Jump to content
Annons

Spotify


nattvaktaren

Recommended Posts

Nu känner jag inte till någon fakta om hur många betalande som finns, men om det nu skulle stämma att det är 2 miljoner som i sin tur betalar 99 kr / månad, så blir det snarare 2.4 miljarder på ett år (dvs "värdet" intjänat på mindre än ett år).

I vilket fall så är jag övertygad om att antalet betalande kommer att stiga drastiskt nu när iPhone-appen blivit godkänd. Det kommer nog driva många till att skaffa sin första iPhone också för den delen...

Sorry - tänka sig att en nolla mer eller mindre kan vara så viktigt... 😮🙁

Nåja - i artikeln hos dagens ps, står det att de har över 6 miljoner användare i Europa nu. En stor majoritet har säkert gratisvarianten, så man vet inte riktigt hur mycket de egentligen drar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sorry - tänka sig att en nolla mer eller mindre kan vara så viktigt... 😛🙂

Nåja - i artikeln hos dagens ps, står det att de har över 6 miljoner användare i Europa nu. En stor majoritet har säkert gratisvarianten, så man vet inte riktigt hur mycket de egentligen drar in.

Att döma av en snabb koll bland folk i min egen närhet så handlar det om kanske 5% som har premium. Om nu det skulle vara representativt för resten av Europa är ju rätt svårt att säga 🙂 Men 5% skulle motsvara 300000, en intäkt på 350 miljoner per år. Men men, det är ju som sagt helt vilda spekulationer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att döma av en snabb koll bland folk i min egen närhet så handlar det om kanske 5% som har premium. Om nu det skulle vara representativt för resten av Europa är ju rätt svårt att säga 😛 Men 5% skulle motsvara 300000, en intäkt på 350 miljoner per år. Men men, det är ju som sagt helt vilda spekulationer...

Jag antar att man får plussa på de delar av reklamintäkterna som de behåller för egen del?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Idag släpptes Spotify för Iphone, har testat det och kan säga att det är så jädrans klockrent.

Alla playlist ligger med samt att det rullar på riktigt smidigt i denna betäckta betong lokal.

Hittar ni inte Spotify i applestore via iphonen så sök på det!

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag släpptes Spotify för Iphone, har testat det och kan säga att det är så jädrans klockrent.

Alla playlist ligger med samt att det rullar på riktigt smidigt i denna betäckta betong lokal.

Hittar ni inte Spotify via iphonen så Sök på det!

Betäck betongen!

Du har oavsiktligt kommit på ett av detta årtiondes i särklass bästa slagord... nu gäller det bara att hitta en social grupp som kan anamma ditt slagord!

Betäck betongen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att döma av en snabb koll bland folk i min egen närhet så handlar det om kanske 5% som har premium. Om nu det skulle vara representativt för resten av Europa är ju rätt svårt att säga 😳 Men 5% skulle motsvara 300000, en intäkt på 350 miljoner per år. Men men, det är ju som sagt helt vilda spekulationer...

Det är nog väldigt svårt att veta. I mina kretsar är det en absolut majoritet som har betalversionen, eftersom det är så mycket smidigare. De flesta resonerar som jag, tvärtom mot Claes - 99:- är såpass billigt för att ha en stor del av världens skivarkiv vid fingertopparna, reklamfritt!

Och ja, jag håller på att kolla på abbonemang för en iPhone nu. Det är dags att köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

I vilket fall så är jag övertygad om att antalet betalande kommer att stiga drastiskt nu när iPhone-appen blivit godkänd. Det kommer nog driva många till att skaffa sin första iPhone också för den delen...

Där är jag tämligen övertygad om att du sa två sanningar. Jag blir inte förvånad om Iphone och Android-versionerna av Spotify inom en vecka fördubblar antalet Premium-prenumeranter på Spotify.

Och vad gäller införskaffande av Iphone för att Spotify finns, så kan det vara en av de viktigaste anledningarna till att Apple sade ja till Spotify på App Store.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där är jag tämligen övertygad om att du sa två sanningar. Jag blir inte förvånad om Iphone och Android-versionerna av Spotify inom en vecka fördubblar antalet Premium-prenumeranter på Spotify.

Ja, jag skulle gissa att champagnekorkarna flyger därborta nu 🙂 Och snart släpps väl tjänsten i USA också. Då snackar vi pengar...

Och vad gäller införskaffande av Iphone för att Spotify finns, så kan det vara en av de viktigaste anledningarna till att Apple sade ja till Spotify på App Store.

Japp, dels eftersom det kan få folk att skaffa iPhone - men också för att alternativet är att de annars kanske skaffar Android, S60 eller annan konkurrent.

Dock ser jag en möjlighet att Apple snart lanserar en egen streamingtjänst i iTunes. De har redan en otrolig mängd digital musik, folk har redan konton, det finns redan ett fungerade betalsystem etc. En annan möjlighet är såklart att de köper in sig i Spotify och gör att appen går att köra i bakgrundsmode :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. ersätningen till artister så ser jag på det så här:

Fritt spekulerat och utan en massa störande fakta.

Jag ser Spotify som ett slags radio, modern radio. Inget sparas, man måste vara i ”etern” för att kunna lyssna. Precis som ”ring in och önska radio”, fast alla får önska!

