Jump to content
Annons

Reason - för amatörer eller proffs?


nattvaktaren (oregistrerad)

Håller Reason för kommersiella produktioner?  

221 röster

  1. 1. Håller Reason för kommersiella produktioner?

    • Ja
      126
    • Nej
      40


Recommended Posts

Vad kan jag vinna på att införliva Reason (och ja läsa manualen och lära mig fanskapet) i mina projekt när jag redan kör med Sonar?

Det beror ju lite på hur du jobbar.

Om du använder en bärbar dator (med kanske lite sämre prestanda och mindre ram än den stationära) kan du göra ganska stora projekt, skisser och förproduktion i Reason för att senare koppla ihop med Sonar och jobba vidare. Reason är väldigt resurssnålt.

Bara ett exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vad kan jag vinna på att införliva Reason (och ja läsa manualen och lära mig fanskapet) i mina projekt när jag redan kör med Sonar?

Det beror ju lite på hur du jobbar.

Om du använder en bärbar dator (med kanske lite sämre prestanda och mindre ram än den stationära) kan du göra ganska stora projekt, skisser och förproduktion i Reason för att senare koppla ihop med Sonar och jobba vidare. Reason är väldigt resurssnålt.

Bara ett exempel.

Nja, datorn (stationär) är väl ständigt föremål för uppgraderingar; Verkar mer kostnadseffektivt än att satsa på DSP-lösningar. Helst skulle jag ville jag kunna jobba så som om allting var hårdvara. Inga problem att lägga på ekon etc från början. De finns ju ändå där. Ett par tre olika klaviaturer som man kan knappa på. Nu måste jag sitta och vänta med effeker till mixen och i slutändan blir det så tungt så tungt............

Tycker i och för sig bäst om kloner av gamla instrument eftersom jag känner igen dem.

Men visst lockar designen på Reason med alla sina sladdar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag tycker är det enda negativa med reason är att det hörs direkt att musiken är gjord i programmet .

Men om man skiter i det och lyssnar till musiken, det jag hört (i trancemusik då) så blir det sjukt fett !

/Perrra

det där är ju int eriktigt sant.. vissa låtar hör man det på o andra inte.. beror lite på hur duktig han/hon är som sitter med det!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Alltså.. Hela den här tråden är ju fylld av massa fanboys som påstår att Reason är "bäst". Vadå bäst? Det är ju en smaksak vilket program man använder för att skapa - den som är bra eller dålig är ju personen som använder programmet!

On topic så tycker jag att Reason är alldeles för begränsat. Och nu vill jag inte ha fanboys som säger att jag kan köra ReWire. Dock vet jag folk som har gjort professionella låtar i Reason, så jag röstar ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
abnormalbrain (oregistrerad)

Det behövs ett annat program för att få reason att låta välljudande. T ex pro tools/samplitude eller liknande. Varför då? Jo, för att effekterna låter skit + att jag hört att mixer påverkar ljudkaraktären. Sen är ju många grejer bra i reason, men jag tycker att det krävs mer än reason för att det ska låta bra. T ex vst-plugins saknas. Själv kör jag på FL Studio, som jag tycker bättre om.

Link to comment
Dela på andra sajter

+ att jag hört att mixer påverkar ljudkaraktären.

Det sägs att det finns ett sjöodjur i sjön Loch Ness.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, för att effekterna låter skit + att jag hört att mixer påverkar ljudkaraktären.

🙁

Det kan jag försäkra, jag skulle gärna betala bra för både reverbet och screammodulen som vst-pluggar, båda är rysligt användbara och extremt processorsnåla jämfört med vst-pluggar som låter lika bra.

Reasons mixer påverkar inte ljudet ett smack för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej! Har en eller två frågor som jag hoppas att någon här inne kan besvara.

Hur mixar man ner det man gjort i Reason till färdig produktion? Eler typ att göra det till wav filer? Jag har även Cubase SX som jag kör rewire med, men har inte riktgt fattat hur man gör allt än, kan man lägga t ex ett trum komp från reason på en kanal och en inspelade gitarr i cubase på en annan? Kan man slut mixa i Cubase från Reason eftersom det inte verkar gå i Reason?

Tacksam för svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ännu en sånhär tråd på ett musikforum.

