Jump to content
Annons

SLC-trax

Medlem
  • Antal inlägg

    229
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om SLC-trax

  • Födelsedag 1975-07-03

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Goteborg, Sweden

Min musik online

  1. Jag tror inte att det funkar tyvärr att spela in en MIDI-signal till ett audiospår. Men jag tror att du kan göra så här. Spela in clippet samtidigt som du spelar in till en MIDI-kanal med en Sampler. Sen drar du bara ljudklippet till Samplern.
  2. Tjoho! G'day Rolf here "Troll here" ☺️ Minns ni den? Killar, har ni hört Prodigys nya? Producerad i Reason (till stora delar) Och hur låter det? Jo, för jävligt rent ut sagt. Det låter digitaldistat á la Sream4 igenom hela plattan 😛 Min öron blöder och jag är ledsen: Prodigy och Propellerheads, har svikit mig (tidigare idoler!) Reason duger inte. Antagligen har Liam och de andra killarna knarkat så mycket att det inte orkar bry sig längre.. 😎
  3. Framför allt är det väl en specifik sampling som H behöver. Jag känner igen ljudet, men är inte säker på var det kommer ifrån. Antagligen nån gammal trummaskin från 80-talet. Här har du några att leta igenom: http://machines.hyperreal.org/samples.html
  4. Varför ska man köpa samplings-CD's för hundratals kr/st om man inte får lov att använda dem sen? 😱 (Gäller inte mig för jag använder inte så mkt loopar). Men ändå, det är klart det är OK speciellt om man har betalat för looparna. En annan sak att tänka på. Jag tror inte att det skapas sådär jättemånga stora hits som bara bygger på loopar. Vi som samplat och komponerat i några år vet att det blir aldrig riktigt bra om man bara lägger loop på loop för man får ingen dynamik, allt blir bara platt och tråkigt. Men det finns alltid undantag. Ni som är inne på elektronisk musik minns säkert: M|A|R|R|S - Pump up the Volume. Shit, vilken platta!! Det var den här låten som fick mig att börja lyssna på house/techno. Och den håller än i dag. Bygger i princip på en massa loopar och snodda samplingar och är fortfarande 20 år (!?) senare en av de bästa klubbskivorna som har producerats. Tänk vad tråkigt det hade varit om de hade tänkt att "Åh nej, det kanske inte kommer att betraktas som äkta musikskapande detta, så vi släpper inte den här nya låten som vi nyss har gjort".
  5. Nja! Testade Sonar en kort stund men tycker att det suger just pga GUI:t. Man måste ju ha förstoringsglas för att använda det! Och då är jag inte ens 34 fyllda och har aldrig behövt glasögon 😎 Tacka vet jag Ableton där har vi ett GUI som verkligen funkar. Reason är också nice men det behöver verkligen uppgraderas - deras GUI är skapat för 800x600, vem kör det i dag?! 😱 Med Ableton får man verkligen nytta av hela sin skärm utan att det blir plottrigt. Största nackdelen med Ableton är väl det bristande stödet för externa instrument (går inte att ladda in patchnames t.ex). Där är ju Sonar och Cubase klart bättre. Men jag är allergisk mot bristande GUI, så Sonar = nej tack.
  6. Lätt room reverb, Scream4 Tape saturation + EQa bort mid range så har du instant fatness 🙂 Annars om du vill ha loopar kan jag rekommendera Norman Cook (dvs Fatboy Slim) - Skip to my loops ReFill, riktigt feta breaks på den.
  7. Jag lovar inget.. men ett sånt här externt ljudkort lr liknande skulle kunna passa kanske. http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track_pro.htm Den har Mic-preamps så att du kan spela in sång/gitarr osv. Obs att Reason inte har stöd för sådan direkt inspelning dock. Och så behöver du ett MIDI-keyboard, här finns några att välja mellan http://www.thomann.de/se/masterkeyboards_bis_49_tasten.html Du kommer troligen inte ha någon nytta av ditt gamla mixerbord längre, mycket enklare att göra allt i datorn. Och du slipper analoga störningar när du spelar in.
  8. Det är inte svårt att sätta upp. Viktigt att tänka på är att du använder en ASIO-drivrutin som ger dig låg latency (fördröjning från det att du ger en signal från din controller tills ljudet låter). Ska du trumma in tighta trummor (och inte alltid köra med autoquantize 1/16) så vill du inte ha latency över 7 ms. (Det är min smärtgräns iaf). Det beror ju mycket på hur snabbt du tänkte spela också 🙂 Det finns musiker, har jag hört, som kör med icke ASIO drivrutiner och får då latency omkring 40 ms men har lärt sig att anpassa spelandet efter det (dvs spelar lite före takten hela tiden). Är man bra på trummor så klarar man det däremot drumrolls kan bli lite knepiga att få till. Kolla forument Ljudkort, där finns många trådar om detta. T.ex verkar det vara en vanlig uppfattning att USB ger högre latency än Firewire och PCI, så detta är värt att gräva ner sig i före ett inköp (jag kör med PCI och är halvnöjd med det). Observera att de som säljer ljudkort försöker luras när de skriver t.ex att: "Plus Monitoring ensures zero latency on live inputs" Detta innebär alltså bara monitorering när man ska spela in Audiospår. INTE inspelning via MIDI, följt av uppspelning av ljud via mjukvara. (dessa siffror brukar inte nämnas lika tydligt).
