Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Ännu en tillverkare som vill få oss att tro att det går att fixa akustiken med avancerad EQ;

http://news.harmony-central.com/Newp/2008/...ion-System.html

"In short, ERGO makes any monitor system more accurate by reducing "bad" room sound, resulting in mixes that translate well to any listening environment."

mmm.... 😛

Hur är det med reverbtiden vid resonansfrekvenserna och det faktum att dippar oftast beror på fasutsläckning, är frågor man ställer sig.

Edited by Olsberg
Delade tråden från //forum.studio.se/index.php?showtopic=46931
Annons
  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Glaskatten
Posted
Ännu en tillverkare som vill få oss att tro att det går att fixa akustiken med avancerad EQ;

Och det gör det ju....

Bakom Ergo står bl.a. Lyngdorf (f.d. Tact) http://www.lyngdorf.com/index.php?option=c...1&Itemid=45

“Normally, standard room-measurement systems only use the sound proportions at the listening position. The Lyngdorf RoomPerfect system is dramatically better, because it measures the whole room, and also the energy that is dissipated from the speaker itself. The perfect adaptation to the room’s acoustics can be achieved in less than 20 minutes.”

Lyngdorfs "original" processor kostar typ 5 ggr. så mycket som Ergo...

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo...rkare_svart.htm

Guest Glaskatten
Posted
Hur kan man reducera reverbtiden hos en stående våg med EQ? Hur fyller du en dipp i basen som orsakas av fasutsläckning?

Tror du helt har missat poängen med dynamisk rumskorrigering....

Posted

Vad tycker du att poängen är?

Jag tycker man bör se det som en nödlösning då man inte har möjlighet att bygga eller en sista ”touch” efter byggnation. Jag är dock rädd för att många tror att detta är ett alternativ som är mycket enklare, men inte inser att resultatet är långt ifrån lika bra som om man akustikbehandlar på rätt sätt.

Guest Clawfinger
Posted (edited)
Hur kan man reducera reverbtiden hos en stående våg med EQ? Hur fyller du en dipp i basen som orsakas av fasutsläckning?

Tror du helt har missat poängen med dynamisk rumskorrigering....

ÅSSÅ förklarar du det lite snabbt för oss idioter som kan lika mycket som du. Försök att göra det som om du berättade för en femåring. Då fattar jag.

Edited by Clawfinger
Guest Glaskatten
Posted
Vad tycker du att poängen är?

Jag tycker man bör se det som en nödlösning då man inte har möjlighet att bygga eller en sista ”touch” efter byggnation. Jag är dock rädd för att många tror att detta är ett alternativ som är mycket enklare, men inte inser att resultatet är långt ifrån lika bra som om man akustikbehandlar på rätt sätt.

Poängen är att man med produkter som Ergo kan förebygga problemen innan de uppstår.....

resultatet kan och blir ofta både bättre och betydligt billigare än att akustikbehandla bort dom bl.a. eftersom system som Ergo kan användas i små rum som det i princip inte går att akustikbehandla bort uppspelningsproblem i av utrymmesskäl och Ergo är ett dynamiskt korrigeringssystem, dynamiska mekaniska akustikbehandlingskonstruktioner är däremot svåra att beräkna och bygga rätt....

Posted

Skulle inte du kunna förklara hur detta system kan åtgärda reverbtiden som orsakas av stående vågor (som ibland är uppåt 2 sekunder) och hur man kan fylla igen en basdipp som orsakas av fasutsläckning p g a t ex SBIR. Även OM det skulle gå att boosta på med EQ så skulle det i vissa fall krävas uppåt 40-50 dB boost i rätt frekvens, och om man vill lyssna i 85 dB så skulle det innebära att högtalaren vid kompensationsfrekvensen skulle behöva spela 125-135 dB! Det finns inte många högtalare som klarar det utan att fallera. Troligtvis så kompenserar inte dessa system dippar (Genelec gör det t ex inte p g a just detta, och de är även ärliga och påstår inte att deras DSP-serie är ett alternativ till akustikbehandling utan ett komplement eller nödlösning).