Sequensern i sig spelar ingen roll. Det är feelingen du som artist har till programmet som spelar in. Man ska trivas med programmet också, kunna det etc.

Sen spelar det ingen roll om man är amatör, proffs eller legend.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Den här diskussionen kommer ganska ofta upp känns det som... Om man börjar med reason och inte har jämfört eller jobbat i nåt annat program så är det ju självklart att det är klockrent.

Men om man har väldigt höga krav på EQ synthar etc så funkar ju givetvis inte reason. Men det går ju samtidigt inte att jämföra en EQ som kostar 3 gånger så mycket som hela reason.

Däremot tycker jag att reason är prisvärt och har många bra funktioner.

Subben låter ju extremt tråkig och det hörs att dom har kompromissat för att den ska vara resurssnål. Redrum är bra, men skulle behöva kika lite på battery, den är ju på tok för begränsad.

Det bästa är nog dr rex och scream disten...

Men varför ska man kompromissa... Om man kör reason via rewire så finns det inga begränsningar om man kör ett fett program som klarar au/vst pluggar. Det är det enda man behöver för att göra proffsgrejjer... så visst är det proffsigt att köra reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet några som är ruskigt duktiga och gör riktigt bra grejjor med reason. Men det är riktigt sällan man hör en riktigt skarp mix från reason. Iof kan det även bero på att jag inte rådiggar elektronisk musik.

Jag tycker man bör kunna spela in audio i ett sk "musik program" och sedan tycker jag även att -6db är semi proffsigt.

Visst kan du släppa en skiva med reason, men jag gillar inte programmet och tycker det verkar som att det är alldeles för begänsat ...därför svarade jag NEJ. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man bör kunna spela in audio i ett sk "musik program"

Det kan man kräva av en DAW, tycker jag, men av ett virtuellt rack med synthar och samplers? Nah.

Jag saknar det inte, precis som jag inte saknar en midisequencer i stand alone-versionen av Absynth.

och sedan tycker jag även att -6db är semi proffsigt.

-6db? Vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

staf menar att när du exporterar en låt från reason så sänks volymen 6 db. och nej, kommer inte ihåg varför i hela friden det är så. Men det finns en massa bra förklaringar. Typ i manualen å på Propellerheads sajt om jag inte missminner mig. Men att det är semiproffessionellt?

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Liksom, du kan ju redan som nybörjare öppna sample, recorda och kvantisera. Sedan kan du avancera till att koppla om sladdarna och veta vad allt gör, avancera sedan ännu mer till att rewira reason genom olika programm.. Reason - funkar lika bra för nybörjare som proffs

Link to comment
Dela på andra sajter

staf menar att när du exporterar en låt från reason så sänks volymen 6 db. och nej, kommer inte ihåg varför i hela friden det är så. Men det finns en massa bra förklaringar. Typ i manualen å på Propellerheads sajt om jag inte missminner mig. Men att det är semiproffessionellt?

//smulan

Nej, det gör den inte. Volymen sänks inte med 6 db när du exporterar den. Det är ett konstigt rykte som jag inte riktigt förstår. Kan det komma sig av -3 db-grejen som många också missförståt?

Blank förklarade detta på Propellerheads forum nån gång:

You got the "-3 dB thing" all wrong bro. That's OK though, you're in good company... along with about 100,000 others.

Reason attenuates individual sampler voices by -3 dB. This does not equal a global -3 dB headroom, except during the following circumstance:

- You load a normalized sample into one of the Reason samplers.

- You connect this sampler straight to the hardware interface.

- You press one key and hold.

In any other circumstance it's a non-issue. When you stack voices together (by simply playing polyphonically) you get the *combined* amplitude of all the voices. That's why the per-voice 3 dB reduction is there in the first place - to avoid clipping when you play polyphonically.

One voice = -3 dB.

Hit a chord = 0 dB or thereabouts.

If the clip light goes red, the level is hot. It's not like the light goes on when you hit

- 3 dB... which seems to have become the consensus...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man bör kunna spela in audio i ett sk "musik program"

Det kan man kräva av en DAW, tycker jag, men av ett virtuellt rack med synthar och samplers? Nah.

Jag saknar det inte, precis som jag inte saknar en midisequencer i stand alone-versionen av Absynth.

och sedan tycker jag även att -6db är semi proffsigt.

-6db? Vad menar du?

