Jump to content
Annons

Vad använder DU för ljudkort?


Tokas

Recommended Posts

Annons
ethereal (oregistrerad)
Datorn hänger sig, panelen fryzer, alla musikprogram jag testat flippar...

Pga. ljudkortet?

Funkar det om du inte har något alls inkopplat på Firewire?

Om du kopplar vilken FW-produkt som helst annat, förutom ljudkortet, på Firewire - funkar det då?

Så att vi kan skilja på problem med ditt chipset och problem med drivrutiner.

Jag har testat en firewire hårddisk medans jag körde m-box och protools. Då sa protools ifrån efter ett tag att FW disken tog för mkt av processorn eller liknande.

Antar att det lutar åt chipset?

Link to comment
Dela på andra sajter

M-Audio Audiophile USB är det kortet som jag använder!

Ljudmässigt finns det inget att klaga på.

Installationsmässigt var det en hel del strul dock!

Jag var helt övertygad om att det inte funkade på min dator när jag köpte det!

Det visade sig bara att det inte gått igenom Microsofts tester och att det poppar upp en massa meddelanden om just detta när man installerar kortet!

Litebstruligt var det även pga avv det hände sig vid flertalet tillfällen underinstallationen!

Nu är det aldrig några bekymmer längre men det finns säkert lika bra och billiga kort idag som ÄR GODKÄNDA av Monopol-Bill-Företaget. 😄🙂😠

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ett RME Hammerfall9652 (gamla modellen - alltså inte HDSP...).

Den enda bristen är att man inte har någon intern mixer för alternativ routing i ljudkortet - något som finns i de nyare HDSP-modellerna. I övrigt är det helt suveränt och har hängt med sedan jag började med musik på PC för runt 6-7 år sedan eller något (efter att jag bestämde mig för att överge Atari Falcon...).

Något som jag uppskattar mycket med Hammerfall, är att det saknar analoga I/O - så man kan välja omvandlare efter sin egen budget.

Mina omvandlare är just nu följande:

RME ADI-96 Pro (2-kanalig micpreamp/A/D-omvandlare)

RME ADI-8 Pro (8-kanalig A/D-D/A)

Benchmark DAC1 (2-kanalig D/A)

- och så har jag kopplat 16 kanaler I/O mellan ljudkortet och min Behringer DDX3216 via ADAT Lightpipe. 🙂

...och då har man bytt ändå... 😲

Eftersom jag i princip bara använde mixern för monitorlyssning vid sånginspelning, så bestämde jag mig till slut för att göra lite förändringar. Samtidigt tänkte jag att jag skulle gardera mig för framtiden genom att skaffa möjligheten att köra med 96kHz om jag skulle vilja det så småningom.

DDX3216 åkte iväg till en god vän tillsammans med Hammerfall-kortet. Eftersom dessa har fungerat helt suveränt, så kändes det bra att de kom till ett nytt hem där de kommer att uppskattas. 🙂

ADI-8 Pro åkte också iväg, till en som behövde en högklassig 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare. 🙂

Den nya uppsättningen ser ut som så här:

RME HDSP9652 (helt suveränt ljudkort som är löjligt enkelt att sätta upp som man vill ha det, med den stora interna mixern där man enkelt och smidigt sätter upp monitorlyssning kors och tvärs som man vill... 😎 ).

RME ADI-96 Pro (måste finnas kvar som referens för alla mictesterna - men den klarar ju också 96kHz, så den är inte helt off i riggen, trots att den har varit med i flera år... 😉 ).

RME ADI-8 DS (8-kanalig omvandlare med möjlighet till 96kHz - även om det "bara" blir 4 kanaler då; Överkomligt i pris och eftersom den gamla ADI-8 Pro lät så bra som den gjorde, kändes det tryggt och bra att uppdatera till denna...)

Benchmark DAC1 (lika bra som tidigare)

Benchmark ADC1 (den perfekta partnern till DAC1 - försöker f.n. komma fram till vilken preamp som är lämpligast att köra ihop med ADC1... 😄 ).

