Jump to content
Annons

Reason - för amatörer eller proffs?


nattvaktaren (oregistrerad)

Håller Reason för kommersiella produktioner?  

221 röster

  1. 1. Håller Reason för kommersiella produktioner?

    • Ja
      126
    • Nej
      40


Recommended Posts

Vad låter egentligen proffsigt? kent använde som bekant många "skit" mickar hittade på loppis vid sin inspelning. Visserligen tryckt genom ett Neve bord eller liknande men ändå. Springsteen har spelat in en hel del plattor med 4-kanals porta om jag inte missminner mig.

Då det kommer till ljud är det bara smaken som avgör. En del gillar Onkel Konkel dist på sina gitarrer och tycker det låter riktigt metal. Andra "som jag" gillar sparsmakat med dist eftersom jag tycker man kan göra mer med ljudet vid mixning. Men vad är det som säger att min bild av ljud är lag, det vore ju som att säga att all billig mat smakar skit och dyr kaviar är det enda som gäller.

Då det gäller Reason känner jag inget behov av att använda det. Mest för att det mesta som Reason kan göra redan finns i Cubase plus lite till, men det beror som sagt på vilka behov man har.

Jag vill kunna använda direkt-x pluggar, spela in audio, redigera noter mm. Andra kanske behöver ett resurssnålt och lätt överskådligt program där man kan fylla på med endast ett par enheter som man har superkoll på.

Men proffsigt? tja det beror på, ska du sitta på källaren med enbart Reason och släppa obskyra synthbaserade plattor, visst no problem. Jobbar du i en studio och spelar in band, no way. Men mitt svar måste ändå bli "ja" eftersom ljud upplevs lika subjektivt som mat.

Redigerat av smokeythebear
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...