Guest Glaskatten
Posted
Skulle inte du kunna förklara hur detta system kan åtgärda reverbtiden som orsakas av stående vågor (som ibland är uppåt 2 sekunder) och hur man kan fylla igen en basdipp som orsakas av fasutsläckning p g a t ex SBIR. Även OM det skulle gå att boosta på med EQ så skulle det i vissa fall krävas uppåt 40-50 dB boost i rätt frekvens, och om man vill lyssna i 85 dB så skulle det innebära att högtalaren vid kompensationsfrekvensen skulle behöva spela 125-135 dB! Det finns inte många högtalare som klarar det utan att fallera.

Men snälla,snälla,snälla Gilbert stående vågor korrigerar man inte genom att boosta....

Ergo har över 1000 dynamiska filter och kompenserar även fasfel...

Posted
Skulle inte du kunna förklara hur detta system kan åtgärda reverbtiden som orsakas av stående vågor (som ibland är uppåt 2 sekunder) och hur man kan fylla igen en basdipp som orsakas av fasutsläckning p g a t ex SBIR. Även OM det skulle gå att boosta på med EQ så skulle det i vissa fall krävas uppåt 40-50 dB boost i rätt frekvens, och om man vill lyssna i 85 dB så skulle det innebära att högtalaren vid kompensationsfrekvensen skulle behöva spela 125-135 dB! Det finns inte många högtalare som klarar det utan att fallera.

Men snälla,snälla,snälla Gilbert stående vågor korrigerar man inte genom att boosta....

Ergo har över 1000 dynamiska filter och kompenserar även fasfel...

Du får gärna gå lite djupare i dina förklaringar.

Guest Glaskatten
Posted
Skulle inte du kunna förklara hur detta system kan åtgärda reverbtiden som orsakas av stående vågor (som ibland är uppåt 2 sekunder) och hur man kan fylla igen en basdipp som orsakas av fasutsläckning p g a t ex SBIR. Även OM det skulle gå att boosta på med EQ så skulle det i vissa fall krävas uppåt 40-50 dB boost i rätt frekvens, och om man vill lyssna i 85 dB så skulle det innebära att högtalaren vid kompensationsfrekvensen skulle behöva spela 125-135 dB! Det finns inte många högtalare som klarar det utan att fallera.

Men snälla,snälla,snälla Gilbert stående vågor korrigerar man inte genom att boosta....

Ergo har över 1000 dynamiska filter och kompenserar även fasfel...

Du får gärna gå lite djupare i dina förklaringar.

Elementärt, Ergo sänker ju bl.a de frekvenser som medverkar till att stående vågor uppkommer....

Posted
Skulle inte du kunna förklara hur detta system kan åtgärda reverbtiden som orsakas av stående vågor (som ibland är uppåt 2 sekunder) och hur man kan fylla igen en basdipp som orsakas av fasutsläckning p g a t ex SBIR. Även OM det skulle gå att boosta på med EQ så skulle det i vissa fall krävas uppåt 40-50 dB boost i rätt frekvens, och om man vill lyssna i 85 dB så skulle det innebära att högtalaren vid kompensationsfrekvensen skulle behöva spela 125-135 dB! Det finns inte många högtalare som klarar det utan att fallera.

Men snälla,snälla,snälla Gilbert stående vågor korrigerar man inte genom att boosta....

Ergo har över 1000 dynamiska filter och kompenserar även fasfel...

Du får gärna gå lite djupare i dina förklaringar.

Elementärt, Ergo sänker ju bl.a de frekvenser som medverkar till att stående vågor uppkommer....

Medan jag väntar på din förklaring hur dessa akustiska fenomen kan elimineras med DSP så ger jag dig en liten förklaring varför det inte går:

Exempelvis en dipp i basen som beror på SBI (Speaker Boundery Interference) är resultatet av två (i verkligheten många) vågfronter som vid lyssningspositionen ligger helt ur fas med varandra. Hur djup dippen är beror på hur reflektiv väggen är vid denna frekvens (oftast ganska reflektiv om solid och utan basabsorbent). När en högtalare står ¼ våglängd från en vägg så kommer reflexen från väggen att interferera med direktljudet 180 grader ur fas, d v s destruktiv fasutsläckning. Att EQ inte kan kompensera för detta är inte svårt att förstå och frågan är vad som över huvud taget skulle kunna fixa detta? Om man skulle försöka låta högtalaren spel ”extra” information vid nästa konrörelse i ett försök att ”släcka ut” reflexen som orsakar fasutsläckningen så skulle (förutsatt att amplituden är bibehållen i originalmaterialet) konen inte bara behöva utföra originalutslaget utan ytterligare utslag för att det resulterande trycket ska nå samma magnitud som det var tänkt. Problemet som då uppstår är hur man skall kompensera den ännu kraftigare reflektion som kommer att komma tillbaka från väggen… Dessutom så är risken mycket stor att man tvingar konen att göra allt för stora utslag.

