Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka rekommenderas?


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Jag tror jag köper några stycken på en gång, eller en lastbil.

Jag har ett par adam A5 i ett litet rum och är väldigt nöjd. Har bara jämfört dem med ett par andra som jag inte vet vad de heter längre, men det var adam som vann.

Link to comment
Dela på andra sajter

producerzoombie (oregistrerad)

Tack för svaren, som sagt jag handlar mest eller bara på Thomann typ väldigt nöjd med dom, och det ligger till 99% på Just dessa 3, har läst igenom om andra monitorer med o kollat lite på youtubeo sånnt... Givetvis ska man dra till nå¨n musik affär o lyssna lite, har en kompis med Genelecs 8030, så kan givetvis dra mig dit nåndag o lyssna på dom.. Jag tycker dock Yamaha serien verkar va bra för priset... dom e sjukt snygga med om man ska design mässigt:)

Verkar som jag gett upp Krk Rokit modellen dock.. Står o väger mellan Yamaha o Genelecs.... Köper jag Genelecs kommer jag säkert ej ångra mig, men då ryker en del pengar:)

Link to comment
Dela på andra sajter

producerzoombie (oregistrerad)

Om Yamahana är billigare kanske du ska välja dem och lägga mellanskillnaden på ett par riktigt bra lurar som klarar lågbasen.

Jag har AiAiAi Tma-1 köpte dom för ca 1800 kr... väldigt fina o bra lurar...kör djande med dom samt lite studio editeringar..

Yamahan ser helt okej ut alltså, billigt med...Har ett stort dilemma nu faktiskt.. Om det nu är så att Genelecen...verkligen klassar ut Yamahan så kanske jag går på dom, så slipper jag ångra mig sen, o andra sidan är priset väldigt bra på Yamahan.... KrK RoKit verkar jag ha lagt ner just nu:) Ingen som har 8030? O nån som har Yamahan ...Skulle va najs o höra era synpunkter..

e

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har velat fram o tillbaka i flera månader nu om vilka monitorer jag skall köpa. Jag har lyssnat på ett par olika, läst tester, forumtrådar osv. Personligen tycker jag att Adam 7X är dom bästa monitorerna under 10.000:-, t o m bättre än A8X. Jag tycker basen va lite för fladdrig på A8:an.

Men som man alltid brukar säga, smaken är som baken. Jag tycker iaf att du ska spana in Adam A7X innan du bestämmer dig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv inte haft tillfälle att testa A8X ännu, men jag instämmer i att du också bör testa A7X. 🙂

Kolla också hos din lokale handlare eller annan svensk handlare om du inte har någon i närheten. Ofta är det möjligt att matcha Thomanns priser - men det beror förstås också på vilken distributör som har hand om det aktuella fabrikatet. Vissa distributörer är mer verklighetsförankrade än andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kahman (oregistrerad)

Jag rekommenderar Mackie MR-serien.

Väldigt mycket kvalitet för pengarna. Jag tycker de spöar skiten ur alla KRK, Yamaha mfl i samma (och ganska mycket högre) prisklass!

I ett så litet rum kommer du att ha problem med stående vågor med fas-effekter, så att lägga jättemycket pengar på stora monitorer tycker jag verkar dumt. Jag tror det är väldigt overkill för dej att ha ett par 8tums högtalare, funta på ett par 5tummare! Lägg mellanskillnaden på ett par riktigt bra hörlurar att referens-lyssna med, och ha dessutom en slant över!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par Genelec 8030A. Jag är både nöjd och inte. Ljudkvalitet är grym och de är sköna att mixa med men även att lyssna på musik i allmänhet. Dock tycker jag att jag aldrig får fram en trovärdig bas. Är det läge att kolla in Adam monitorerna? A7 alt A7X?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par Genelec 8030A. Jag är både nöjd och inte. Ljudkvalitet är grym och de är sköna att mixa med men även att lyssna på musik i allmänhet. Dock tycker jag att jag aldrig får fram en trovärdig bas. Är det läge att kolla in Adam monitorerna? A7 alt A7X?

Jag har lyssnat på båda och jag tycker det är bra mycket bättre tryck i basen i A7X än Genelec 8030A.. Men man bör ju jämföra själv också

Link to comment
Dela på andra sajter

producerzoombie (oregistrerad)

Jag har ett par Genelec 8030A. Jag är både nöjd och inte. Ljudkvalitet är grym och de är sköna att mixa med men även att lyssna på musik i allmänhet. Dock tycker jag att jag aldrig får fram en trovärdig bas. Är det läge att kolla in Adam monitorerna? A7 alt A7X?

Jasså. Jag som är lite Bas kåt:) Vilken skulle ni välja mellan Yamahan o KrK modellen jag posta då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt och hållet på rummet. Om litet med solida väggar: nej (inte en djupare bas iallafall, "mer" bas i det register som rummet "klarar av"; ja, men detta är oftast inte önskvärt).

nu är det ju inte så att alla frekvenser under ett visst värde försvinner i ett litet rum även om återgivningen påverkas

var lite försiktig med vad du säger

Link to comment
Dela på andra sajter

nu är det ju inte så att alla frekvenser under ett visst värde försvinner i ett litet rum även om återgivningen påverkas

var lite försiktig med vad du säger

Om solida väggar och få eller inga oppningar; nästan, men du har rätt, jag borde ha skrivit; "användbar respons".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...