Jump to content
Annons

referensmonitorer


Thome

Recommended Posts

Tjena!

Funderar på att införskaffa mig ett par bra hifi-högtalare med förstärkare att ha som referenslyssning när jag masterar.

hade varit skönt att kunna plocka mastern direkt ut i ett HIFI för att avgöra var den ligger.

någon som har bra tips på hifisystem i en human prisklass, gärna under 3000 riksdaler : )

tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ett par bra högtalare och en förstärkare för under 3000 kr… ekvationen kommer inte att gå ihop.

Om du läser lite tydligare ser du att han ska köpa högtalare MED förstärkare, inte högtalare OCH en förstärkare.

Kan du inte komma med ett bra förslag istället för att göra ner människor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läser lite tydligare ser du att han ska köpa högtalare MED förstärkare, inte högtalare OCH en förstärkare.

Kan du inte komma med ett bra förslag istället för att göra ner människor?

Oavsett vilket det gäller (HiFi brukar handla om passiva högtalare och separat slutsteg...), så har man enligt min mening mer nytta av ett par bra hörlurar, än ett par aktiva monitorer (eller då slutsteg + passiva högtalare) för ungefär samma pris när man är i den prisklassen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läser lite tydligare ser du att han ska köpa högtalare MED förstärkare, inte högtalare OCH en förstärkare.

Kan du inte komma med ett bra förslag istället för att göra ner människor?

Visa mig en aktiv hifi-högtalare som kostar under 1500 kr/st.

Värst vad du låter butter, vad menar du med att "göra ner människor"? Vad har jag gjort för att reta upp dig?

Det ända jag säger är att det kommer att bli i princip omöjligt att hitta det Thome söker för denna summa pengar (och jag är uppenbarligen inte ensam). Om du har några bättre förslag så kan du väl berätta för oss.

Onödig ton tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läser lite tydligare ser du att han ska köpa högtalare MED förstärkare, inte högtalare OCH en förstärkare.

Har aldrig hört talas om Hifi högtalare med inbyggda förstärkare m.a.o Aktiva Hifi-högtalare. I alla fall inte i den prisklassen.

Men kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning är att man får ungefär lika mycket hifi-anläggning för 3000:- som man får studiomonitorer.

Jag skulle åtminstone behöva dubbla budgeten för att hitta några rimliga alternativ.

Om du inte letar beggat förstås.

För mastring tycker jag de två viktigaste parametrarna är akustiken vid lyssningspositionen och att högtalarna har en bred och rak frekvensåtergivning.

Sitter man och mastrar i samma lyssningsposition som man mixar kommer ju aksutiken vara densamma. Och är den bra kommer mixen antagligen översätta bra som den är. Om akustiken är undermålig kommer det inte bli bättre av att man mastrar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läser lite tydligare ser du att han ska köpa högtalare MED förstärkare, inte högtalare OCH en förstärkare.

Kan du inte komma med ett bra förslag istället för att göra ner människor?

kanske du kunde göra istället för att leka aspirerande forumpolis

du tar verkligen bara upp onödig plats i trådarna

hifi-högtalare säljs inte ofta med inbyggd förstärkare

Link to comment
Dela på andra sajter

För mastring tycker jag de två viktigaste parametrarna är akustiken vid lyssningspositionen och att högtalarna har en bred och rak frekvensåtergivning.

Sitter man och mastrar i samma lyssningsposition som man mixar kommer ju aksutiken vara densamma. Och är den bra kommer mixen antagligen översätta bra som den är. Om akustiken är undermålig kommer det inte bli bättre av att man mastrar där.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Funderar på att införskaffa mig ett par bra hifi-högtalare med förstärkare att ha som referenslyssning när jag masterar.

hade varit skönt att kunna plocka mastern direkt ut i ett HIFI för att avgöra var den ligger.

någon som har bra tips på hifisystem i en human prisklass, gärna under 3000 riksdaler : )

tacksam för svar!

jag tror att du får höja din budget lite om du ska ha nytta av ditt system

för att mastra behöver du verkligen hela referensspektrat så antingen rejäla golvare eller stativare med sub

vilket du än väljer där så kommer 3000 kr inte räcka ens för bara högtalare

för 4-5000 kan du nog hitta ett par hyggliga stativare + en billig sub som kan ge nåt - men då behövs också förstärkare

om jag var du skulle jag hellre söka rätt på ett par beg mackie HR824 monitorer som har inbyggda förstärkare

dom kan du kanske hitta för 3-4000 om du har flyt

dom har 8" basar å ger ett hyggligt basregister

vad lyssnar du igenom idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror att du får höja din budget lite om du ska ha nytta av ditt system

för att mastra behöver du verkligen hela referensspektrat så antingen rejäla golvare eller stativare med sub

vilket du än väljer där så kommer 3000 kr inte räcka ens för bara högtalare

för 4-5000 kan du nog hitta ett par hyggliga stativare + en billig sub som kan ge nåt - men då behövs också förstärkare

om jag var du skulle jag hellre söka rätt på ett par beg mackie HR824 monitorer som har inbyggda förstärkare

dom kan du kanske hitta för 3-4000 om du har flyt

dom har 8" basar å ger ett hyggligt basregister

vad lyssnar du igenom idag?

