Jump to content
Annons

Vad använder DU för ljudkort?


Tokas

Recommended Posts

"Jag har också länge kört med ljudkort men tyckte allting kändes så segt så nu hårdkopplar jag signalerna direkt till hårddisken...."

Precis köpt ett e-mu 1820 och är hittills nöjd.. men vad betyder citatet?

Om jag får gissa betyder citatet ungefär "Karo mio! Någon med mig skämta aprilo!".

Antingen det, eller så har han/hon inte riktigt förstått skillnaden mellan en hårddisk och en burk innehållandes bl a en CPU, ett moderkort, lite RAM-minne, en hårddisk och ett internt ljudkort.

// David

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet knappt om jag vågar skriva att jag använder en M-Audio Fasttrack... Specisellt med tanke på att jag är pianist i grunden (har separat midi-interface, M-audio uno) Orsak till att jag kör på detta är att min studerandebudget inte är så fet och att man kunde köpa detta tillsammans med en mick relativt billigt. Jag lade istället ner pengar på logic pro (halva pristet med studeranderabatt) och leker med det så mycket jag hinner....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ett M-Audio USB Audio Duo men planerar att byta upp mig inom en snar framtid. jag har inga problem med latency eller att preampsen skulle låta dåligt (förutom att den ena tråkigt nog är trasig 🙂 ), men jag är sugen på ett ljudkort med fler in- och utgångar så att jag kan köra ut saker ur datorn, genom hårdvarueffekter och in igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har precis installerat ett nyinköpt RME Digi96/8 PAD och har än så länge bara positiva saker att säga om kortet. (Jag trodde dock att totalmix skulle finnas till detta kort men det verkar som om den bara är till HDSP korten.

Det som strulade var att jag trodde att kortets S/PDIF in och ut skulle vara kompatibla med min mixers (Digital Stereo Coaxial) in och utgång. (det kanske dom är?).

Men se det fick jag inte att fungera. Jag tar upp den frågan i ett annat forum.

I övrigt så velade jag långt och länge om det skulle vara RME eller EMU 1212m som skulle inhandlas. Men efter inköp/installation och lite lek med kortet så är jag riktigt riktigt nöjd.

MVH

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick precis hem mitt nya ESI ESP1010, 10 ingångar och utgångar, varav 2 av ingångarna har micpreampar med fantommatning. 2 hörlursförstärkare, coax och optiska digitalutgångar och så vidare, allt för ett pris på 2600 inkl frakt från Tyskland.

ESP1010.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet knappt om jag vågar skriva att jag använder en M-Audio Fasttrack... Specisellt med tanke på att jag är pianist i grunden (har separat midi-interface, M-audio uno) Orsak till att jag kör på detta är att min studerandebudget inte är så fet och att man kunde köpa detta tillsammans med en mick relativt billigt. Jag lade istället ner pengar på logic pro (halva pristet med studeranderabatt) och leker med det så mycket jag hinner....

Kör med samma hemma...

Håller på och kollar runt efter schyssta Firewire ljudkort till "studion".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet knappt om jag vågar skriva att jag använder en M-Audio Fasttrack... Specisellt med tanke på att jag är pianist i grunden (har separat midi-interface, M-audio uno) Orsak till att jag kör på detta är att min studerandebudget inte är så fet och att man kunde köpa detta tillsammans med en mick relativt billigt. Jag lade istället ner pengar på logic pro (halva pristet med studeranderabatt) och leker med det så mycket jag hinner....

Kör med samma hemma...

Håller på och kollar runt efter schyssta Firewire ljudkort till "studion".

och jag är i samma sits när det gäller studentekonomin 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Creamware Pulsar 2

Den har 6 st DSP processorer.

Ska uppdatera med en ad/da omvandlare så att jag får fler in o utgångar.

Sen kanske man blir nöjd ett tag... 😄

Edit: har nu 3st Pulsar kort ihopkopplade,

mer DSP kraft och fler in o utgångar.

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

booster (oregistrerad)

RME Digi96/8 PAD och DIGI 002r

Båda på Mac (RME kortet har strulat lite sen jag installerade tiger på den stationära datorn, men annars har båda varit klockrena!)

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

ESI Juli@, mitt första uppköp efter diverse SB och TB. Funkar bra, även om jag inte har så mycket att jämföra med. Hygglig latency, inget större problem med brus och Directwire är lättarbetat och praktiskt. Hade nyligen skitmycket strul med knäpp och knaster, men det verkar som det mer hade med en halvpaj hårddisk att göra än med Juli@.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med Delta 1010 och Digi001 och skall i dagarna försöka få systemen (PT och Cubase SE) att komma överens. Risk för en hel del svordommar i helgen. 🙂

Tycker om Digi001:an och saknar preamparna i Deltat som för övrigt är OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag kör ett M-Audio Duo vilket har varit med om både det ena och det andra vid dete här laget. Funderar dock på att köpa ett par MOTU 828mkII för att köra tillsammans med min ny HP Pavilion laptop och ett Yamaha 02R-bord. M-Audio-koretet har fungerat helt felfritt men tyvärr har båda preamparna gått sönder.

