Jump to content
Annons

Vad är knepet för att få extra krut i sista refrängen?


Fredrikn

Recommended Posts

Kom att tänka på att man hört en del låtar där refrängerna går som vanligt, tills låtens slut då man tror att låten är över så överraskas man av en till refräng..

Denna refräng är det extra mycket krut i, har för mig att de läggs på nå speciella toner i den skalan man spelar i eller vad man ska säga, för att få denna effekt?

Har ingen låt med exempel, men ni förstår säkert vad jag menar? det kanske bara är att man lägger på fler stämmor alternativt fler instrument för att maffa upp det? =)

edit:

Hitta ett exempel i en amy diamond låt, de verkar som de bara är mer instrument?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

( Kan inte se videon, inget ljudkort )

Du kan prova något av följande eller allt på en gång:

* Om du kört stängd hihat innan, öppna hihaten.

* Lägg på en crashcymbal på varje åttondel med lite mer velocity på fjärdedelarna

* Lägg en hög lång bordunton som går igenom alla ackord och alltid är på samma ton.

* Gör en tonartshöjning

* Kör virvel på varje fjärdedel om du innan kört på 2 och 4. Kallas ibland stresstrummor tror jag.

* Maffa på med ännu fler stämmor

* Lägg en hockeykör som sjunger refrängmelodin.

* Dubba refrängmelodin med en syntstämma. Dubba oktaven.

* Om du kört dämpade anslag på gitarren, kör öppna ackord.

* Spara inte på krutet.

Redigerat av laxlaxlax
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fredrik! Många gånger så brukar man uppleva ett extra lyft i slutrefrängen om man skalar ner arret på sista versen/bryggan och spelar mer "ekonomiskt" och återhållsamt där, för att sedan spela med fullt ös och attityd på slutrefrängen. Som du nämner så hjälper oftast dubbar och stämmor till att skapa ett lyft. Brukar oftast bli kraftfullt med unison, kvint och oktavdubbar.

Hälsningar / Björn

Ps! Man kan också höjja nivån från 10 - 11 på slutrefrängentongue.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

wellness music

helt sant! =)

Ja brukar faktiskt vid mastring gör som du säger att man lyfta upp volymen nån decibel vid sista reffen vilket ger lyssnare en effekt av att sista reffen är extra bra.. ☺️

Tror de är rätt vanligt på konserter också att man höjer volymen vid sista låten =)

Link to comment
Dela på andra sajter

najsa tips ska provas..bordunton, googlade lite snabbt men är inte helt hundra om ja förstod..ja antar att de är rotnoten i den skalan man spelar i eller?

Bordunton är en ton som håller samma tonläge länge.. i det här fallet över flera ackord. Du kan ju tänka dig nån som sjunger sångrefrängen sen håller ut sångens högsta ton en hel takt.

Kanske lite slarvigt uttryckt men du fattar vad jag menar, va?

Link to comment
Dela på andra sajter

På med en chorus effekt på alla intrument samt lägg allting i stereo! Då jeaflar ska du höra på tryck!

Skämt åsido, intresserad om några har nå tipps på att få till detta med, innan har jag kört med lite bredare stråkar, lagt piano i oktaver... men blir ju sådär om jag ska vara ärlig

Link to comment
Dela på andra sajter

lägg ett i gitarrsolo som gnisslar i bakgrunden under refrängen..

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller gör som Saade...sjung falskt men se till att du är "söt" och dansar hela tiden.

On topic...skitmånga bra tips i tråden här. Det är bara att testa sig fram vad som passar just på din låt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...