Tack vare de båda Benchmark-omvandlarna känner jag att mina tidigare hot om omvandlartester kan börja ta form snart. Dessa är välkända i hela världen och av erkänt mycket hög kvalitet, så det kommer inte att fnnas något i ljudkedjan att klaga på. 🙂 Huka er i bänkarna! 😉...fast det kommer att ta en del tid, eftersom jag har mycket annat för mig också...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett E-MU 0404 ok är ganska nöjd med tanke på att priset passade min budgetfilosofi 😲 Dock är det ingen höjdare när det gäller vissa spel, men som tur är har jag en annan dator avsedd för detta. 😉

Största bristen just nu är väl ramminnet, 1GB eller mer hade varit bra.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

M-Audio Audiophile USB är det kortet som jag använder!

Ljudmässigt finns det inget att klaga på.

Installationsmässigt var det en hel del strul dock!

Jag var helt övertygad om att det inte funkade på min dator när jag köpte det!

Det visade sig bara att det inte gått igenom Microsofts tester och att det poppar upp en massa meddelanden om just detta när man installerar kortet!

Litebstruligt var det även pga avv det hände sig vid flertalet tillfällen underinstallationen!

Nu är det aldrig några bekymmer längre men det finns säkert lika bra och billiga kort idag som ÄR GODKÄNDA av Monopol-Bill-Företaget. 😠  😳  :rolleyes:

//P

Det står i några papper som medföljer att man ska klicka på "acceptera" när de där popup rutorna kommer upp 😉 Det är ganska bra med en manual.

Jag hade också Audiophile USB förut men nu har jag bytt till Audiophile Firewire och kan säga att det är stooor skillnad på latencyn och CPU-kraften.

Firewire-kortet tar nästan ingen CPU-kraft alls och ändå är latencyn på 5-7 ms ungefär.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Mackie Onyx 1640FW, vilket ger mig 16 glada mikrofoningångar till ett vettigt pris.

Har även en Onyx 1220 och ett Edirol fa101, som jag använder live, främst till backtracks.

Mackiens mickpreamps låter väldigt bra för pengarna, jag menar hur många ljudkort med 16 mik in får du för under 20.000?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på och riggar min dator för att kunna jobba lite seriösare. Dell Dimension 8300 med ett SB Audigy. Har fått tag i ett Audiophile 24/96 och undrar innan jag stoppar i det om det är en bra eller dålig idé att ha bägge korten samtidigt?

(SB-kortet har FW-kontakt som ju är att bra att ha, och dessutom har jag ett dator5.1-högtalarsystem som skulle vara gött att kunna ha kvar om man spelar spel eller vill kunna jämföra som referenslyssning.)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder ett creamware pulsar 2. det är bra för det klarar massa saker och de 6 processorerna på kortet avlastar datorn nåt enormt.. processormätarn rör sig knappat nånting i sonar oavsett vad jag gör även om jag har typ 20 inserteffeckter igång samtidigt 🙁 jättebra... annars tycker jag det är ett krångligt kort... platformen/programvaran till kortet är obegriplig och allt är bara en jävla röra med massa audiofil-termer som jag inte kan förstå...

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

kör med ljudkortet Firewire 410, M-audiots. någon hade lagt upp en bild på den också. Kan väl inte säga att jag är helt nöjd, den har gått sönder två gånger, med en veckas mellanrum! och sedan så fick jag vänta drygt två månader på att Luthman skulle fixa ljudkortet. Det slutade med att jag fick ett helt nytt, och det har funkat klockrent sedan dess. Den enda nackdelen är att ibalnd så hänger den sig, sluter funka men då är det bara att rycka ut firewire kabeln och plugga in den igen och sedan vänta och sedan så är det bara att köra vidare.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer FCA202

kvalitativt, väldigt enkelt och välfungerande.

En bra lösning om man inte använder mycket hårdvarugrejer när man lirar.

