Jump to content
Annons

Vad använder DU för ljudkort?


Tokas

Recommended Posts

Själv kör jag med RME DIGI9636 kopplat dels mot ett Behringer DDX3216 för lättsammare saker samt ett Mackie Onyx 800R för lite känsligare saker.

Vill påpecka för alla dryga Behringerhatare att det funkar finfint.. Och så har jag en suvverän fjärrkontroll för Cubase på köpet dessutom.. 😕

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
RME HDSP9652

RME ADI-96 Pro

RME ADI-8 DS

Benchmark DAC1

Benchmark ADC1

Låter som du bygger på en perfekt masteringsetup. 😎

Man blir lite fartblind ibland - men jag har i alla fall prylar som jag inte kommer att behöva byta upp mig från på många år... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om detta var rätt tråd att fråga i men...

vet nån om det funkar bra att samköra delta 1010LT och delta 66, jag vet att upp till 3st 1010-kort inte är några problem, men jag tänkte att drivrutinerna kanske krockar när det är 2 olika??

förövrigt funkar mitt delta 66 hur bra somhelst, bara att jag behöver fler ingångar nuförtiden. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

2 st Delta 1010LT

Fungerar som det ska... Är kanske inte så ofta som man behöver så många in och utgångar men det är ju kul att ha... 😆

Och när dom väl behövs så finns dom ju där!

Camilla: Såg förra frågannu och ja, man kan köra två kort på samma drivrutiner.

Redigerat av Ior
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Har nyss införskaffat ett Line6 TonePort UX2. Det är det snyggaste jag sett och det låter underbart också!

line6toneportux2.jpg

😉

Jag har iofs bara haft det i tre dagar, och är förmodligen långt för tidigt för en utvärdering, men jag har bara hört och sett positiva saker än så länge! 😄 Latencyn är absolut inga som helst problem. Har ställt in drivrutinen på 5ms, men det känns inte efter på nåt sätt.

Köpte det för 2395 spänn, och är riiktigt nöjd! Har än så länge spelat in sång (manlig/kvinnlig), bongotrummor och trumset. Har också lineat en underbar gammal Korg-orgel med superbt resultat!

Programvaran GearBox som följer med är mycket användbart. Där ställer man in vilka ingångar man vill ställa in, om man vill lägga på nån effekt eller emulera en preamp eller förstärkare etc. Works like a charm... 😎

Har testat ljudkortet både med stationär och bärbar dator, men det är ingen som helst skillnad ljudmässigt.

Rekommenderas! 😉

EDIT: Det kostade 2295. Inget annat

Redigerat av iHz
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Köpte ett M-audio delta audiophile 2496 igår. Väldigt nöjd såhär långt. Smärtfri installation och tillräckligt låg latency. Billigt är det ju också! Enligt mig det bästa ljudkortet på marknaden för den som inte behöver många in- och utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
thrinithan (oregistrerad)

sedan 2 veckor nu kör jag med ett Tascam FW-1082 och hittills finns det inget att klaga på från min sida. Skönt med en integrerad kontrollyta också

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen fått mer tid över för musik samt avlägsnat en och annan tumme 🥰 och köpt ett M-Audio firewire Audiophile för macen. Funkar sanslöst bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kör med m-audio delta1010LT som många andra, har använt det i flera år och är överlag mycket nöjd.

+Billigt, riktigt bra kort för pengarna.

många ut och ingångar

schyssta mic preamps

bra mjukvarumixer

låg latency

-man får böka en del bakom datorn, för det finns ingen front panel.

ingen fantommatning

ingångarna är RCA, som någon nämde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Underhill (oregistrerad)

Använder sedan 1 år RME's Fireface 800 och kör det mot firewire 800 givetvis.

Kortet funkar till allt jag behöver både flerkanalsinspelningar live som i hemstudion som när jag repar med bandet, vi kör sedan länge med hörlurar för att inte väcka mina ungar och då är ju submixarna helt outstanding för att ge helt egen ljudbild till 4 st i stereo...

Kortet har dessutom ALDRIG krånglat.

Värd varenda krona även om de blev många 😉

(Spectrumanalysatorn och annan mjukvara som RME bjussar på är dessutom väldigt bra.)

ROCK ON! / Mr U

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Är lite inne på att skaffa ett Focusrite Saffire kort istället för mitt M-Audio Firewire Audiophile-kort som jag har just nu.

Alternativt slå på stort och köpa ett Digidesign Digi 002 Rack. Då ingår ju dessutom Pro Tools LE, och det låter ju inte dumt :rolleyes:

Åsikter?

.Viktor

digi002!!!!!

go for it boy!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt M-Audio MobilePre USB-kort är inte alls tokigt. Två mic-preamps med phantom-matning och mer behöver jag inte när jag inte behöver micka upp trumset och sånt. Tänkte köpa ett E-mu 0404 från början men såg på diverse forum att inte finns några som helst Linux-drivrutiner till det så jag fick lägga ner det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Digidesign Digi001!

Köpt begagnat för 3000kr.

Fördelar:

- ProTools!!!!

- Pålitligt! Inga problem alls, bara min egna dumhet (HyperThredingskit)

- 16 kanaler (med ADAT)

- Priset

- Ljudet. Liknande AD/DA som i 888:orna enligt en källa på Digidesign.

Nackdelar

- Gammalt (AD/DA är säkert rätt dåliga om man jämför med nya + max ProTools 6.4!)

- Fattiga gainrattar på kanal 1+2

- PCI! Borde vara Firewire/USB..

Link to comment
Dela på andra sajter

RME Multiface II. Har bara haft det i 2 månader men det funkar precis lika bra och är lika stabilt som mitt förra hdsp9632.

Creamware Pulsar 2 på "lilla" datorn. Hade ett sånt innan jag gick över till RME och köpte ett nu för att jag saknade Modular, vissa av syntharna, Optimaster samt SFP och allt man kan göra i den miljön.

Nästa grej får bli någon form av adat I/O från RME.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Men är ljudkortet det viktiga?

Jag använder ett riktigt budgetkort och har sålt guld.

Ett par av dom allra mest framgångsrika och/eller vassaste producenterna/låtskrivarna/artisterna på forumet förutom mig använder enkla musikkort eller till och med burkens inbyggda ljudkort.

Häng inte upp er påtekniken, gör bara bra musik istället!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...