, såg inte att Gilbert redan gjort ett inlägg ovanför.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast rumresonanserna märks knappt alls med ett riktigt bra rumskorrigerinsgssystem

Pratar du audyssey nu? Om vi går tillbaka till graferna som demonproducenten länkade in så syns det tydligt att det är längre och starkare resonanser med systemet igång än utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför prata om detta?

Rummet förändras hela tiden.

Den enkla sanningen är att hempulare kommer aldrig att uppnå någonting oavsett hur mycket Gullfiber eller ägkartonger man sätter upp.

Rummet är viktigt kanske det viktigaste av allt.

Har man inte ett bra grundljud spelar det föga roll hur många eggkartonger gullfiber man sätter upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Fast rumresonanserna märks knappt alls med ett riktigt bra rumskorrigerinsgssystem

Pratar du audyssey nu? Om vi går tillbaka till graferna som demonproducenten länkade in så syns det tydligt att det är längre och starkare resonanser med systemet igång än utan.

Stämmer inte riktigt högnivåresonanserna är betydligt färre med Audyssey än utan så här skriver testaren själv

"CONCLUSION

Listening to a variety of music there was no question that the sound was improved when the MultEQ was engaged. In a nearly square room like Kal's, reducing the large modal peak via EQ removed the boominess that was apparent in all of the music tracks we auditioned. Improving the bass also increased clarity in the low midrange by contrast, since the low mids were no longer masked by the excess bass."

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför prata om detta?

Rummet förändras hela tiden.

Den enkla sanningen är att hempulare kommer aldrig att uppnå någonting oavsett hur mycket Gullfiber eller ägkartonger man sätter upp.

Rummet är viktigt kanske det viktigaste av allt.

Har man inte ett bra grundljud spelar det föga roll hur många eggkartonger gullfiber man sätter upp.

Jag har aldrig talat om äggkartonger eller gullfiber, däremot korrekt byggda basabsorbenter (som faktiskt inte är så svårt att bygga);

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp...tzPanelAbsorber

och som faktiskt kan åtgärda alla typer av basrelaterade problem om applicerade på rätt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast rumresonanserna märks knappt alls med ett riktigt bra rumskorrigerinsgssystem

Om vi går tillbaka till graferna som demonproducenten länkade in så syns det tydligt att det är längre och starkare resonanser med systemet igång än utan.

Stämmer inte riktigt högnivåresonanserna är betydligt färre med Audyssey än utan

Hur då färre?

Link to comment
Dela på andra sajter

18dB skillnad mellan c:a 130Hz & 65Hz
Och närmare 30 dB svänger frekvenskurvan utan Audyssey, sen behöver man ju inte vara ett snille för att inse att Audyssey och liknande system helt klart underlättar mixning och lyssning på högre volym.

du menar att förändringen från 30 till 18dB ger en bra lyssning?

jag håller inte med isf

det är bara mindre dåligt

och utklingningen som joachime pekar på ökar ju

summa summarum: ungefär samma skit

Link to comment
Dela på andra sajter

en digital rumskorrigeringsprocessor kan inte ta bort/dämpa rumsnoder.

och därmed basta..

Då har basta fel och du fel eftersom en rumskorrigeringsprocessor kan just dämpa uppkomsten av stående vågor...

nej det kan den inte, det den gör är att lägga ett notchfilter vid en viss frekvens, därmed upplevr man att man får mindre bummel, men det som händer är att bumlet fortfarande finns kvar, fast i lägre volym...

Ja alltså dämpar man problemen...

NEJ

Eller jo, fast bara i samma utsträckning som man dämpar de ljudvågor som är anledningen till att man skaffade en monitor i första ledet. 🙂

nja de frekvenserna som dämpas förstärks ju av rummet för att slutligen återges på det sätt som de ska...

och noderna då?

utsläckningarna?

uppstår inte dom längre bara för att topparna är lägre eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast rumresonanserna märks knappt alls med ett riktigt bra rumskorrigerinsgssystem

Pratar du audyssey nu? Om vi går tillbaka till graferna som demonproducenten länkade in så syns det tydligt att det är längre och starkare resonanser med systemet igång än utan.