Dessutom får man lite extra prylvärde i och med att det är ett externt firewirekort med 2 lysande dioder på.. en röd och en blå, rocket science..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

E-mu 0404

emu0404.jpg

Ett utmärkt budgetval om man har musiken på hobbynivå i garderoben som jag. Använder dock inte MIDI via ljudkortet utan genom en Yamaha UX256 låda, har inte testat MIDIn på 0404-kortet än ens gång. Kraftfull virtuell mixer (sök efter patchmixdsp på google för mer info) och det är mycket sjyssta DSP effekter. Använder kortet för närvarande med Cubase LE och Reason och det fungerar alldeles utmärkt. Använder ofta Reason ensamt och kör ut ljudet i Reason Hardware Interface för att utnyttja DSP-effekterna. Lite ont om fysiska in/ut gångar, men det är ju ett budgetkort. Dessutom så har E-mu stabila drivrutiner, vilket är a och o enligt min åsikt.

Har sålt mitt Yamaha UX256 MIDI interface och börjat använda MIDI via ljudkortet istället (som jag faktiskt inte har behov alla alla MIDI-portar på Yamahan) nu och det fungerar klockrent!

Redigerat av Origin-One
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Beställde precis ett RME Fireface 800, sålde mitt 828mkII igår för 6000:-

Skall bli spännande å testa det! (fan va kul det är med prylar!......)

ps. ingen som vill köpa en Mackie mixer 1202 (micro series?) 1500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Är också hobby-garderob-inneboende 😏

Dessutom nybörjare på det här med inspelning.

JAg köpte Presonus Inspire 1394; 1995:-

Funkar perfekt för min nivå, tillsammans med snotbilliga miken MXL990

4 kanalers samtidig inspelning

2 mikrofonpreampar / instrument inputs

Switchable analog limiter

Switchable line or phono (turntable) input

Speaker and headphone outputs

Software mixer/ control panel

Daisy-chain up to 4 units for 16 inputs

Powered via FireWire bus or externally

Windows and Macintosh compatible

Cubase LE audio production software

PreSonus ProPak software suite

http://www.musiklagret.se/Shop/ListProduct...x?ProductId=883

KAnske blir jag mer kräsen så småningom, men att börja med utan för stor investering är det väldigt ok

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag kör med ett Creamware Pulsar-II (6st DSP) och ett booster kort med 15st extra DSP. Till detta system har jag en massa roliga pluggar, tex MINIMAX, PRO12, Pro-1, PRODYSSEY, Prophet-Plus mm mm...

Detta har jag ADAT-kopplat ihop med mitt Emulator-X Studio (EMU 1820M).

Var på väg att lämna Creamware men efter att ha hårdtestat synth-pluggarna insåg jag hur grymt bra de är. Finns många VST-pluggar som oxo är bra men när jag drog igång CW-pluggarna insåg jag hur bra de är.

Link to comment
Dela på andra sajter

janne c (oregistrerad)

M-Audio Delta 66 via en Behringer 2004. Funkar Ok för talinspelningar och lite slutmixning. Haft kortet i ca:3 år i en P4/1.7Ghz

Janne A

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
qumarr (oregistrerad)

För flerkanalsinspelning: Phonic Helix 24FW

För redigering och tillägg av enstaka spår: Echo Gina3g

Link to comment
Dela på andra sajter

Började med PC inbyggt AC97 sen Soundbläster Platinum, sen M-Audio Audiophile 2496, sen M-Audio Delta 1010LT och sen ett till så jag hade 2 st Delta 1010LT ihopsyncat för att får 16 line in. Lät kattbajs! Sen sålde jag av skiten å köpte mig en helt ny rigg. G5+RME Fireface 800. Ska köpa in en RME Octamic D och kanske en till så småningom.

Link to comment
Dela på andra sajter

RME HDSP9652

RME ADI-96 Pro

RME ADI-8 DS

Benchmark DAC1

Benchmark ADC1

Låter som du bygger på en perfekt masteringsetup. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Kör 2 st motu HD192 här. Innan körde jag 828mkII och innan dess första ljudkortet som var ett audiophile 24/96. Tycker att HD192 låter bättre än 828mkII, jag har bara haft dem i inte ens ett halvår dock. Jag tvivlar fortfarande på om det är värt pengarna som det kostade att byta från 828 till HD192, men jag behövde fler utgångar, jag kanske tycker det är värt det om något år? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...