Alltså programmet reason är helt okey, men begränsat av olika anledningar. Med -6db menar jag att när man gör en mixdown i reason så förlorar du - 6db i dynamik. Vilket jag tycker är en av dom ruggigaste problemen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det här är mycket text men LÄS innan du postar nåt mer.

A few weeks ago I and an engineer friend made some simple tests on Reason's sound quality issues. We especially wanted to see if there is any sound colorization within Reason. So we started by preparing various loops and one shot samples of any sort. We triggered them with various Reason instruments (NNXT, NN19 and ReDrum) and exported them to wave.

Then we spectrum analyze both the source and result wave files with the quite complicated spectrum analyzer of Izotope Ozone. When we compared the result graphics we saw that there is almost no difference. I mean, there is %99,99 no difference between the graphics. The remaining difference was mostly about +/-0.001db at no specific place in the spectrum. So this means to us that there is no colorization or muddiness or any such problems with the audio engine.

Beside this we realized one interesting thing that might be considered as a problem: There was always a noise around -96db in the silent parts of the exported waves. Even when there is no sound was playing at all. This noise was becoming slightly louder if we added more and more devices (FX or instruments) up to -90db when there was about 50 devices. Theorically there shouldn't be no noise, just plain silence when there is nothing playing. We didn't go more in this, though, because it wasn't that important for us when considered the hardware devices we were using in the studio like Roland JV1080, Korg Triton, etc with always have much more noise in their audio outputs. Perhaps it is related with one of the FX processors in Reason...

Anyway, I'm happy to know that there is no serious problem with Reason in the sound quality department. I think that the usual "Reason does not sound fat/bright/clean" threats are the result of the quite simple FX processors that come with Reason. Ok, there are quite working tricks to make some cool and fat FX's by chaining them. But Reason is not fat "out of the box".

[snip]

Anyway, I don't complain and just wait. But I wanted you know that if Reason is not that complete yet, it does not engrave most of the negative feedback we see everyday in this forum. I personally am satisfied that Reason's sound is top quality right now, if not as special as everyone need.

TG

Propellerheads svarar:

The differences is sound quality that people think they hear is all a matter of amplitude. Ask someone to judge between two identical mixes, but with one 3db louder, and they will say that the louder one was much better.

As your tests show, the only difference is in amplitude and the reason for that is of course that Reason needs to keep a little headroom to play samples polyphonically. If we didn't, Reason would distort when trying to play two sounds polyphonically.

[snip]

Thanks!

/Tage

Ya know, I think a lot of people who bring this up are people who are used to pulling a Korg Triton out of a cardboard box, plugging it in, hitting a key and enjoying a full, rich, fat, complex sound texture.

Now go into that fat patch and disable the reverb, the compressor, the equalizer, the exciter, the chorus, the delay, the presence, and be sure to neutralize the EQ settings on your mixer, and no outboard effects please.

Now hit the key again. Is it fat, sturdy, loud and optimized like straight off a commercial CD? No? Well call Korg and complain!

A Korg Triton patch isn't the equivalent of one Malström or Subtractor, it's a whole Reason rack! The building blocks in Reason are low-level and there are no ready-made microwave meals, just the basic ingredients and you'll have to peel the onions yourself.

Think of Lego - on one hand there's those standard pieces that are one or two units wide and 1, 2, 3, 4, 8 or 10 units long, and they come in black, white, red, yellow or blue. Then there are those new 'cheat' pieces like complete engine blocks, animals, tiled roofs and furniture. Those kits don't require you to use your imagination and creativity, and they don't allow you to build anything except what's on the picture on the box. You can't build a spaceship out of six rabbits and an antenna. Well, Reason is like those original Lego pieces, you can build anything if you put your grey matter to it but you can't be lazy.

/Fred

Läste du all text? Inte?

Gå tillbaka upp och gör det isåfall

Det där var då. Det som Fredrik pratade om sist, är just det som har fixats i Reason 3. Med en Combinator kan du programmera patchar som t.ex. innehåller PCM-vågformer i en sampler, subtraktiv syntes från Subtractorn och massa effekter och mixa. Sedan sparar du hela patchen och allt kommer med!

Jag tror att ni kommer få se Combinator-grejer i framtidens refills - just för alla "preset-användare" som vill installera, trycka på klaviaturen och få "fetare" ljud direkt.