Stämmer inte riktigt högnivåresonanserna är betydligt färre med Audyssey än utan så här skriver testaren själv

"CONCLUSION

Listening to a variety of music there was no question that the sound was improved when the MultEQ was engaged. In a nearly square room like Kal's, reducing the large modal peak via EQ removed the boominess that was apparent in all of the music tracks we auditioned. Improving the bass also increased clarity in the low midrange by contrast, since the low mids were no longer masked by the excess bass."

slutsats: låter det för mycket bas - dra ner den lite

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken suverän tråd, den innehåller verkligen allt:

* den ljudtekniska diskussionen

* elakheter, sarkasm och personangrepp (regelvidriga inlägg)

* ämnesflykt (även det reglevidrigt)

* humor

* och nu senast något som i stort påminner om en monolog, nämligen fyra inlägg i rad av samma författare ;-)

/Kör hårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken suverän tråd, den innehåller verkligen allt:

* den ljudtekniska diskussionen

* elakheter, sarkasm och personangrepp (regelvidriga inlägg)

* ämnesflykt (även det reglevidrigt)

* humor

* och nu senast något som i stort påminner om en monolog, nämligen fyra inlägg i rad av samma författare ;-)

/Kör hårt

nej

senast en recenscent

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ni som har koll på detta,

Jag har en idiotpuckel på 113Hz som självsvänger apa i mitt rum som är ca 4 meter brett och 6 meter långt, ca 2.70 i takhöjd. Vad ska jag dämpa upp med? Slakta några hundar å hänga i hörnen eller?

Tacksam för hilfe!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ni som har koll på detta,

Jag har en idiotpuckel på 113Hz som självsvänger apa i mitt rum som är ca 4 meter brett och 6 meter långt, ca 2.70 i takhöjd. Vad ska jag dämpa upp med? Slakta några hundar å hänga i hörnen eller?

Tacksam för hilfe!

är det själva apan som svänger?

vad är det för material i väggarna?

jag har inte tillräcklig koll på detta för att ge nåt tips för just 113Hz men prova att ställa in en gammal resårmadrass upp ställd mot en vägg eller ett hörn å se vad som händer

slutar apan svänga?

vänta

du får nog snart bättre svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ni som har koll på detta,

Jag har en idiotpuckel på 113Hz som självsvänger apa i mitt rum som är ca 4 meter brett och 6 meter långt, ca 2.70 i takhöjd. Vad ska jag dämpa upp med? Slakta några hundar å hänga i hörnen eller?

Tacksam för hilfe!

är det själva apan som svänger?

vad är det för material i väggarna?

jag har inte tillräcklig koll på detta för att ge nåt tips för just 113Hz men prova att ställa in en gammal resårmadrass upp ställd mot en vägg eller ett hörn å se vad som händer

slutar apan svänga?

vänta

du får nog snart bättre svar

Hehe ja! Öh... jo väggarna är betong med gammal tapet på som jag har spacklat och målat över.

Måtten är inte gyllene snittet direkt, plus att väggarna är parallella och helt i 90 grader med varandra (naturligvis)

Golvet är parkettgolv. Funderar att lägga en lite tjockare nålfilt på golvet där jag har stolen sen kanske nåt lik i ena hörnet? Men vad ska man ha för matreal. Köper absolut inget yber-hitte-på-fabrikat för en miljard när det kan funka med snuttefilt och gullfiber.. i nån hemmabyggd träram...

Kan man hänga nån matta på väggen bakom monitorerna? Jag har min rigg på en väldigt ovanlig ikea-jerker mot en vägg. Funderar att dra ut från väggen en bit och kanske hänga nån matta där? Eller kanske ett draperi? Tar ju inte nån nerpissad randig ful madrass...

Aja får se. jag behöver iaf göra nåt åt mitt "Boooooooomljud" Typiskt pingisbords-scengolvs-podie där sångmikstativerna skickar igång ett typiskt hundra hertz dååååÅÅÅng ljud..

Sånt helvete har jag .... Nej lunchen över. Nu iväg. ...

Edit: Ska tilläggas att jag har även en 8" sub en Genelec 7050B på golvet under jerkerbordet. Den skulle man kanske lyfta upp från golvet en bit??

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ni som har koll på detta,

Jag har en idiotpuckel på 113Hz som självsvänger apa i mitt rum som är ca 4 meter brett och 6 meter långt, ca 2.70 i takhöjd. Vad ska jag dämpa upp med? Slakta några hundar å hänga i hörnen eller?

Tacksam för hilfe!

är det själva apan som svänger?

vad är det för material i väggarna?

jag har inte tillräcklig koll på detta för att ge nåt tips för just 113Hz men prova att ställa in en gammal resårmadrass upp ställd mot en vägg eller ett hörn å se vad som händer

slutar apan svänga?

vänta

du får nog snart bättre svar

Hehe ja! Öh... jo väggarna är betong med gammal tapet på som jag har spacklat och målat över.