Ang. ersättningen så får artisten betalt per lyssnare och tillfälle av Spotify medan han/hon får ersättning per sändningstillfälle i radio, hur mycket blir det per lyssnare?

Om artisten får 10kr per sändningstillfälle (får man så mycket?) och det finns 1.000.000 radiolyssnare så blir det 1/100.000 krona per radiolyssnare eller 0.01 öre. I jämförelse med det så är väl betalningen ganska bra från Spotify.

Redigerat av mbn65
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en schysst tjänst, men jag är förvånad över att ingen antyder att den haltar när det kommer till iPhone. 3G suger ju så in i nordens mycket batteri att det blir näst intill omöjligt att ha det rullandes när man är ute och rör sig. Har själv kört det fantastiska programmet Simplify Media 2. För de som inte vet så är det en tjänst där man delar ut sitt musikbibliotek man har på datorn hemma, för att sedan streama till mobilen via Wifi/3G och det drar så mycket kräm ifrån batteriet så det blir ohållbart i längden. Därför befarar jag att så även är fallet med Spotify till iPhone. Men någon som har tjänsten kanske kan dementera detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en schysst tjänst, men jag är förvånad över att ingen antyder att den haltar när det kommer till iPhone. 3G suger ju så in i nordens mycket batteri att det blir näst intill omöjligt att ha det rullandes när man är ute och rör sig. Har själv kört det fantastiska programmet Simplify Media 2. För de som inte vet så är det en tjänst där man delar ut sitt musikbibliotek man har på datorn hemma, för att sedan streama till mobilen via Wifi/3G och det drar så mycket kräm ifrån batteriet så det blir ohållbart i längden. Därför befarar jag att så även är fallet med Spotify till iPhone. Men någon som har tjänsten kanske kan dementera detta?

Har haft spotify på iphone ett tag nu men kan inte riktigt säga hur mycket batteri det drar. Lyssnar c.a 10 min i taget.

Lyssnar mest i offfline läget.

Har dock inte märkt att det drar mycket batteri. Men det är klart att ska man sitta på ett tåg i 3 timmar och är i kritiskt behov av musik så kan man ge sig fan på att det suger upp batteriet med en gång.

Vi får se om någon med längre speltid kan ge en kommentar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en liten fråga.

Nu när Spotify existerar osv som ett slags radioprogram... Hur är det med rippa av ljud?

Då man var yngre och satt med bandspelare brukade jag ju banda av radion ibland och lyssna på i min Freestyle, nu går det i princip att få jävligt bra ljud genom MonoMixern på ljudkortet. Bara starta valfritt ljudprogram och record. spara till din mp3 spelare.

Är det lagligt? jag menar, man sprider ju inte musiken bara spelar av som man alltid gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ja då kanske dom höjer ersättningen till 0,6 öre?

Vad spelar det för roll? Spotify finns ju inte kvar om två år enligt dig. Smartarsle där. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Juridisk sett borde det falla under personligt bruk. Dvs, lika lagligt som att spela in från radio, tv etc...

...men enligt användaravtalet är det förbjudet att spela in det som streamas därifrån:

For the avoidance of doubt, you agree that you may not (without limitation):

i.copy, reproduce, “rip”, record, make available to the public or otherwise use any part of the Spotify Software Application or the Spotify Service or its content (including but not limited to tracks, images and text) in a manner not expressly permitted under this Agreement;

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fortfarande så är Spotify ett ganska osäkert kort. Visst ser det bra ut för tillfället. Men säg att det blir strul med ett större skivbolag och att en viss procent av låtarna försvinner. vad händer då. Det räckte ju med att Uggla gick ut i Aftonbladet för att opinionen skulle svänga lite. Då är ändå Uggla bara en liten artist.

Lägg även till att de flesta betalande användare gör detta på månadsbasis. Så vem som helst kan egentligen avsluta sitt spotifykonto när som helst.

Men jag håller tummarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Men fortfarande så är Spotify ett ganska osäkert kort. Visst ser det bra ut för tillfället. Men säg att det blir strul med ett större skivbolag och att en viss procent av låtarna försvinner. vad händer då. Det räckte ju med att Uggla gick ut i Aftonbladet för att opinionen skulle svänga lite. Då är ändå Uggla bara en liten artist.

Lägg även till att de flesta betalande användare gör detta på månadsbasis. Så vem som helst kan egentligen avsluta sitt spotifykonto när som helst.

Men jag håller tummarna.

Ja så här är det alltid när något är nytt att det blir vissa problem. Sen är svennebanan i allmänhet skeptisk av sig till nya saker att om någon säger något negativt om något nytt sprider sig det som en löpeld. Och folk vill gärna tro på det negativa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig hört någon säga något negativt om Spotify vare sig före eller efter Uggla. Det är som vanligt branschfolk som gnäller och aldrig är nöjda utan vill att tiden ska spolas tillbaka till 1989.

2000 saw the band (Offspring) release their sixth album called Conspiracy of One. The band intended to release the entire album online through their official website, to show their support for downloading music on the internet. However, under threat of legal action by Columbia through their parent company Sony, only the first single "Original Prankster" was released on their official website (the rest of the record was leaked to fan sites). The band also sold T-shirts on their website with the Napster logo on it and donated money to Napster creator Shawn Fanning with the profits.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...