Och en annan inte helt oviktig fråga i sammanhanget, vad menar du med att mastra Thome?

Annars håller jag med claes, bättre att skaffa ett par rikigt bra hörlurar istället, exempelvis AKG 701 (men det finns självklart andra alternativ)

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen var ju att han skulle ha referenshögtalare, inte monitorer? Och 3 000 är ändå lite över vad standardsvensson lägger ut på sina anläggningar. Har dock en känsla av att det kommer landa strax över tre papp i vilket fall, då du lär få lägga kanske 1000-1500 för en billig stärkare och 2500 för ett par hyfsade högtalare.

Har själv ett par Yamaha NS-333 som jag kan slå ett slag för i hifi-klassen, haft dem i ett antal år och är helnöjd, borde ligga någonstans strax över 2 000 idag.

http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s82107/...-ns-333-p78058/

2495 pix på Ljudia.

Deras billigaste tvåkanalsstärkare:

http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s82107/...-2050-b-p77933/

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror att du får höja din budget lite om du ska ha nytta av ditt system

för att mastra behöver du verkligen hela referensspektrat så antingen rejäla golvare eller stativare med sub

vilket du än väljer där så kommer 3000 kr inte räcka ens för bara högtalare

Eftersom vi litegrann gissar vad OP menar så kan jag komma med min tolkning - han vill ha ett HiFi-system FÖRUTOM de riktiga monitorer han har nu. Han vill kolla i ett HiFi-system hur det låter där, det är det han menar med referens. Det är nog inte helt dumt tänkt, eftersom musik till 99% spelas igenom något sådant eller nåt billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Hej

Från 80-talet och liten bit fram på 90-talet, då jag hade portastudio ?, så körde vi genom en harman kardon stärkare och ett par infinity speakers

Vi mixade ju bara då, men resultatet blev helt ok...så vad vill jag säga då, jo kolla upp infinty speakers

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ett par Yamaha hs80m med en m-audio bx-10 sub. Vill ha ett par hifihögtalare att referera till för att få en uppfattning om hur mastern låter i en vanlig stereoanläggning 😲 har ett par m-audio studiophile q-40 som hörlurar, men gillar inte dom riktigt... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vi litegrann gissar vad OP menar så kan jag komma med min tolkning - han vill ha ett HiFi-system FÖRUTOM de riktiga monitorer han har nu. Han vill kolla i ett HiFi-system hur det låter där, det är det han menar med referens. Det är nog inte helt dumt tänkt, eftersom musik till 99% spelas igenom något sådant eller nåt billigare.

Lite så jag uppfattade det också, men det verkar vi ha varit ensamma om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle leta efter att par B&W-högtalare beggat, om det är för referens utöver monitorer så kanske det räcker med ett par stativare? Köp ett beggat NAD-steg också så har du kvalitativ utrustning med ordentligt med kräm. Däremot blir det nog svårt att hamna under 3000:- men under 5000 kommer du definitivt kanske tom lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ett par Yamaha hs80m med en m-audio bx-10 sub. Vill ha ett par hifihögtalare att referera till för att få en uppfattning om hur mastern låter i en vanlig stereoanläggning 😄 har ett par m-audio studiophile q-40 som hörlurar, men gillar inte dom riktigt... 🙂

Givet att din studiolyssning ger dig den frekvensbredd du behöver kommer ett alternativt förslag.

Jag brukar ta med mig mixar och referenslyssna i stereon hemma. Tycker det ger mig mer än att växla till ytterligare ett par lådor i kontrollrummet. För det första byter jag lyssningsposition till en autentisk hemmalyssningsmiljö, mitt eget vardagsrum. För det andra hinner jag ställa om mitt perspektiv på den tid det tar att ta med mig mixen hem. Jag lyssnar mer utifrån en lyssnares perspektiv än en mixare/mastrare. Vissa detaljer är solklara när jag väl spelar upp mixen i hemmastereon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ett par Yamaha hs80m med en m-audio bx-10 sub. Vill ha ett par hifihögtalare att referera till för att få en uppfattning om hur mastern låter i en vanlig stereoanläggning 😄 har ett par m-audio studiophile q-40 som hörlurar, men gillar inte dom riktigt... 🙂

aha ok!

