Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka rekommenderas?


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

Ligger i samma prisklass så någon större skillnad mellan dem finns inte. Gå till närmaste musikbutik och testa dem.

konstigt uttalande

är det prislappen i sig som avgör hur det låter?

Det är väl ganska uppenbart vad jag menade?? Uppenbarligen inte för dig??

ja helt uppenbart att dom är ungefär likadana eftersom dom kostar ungefär lika mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 månader senare...

VARFÖR KÖPA PÅ THOMANN FÖR 2500 KRONOR + FRAKT NÄR DU KAN KÖPA DOM PÅ EMUSIC.SE LÄNKEN HÄR UNDER OCH DESSUTOM FRAKTFRITT EFTERSOM DU KÖPER VARA ÖVER 2000 KRONOR,SÅ DU BETALAR BARA MONITORER ESI 05 + EVENTUELL POSTFÖRSKOTTS AVGIFT 😛

http://emusic.se/default.asp?do=&text=...&info=11263

HAR SJÄLV ANVÄNT MINA OCH DOM LÅTER SUPER DUPER BRA PÅ ALLA SÄTT OCH VIS 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Frekvensområde, fritt fält 66 - 20 000 Hz (±2,5 dB). Vad betyder detta egentligen? Jag blev grymt osäker men jag har alltid trott är att det betyder att denna monitoren klarar frekvenser från 66- 20khz, och att det skiljer +-2,5 db som mest över hela frekvensomfånget?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Glaskatten (oregistrerad)
INOAUDIO självklart!!!!

Knappast självklart iom att de som passiva kostar mer än aktiva lika bra/bättre monitorer från andra tillverkare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten:

Knappast självklart iom att de som passiva kostar mer än aktiva lika bra/bättre monitorer från andra tillverkare...

Sist du försökte berätta vilka högtalare som var lika bra eller bättre än Ino misslyckades du totalt (vilket tenderar hända ofta).

Om det dykt upp nya monitorer på marknaden som är lika bra så får du väl tala om vilka dessa är.

Annars är ju risken att du, precis som förra gången, ljuger eller omedvetet återigen bevisar att du totalt

saknar kunskaper för att göra en sådan bedömning.

Vi skulle gärna byta ut våra Ino Audio högtalare till bättre monitorer men vi har inte hittat det, trots att vi

kontinuerligt gör seriösa tester av både aktiva och passiva högtalare.

Ino audio är fortfarande överlägset allt annat vi testat.

Man tycker ju att du borde ha vett att hålla dig ifrån ämnen som har med Ino Audio att göra med tanke på

hur totalt bortgjord du blev förra gångerna du försökt dig på en seriös högtalardiskussion.

Ingvar Öhman gav snällt ut sitt telefonnummer så du kan få svar på dina många missuppfattningar.

Du är fortfarande välkommen på blindtest och demo i vår studio, men jag antar att du avböjer min inbjudan.

Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

INOAUDIO självklart!!!!

Knappast självklart iom att de som passiva kostar mer än aktiva lika bra/bättre monitorer från andra tillverkare...

Inoaudio är ju billiga. Köper man dom i byggsats får man en fantastisk rabatt!

Dom är VÄRDA SIN PENG. Ljudet är enormt. Psykoakustiskt, mätmässigt, etc. På alla sätt helt enkelt.

Jag blev ljudtokig efter att ha hört den enorma skillnaden. Hörde saker i min produktion som jag inte hört i andra högtalare. Dåliga klipp och dyl. Detaljrikedomen är galen!!

I love it!

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten:
Knappast självklart iom att de som passiva kostar mer än aktiva lika bra/bättre monitorer från andra tillverkare...

Sist du försökte berätta vilka högtalare som var lika bra eller bättre än Ino misslyckades du totalt (vilket tenderar hända ofta).

Om det dykt upp nya monitorer på marknaden som är lika bra så får du väl tala om vilka dessa är.

Annars är ju risken att du, precis som förra gången, ljuger eller omedvetet återigen bevisar att du totalt

saknar kunskaper för att göra en sådan bedömning.

Vi skulle gärna byta ut våra Ino Audio högtalare till bättre monitorer men vi har inte hittat det, trots att vi

kontinuerligt gör seriösa tester av både aktiva och passiva högtalare.

Ino audio är fortfarande överlägset allt annat vi testat.

Man tycker ju att du borde ha vett att hålla dig ifrån ämnen som har med Ino Audio att göra med tanke på

hur totalt bortgjord du blev förra gångerna du försökt dig på en seriös högtalardiskussion.

Ingvar Öhman gav snällt ut sitt telefonnummer så du kan få svar på dina många missuppfattningar.

Du är fortfarande välkommen på blindtest och demo i vår studio, men jag antar att du avböjer min inbjudan.

Omni

Hallå Omni!

Excellent choice om jag får säga min mening.

Vissa inser inte hur mycket bättre dom är. Värt varenda spänn!

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Glaskatten:
Knappast självklart iom att de som passiva kostar mer än aktiva lika bra/bättre monitorer från andra tillverkare...

Sist du försökte berätta vilka högtalare som var lika bra eller bättre än Ino misslyckades du totalt (vilket tenderar hända ofta).

Om det dykt upp nya monitorer på marknaden som är lika bra så får du väl tala om vilka dessa är.

Annars är ju risken att du, precis som förra gången, ljuger eller omedvetet återigen bevisar att du totalt

saknar kunskaper för att göra en sådan bedömning.

