Jump to content
Annons

Reason - för amatörer eller proffs?


nattvaktaren (oregistrerad)

Håller Reason för kommersiella produktioner?  

221 röster

  1. 1. Håller Reason för kommersiella produktioner?

    • Ja
      126
    • Nej
      40


Recommended Posts

Annons
  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

nattvaktaren (oregistrerad)
Nja, grejen är det att låtarna ni har tipsat om inte har fått mig att ändra uppfattning.

Jag gillar bara inte hur Reason låter.

Jag gillar inte hur Triton låter men skulle knappast påstå att plastmonstret inte håller för en kommersiell produktion.

Ser du skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, grejen är det att låtarna ni har tipsat om inte har fått mig att ändra uppfattning.

Jag gillar bara inte hur Reason låter.

Jag gillar inte hur Triton låter men skulle knappast påstå att plastmonstret inte håller för en kommersiell produktion.

Ser du skillnaden?

Om du vill veta så röstade jag "Ja".

Det enda jag säger är att jag inte gillar hur Reason låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart funkar det!

Konstig fråga... :rolleyes:

Hur lyder en bra motivation för ett Nej?

Det är ju som att fråga "Funkar blockflöjt i proffssammanhang?"

Jag förstår faktiskt frågan.

På varje forum för musiker så finns det ett gäng tyckare som anser att Reasons ljudkvalitet inte duger i "skarpt" läge.

Kasta ett öga på trådarna i Reason-avdelningen här så får du se... 😲

Det är jag fullt medveten om.

Men jag tycker fortfarande att svaret är självklart.

Det har gjorts och görs hela tiden.

Jag ser Reason som ett instrument.

Sen kan man väl ha olika smak vad gäller soundet.

Men det är ju som att fråga om ABBA är bra...

Sen är det ju även som någon sa en fråga om vad man lägger i ordet proffs...

Att Reason används på kommersiella skivor och av kommersiella artister?

Det gör det.

Att Reason används live för betalande publik?

Det gör det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

99musik.com:s medlemmar fick ställa frågor till Propelleheads, och det gjorde bland annat jag.

Här är min fråga och Propellerheads VD Ernst Nathorst-Böös svar:

- Följer ni debatterna på alla musikerforum om Reasons påstått dåliga ljudkvalitet?

Vad tycker ni om diskussionerna och har ni någon aning om vad kritiken kan handla om?

- Oj. Det här är en läskig fråga. Jag kan påstå en massa saker om detta men risken är stor att jag framstår som arrogant. Vi vet en hel del om de här frågorna eftersom vi dels sysslat med frågorna i tio år inom företaget och lika länge innan och därför att vi gör tekniska tester, A/B-tester med annan utrustning och tester på plats ute i studio med duktiga tekniker. Samtidigt är det så att om någon användare har hört någonting som de inte gillar så har de hört det, det går ju inte att argumentera om den saken. Däremot är det ofta tveksamt vad orsaken är till det man upplever genom öronen och jag måste säga att det ganska ofta är en del missförstånd inblandade.

Låt mig ta ett exempel. För ett tag sedan flödade en debatt där en del personer påstod att Reason lät bättre om man körde det med ReWire, genom Logic. Vi vet att det inte är sant. Samtidigt la en person upp ett ”test” på en websida där han hade gjort spektralanalys av två loopar och hade en graf som visade skillnaderna. Problemet var bara att han hade samplat delvis olika loopar i de två exemplen med och utan ReWire, det ena var en takt långt och det andra var två takter (om jag minns längderna rätt). Det ställde analysen helt på ändan, men det är ju svårt för gemene man att förstå sånt, speciellt när någon påstår sig vara expert och uttrycker sig tvärsäkert. Många använde testerna på den websidan som bevis för det de tyckte sig höra. Vi gjorde om testen internt med korrekt material, och då blir resultatet exakt lika. Trots det bestämde vi oss för att aldrig gå ut med den informationen, för hur vi än gör så framstår det som om vi är på defensiven och det slutar ändå alltid med att de som tycker sig höra ett eller annat fenomen ändå hör det.

