Jump to content
Annons

Vad använder DU för ljudkort?


Tokas

Recommended Posts

Men är ljudkortet det viktiga?

Jag använder ett riktigt budgetkort och har sålt guld.

Ett par av dom allra mest framgångsrika och/eller vassaste producenterna/låtskrivarna/artisterna på forumet förutom mig använder enkla musikkort eller till och med burkens inbyggda ljudkort.

Häng inte upp er påtekniken, gör bara bra musik istället!

Hur ofta spelar du IN i datorn?

Tycker du att det är viktigt att A/D omvandlingen är av såpass hög kvalitet att det som blir inspelat låter som det gör i verkligheten?

Tycker du att det är viktigt att det du hör ur högtalarna inte är missfärgat av en crappig D/A omvandlare?

Tycker du att det är viktigt att drivrutinerna till ditt ljudkort är stabila, så att ditt musikprogram slipper krascha precis när du ska lägga dina feta rhymes eller dina ambienta 303 slingor?

nähä, ja då är det bara att gratulera till din besparing.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Men är ljudkortet det viktiga?

För att skriva låtar. Nej. Så länge det är låg latency och stabila drivrutiner spelar det inte så stor roll.

Men glöm inte att väldigt många här har ett genuint intresse för ljud. Inspelning, bearbetning, produktion, lyssning etc. Och för att stimulera det intresset är det viktigt med hyffsade grejer.

Dessutom är det många här som producerar sin musik själva också. Och om man använder instrument utanför datorn så gör utrustningen väldigt mycket. Pillar man enbart med mjukvarusynthar och samplingar spelar det mindre roll (även om det kan underlätta där också).

Men jag håller med dig. Tekniken ska inte stå ivägen för musiken, om det nu inte är så att man är mer intresserad av tekniken än musiken 😄

Får erkänna att jag själv hamnar i teknikfällan alldeles för lätt. Kommer allt för ofta på migsjälv med att dregla över prylar och pilla med inställningar mer än vad jag spelar och sjunger. Vilket i efterhand känns som slöseri med tid. Men den biten är ju så rolig den med 😄

Hursomhelst, rätt verktyg för jobbet helt enkelt. Ibland ska det vara lo-fi ibland hi-fi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well said.

Fast ofta innebär ju bättre teknik MINDRE hinder för musiken.

Jag vill inte ha något krångel när jag sätter mig vid datorn för att skissa på en idé och då är det väldigt trevligt med grejer som bara tuffar på.

Mer in/utgångar kostar också mer men plötsligt har man chansen att använda sitt analoga trotjänardelay som insert i datorn. Visst det går med 2 kanaler in/ut också men då får man stå ut med lyssning i enbart vänster högtalare under tiden.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par av dom allra mest framgångsrika och/eller vassaste producenterna/låtskrivarna/artisterna på forumet förutom mig använder enkla musikkort eller till och med burkens inbyggda ljudkort.

Är det inte väldigt genrebaserat?

Som basshole nämnde här tidigare så är det lite andra förutsätningar när man spelar in ju. Mickval och mickteknik, preamps och A/D-omvandlare är ganska viktigta.

Jag gillar när det som jag spelar in motsvarar det jag hör i verkligheten till någon grad.

Man skaffar ljudkort efter behov och budget, svårare än så är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Digi 002 rack.

Det enda jag kan klaga på är att nån j***la idiot till konstruktör har satt knapparna för att slå på/av fantommatning på baksidan!! Hur tänker man då?

😮  :rolleyes:

Jag har en liten fråga till vem som helst: Varför ska man slå av fantommatningen när man inte behöver den? Tex när man använder en dynamisk mic?

😕

Händer det nåt om man inte gör det?

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Digi 002 rack.

Det enda jag kan klaga på är att nån j***la idiot till konstruktör har satt knapparna för att slå på/av fantommatning på baksidan!! Hur tänker man då?

😮  😛

Jag har en liten fråga till vem som helst: Varför ska man slå av fantommatningen när man inte behöver den? Tex när man använder en dynamisk mic?

😕

Händer det nåt om man inte gör det?

.Viktor

Jag brukar göra som så att jag slår på fantommatning när det behövs, hur konstigt det än låter.. 🙂

Iofs. så klarar alla mina mickar fantomspänning och jag kopplar aldrig annat än mickar på mickingångarna...