Absorbenter och diffusorer stämda och placerade på rätt sätt är det ända som fungerar på riktigt. Elektronisk kompensering kommer alltid bara att vara ett komplement eller nödlösning.

PS. Ditt sista inlägg upplyser oss om att du är dåligt påläst om stående vågor.

Guest Glaskatten
Posted
Absorbenter och diffusorer stämda och placerade på rätt sätt är det ända som fungerar på riktigt. Elektronisk kompensering kommer alltid bara att vara ett komplement eller nödlösning.

Tror du inte riktigt förstår hur dynamisk elektronisk rumskorrigering fungerar i praktiken och jag betonar DYNAMISK!

Ergo mäter upp rummet högtalarna och lyssningspositionen och korrigerar tack vare över 1000 DYNAMISKA filter fas och frekvensproblem!

Basfällor och diffussorer är i jämförelse otroligt begränsade dyra och ofta för stora/tjocka för att kunna användas effektivt i ett litet rum.

Posted
Absorbenter och diffusorer stämda och placerade på rätt sätt är det ända som fungerar på riktigt. Elektronisk kompensering kommer alltid bara att vara ett komplement eller nödlösning.

Tror du inte riktigt förstår hur dynamisk elektronisk rumskorrigering fungerar i praktiken och jag betonar DYNAMISK!

Ergo mäter upp rummet högtalarna och lyssningspositionen och korrigerar tack vare över 1000 DYNAMISKA filter fas och frekvensproblem!

Basfällor och diffussorer är i jämförelse otroligt begränsade dyra och ofta för stora/tjocka för att kunna användas effektivt i ett litet rum.

¨

Du är hjärtligt välkommen att förklara hur detta fungerar. Jag väntar tålmodigt. 🙂

Guest Glaskatten
Posted
Du är hjärtligt välkommen att förklara hur detta fungerar. Jag väntar tålmodigt. 🙂

Jag har ju länkat till välrenommerade Lyngdorf som ligger bakom den här lösningen och dessutom förklarat på ett lättfattligt sätt hur det fungerar, vad mer begär du?

Posted

Har läst deras "förklaring" som inte ger några som helst svar i frågan. Om du vet att och hur det fungerar så får du berätta det för mig.

Guest Glaskatten
Posted
Har läst deras "förklaring" som inte ger några som helst svar i frågan. Om du vet att och hur det fungerar så får du berätta det för mig.

Återigen förstår du inte ens en så enkel förklaring att Ergo alltså mäter upp rummet,högtalarna och lyssningspositionen och därefter kompenserar elektroniken med hjälp av avancerade algoritmer och 1000 dynamiska filter så att återgivningen blir så nära optimal den kan bli vid lyssningspositionen. Förbättrar uppspelningen i ALLA rum

Guest Glaskatten
Posted (edited)
Har läst deras "förklaring" som inte ger några som helst svar i frågan.

De ger massvis av förklaringar men om du inte förstår elementära fakta så är det inte så mycket man kan göra..

"When listening to your audio system you hear the 3 dimensional soundfield - i.e. the direct sound from your speakers as well as all the reflections. The reflections add ambience and thus the sensation of "space" and "air". However, most room corrections systems measure only at the listening position meaning that the correction is based on one-dimensional information.

At Lyngdorf, we solved the problem with getting 3-dimensional room knowledge in a very unique way.

The RoomPerfectTM system is capable of combining the information about the listening position with the information about the energy transport into the sound-field in a wholly new and innovative way.

The measurement at the listening position holds information about your access to the sound-field while the room positions hold information about the 3-dimensional sound-field in the entire listening room.

Thus we can ensure that you achieve perfect sound, irrespective of your listening room, speaker position and listening position. In fact, the vast amount of information gathered about the sound-field allows you to enjoy the benefits of room correction in any position throughout the room.

Amongst other things RoomPerfect can - as the only system in the market - derive information about:

Room Acoustic properties, modes (peaks and dips in the room)

Power response throughout the room

Loudspeaker directivity

High frequency roll-off

Characteristics of low frequency roll-off

From the acquired measurements RoomPerfect processes the information and sets up amplitude targets and limiters for the different filters in an all automated process.