Vad som krånglar nu är min USB-hårddisk. Det är en LaCie 250 Gb och den verkar göra så att Logic stannar när jag trycker på rec (måste ha nåt med bushastighet eller söktid att göra). Somliga säger att USB-diskar inte fungerar bra med audio (inkludereat LaCies support) och somliga säger att det fungerar. Ljudkortet har annars fungerat felfritt...

Link to comment
Dela på andra sajter

M-Audio Audiophile USB. Det är billigt och jag gillar enkelheten med det. Men jag tycker det är för hög latency för att det ska kännas riktigt bekvämt egentligen.

Körde det förut, har nu bytt till FireWire Audiophile och kan med detta konstatera att det är Stor skillnad. USB-kortet "suger hårt" så att säga, jämfört med FireWire-kortet.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

motu.jpg

Gick in på börsen för att köpa ESI Juli@ och kom hem med ett Motu 828 mkII. Grymt nöjd med detta kort! Enda strulet har varit att cubase tappar kontakten med mikpreampsingångarna. Vet inte vems drivisar jag måste installera om för att lösa det.. Men hursomhelst- mycket för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

ethereal (oregistrerad)
M-Audio FireWire AudioPhile kostade ca 3.000 kr.

köpte för ett år sedan, låter skitbra, minimalt med funktioner och ingångar men den duger...

... så länge den fungerar...!

Har en Music XPC som jag "FW"ar den till, och den bara tappar kontakten utan anledning ungefär sisådär efter en halvtimme, så får man starta om igen. Trots att allt är köpt på riktigt i en riktig musikaffär har de fortfarande efter garantitidens utgång inte hitta vad det beror på. Dock är M-AUDIOs support via mail, rätt bra, för man får svar inom ett dygn, och bra svar också vad man skall testa å kolla.

Nu har jag senaste drivisarna ifrån Oktober men inte hulpte detta. Har prövat allt, har tänkt på allt, vad man INTE skall göra och sånt. Det är den enda burk som är kopplat överhuvudtaget till den.

En kompis köpte likadan till sin bärbara. Inga problem där dock, i alla fall inte samma. Misstänker att det är skruttiga VIA IE3344 CHIPSET på PCn som driver FW bussen som flippar emellanåt. Vissa gånger hänger panelen sig när man skall skruva på reglar o dyl så lite buggig är nog drivisarna allt. Dessutom går kablar direkt ifrån den till mina AKTIVA högtalare som är "på full volym" hela tiden så att säga. Det är på ljudkortets volym det hänger, och när man inte kan gå in i panelen och dra ner ljudet med regeln, så ....ajjjj! 😳

/OveDrove

Har samma problem...

Kör både m-audio AP fireWire och usb.

Usb suger...

Firewire suger ännu mer!

Datorn hänger sig, panelen fryzer, alla musikprogram jag testat flippar...

Jag testade att köra asio4All och då flöt det lite bättre men bara en stund 😳

Skall testa (innan jag kastar skiten) att avinstallera sp2...

Någon med bättre förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör både m-audio AP fireWire och usb.

Usb suger...

Firewire suger ännu mer!

Datorn hänger sig, panelen fryzer, alla musikprogram jag testat flippar...

Jag testade att köra asio4All och då flöt det lite bättre men bara en stund 😄

Skall testa (innan jag kastar skiten) att avinstallera sp2...

Någon med bättre förslag?

Vad skönt det är att äga en Mac med ett Motu-kort när man läser om era problem 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

M-Audio FireWire AudioPhile kostade ca 3.000 kr.

köpte för ett år sedan, låter skitbra, minimalt med funktioner och ingångar men den duger...

... så länge den fungerar...!

Har en Music XPC som jag "FW"ar den till, och den bara tappar kontakten utan anledning ungefär sisådär efter en halvtimme, så får man starta om igen. Trots att allt är köpt på riktigt i en riktig musikaffär har de fortfarande efter garantitidens utgång inte hitta vad det beror på. Dock är M-AUDIOs support via mail, rätt bra, för man får svar inom ett dygn, och bra svar också vad man skall testa å kolla.

Nu har jag senaste drivisarna ifrån Oktober men inte hulpte detta. Har prövat allt, har tänkt på allt, vad man INTE skall göra och sånt. Det är den enda burk som är kopplat överhuvudtaget till den.

En kompis köpte likadan till sin bärbara. Inga problem där dock, i alla fall inte samma. Misstänker att det är skruttiga VIA IE3344 CHIPSET på PCn som driver FW bussen som flippar emellanåt. Vissa gånger hänger panelen sig när man skall skruva på reglar o dyl så lite buggig är nog drivisarna allt. Dessutom går kablar direkt ifrån den till mina AKTIVA högtalare som är "på full volym" hela tiden så att säga. Det är på ljudkortets volym det hänger, och när man inte kan gå in i panelen och dra ner ljudet med regeln, så ....ajjjj! 😄

/OveDrove

Det kan ju också vara så, att din M-Audioburk är defekt... Har du testat att köra med din burk i kompisens dator - eller omvänt, hans FW-burk i din dator, för att kolla upp den möjligheten...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn hänger sig, panelen fryzer, alla musikprogram jag testat flippar...

Pga. ljudkortet?

Funkar det om du inte har något alls inkopplat på Firewire?

Om du kopplar vilken FW-produkt som helst annat, förutom ljudkortet, på Firewire - funkar det då?

Så att vi kan skilja på problem med ditt chipset och problem med drivrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...