Däremot har jag hört att om man har lite slitna kontakter på kablarna så kan mickarna skadas om man kopplar i och ur med spänning på. Bara kondensatormickar då.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Vad har ni för brusgolv? Dvs gain på min och inget inkopplat.

Jag har en fostex vc-8 och hammnar på ca -84 dB. Vore kul att höra vad

tex ff800 hamnar på ingångar som saknar preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
828 mkII - såååå mcyket bättre än herculesskitet.

Hur är den jämfört med Fireface 800 ?

Tja, kvalitetsmässigt - svårt att säga, har inte jämfört eller läst direkta tester. Ur användbarhetssynvinkel skulle jag välja 828:an. Med external effects i Cubase är det jävligt viktigt att kunna se nivåerna på alla i/o:n med tydliga led-staplar. Och att ha all TRS i/o på baksidan av kortet är bra då man använder patchbay. Och några preampar behöver jag inte heller eftersom jag kör med en ART TPS och kommer just att inhandla en Presonus Eureka. Så för mig, inget alternativ att betala för 4 preamps som jag aldrig skulle använda. Aijoo, man kan ju använda förstegen i 828:an skilt också, det finns directout för dem, alltså om man sku villa. Jag vill inte. Men flexibelt är ju bra för all del.

Det blev hemskt subjektivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Men är ljudkortet det viktiga?

Jag använder ett riktigt budgetkort och har sålt guld.

Ett par av dom allra mest framgångsrika och/eller vassaste producenterna/låtskrivarna/artisterna på forumet förutom mig använder enkla musikkort eller till och med burkens inbyggda ljudkort.

Häng inte upp er påtekniken, gör bara bra musik istället!

Det beror nog en hel del på vad man gör. Syslar man med akustisk musik så är ljudkortet

mycket viktigt. Men ett enkelt ljudkort behöver inte vara dåligt. Sedan kan man fundera

vad är ljudkort. Har man en spdif ingång på ett gamalt soundblaster pci och kopplar in

en focsurite 430 med inbyggd AD så är blir ljudkvaliteten bättre än ett RME MADI med

gammal 16 bitars AD från förhistorien. Kör man endast VSTi så behöver man inte alls mycket till ljudkort. Bra det är snabbt nog.

Hänga upp sig på tekniken? Detta är en tekniktråd. Vi kan nog gott anta att musiken redan finns,

det här handlar om hur man gör inspelningar av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

hade först ett

emu 1820m funkade fint men suktade efeter protools så det blev en

002 f instället vilket jag inte ångrat än, köpte även till en octa pre focuright lite senare för att få in alla trummkanaler ...tycker att ljudet blev bättre efter det..

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. På datorn jag sitter vid mest nu .. Så är det ett Creative (SoundBlaster) X-FI. Och jag är helnöjd faktiskt.. Mastrar mest med dato0rn dock.. Men det har ASIO2 stöd upp till 24 bitar och 96 Khz.. Duger för mig i alla fall.. SPDIF om jag inte gillar kortetes egna DA 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kalle och jag åker på ett "M-audio Audiophile 2496". Det har funkat kanon. Men fick vi önska så vill vi ha två mic-ingångar till dvs totalt fyra. 😄

Vi kanske kan komma över ett beggat dito med tiden.

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
RME HDSP 9632. Funkar bara sååå bra, låg latency, bra kvalitet rakt igenom, RME = bra på uppdat. av drivisar mm. mm.

Har de kläckt ur sig 64 bitars xp drivers ännu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett från nån släkting förra julen. När man öppnar kortet spelar det Jingle bells. Jättefint med tomtar på omslaget.

😄

😛Julkort var ju det du fick.. Fast det är ju ett kort med ljud i alla fall 😉..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett från nån släkting förra julen. När man öppnar kortet spelar det Jingle bells. Jättefint med tomtar på omslaget.

😄

😛Julkort var ju det du fick.. Fast det är ju ett kort med ljud i alla fall 😉..

"kort med ljud"

😉🙂 Lustikurre där!! Lustikurre där!! Lustikurre där!! Lustikurre där!! Lustikurre där!!

Lustikurre där!! Lustikurre där!! Lustikurre där!! Lustikurre där!! Lustikurre där!! 🙂

Lustikurre där!! Lustikurre där!! 😆 Lustikurre där!! Lustikurre där!! Lustikurre där!!

Lustikurre där!! Lustikurre där!! Lustikurre där!! Lustikurre 😆 där!! Lustikurre där!!

Du är ju riktigt rolig

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa

Redigerat av Kalle i Kalmar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...