Det är superknepigt för oss det här. Vi vet att vi matchar eller klår typ all mjukvara och hårdvara med vår kvalitet. Vi vet att vårt reverb piskar både Lexikon 960 och TC6000, men vem tror oss när vi säger det? Vi vet vad många andra program och maskiner har för brister som sällan diskuteras, men det är svårt att göra nåt åt, vi vill ju inte peka finger. Vi försöker att inte ge oss in i debatterna, för vi har förlorat så fort vi går i försvar. Vi bara fortsätter att förbättra och pula med det vi har och hoppas att folk gör musik som låter bra med grejorna.

Det enda jag vill säga är helt generellt att om ni någonsin läser ett test av en eller annan utrustning som emulerar nåt eller jämförs med nåt annat och testarna inte har jämfört blint under förhållandevis vetenskapliga förhållanden, då är det de skriver ganska meningslöst. Det är knepigt med ljudkvalitet. Vi kan lura nästan vem som helst (inklusive oss själva) att ett visst ljud har bättre ”kvalitet” än ett annat genom att labba med nivåskillnader, eq och distortion, t ex. Men summan av kardemumman är att om någon frågar om man kan göra professionella mixar i Reason, mixar som håller samma musikaliska och tekniska kvalitet som vilket annat system som helst så är svaret ett rungande JAAAA! Sen får andra påstå vad de vill.

Hela intervjun: http://www.99musik.com/forum/showthread.php?threadid=8796

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, Dumb Dan! Det var väl det jag trodde. Jag brukar följa lite mer övergripande diskussioner, även om program jag själv inte har. Jag har aldrig blivit riktigt klok på en del resonemang som förts, bl a på Reason-forumet. Den fråga och det svar som Du lägger ut här ovan, Dumb Dan, är ju det som många säkert anat men ingen vågar säga något om. Fantastiskt bra och belysande! Jag får också den känslan ibland att vi kanske uttalar oss väl kategoriskt om saker och ting ibland. Bara det faktum att en sån här tråd, "Reason - för amatörer eller proffs?", existerar blir ju lite underligt.

Återigen, lysande gjort av Dumb Dan och nu borde väl rimligtvis den här typen av diskussioner vara avslutad? Nähä, tänkte väl det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig ta ett exempel. För ett tag sedan flödade en debatt där en del personer påstod att Reason lät bättre om man körde det med ReWire, genom Logic. Vi vet att det inte är sant. Samtidigt la en person upp ett ”test” på en websida där han hade gjort spektralanalys av två loopar och hade en graf som visade skillnaderna. Problemet var bara att han hade samplat delvis olika loopar i de två exemplen med och utan ReWire, det ena var en takt långt och det andra var två takter (om jag minns längderna rätt). Det ställde analysen helt på ändan, men det är ju svårt för gemene man att förstå sånt, speciellt när någon påstår sig vara expert och uttrycker sig tvärsäkert. Många använde testerna på den websidan som bevis för det de tyckte sig höra. Vi gjorde om testen internt med korrekt material, och då blir resultatet exakt lika. Trots det bestämde vi oss för att aldrig gå ut med den informationen, för hur vi än gör så framstår det som om vi är på defensiven och det slutar ändå alltid med att de som tycker sig höra ett eller annat fenomen ändå hör det.

http://members.shaw.ca/stu.macQ/index.htm

Där är ett liknande test som visar att Reason inte har sample accuracy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret på frågan är defenitivt, ja!

Men de är nog lite som jag tror att de beror på vem som sitter bakom spakarna så att säga. I början när man sitter o kanske inte e så jävla säker på alla prylar som finns så låter de kanske inte så jätte jippi alla gånger, men sen när man får hålla på ett tag o vet vad man vill ha & har lärt sej att få fram det så låter reason lika bra som vilket program som helst i stort sett. Jag har jobbat med reason så gott som varje dag sedan det släpptes och jag tyckte de lät bra i början men det är inte förrän nu som jag börjar kunna mäta mina egna grejjer med det jag köper på platta..

Det tycker jag e det fina med reason, att man själv sätter gränserna för hur de kommer låta i slutändan 🙂

Så har det varit för mej iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret på frågan är defenitivt, ja!