Måtten är inte gyllene snittet direkt, plus att väggarna är parallella och helt i 90 grader med varandra (naturligvis)

Golvet är parkettgolv. Funderar att lägga en lite tjockare nålfilt på golvet där jag har stolen sen kanske nåt lik i ena hörnet? Men vad ska man ha för matreal. Köper absolut inget yber-hitte-på-fabrikat för en miljard när det kan funka med snuttefilt och gullfiber.. i nån hemmabyggd träram...

Kan man hänga nån matta på väggen bakom monitorerna? Jag har min rigg på en väldigt ovanlig ikea-jerker mot en vägg. Funderar att dra ut från väggen en bit och kanske hänga nån matta där? Eller kanske ett draperi? Tar ju inte nån nerpissad randig ful madrass...

Aja får se. jag behöver iaf göra nåt åt mitt "Boooooooomljud" Typiskt pingisbords-scengolvs-podie där sångmikstativerna skickar igång ett typiskt hundra hertz dååååÅÅÅng ljud..

Sånt helvete har jag .... Nej lunchen över. Nu iväg. ...

Ingen matta, filt eller draperi på väggen! Det dämpar bara diskanten och gör inte ett dugg med området du har problem med. Bygg hellre en träram och montera in inklädda glasullsskivor i, i hörnen till att börja med. Räcker det, så är det frid och fröjd - men annars får du fortsätta lite till. Om du vet precis vilken frekvens det är som bråkar, så kan det vara all idé att fundera över att bygga en avstämd basfälla i form av en Helmholtz-resonator.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe ja! Öh... jo väggarna är betong med gammal tapet på som jag har spacklat och målat över.

Måtten är inte gyllene snittet direkt, plus att väggarna är parallella och helt i 90 grader med varandra (naturligvis)

Golvet är parkettgolv. Funderar att lägga en lite tjockare nålfilt på golvet där jag har stolen sen kanske nåt lik i ena hörnet? Men vad ska man ha för matreal. Köper absolut inget yber-hitte-på-fabrikat för en miljard när det kan funka med snuttefilt och gullfiber.. i nån hemmabyggd träram...

Är du händig, tycker du om att snickra? Om du mätt upp dina toppar (t ex 113 Hz) och dalar noggrant, kan du bygga väggar eller hörn som fungerar som Helmholtzresonatorer. Mycket effektivt, inte särskilt dyrt. Men det krävs att man kan lite om det där med hammare och spik.

I ett rätt behandlat rum kommer du ha så mycket större glädje för din sub!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ni som har koll på detta,

Jag har en idiotpuckel på 113Hz som självsvänger apa i mitt rum som är ca 4 meter brett och 6 meter långt, ca 2.70 i takhöjd. Vad ska jag dämpa upp med? Slakta några hundar å hänga i hörnen eller?

Tacksam för hilfe!

Förutsatt att dina mått stämmer exakt så skulle jag gissa på antingen stående våg 4,0,0 = 114.7 Hz, (längd, bredd, höjd) eller 3,1,1 = 115,3 Hz.

Om du mäter upp de exakta dimensionerna så kan jag göra mer exakta gissningar. Om du kan bygger du sedan en basabsorbent och placerar på rätt yta (annars har den ingen effekt).

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp...tzPanelAbsorber

Edit: stava...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte blanda mig i typp-fighten, men finns det ingen som har egen erfarenhet av sån här rumskorrigering?

Ok att den mäter upp en EQ-kurva med tusen filter och gör det bra och snabbt och utan svett, det verkar ju bra, men hur mycket "bättre" låter det med en sån här manick jämfört med en vanlig EQ uppmätt och inställd efter alla konstens regler? Någon?

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok att den mäter upp en EQ-kurva med tusen filter och gör det bra och snabbt och utan svett, det verkar ju bra, men hur mycket "bättre" låter det med en sån här manick jämfört med en vanlig EQ uppmätt och inställd efter alla konstens regler? Någon?

Vad är en vanlig EQ för dig? Parametrisk eller grafisk, analog eller digital?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vill inte blanda mig i typp-fighten, men finns det ingen som har egen erfarenhet av sån här rumskorrigering?

Ok att den mäter upp en EQ-kurva med tusen filter och gör det bra och snabbt och utan svett, det verkar ju bra, men hur mycket "bättre" låter det med en sån här manick jämfört med en vanlig EQ uppmätt och inställd efter alla konstens regler? Någon?

Fördelen med Ergo och andra liknande system är att den jobbar dynamiskt där/när det behövs, medans vanliga eq's påverkan är statiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...