RoomPerfect automatically identifies the optimal target curve for your speakers from the information in the measurements and everything is thereafter controlled by the guided setup in the menu system.

A complete calibration typically comprises of 4-6 measurement and can be done in less than 15 minutes!

Also, RoomPerfect allows you to break away from conventional "free space" placement of your speakers.

Normally, you need to place a loudspeaker well away from rear and side walls to secure the flattest possible frequency response. Due to the fact that a traditional box loudspeaker has omni polar dispersion in the bass region, this "free space" placement has a big disadvantage namely that you actually risk "destroying" the impulse response. The reason for this is that you hear both the direct sound from the speaker and later all the reflections from the walls. The reflections are delayed as a consequence of the distance to the walls and will therefore arrive later thus smearing the "attack" of e.g. a drum beat.

If you place the loudspeaker close to the back wall the bass reflections from the wall and the direct sound will arrive simultaneously at the listening position - i.e. the impulse response in the bass region can be improved considerably and RoomPerfect can easily compensate for the uneven frequency response. So, with RoomPerfect, it can actually be an advantage to choose what's normally regarded as a less ideal "close wall" loudspeaker placement as this will not only improve the impulse response. Also, when compensating for the increased efficiency, the load on both amplifier and loudspeaker is decreased whereby less distortion and better headroom is achieved.

The RoomPerfect module comes complete with microphone, cable and microphone stand - i.e. everything you need to make the calibration. "

mer info

http://www.lyngdorf.com/downloads/product_...ion_english.pdf

Från lyngdorf.com

Edited by Glaskatten
Posted
Har läst deras "förklaring" som inte ger några som helst svar i frågan.

De ger massvis av förklaringar men om du inte förstår elementära fakta så är det inte så mycket man kan göra..

"When listening to your audio system you hear the 3 dimensional soundfield - i.e. the direct sound from your speakers as well as all the reflections. The reflections add ambience and thus the sensation of "space" and "air". However, most room corrections systems measure only at the listening position meaning that the correction is based on one-dimensional information.

At Lyngdorf, we solved the problem with getting 3-dimensional room knowledge in a very unique way.

The RoomPerfectTM system is capable of combining the information about the listening position with the information about the energy transport into the sound-field in a wholly new and innovative way.

The measurement at the listening position holds information about your access to the sound-field while the room positions hold information about the 3-dimensional sound-field in the entire listening room.

Thus we can ensure that you achieve perfect sound, irrespective of your listening room, speaker position and listening position. In fact, the vast amount of information gathered about the sound-field allows you to enjoy the benefits of room correction in any position throughout the room.

Amongst other things RoomPerfect can - as the only system in the market - derive information about:

Room Acoustic properties, modes (peaks and dips in the room)

Power response throughout the room

Loudspeaker directivity

High frequency roll-off

Characteristics of low frequency roll-off

From the acquired measurements RoomPerfect processes the information and sets up amplitude targets and limiters for the different filters in an all automated process.

RoomPerfect automatically identifies the optimal target curve for your speakers from the information in the measurements and everything is thereafter controlled by the guided setup in the menu system.

A complete calibration typically comprises of 4-6 measurement and can be done in less than 15 minutes!

Also, RoomPerfect allows you to break away from conventional "free space" placement of your speakers.

Normally, you need to place a loudspeaker well away from rear and side walls to secure the flattest possible frequency response. Due to the fact that a traditional box loudspeaker has omni polar dispersion in the bass region, this "free space" placement has a big disadvantage namely that you actually risk "destroying" the impulse response. The reason for this is that you hear both the direct sound from the speaker and later all the reflections from the walls. The reflections are delayed as a consequence of the distance to the walls and will therefore arrive later thus smearing the "attack" of e.g. a drum beat.

If you place the loudspeaker close to the back wall the bass reflections from the wall and the direct sound will arrive simultaneously at the listening position - i.e. the impulse response in the bass region can be improved considerably and RoomPerfect can easily compensate for the uneven frequency response. So, with RoomPerfect, it can actually be an advantage to choose what's normally regarded as a less ideal "close wall" loudspeaker placement as this will not only improve the impulse response. Also, when compensating for the increased efficiency, the load on both amplifier and loudspeaker is decreased whereby less distortion and better headroom is achieved.

