Jump to content
Annons

Senaste prylen/prylarna till studion


Memphis

Recommended Posts

Annons

Fick du byta hela knappanelen?

Panelen bytte jag frivilligt då den gamla silvriga är ganska ful, knapparna går att byta för sig om man så vill.

Skulle vara oerhört spännande om du kunde lägga upp något klipp, tex om du kör ett trumspår genom den, lite dropouts spelar ingen roll.

Mitt i en stressig mix för tillfället men absolut kan jag det, så snart jag har tid.
Link to comment
Dela på andra sajter

hur lång tid tog leveransen? fick mail idag om att de kommer skickas 4/10

Tog 4 dagar från att de skickades från England tills dom var levererade till dörren, riktigt snabbt. Dock ringde budfirman som vanligt mitt på dagen när man är på jobbet "hej det är ingen hemma, du har stora paket",

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket gitarrer och sånt jag än köper så vet jag att det är akustikbehandlingen som borde läggas lite fokus på nu. Det ser ut att vara lite godis i den shoppingbagen onekligen. Hoppas att du får ett välljudande rum. 🙂

Redigerat av kristiang
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket gitarrer och sånt jag än köper så vet jag att det är akustikbehandlingen som borde läggas lite fokus på nu. Det ser ut att vara lite godis i den shoppingbagen onekligen. Hoppas att du får ett välljudande rum. 🙂

att mixa i ett obehandlat rum är som att måla en tavla i ett mörkt rum med ett enda stearinljus tänt. Tavlan må vara vacker i rummet med ljuset, men när du tar ut den i verkligeheten ser den HELT annorlund ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

att mixa i ett obehandlat rum är som att måla en tavla i ett mörkt rum med ett enda stearinljus tänt. Tavlan må vara vacker i rummet med ljuset, men när du tar ut den i verkligeheten ser den HELT annorlund ut.

😄

Riktigt bra liknelse.

Skillnaden mellan obehandlat och behandlat rum kan vara lika stor eller ibland till och med större än att skaffa bättre monitorer, så när man börjar komma upp i kvalisort på monitorsidan, så tycker jag att det borde vara ganska självklart att man också ser över akustiken, så att man får ordentlig valuta för investeringen i monitorer.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

att mixa i ett obehandlat rum är som att måla en tavla i ett mörkt rum med ett enda stearinljus tänt. Tavlan må vara vacker i rummet med ljuset, men när du tar ut den i verkligeheten ser den HELT annorlund ut.

Finns säkerkligen många som kan måla med bara ett stearinljus tänt också bara man vet vad man gör.

Frågan är vad som är verkligheten igentligen, behandlat rum eller obehandlat rum ?

Varje studio har olika utrustning och akustik miljoner faktorer som påverkar ljudet, så den enda sanna verkligheten och den ultimata referesen du snackar om existerar bara i samma studio och med samma utrustning som den spelades in i...

EN större verklighet är däremot alla lyssnare som sitter hemma med hifi anläggningar och obehandlade rum.

Ens skicklighet och egen förmåga och tycke och smak när det gäller mix är enligt mig viktigare...

Olika högtalare är olika känslig för rumet akustik, mina Trident HG3 ska vara bättre än konventionella monitorer i obehandlade rum pga av dess design. Sitter man tillräckligt nära

i swetspoot funkar det. Diskanten är inga problem att mixa i obehandlat rum med dessa högtalare och inte mellanregistret heller, Det enda som skulle bli skillnaden är basen. tror jag, då dess ljudvågor är väldigt långa men med analysverktyg kan man se eventuella problem i basen, jag försöker i regel inte

överdriva basen..då det ofta bara leder till problem...

Sedan får man tänka på att alla lyssnare använder obehandlade rum...det vill säga musiken är gjort för att lyssna i obehandlade rum även fast det självklart inte är det optimala men det är en promille eller så som har behandlat rum

GIvetvis är det ju det bästa om det funkar bra i båda..

Är bara trött på alla elit-muppar som hävdar att man måste ha behandlat rum för att kunna mixa och göra musik, som jag sa ens egen förmåga att mixa är viktigare finns en miljon exempel på bra mixar som gjorts i sovrum.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

LST1455.jpg

Tama Sound Lab Project Vintage Steel, istället för virveln som skulle följt med mitt Superstar-set men som försvann på vägen. Blir nog gjutna sargar på den här så småningom också... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

2-kanals mick-preamp:8017774.jpg

kom hem med en sån här idag

kemper-profiler-rack-left-640-80.jpg

Grattis. Vill också ha allt i rackformat, om det går. Så man känner igen sig.

Men är det bara jag som tycker dom är lite ful? ☺️ Nåt amfibie-aktigt över dom ..

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis. Vill också ha allt i rackformat, om det går. Så man känner igen sig.

Men är det bara jag som tycker dom är lite ful? ☺️ Nåt amfibie-aktigt över dom ..

Håller med, gillar inte att kempern ser ut som något man skulle kunna hitta i ett rymdskepp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2-kanals mick-preamp:8017774.jpg

Grattis. Vill också ha allt i rackformat, om det går. Så man känner igen sig.

Men är det bara jag som tycker dom är lite ful? ☺️ Nåt amfibie-aktigt över dom ..

Joo i och med att det är samma pris känns det som man får mervärde om man har den i rack format.

Men brödrost varianten kan också vara bra om man rör sig mkt..och inte använder en fast punkt för kempern..

Tycker kempern ser bra ut i rack..

JjBe1Ts.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

I väntan på min Jet City-stärkare så tröstköpte jag ännu en (beggad) PGA-04:a 😮😊

Bytte dessutom till mig en beggad EHX Small Stone-fejser (av Naymari här på forumet). Låter massor av trevligt 🙂

Electro-Harmonix-Nano-Small-Stone.jpg

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Cubase 7 update. Passar på innan priserna höjs nästa vecka. Ja och en bunt strängar också.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har blivit en del inköp på senaste tiden. Har hittills mixat enbart med lurar i projektstudion hemma så det fick bli ett par krk rokit 5 G2

krk-rokit-8-300x300.jpg

För övning och för att lägga slaskgitarr hemma fick det bli en beggad pod 2

line-6-pod-2-0.jpg

Då jag inte pallar att öva på mitt akustiska piano pga störningsmoment för grannar, barn och sambo (bor i en 50-tals 3 rok) så köpte jag ett beggat Yamaha P95 som jag kopplade till min electro 3. Spelkänslan och spelglädjen blev så mycket större! Dock var den i silver (vilket säljaren inte nämnde i annonsen och blev en (otrevlig) överraskning) så estetiken i hemmet blev lite lidande.

!P-95B_EN.jpg

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...