Det finns också en anledning till varför Reason nu innehåller en "masteringsavdelning" för de som vill höja upp sina låtar och slänga på limiter och pressa innan de exporterar ut.

Så jag hoppas att gnällspikarna läst all text, trots mängden, och så kan de ju leta upp nåt nytt att hacka på... t.ex. "Reverb A" i Cubase, Amplitubes sound, Macintosh-priserna, Vanguards filter, varför PT saknar freeze-funktion eller SAW Studio användarinterface. Oj då, allt det här har det ju redan gnällts om. 😏

Till sist vill jag bara säga: Forumet blir vad du gör det till...

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Vectro is correct. Och jag måste hålla med proppsen. De flesta begränsningarna i mina ögon ligger i att man inte kan tänka kreativit med Reason. Personligen tycker jag det är grymt trist med förinställada ljud osv osv. Att få bygga allt från grunden med så enkla och välljudande verktyg som erbjuds i Reason är grymt. Och visst, med combinatorn.. ja, vad är problemet?

Sry om d där med -6 db. Va helt bombsäker på att jag läst det.. 😏 Men tji där fick jag!

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ganska tråkig tråd. Det är väl bara att testa... Hur låter en eq i reason? Låter den lika bra som oxford eller pultec? Jag tror inte att nån tycker det. Låter chorus i reason bra? Låter subtractorn bra? Tveksamt om man har jobbat med andra syntar och pluggar.

Jag har inte testat reasons konkurrenter tillexempel project 5. Det kanske är bra alternativ till de som är sugna på reason. Jag tror inte att det är sämre syntar/effekter i det programmet. Vad jag vill säga är att reason inte är ett dåligt program, jag jobbar ju själv med det, men det är ju inte bäst. Allt har ju att göra med vilka krav man har. Har man inte megahöga krav så kan man göra bra allt i reason. Men har man kommit till den punkten när man börjar leta efter det bästa och man orkar sitta i 5 timmar med att bara jämföra olika eq så blir jag mycket förvånad om någon tycker att reasons grejjer låter bättre. Det finns viss tendens att hypa reason lite för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det noter i reason? alltså scores så man kan skriva vanliga noter? finns det möjlighet att 5.1 mixa eller spela in audio eller klippa olika audio tagningar?

Nej.

Ok, finns det möjlighet att styra effekterna via någotslags effekt spår? funderar också om det stödjer vanliga direk-x pluggar? foch finns det några mastringsverktyg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det noter i reason? alltså scores så man kan skriva vanliga noter? finns det möjlighet att 5.1 mixa eller spela in audio eller klippa olika audio tagningar?

Nej.

Ok, finns det möjlighet att styra effekterna via någotslags effekt spår? funderar också om det stödjer vanliga direk-x pluggar? foch finns det några mastringsverktyg?

Ja, nej och ja. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få ett bra svar på detta summerar jag lite kort olika åsikter som jag själv har, och sådana som har framkommit under andra diskussioner om reason:

* Stabilitet (3.0 har iofs haft lite problem med detta). Pga att man inte använder externa pluggar eller effekter så är reason läskigt stabilt, även på en halvdan datorkonfiguration (Cubase och liknande är även de stabila, om man bara anpassar datorn lite efter dem).

* Relativt resurssnålt.

* Billigt. Du får relativt mycket för pengarna när du köper programmet. Det är tämligen billigt och man får en hel del bra syntar och effekter på köpet. Alla gillar inte ljudet i dem, men de har ju även några år på nacken nu.

* Patchning. (via kablar koppla ihop enheter med andra enheter) Det du inte kan göra i många andra program. Du kan i och med den nya combinatorlådan modulera vad du vill med vad du vill så gott som. Mycket underhållande att lägga LFOer på q, f och gain värderna på en eq tillexempel, vansinnigt enkelt. Patchingen gör dessutom det lätt att hålla koll på vad som går vart och hur man vill koppla. Detta ökar upp möjligheterna med programmet och ljuden, och det ger programmet en dimension som inte många andra har.

* M Class mastering suite Inte helt pjåkiga masterings och mixverktyg.

* Snabbjobbat och en inlärningströskel som inte är så superhög.

* Patternbaserad trumsampler.

* Malström - Mycket bra granulärsyntes

Finns fler, men dessa är en god grund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...