The RoomPerfect module comes complete with microphone, cable and microphone stand - i.e. everything you need to make the calibration. "

mer info

http://www.lyngdorf.com/downloads/product_...ion_english.pdf

Från lyngdorf.com

Denna text innehåller inga svar. Om du inte kan förklara hur systemet arbetar så antar jag att du helt enkelt inte vet och finner det underligt att du med sådan bestämdhet vidhåller att det fungerar så bra.

Guest Glaskatten
Posted
Har läst deras "förklaring" som inte ger några som helst svar i frågan.

De ger massvis av förklaringar men om du inte förstår elementära fakta så är det inte så mycket man kan göra..

"When listening to your audio system you hear the 3 dimensional soundfield - i.e. the direct sound from your speakers as well as all the reflections. The reflections add ambience and thus the sensation of "space" and "air". However, most room corrections systems measure only at the listening position meaning that the correction is based on one-dimensional information.

At Lyngdorf, we solved the problem with getting 3-dimensional room knowledge in a very unique way.

The RoomPerfectTM system is capable of combining the information about the listening position with the information about the energy transport into the sound-field in a wholly new and innovative way.

The measurement at the listening position holds information about your access to the sound-field while the room positions hold information about the 3-dimensional sound-field in the entire listening room.

Thus we can ensure that you achieve perfect sound, irrespective of your listening room, speaker position and listening position. In fact, the vast amount of information gathered about the sound-field allows you to enjoy the benefits of room correction in any position throughout the room.

Amongst other things RoomPerfect can - as the only system in the market - derive information about:

Room Acoustic properties, modes (peaks and dips in the room)

Power response throughout the room

Loudspeaker directivity

High frequency roll-off

Characteristics of low frequency roll-off

From the acquired measurements RoomPerfect processes the information and sets up amplitude targets and limiters for the different filters in an all automated process.

RoomPerfect automatically identifies the optimal target curve for your speakers from the information in the measurements and everything is thereafter controlled by the guided setup in the menu system.

A complete calibration typically comprises of 4-6 measurement and can be done in less than 15 minutes!

Also, RoomPerfect allows you to break away from conventional "free space" placement of your speakers.

Normally, you need to place a loudspeaker well away from rear and side walls to secure the flattest possible frequency response. Due to the fact that a traditional box loudspeaker has omni polar dispersion in the bass region, this "free space" placement has a big disadvantage namely that you actually risk "destroying" the impulse response. The reason for this is that you hear both the direct sound from the speaker and later all the reflections from the walls. The reflections are delayed as a consequence of the distance to the walls and will therefore arrive later thus smearing the "attack" of e.g. a drum beat.

If you place the loudspeaker close to the back wall the bass reflections from the wall and the direct sound will arrive simultaneously at the listening position - i.e. the impulse response in the bass region can be improved considerably and RoomPerfect can easily compensate for the uneven frequency response. So, with RoomPerfect, it can actually be an advantage to choose what's normally regarded as a less ideal "close wall" loudspeaker placement as this will not only improve the impulse response. Also, when compensating for the increased efficiency, the load on both amplifier and loudspeaker is decreased whereby less distortion and better headroom is achieved.

The RoomPerfect module comes complete with microphone, cable and microphone stand - i.e. everything you need to make the calibration. "

mer info

http://www.lyngdorf.com/downloads/product_...ion_english.pdf

Från lyngdorf.com

Denna text innehåller inga svar. Om du inte kan förklara hur systemet arbetar så antar jag att du helt enkelt inte vet och finner det underligt att du med sådan bestämdhet vidhåller att det fungerar så bra.

Men snälla ... ..... .. ..? inga svar?

"At Lyngdorf, we solved the problem with getting 3-dimensional room knowledge in a very unique way.

The RoomPerfectTM system is capable of combining the information about the listening position with the information about the energy transport into the sound-field in a wholly new and innovative way.

The measurement at the listening position holds information about your access to the sound-field while the room positions hold information about the 3-dimensional sound-field in the entire listening room.

Thus we can ensure that you achieve perfect sound, irrespective of your listening room, speaker position and listening position. In fact, the vast amount of information gathered about the sound-field allows you to enjoy the benefits of room correction in any position throughout the room.

Amongst other things RoomPerfect can - as the only system in the market - derive information about:

Room Acoustic properties, modes (peaks and dips in the room)

Power response throughout the room

Loudspeaker directivity

High frequency roll-off

Characteristics of low frequency roll-off

From the acquired measurements RoomPerfect processes the information and sets up amplitude targets and limiters for the different filters in an all automated process.

