Jump to content
Annons

Senaste prylen/prylarna till studion


Memphis

Recommended Posts

sadomachine (oregistrerad)

Köpte nytt ljudkort för ett tag sen, Focusrite Scarlett 18i20.

Nöjd ännu så länge, har inte skrivit överdrivet mycket musik på sistone men kanske blir mer nu i jul.

Rack.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Blev ett par grejor från Emusic's mellandagsrea:

IMG_20201231_130306.thumb.jpg.b91e9f69a755cbade618dbb901e725fe.jpg

Lace Divinators (Bill Kellihers sign mickar). Ska sätta dem i min Schecter E-1, orginalmickarna i den känns lite trötta... Har spanat på dessa länge men tyckte de var för dyra med med ett mellandagspris på 1600 kr kändes det som att det var dax att slå till! En lite oväntad bonus är att mickarna funkar med coilsplitt, vilket åxå orginalmickarna i Schectern gör.

Black Sheep Roto Engine (chorus/phaser/vibe), inte effekter jag använder så mycket men den var så billig så den åkte med i rena farten! 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Sålde min Roland JP-8000 och Moog Subphatty till en kompis, men ville ha en ny hårdvarusynt. Kollade lite på Modal Electronics syntar, men fastnade för ASM:s Hydrasynth och gick till Börsen i Gbg och bytte in några prylar - och kom hem med denna skönhet😀

En synt som låter skitbra, som kan låta som allt från Roland JV-1080, till att låta lite Prophet 5 eller Oberheim OB-12 osv., eller hur komplexa ljud du själv bestämmer dig för - och som har hur många funktioner som helst: tre oscillatorer, fem LFO:er, polyfon aftertouch, modulations-matrix där du kan assigna/routa vad som helst till vilken funktion som helst i princip, 8 st Makro-kontroller för att styra vad du vill, eller där du kan lägga dina favvo-ljud på, Ribbon Controller som styr Pitch, Mod eller ett Theremin-mode (som är kvantiserbart, man kan spela "arpeggion" med den) - så det är en väldigt kompetent synt i sin prisklass, som även finns i desktop-version. 

Kolla Sonic Labs demo här:

https://www.youtube.com/watch?v=Tm35lajXOdE&t=1040s

 

 

IMG_0132.thumb.jpeg.a5b19c62703e6b6026b1af27e230c178.jpeg

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

En NUX MG-300 som är otroligt prisvärd - 1300 spänn - med många bra funktioner för att ligga i sin prisklass - bl.a. möjlighet att tilldela volympedalen olika funktioner, loop-funktion och en egen liten trummis inbyggd. Lirat igenom de flesta ljuden och den låter otroligt bra - och man kan tydligen ladda in egna "Impulse responses" - d.v.s. egna rumsklanger. Den är också ett ljudkort med inbyggda routingfunktioner och kommer med en Quicktone-mjukvara till Windows/Mac, så att du slipper att editera i det lilla fönstret.

https://www.nuxefx.com/mg-300.html

https://www.youtube.com/watch?v=wClPOgXq8UI

61faCLsLvQL._AC_SY450_.jpg

Redigerat av Peter Roos
tillägg
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 4 månader senare...

För några månader landade en DSM Humboldt Simplifier DLX och i dagarna dök min förhandsbokade BOSS RE-2 Space Echo upp. Oh joy!🖤💚

En liten recension av båda kommer antagligen inom kort.

…och som fredagspresent blir det pedalbords-foto där heeeela familjen är samlad🤩 Observera att bordet högst upp är ett ”F/X-loop only”-bord.

Vänligen,

CHAE

9CBF3514-7E68-447F-B58D-FE8304D70588.jpeg

E2376922-E101-44E9-AFED-156FAE2E618A.jpeg

B47F3728-6CD0-4EAE-BC8C-0A5F1DEC76C8.jpeg

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixar mest i lurar för att inte störa min fru. Kontroll-lystnar i monitorerna. Har funkat bra så här långt. Kolla in "Egen bubbla" på valfri streamingtjänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Plockade upp en Fender Vintera Tele 70s Deluxe häromdagen. Spelar finfint och morrar lagom duktig. Nu känns Fenderfamiljen komplett❤️

Sedvanlig översyn; nya fräscha .011-.049-strängar, justering av dragstång, intonation samt justering för tjockare strängar.
Några spontana tankar; jag har aldrig riktigt spelat in mig på lönnbrädor men efter att ha provat några Strator och Teles blev jag mer och mer övertygad om att det var en lönnbräda jag ville ha. Det kändes spännande, helt enkelt.
Halsen, även den i lönn, upplever jag inte lika biffig vilket är helt naturligt då den är mer åt vintagesidan med sin ”medium c-shape”. Jag som är mer ”van” med den tjockare c-diton upplevde ändå den här Tele-halsen som lättspelad.

Nå, jag är mycket väl medveten om att mången bokstavstroende Fender-fans fnyser åt post-CBS Strator och Teles men faktum är att jag personligen aldrig varit mycket för masshysteri och att jag dessutom tycker att exempelvisvis stora CBS-skallen är charmig. Det enda som egentligen är Tele är väl i princip string-through-body och Teleformen (!)

Att den sedan är bestyckad med Fenders reproduktioner av Wide Range-hummisar, ett väl tilltaget plektrumskydd plus ton- och volymkontroller Gibson-style känns bara så inte Fender (och i, förlängningen, charmigt) som det bara går. 

På tal om pickup:er; efter att jag plöjt igenom ett antal YT-demos kände jag att behovet att prova i butik såklart kändes bäst. Jag hade nämligen en misstanke om att pick-up:erna inte kunde vara tama?!
Lo and behold, det var de! Nå, lugn i stormen, de är tama på ett bra sätt; de drar inte iväg och beter sig som typiska humbuckers utan är precis sådär skönt på bristningsgränsen. Jag noterade även att de beter sig väldigt olika beroende på vilken stärkare man använder.

I ljudexemplen nedanför spelar jag samtliga delay-Telegitarrer med en Tweed-style på Simplifiern och för den sortens ljud passar ett Fenderljud bäst, enligt mig.
Stratan (ej originalmickar utan Mojotones Strat Quiet coil ’67 set) spelas (i det kortare ljudexemplet) på en Plexi-variant och där hör man verkligen att Telepick-up:erna skulle blivit på tok för heta men det är såklart upp till användaren att avgöra.

Både stall- och halspick-up:erna på Telen städar ur snyggt och blir glasrena redan vid kl 10 på volymkontrollen vilket jag tycker är mäkta trevligt när jag lirar delayfigurer.
Summa summarum så är jag ofantligt nöjd och ser fram emot mången timmar med Telen. Sedan är det ju något med sunburst-finish som får mig på ett oslagbart gott humör😏

Då jag ville slå tre flugor i en smäll satte jag raskt ihop två ljudexempel med Simplifiern och BOSS RE-2:an (som jag pratat om tidigare) samt den nya Telen. Samtliga gitarrer går via Simplifiern och direkt in till Saffire Pro 40 medan BOSS RE-2:an hookades upp till stereoFX-loopen på Simplifiern.

Vänligen, 

CHAE

D1C82F66-D206-4696-A01D-0DD271D924E1.jpeg

1F489AD6-540F-44BB-AA4B-701991F99D8A.jpeg

Redigerat av CHAE
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...