Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons

Om du absolut vill ha mixerbord så skall du ha ett med firewireanslutning. Vet att Phonic har gjort en billigare serie, men har inte testat dessa så jag vet inte hur mickförstärkarna är i dem, kanske nån som kan fylla på med det. Ett annat alternativ är att du skippar mixerbordet och köper en pre-amp istället. Om du vill ha mixerbordet för att bara mixa så skulle jag hellre köpa en pre-amp då all mixning görs inne i programmet. Ett tips på en pre-amp som fått god kritik på detta forum är studioprojects VTB-1. Sen handlar det ju om hur mycket pengar du vill slänga ut, men om vi säger såhär. En pre-amp för 1300kr låter garanterat bättre än ett mixerbord för 1300kr då du betalar för så mycket annat på mixerbordet också.

Din uppsättning blir då istället

Shure sm57 ---- pre-amp---ljudkort

läs om VTB-1:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...amp;info=11579#

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste är att skaffa ett litet Firewire-ljudkort med inbyggda preamps som exempelvis Presonus Firebox. Då blir det lättare att ansluta monitorer och hörlurar samt få volymkontroller till dessa. Bra låter det dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns Firewire-kontrollerkort, som man monterar på en ledig PCI-plats, att köpa för 200:-. Rekommenderas starkt! Är dessutom bra att ha den dagen man vill lägga över inspelad video från dv-band till datorn...

Själv har jag ett Hercules 16/12 Firewire-ljudkort kopplat till ett firewire-kontrollerkort i min dator. Är hur nöjd som helst!

Redigerat av kireslin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
efterssom det är ett ljudkort i Presonus Firebox, ska jag då avaktivera mitt gamla ljudkort som är ett Creative bla bla som följde med datorn etc. och kommer då fireboxen att fungera till vanlig musik på datorn/film etc och även när jag håller på med drumkit from hell?

MvH Viktor

detta undrar jag också, dock att jag inte har creative bla bla, utan min MBP's integrerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

efterssom det är ett ljudkort i Presonus Firebox, ska jag då avaktivera mitt gamla ljudkort som är ett Creative bla bla som följde med datorn etc. och kommer då fireboxen att fungera till vanlig musik på datorn/film etc och även när jag håller på med drumkit from hell?

MvH Viktor

detta undrar jag också, dock att jag inte har creative bla bla, utan min MBP's integrerade.

Svar ja. Om du väljer det alternativet. Har inte nämnda ljudkort men det borde bara va att gå in i ljudkortets kontrollpanel> sound> output, och välja presonusen som default output.. Annars borde det stå i manualen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...