RoomPerfect automatically identifies the optimal target curve for your speakers from the information in the measurements and everything is thereafter controlled by the guided setup in the menu system.

A complete calibration typically comprises of 4-6 measurement and can be done in less than 15 minutes!"

Vill du att jag ska översätta åt dig?

Posted

Nej, men du får gärna beskriva hur mitt exempel löses med detta system:

”Exempelvis en dipp i basen som beror på SBI (Speaker Boundery Interference) är resultatet av två (i verkligheten många) vågfronter som vid lyssningspositionen ligger helt ur fas med varandra. Hur djup dippen är beror på hur reflektiv väggen är vid denna frekvens (oftast ganska reflektiv om solid och utan basabsorbent). När en högtalare står ¼ våglängd från en vägg så kommer reflexen från väggen att interferera med direktljudet 180 grader ur fas, d v s destruktiv fasutsläckning. Att EQ inte kan kompensera för detta är inte svårt att förstå och frågan är vad som över huvud taget skulle kunna fixa detta? Om man skulle försöka låta högtalaren spel ”extra” information vid nästa konrörelse i ett försök att ”släcka ut” reflexen som orsakar fasutsläckningen så skulle (förutsatt att amplituden är bibehållen i originalmaterialet) konen inte bara behöva utföra originalutslaget utan ytterligare utslag för att det resulterande trycket ska nå samma magnitud som det var tänkt. Problemet som då uppstår är hur man skall kompensera den ännu kraftigare reflektion som kommer att komma tillbaka från väggen… Dessutom så är risken mycket stor att man tvingar konen att göra allt för stora utslag.”

Guest Glaskatten
Posted (edited)
Nej, men du får gärna beskriva hur mitt exempel löses med detta system:

Du förstår alltså inte engelska, heller? Lösningen står ju faktiskt i Lyngdorf-texten och kan sammanfattas med att de mäter och justerar i 3 dimensioner alltså inte bara i en dimension som de flesta andra liknande system gör..

Edited by Glaskatten
Posted
Nej, men du får gärna beskriva hur mitt exempel löses med detta system:

Du förstår alltså inte engelska, heller? Lösningen står ju faktiskt i Lyngdorf-texten och kan sammanfattas med att de mäter och justerar i 3 dimensioner alltså inte bara i en dimension som de flesta andra liknande system gör..

Detta är sista gången jag säger det; OM du förstår hur systemet arbetar så kan du väl förklara med mitt exempelproblem. Om inte så förstår inte du heller hur systemet kan kompensera för liknande akustiska problem. Punkt.

Guest Glaskatten
Posted
Nej, men du får gärna beskriva hur mitt exempel löses med detta system:

Du förstår alltså inte engelska, heller? Lösningen står ju faktiskt i Lyngdorf-texten och kan sammanfattas med att de mäter och justerar i 3 dimensioner alltså inte bara i en dimension som de flesta andra liknande system gör..

Detta är sista gången jag säger det; OM du förstår hur systemet arbetar så kan du väl förklara med mitt exempelproblem. Om inte så förstår inte du heller hur systemet kan kompensera för liknande akustiska problem. Punkt.

Du befinner dig på en så låg nivå att det är pinsamt det står ju i klarspråk från Lyngdorf hur deras system fungerar och jag har t..o.m. förenklat för att t.o.m. du ska förstå men du vägrar eller kan inte ta till dig ens elementära fakta samtidigt som du påstår att inget förklarats. Suck...

Guest Clawfinger
Posted
Nej, men du får gärna beskriva hur mitt exempel löses med detta system:

Du förstår alltså inte engelska, heller? Lösningen står ju faktiskt i Lyngdorf-texten och kan sammanfattas med att de mäter och justerar i 3 dimensioner alltså inte bara i en dimension som de flesta andra liknande system gör..

Ok, vad Gilbert menar är att även om "rumsfixarn" mäter hela rummet och ställer en 1024 bands EQ, så kommer inte det att fixa ett helt opreparerat rum. Till och med KRK (som har byggt rumsfixarn) håller med. Jag citerar: "Getting a handle on these problems has traditionally meant the installation of soft foam or fabrics, and that's a great start."