Men de är nog lite som jag tror att de beror på vem som sitter bakom spakarna så att säga. I början när man sitter o kanske inte e så jävla säker på alla prylar som finns så låter de kanske inte så jätte jippi alla gånger, men sen när man får hålla på ett tag o vet vad man vill ha & har lärt sej att få fram det så låter reason lika bra som vilket program som helst i stort sett. Jag har jobbat med reason så gott som varje dag sedan det släpptes och jag tyckte de lät bra i början men det är inte förrän nu som jag börjar kunna mäta mina egna grejjer med det jag köper på platta..

Det tycker jag e det fina med reason, att man själv sätter gränserna för hur de kommer låta i slutändan 🙂

Så har det varit för mej iaf 🙂

I agree. Ut på msn med dig Henke, nu, bums.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så lite uppkäftigt att hävda att deras reverb knäcker lexicon och tc's ...

[ironi] Jaja men de kommer ju fortfarande inte upp i samma klass som Steinberg's Reverb A [/ironi]

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror såhär. En skicklig musiker kan få vilket program som helst att låta grymt, det hänger mest på användaren. Sen, om programmet har mycket innehåll så blir det betydligt lättare. Reason, är enligt mig, ett mycket innehållsrikt program som har de flesta saker man kan önska sig. Det enda jag saknar är ljudspårsinspelning och möjligtvis en vst-wrapper eller liknande. Men då kan man ju också rewira-ihop det med t.ex. Cubase och voila! Reason är grymt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vi lägga ner den här tråden och satsa vår energi på följande trådar istället?

Logic - för amatörer eller proffs?

Mackie - för amatörer eller proffs?

DAT-band - för amatörer eller proffs?

Noter - för amatörer eller proffs?

Puffskydd - för amatörer eller proffs?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vi lägga ner den här tråden och satsa vår energi på följande trådar istället?

Logic - för amatörer eller proffs?

Mackie - för amatörer eller proffs?

DAT-band - för amatörer eller proffs?

Noter - för amatörer eller proffs?

Puffskydd - för amatörer eller proffs?

🙂

Glöm inte:

"Reason - för amatörer eller proffs?"-tråden på Studio forum - För amatörer eller proffs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant Q/A där, Dumb Dan.

Känns som att hela diskussionen om sample accuracy i Reason för det mesta är en pseudo-debatt där tvivlarna helt enkelt ger utlopp för sin frustration till följd av misslyckade musikaliska experiment.

Anyhoo, jag tror att väldigt många kommer byta sida när de provat 3.0. Jag tror att jag utan att bryta mot NDA:et kan säga att det är en helt fantastisk uppdatering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anyhoo, jag tror att väldigt många kommer byta sida när de provat 3.0. Jag tror att jag utan att bryta mot NDA:et kan säga att det är en helt fantastisk uppdatering.

Jag har i alla fall börjat med att skaffa en Reason-tröja men ni vill säkert inte veta var jag har köpt den... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

En ja röstare, kör själv med reason och nu när R3 kommer så blir den bara bättre.

Reason kan användas i alla syften, det är bara mannen eller kvinnan som producerar allt hänger på och det gäller även när man gör musik i en "riktig" studio med hårdvara, man kan göra grymma låtar i ett tracker program och ingen kan höra skillnaden. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fan att det klarar sig professionelt, beror helt på utförandet som redan sagts tusen gånger. Har ju använts till otaliga produktioner i olika utsträckning. Jag personligen trivdes aldrig riktigt i det, men jag fastnade för cubase från början. Redrum är mycket mysig, och reverbet är fan inte dåligt. Dock är jag en VST-junkie, så jag använde reason mest som en glorifierad trummaskin tills jag hittade battery och gick över helt. Reason hade varit helt underbart om det hade funnits stöd för hårddiskinspelning och pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning. Jag har varit nyfiken länge på REASON men inte lyckats få någon riktig motivation till vad jag ska ha progget till. Speciellt inte om jag ändå måste köra det som wrap i en "riktig" sequencer. Ljudmässigt kan man göra proffsinspelningar med en hemmaorgel och ett fjäderreverb. Det är nog inte där eventuella problem ligger. Min fråga blir; Vad kan jag vinna på att införliva Reason (och ja läsa manualen och lära mig fanskapet) i mina projekt när jag redan kör med Sonar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...