  9. Skriv hur den ska funka precis så kan jag antagligen ratta fram den i Thor.
  10. Hehe.. 🙂 Jag gjorde faktiskt det på några punkter och fick gehör för en del saker som är lösta nu. T.ex. I version 1 (och 2:an kanske) om man EQ:ade brant i den röda EQ:n på en bas t.ex. för att ta bort subfrekvenser så fick man ofta digitalt knastrande artefakter i ljudet som inte var så vackra. Detta påpekade jag till Pheads med tydliga exempel och detta har man i senare versioner löst genom sk anti-aliasing generellt i alla ljudmoduler/effekter! Så ni kan tacka mig för att det inte knastrar när man EQ:ar hårt haha 😄 Däremot var jag väl inte i just det läget så himla petnoga med "HiFi" aspekterna av ljudet under betatestningen, utan man fokuserade på att leka med det nya samt pröva programmet ordentligt för att hitta buggar i själva mjukvaran (vilket är syftet med betatester).
  11. OK ... jag ska inte korsposta något mer.. är du forumpolis? jag såg ingen bricka? 🙂 Framför allt, tycker jag att såna här metadiskussioner om vad, var, och när man får posta det ena och det andra är en mycket större "förstörare" av forum på nätet än att det råkar ligga nån extra postning som är enkel för alla att bortse ifrån..... Dessutom besöker inte alla forumet varje dag (som självutnämnde sheriff M tydligen gör?) och alla ser alltså inte alla "viktiga" inlägg i "senaste"-rutan. Yes, mitt inlägg var extra viktigt 😄 (iaf, kanske mer allmänt intressant än det genomsnittliga "hur gör man side-chain pump i Reason-inlägget")
  12. Öron? 🙂 EDIT: En idé som också är bra.Serie köra Mclass EQ, ja öron också kanske... Okej 🙂 Men är det så som jag sa? Att om den står på 100Hz med Hi Pass så har man skärt bort 100Hz, eller är jag helt ute och cyklar? Det är nog ingen här som vet det exakt. Men står det 100 Hz är det väl troligt att den börjar skära där. Du vill absolut inte - jag lovar dig - ha en digital exakt rak klippning vid en viss Hz från -5 dB ner till absolut tystnad, för det skulle låta helt fel och digitalklippa ljudet på ett sätt som aldrig är schysst. Alla ljud är, oavsett hur det ser ut på dataskärmen, bara sinusvågor som trycker luft mot trumhinnan (viktigt att vara medveten om det!). En sinusvåg kan inte gå från 100% amplitud till 0% på 0 sek, då är det ju inte en sinusvåg längre. (men D/A omvandlaren på ljudkortet som skickar ljudet till förstärkaren fattar ju inte det, och han kommer försöka skapa sådana omöjliga och oönskade sinusvågor ändå, och det kommer att skapa ett högfrekvent kort ljud dvs något som låter som ett hack i en vinylskiva, om inte Reasons anti-alias filter lyckas filtrera bort det alltså). Hmm en liten utsvävning men det hör till saken 🙂 Vill du ha mer omfång - testa Thor filtren i stället. För att se (ungefär) vad som händer med frekvenserna, kan du använda Vocoderns inbyggda frekvensanalys. Men använd den inte gärna som frekvensanalysator i några vetenskapliga experiment. 😎 Det är inte heller helt fel att använda öronen 😄
  13. Väldigt onödigt att posta flera trådar med reklam för denna tråden. Folk som är intresserade skriver i tråden, de andra gör det inte, oavsätt hur mycket uppmärksamhet du ger tråden. Folk som inte besöker Reason-forumet ser inte tråden. Det kanske du kunde räknat ut själv? Du tycker kanske att "locket på" är den bästa medicinen för alla trådar som handlar om Reason och ljudkvalitet?! 🙂
  14. Så en rättelse för alla som blev "stötta". Jag menade inte bokstavligen att alla mixar i Reason alltid blir grumliga och digitala. Det var bara ett sätt att grovt försöka beskriva den gradskillnad som ändå jag upplever som högst verklig, mellan Reason, VST, synthar.. Och det är bara en gradskillnad egentligen.. Jag tycker inte att Reasons ljud är pissdåligt, bara lite sämre än konkurrenterna. Men jag köper inte att det förklaras med att VST/synthar är "för-EQ:ade/för-komprimerade", för att låta "fetare" i konsumentens hjärna. Jag kan ratta EQ och compressor bra i både Reason och Live, så jag förstår inte den poängen alls. Och jag älskar fortfarande Reason för dess fina gränssnitt. (Fast, ljudkvalitet känns typ viktigare i ett musikprogram). Det är säkert så att mina egna brister i mixning/mastering är en starkt bidragande orsak till missnöjet med mina färdiga resultat i Reason. Men jag borde ju vara lika dålig på att mixa i Ableton Live eller? Så den invändningen håller inte heller fullt ut. När det gäller mina försök att komponera endast med synthen via MIDI, så har jag inte "mixat" nånting alls (förutom ändra volymen på olika spår), pga att jag har inte lärt mig alla såna funktioner på synthen. Men det låter iaf en jäkla massa bättre än Reason där jag mixat ordentligt med EQ, compressor och hela det paketet.
  15. Otippade svar från de Reasonfrälsta! 🙂 Jag försöker bjuda in lite "övriga" till tråden också då 😳 ps. Jag gillar Reason!! Är bara lite frågandes vad gäller ljudkvalitet och jag är inte ensam om det som ni kanske har hört.. ds..
×
×
  • Skapa ny...