Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka rekommenderas?


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

maart (oregistrerad)
Kan ingen bara säga att nåt mellan tre, fyra tusen duger bra för att slafsa ihop lite minimal house med kvalitet som tangerar ribban???

B3031A

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan ingen bara säga att nåt mellan tre, fyra tusen duger bra för att slafsa ihop lite minimal house med kvalitet som tangerar ribban???

Detta är en av de absolut vanligaste frågorna på forumet så det finns massor av trådar att läsa (och de som hängt här ett tag kanske är lite trötta på att ge deras rekommendationer varje vecka).

Personligen kan jag bara upprepa det jag alltid gör i dessa frågor; du måste själv lyssna och jämföra då det är väldigt mycket smak som avgör (framförallt då inget i denna prisklass är ”neutralt”).

Link to comment
Dela på andra sajter

LOL!

Än så länge är det bara iGnu som har nämt någon av de listade monitorerna i mitt inledande inlägg (OK förutom Adam A7)...

(Tack Emil!)

Så... A7 is da shit lr?

Kan ingen bara säga att nåt mellan tre, fyra tusen duger bra för att slafsa ihop lite minimal house med kvalitet som tangerar ribban???

Ja vafan, vi får se hur det hela går...

Puss o kram

I det prisläget vill jag påstå att du har mer nytta och glädje av ett par bra hörlurar än av "monitorer".

Link to comment
Dela på andra sajter

Än så länge är det bara iGnu som har nämt någon av de listade monitorerna i mitt inledande inlägg (OK förutom Adam A7)...

(Tack Emil!)

Så... A7 is da shit lr?

Varsågod Micke 😛

Seriöst, försök hitta någon som har ett par KRK som du kan låna/testa!

Av de du skrev så tycker jag ESI nEar 05 riktigt skräp. Den nya mackie-serien har jag inte hört men avskydde den förra. Väldigt uttröttande, föredrog faktiskt behringers 2031a mot mackie hr828.

Hade det varit mitt beslut hade jag tveklöst gått för KRKna. Jag hade ett par RP5or tidigare och var rikigt nöjd med dem. Väldigt produktiva, kanske inte lika kritiskt synande i diskanten som A7orna men heller inte i närheten av hur odetaljerade ESI-lådorna är. Roliga högtalare att jobba med!

De är riktigt bra, speciellt med tanke på vad de kostar hos thomann. Köper du A7or för 9000kr tror jag inte du blir lika nöjd. (vafan Axwell kör ju de gamla blåa Tannoy Reveal 😄 ) Kan ju även hinta att ett par av malmös stora producenter har krk rp5 (brevid monitorer för 10 ggr mer..)

Fostex har jag inte hört men Alex har ju snackat bra om dem?!

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Behringer tillverkar mycket Kalle-Anka prylar faktiskt. Men när det gäller deras aktiva monitorer så sopar dom mattan med dom flesta konkurrenter och då är jag kräsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon borde kanske skriva en "köpa monitorer"-guide och typ lista alla tillängliga modeller för varje prisintervall?! Sen kan kanske folk få rösta eller något..

Så slipper Gilbert ägna massa tid åt att "söka åt folk"...

Edit: det blir ju en viss rundgång; peka till trådar där folk pekar till andra trådar osv... 😄

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Någon borde kanske skriva en "köpa monitorer"-guide och typ lista alla tillängliga modeller för varje prisintervall?! Sen kan kanske folk få rösta eller något..

Så slipper Gilbert ägna massa tid åt att "söka åt folk"...

Edit: det blir ju en viss rundgång, peka till trådar där folk pekar till andra trådar osv...

Gilbert tycker om såna här trådar 😄

Men det vore på sin plats med nitade "komma igång trådar" för de som inte skaffat sig så mycket erfarenhet och kunskap.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon borde kanske skriva en "köpa monitorer"-guide och typ lista alla tillängliga modeller för varje prisintervall?! Sen kan kanske folk få rösta eller något..

Så slipper Gilbert ägna massa tid åt att "söka åt folk"...

Har tänkt samma tanke idag faktiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skulle kunna gemensamt diskutera vad som ska stå i t ex ”Tips för dig som ska köpa XXX” under några månader och sedan skapa ett inlägg som alla kan länka till varje gång frågan kommer. Detta innlägg ska givetvis även innehålla länkar till relevanta trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag skulle tänka mig att starta en sån tråd. Men då vill jag att den tråden ska synas på forumets förstasida så den blir iögonfallande.

Sen vill jag att Olsberg raderar inlägg när produkterna med tiden blir irrelevanta så att tråden hålls up-to-date med utbudet.

Tråden borde vara låst också så att den hålls relevant.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

...och att man en gång i halvåret gör en omröstning om "bäst monitor" i respektive prisklass (typ 0-3000kr, 3000-5000kr osv) samt att man helst konstruktivt motiverar sin röst. När folk frågar på forumet vill man ju veta vad folket i snitt anser är bra, så man kan väga in det med eget testande. (testa monitorer i musikaffär är inte alltid optimalt ju)

På så sätt hålls listan hela tiden uppdaterad samt äldre produkter som fortfarande är omtycka finns kvar. Och såklart bör det vara krav att man måste själv ha testat/använt monitorerna man röstar på.