då är ju läget ett annat

det du ska sikta på då är nåt du själv känner igen musiken du lyssnar på i

gå ut å ta med dig dina favvoplattor (eller mp3) å testlyssna

det som ger dig den upplevelsen där du känner att musiken har med känns "rätt" är det du ska välja

här har jag inga prislappssynpunkter

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vi litegrann gissar vad OP menar så kan jag komma med min tolkning - han vill ha ett HiFi-system FÖRUTOM de riktiga monitorer han har nu. Han vill kolla i ett HiFi-system hur det låter där, det är det han menar med referens. Det är nog inte helt dumt tänkt, eftersom musik till 99% spelas igenom något sådant eller nåt billigare.

och du gissade ju helt rätt!

så var det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Funderar på att införskaffa mig ett par bra hifi-högtalare med förstärkare att ha som referenslyssning när jag masterar.

hade varit skönt att kunna plocka mastern direkt ut i ett HIFI för att avgöra var den ligger.

någon som har bra tips på hifisystem i en human prisklass, gärna under 3000 riksdaler : )

tacksam för svar!

Högtalare Gale 3020. Ca 1.500:-

Förstärkare NAD 302. Ca 500-1.000:- begagnad på blocket.

Förmodligen är jag helt jävla dum i huvudet som tipsar om de här men jag börjar vänja mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tack som fan för alla svar!

fast när jag funderar så kanske det är bättre att skaffa ett par superbra monitorer? HS80M är kanske inte toppklass...

svårt att säga

som nämnts innan så spelar ditt rum väldigt stor roll också - berätta lite om var å hur du sitter idag

HSM80 är inte top of the line men def ingen skit

som arbetsverktyg i amatörsammanhang duger dom mer än väl för att få ihop en mix

Link to comment
Dela på andra sajter

svårt att säga

som nämnts innan så spelar ditt rum väldigt stor roll också - berätta lite om var å hur du sitter idag

HSM80 är inte top of the line men def ingen skit

som arbetsverktyg i amatörsammanhang duger dom mer än väl för att få ihop en mix

Gäller det även HS50, eller missar man basen på något sätt med dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller det även HS50, eller missar man basen på något sätt med dem?

hs50 har väl 5.5" basar å 80:an 8" så det är en skillnad hur djupt ner dom kan gå å fortfarande låta rent jämnt å bra

men rent tydlighetsmässigt ska det nog inte vara nån skillnad vad jag vet

med en bra sub till hs50 skulle man kanske tom kunna få bättre lyssning

Link to comment
Dela på andra sajter

hs50 har väl 5.5" basar å 80:an 8" så det är en skillnad hur djupt ner dom kan gå å fortfarande låta rent jämnt å bra

men rent tydlighetsmässigt ska det nog inte vara nån skillnad vad jag vet

med en bra sub till hs50 skulle man kanske tom kunna få bättre lyssning

Ok. Men för mig som bara kör enkla poplåtar utan ljup "techno-bas", utan bara "vanlig" bas, hur mycket går jag miste om? Vad jag menar är, vid vilken typ av bas är HS50 för liten? En sub hemma i mitt vardagsrum känns bara som att jag skulle krångla till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Men för mig som bara kör enkla poplåtar utan ljup "techno-bas", utan bara "vanlig" bas, hur mycket går jag miste om? Vad jag menar är, vid vilken typ av bas är HS50 för liten? En sub hemma i mitt vardagsrum känns bara som att jag skulle krångla till det.

du kan säkert klara dig rätt långt på hs50

det är ju inte så att dom saknar bas

det enda är isf att du kanske inte märker att det finns lågbas du egentligen inte vill ha - om du inte har något som kan återge detta

men det finns vägar runt detta också

en kontroll i en frekvensanalysator tex eller ett par bra lurar så kan du göra den säkerhetskontrollen

det finns ju nån bra gratis plug som används mycket här... http://www.voxengo.com/product/SPAN/

där kan du även jämföra med andra låtar å "se" hur dom låter jämfört med din

edit: hittade span

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

du kan säkert klara dig rätt långt på hs50

det är ju inte så att dom saknar bas

det enda är isf att du kanske inte märker att det finns lågbas du egentligen inte vill ha - om du inte har något som kan återge detta

men det finns vägar runt detta också

en kontroll i en frekvensanalysator tex eller ett par bra lurar så kan du göra den säkerhetskontrollen

det finns ju nån bra gratis plug som används mycket här... http://www.voxengo.com/product/SPAN/

där kan du även jämföra med andra låtar å "se" hur dom låter jämfört med din

edit: hittade span

AKG K601 har jag, de avslöjar alltså dessa frekvenser?

Span funkar väl inte i min mac?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...