Har man sett till att peta in basfällor och diffussorer så funkar nog rumsfixarn alldeles utmärkt. Det vet Glaskatten. Men den kan INTE fixa ett helt odämpat rum på det sätt som Glaskatten säger. Det vet Gilbert.

Ni har båda en halv poäng. Nu: tillbaka till tråden:

Toontrack var tydligen på NAMM för att visa DFHS 2. Nån som sett nått?

Guest Glaskatten
Posted
Nej, men du får gärna beskriva hur mitt exempel löses med detta system:

Du förstår alltså inte engelska, heller? Lösningen står ju faktiskt i Lyngdorf-texten och kan sammanfattas med att de mäter och justerar i 3 dimensioner alltså inte bara i en dimension som de flesta andra liknande system gör..

Ok, vad Gilbert menar är att även om "rumsfixarn" mäter hela rummet och ställer en 1024 bands EQ, så kommer inte det att fixa ett helt opreparerat rum. Till och med KRK (som har byggt rumsfixarn) håller med. Jag citerar: "Getting a handle on these problems has traditionally meant the installation of soft foam or fabrics, and that's a great start."

Har man sett till att peta in basfällor och diffussorer så funkar nog rumsfixarn alldeles utmärkt. Det vet Glaskatten. Men den kan INTE fixa ett helt odämpat rum på det sätt som Glaskatten säger. Det vet Gilbert.

Nu blandar du ihop korten det är skillnad på basfällor och "foam and fabrics" som knappast påverkar basen i någon större utsträckning.

Ingen har väl förövrigt pratat om helt odämpade rum.

Posted

Först vill jag be om ursäkt till er andra då jag återupptar diskussionen i denna tråd, men jag vet inte hur man bryter ut denna till en egen tråd.

Ingen har väl förövrigt pratat om helt odämpade rum.

Jo, du:

Poängen är att man med produkter som Ergo kan förebygga problemen innan de uppstår.....

resultatet kan och blir ofta både bättre och betydligt billigare än att akustikbehandla bort dom bl.a. eftersom system som Ergo kan användas i små rum som det i princip inte går att akustikbehandla bort uppspelningsproblem i av utrymmesskäl och Ergo är ett dynamiskt korrigeringssystem, dynamiska mekaniska akustikbehandlingskonstruktioner är däremot svåra att beräkna och bygga rätt....

Jag väntar fortfarande på svar på mina frågor till dig (som inte bara dumförklarar mig eller återigen hänvisar till texter som inte ger någon teknisk förklaring).

Kom ihåg forumregel 1 & 2.

Guest Glaskatten
Posted
Först vill jag be om ursäkt till er andra då jag återupptar diskussionen i denna tråd, men jag vet inte hur man bryter ut denna till en egen tråd.
Ingen har väl förövrigt pratat om helt odämpade rum.

Jo, du:

Poängen är att man med produkter som Ergo kan förebygga problemen innan de uppstår.....

resultatet kan och blir ofta både bättre och betydligt billigare än att akustikbehandla bort dom bl.a. eftersom system som Ergo kan användas i små rum som det i princip inte går att akustikbehandla bort uppspelningsproblem i av utrymmesskäl och Ergo är ett dynamiskt korrigeringssystem, dynamiska mekaniska akustikbehandlingskonstruktioner är däremot svåra att beräkna och bygga rätt....

Jag väntar fortfarande på svar på mina frågor till dig (som inte bara dumförklarar mig eller återigen hänvisar till texter som inte ger någon teknisk förklaring).

Du har fått svar 5-6 gånger börjar bli tjatigt nu så om det är någon som dumförklarar dig så är det ju du men ok vi försöker igen. Tekniskt så mäter/styr Ergo/Lyngdorf systemet upp rummet genom ett sinnrikt DSP-system som fungerar med "flytande" dynamiska digitala filter som kan svepa/skära/boosta frekvenser volym och/eller tid (fas) och kan genom detta enkelt kompensera för rummets lyssningpositionens och monitorernas brister små om stora...

Vad gäller HELT odämpade rum så har jag aldrig sagt något åt det hållet vilken studio som helst har ju alltid vissa dämpande ytor vare sig det är vävtapeter bord paneler eller mattor o.s.v. du drog upp basfällor men hur många sätter in basfällor (behöver vara rejält stora för att vara effektiva) i ett litet rum eller ens har plats för dom? Nej för dom flesta så blir ett sådant här system effektivare flexiblare och billigare.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.