Och för de som ändå inte läser dessa nitade guider och skapar trådar och frågar, så kunde kanske moderatorer direkt flyttat tråden till papperskorgen och skrivit ett inlägg som hänvisar till guiden?

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

...och att man en gång i halvåret gör en omröstning om "bäst monitor" i respektive prisklass (typ 0-3000kr, 3000-5000kr osv) samt att man helst konstruktivt motiverar sin röst. När folk frågar på forumet vill man ju veta vad folket i snitt anser är bra, så man kan väga in det med eget testande. (testa monitorer i musikaffär är inte alltid optimalt ju)

På så sätt hålls listan hela tiden uppdaterad samt äldre produkter som fortfarande är omtycka finns kvar. Och såklart bör det vara krav att man måste själv ha testat/använt monitorerna man röstar på.

Hur vet man att alla som röstar verkligen har testat produkterna då? I alla forum förekommer det väldigt många som bara upprepar vad de har läst i reklam, i butikers överdrivna beskrivningar eller i forumtrådar eller hört nämnas av andra - och som de egentligen inte har en aning om själva hur bra/dåliga prylarna är - och då blir sådana omröstningar egentligen ganska meningslösa.

Det hade nog varit mer relevant om man nämnde de produkter som tidningen har testat (eftersom det ju är Studios forum) och givit tummen upp för - men egentligen tycker jag att en "nybörjarguide" inte ska nämna specifika produkter, utan snarare ge allmänna beskrivningar av vad det handlar om och vad man ska tänka på när man gör sina val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert tycker om såna här trådar 🤪

Men det vore på sin plats med nitade "komma igång trådar" för de som inte skaffat sig så mycket erfarenhet och kunskap.

Gör det så mycket om det blir nya nästan likadana trådar om tex monitorer då och då? Vi älskar ju att snacka om det här allihop. Och nya grejer kommer hela tiden så det som skrevs för ett år sen är ju lite gammalt. Det enda som är cementerat är ju att EVENT ASP6 är bäst now and forever. Det vet ju alla ju. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Frekvensområde, fritt fält 66 - 20 000 Hz (±2,5 dB). Vad betyder detta egentligen? Jag blev grymt osäker men jag har alltid trott är att det betyder att denna monitoren klarar frekvenser från 66- 20khz, och att det skiljer +-2,5 db som mest över hela frekvensomfånget?

Jag tycker det låter som att du borde ha även en sub till de där. Eller ett par lurar som verkligen klarar de lägsta tonerna.

Fast jag håller på att en lite billigare hemstereosub kan vara väldigt mycket bättre än ingen alls. Riktigt bra studiosubbar kostar väl som en beg bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör det så mycket om det blir nya nästan likadana trådar om tex monitorer då och då? Vi älskar ju att snacka om det här allihop. Och nya grejer kommer hela tiden så det som skrevs för ett år sen är ju lite gammalt. Det enda som är cementerat är ju att EVENT ASP6 är bäst now and forever. Det vet ju alla ju. 😄

Problemet med en massa spridda trådar om samma sak är at det blir väldigt svårt att hitta då. Bättre om folk fortsatte i relevanta trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet man att alla som röstar verkligen har testat produkterna då? I alla forum förekommer det väldigt många som bara upprepar vad de har läst i reklam, i butikers överdrivna beskrivningar eller i forumtrådar eller hört nämnas av andra - och som de egentligen inte har en aning om själva hur bra/dåliga prylarna är - och då blir sådana omröstningar egentligen ganska meningslösa.

Det hade nog varit mer relevant om man nämnde de produkter som tidningen har testat (eftersom det ju är Studios forum) och givit tummen upp för - men egentligen tycker jag att en "nybörjarguide" inte ska nämna specifika produkter, utan snarare ge allmänna beskrivningar av vad det handlar om och vad man ska tänka på när man gör sina val.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=72881

Link to comment
Dela på andra sajter

I det prisläget vill jag påstå att du har mer nytta och glädje av ett par bra hörlurar än av "monitorer".
Ähh!.. 😄

Som komplement ja, men ska man prodda house så måste skrivbordet skaka.. 😄

Om det viktigaste är att skrivbordet ska skaka, så kan man köra med vilket skrot som helst och komplettera med en bass-shaker under skrivbordet... Vill man ha bra och någorlunda tillförlitligt ljud så behövs det lite annat... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
men egentligen tycker jag att en "nybörjarguide" inte ska nämna specifika produkter, utan snarare ge allmänna beskrivningar av vad det handlar om och vad man ska tänka på när man gör sina val.

Och framför allt vad man kan räkna med att få i respektive prisklass. Och då "inget ähh allt under 10 000:- är bara skit". Utan bra och utförliga svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...