Struntprat som vanligt från din extremt INO-partiska sida för sisådär 12.000 som INO s monitorer kostar med en bra förstärkare finns det i princip hur många bra aktiva monitorer som helst att välja bland...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten:
Knappast självklart iom att de som passiva kostar mer än aktiva lika bra/bättre monitorer från andra tillverkare...

Sist du försökte berätta vilka högtalare som var lika bra eller bättre än Ino misslyckades du totalt (vilket tenderar hända ofta).

Om det dykt upp nya monitorer på marknaden som är lika bra så får du väl tala om vilka dessa är.

Annars är ju risken att du, precis som förra gången, ljuger eller omedvetet återigen bevisar att du totalt

saknar kunskaper för att göra en sådan bedömning.

Struntprat som vanligt från din extremt INO-partiska sida för sisådär 12.000 som INO s monitorer kostar med en bra förstärkare finns det i princip hur många bra aktiva monitorer som helst att välja bland...

Du kan köpa INOs Pip i byggsats för ca 4500:- plus en bra stärk blir det ca 7000:-. Av detta får du sedan ett fantastiskt ljud. Pipen går som sagt djuuupt. Den är dessutom fantastisk mätmässigt. Kan du bygga lego så kan du löda Pip.

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Ja, man vinner på att ha riktiga monitorer eftersom dom är mer "sanna" i frekvenskurvan till skillnad från datorhögtalare som färgar ljudet på många sätt. På grund av detta hittar du lättare fel och missljud du inte vill ha i dina låtar och gör en bättre mix(förutsatt att du har bra monitorer, skaffar du dåliga, synonymt med billiga monitorer är du lurad.).

Aktiva monitorer har inbyggda slutsteg och behöver en varsin kontakt för att fungera. Passiva drivs med ett extern slutsteg vilket innebär att du måste inhandla ett sådant för passiva också. Någon hade en teori om att de passiva monitorerna i regel lät bättre än aktiva i samma prisklass, men du kommer i vilket fall att behöva ett slutsteg isåfall.

Jag vet att du nämner att det är lågbudget som gäller, men håller du dig neranför 3000 kronor är jag ganska säker på att du inte får bra grejer och då kan du lika gärna skaffa ett par bra hörlurar i 1500 kronorsklassen för att kunna mixa bra. Men vill du ha tips på billiga/bra monitorer skulle jag rekommendera Behringer Truth B2030A. Jag kör på dessa som nybörjare och är jävligt nöjd. De går på strax över 3000.

Okej, funderar på ett par sådana. Går dessa att koppla till en Macbook, tro? I så fall hur? Väldigt tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Har varit runt och kollat i stan idag samt läst här i tråden.

Ska ha ett par monitorer för min hemstudio och i stan så rekommenderade dom mig både på 4sound och på Musikbörsen att köpa KRK RP5 G2. Fick en bra deal på musikbörsen. 3500kr/paret.

Annars hade jag kollat in M-Audio BX5a som nya kostar 2496 på 4sound. Har även möjligheten att köpa dom beggade på blocket för 2000.

Provlyssnade på KRK och dom låter ju kanon.. M-Audiomonitorerna lät oxå bra.

Är osäker på om det är värt att lägga 3500 ist för 2000 på KRK ist för M-Audio.

Ytterst tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tjena.

Kan ju börja med att säga god jul och god fortsättning till alla! 🙂

Nu är det ju så här att jag ska köpa en liten rolig julklapp till mig själv och jag kan inte riktigt bestämma mig. Har kikat på KRK Vxt8, Fostex PM2MK2, Event Sp 8 och massa andra KRK monitorer. Prisklassen ska ligga runt 4.000 - 7.000:-. Har någon av er lyssnat på någon av monitorerna förut eller kanske äger något av paren själva? Tipsa gärna jag börjar bli sjukt otålig 🙁 .

Hoppas ni haft en fet jul!

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Kan ju börja med att säga god jul och god fortsättning till alla! 🙂

Nu är det ju så här att jag ska köpa en liten rolig julklapp till mig själv och jag kan inte riktigt bestämma mig. Har kikat på KRK Vxt8, Fostex PM2MK2, Event Sp 8 och massa andra KRK monitorer. Prisklassen ska ligga runt 4.000 - 7.000:-. Har någon av er lyssnat på någon av monitorerna förut eller kanske äger något av paren själva? Tipsa gärna jag börjar bli sjukt otålig 🙁 .

Hoppas ni haft en fet jul!

/Fredrik

God fortsättning själv 🙂

Jag har ett par KRK VXT6, och är mycket nöjd, jämförde länge och väl med Genelec i samma prisklass, men fastnade slutligen för KRK.

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Eventhögtalarna låg ju på runt 10 000:- bara för nåt år sen. Men oavsett, det finns bara ett sätt och det är att gå och testa. Beskriva ljudupplevelser är som att beskriva färger för en blind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, gå och lyssna... Jag kör på ett par Event SP8. Jämförde dem med Genelec och alla möjliga fina pjäser, men fastnade för dessa.

Du får grym kraft och de låter verkligen bra och detaljrikt. Har dessutom inte läst en enda recension som har nåt ont att säga om dem.

De är stora, snygga och bra.

Folk har ju olika personliga preferenser, men ett par lådor som låter riktigt bra gör nog det i allas öron - mer eller mindre. Det viktiga är att lyssna in sig och lära sig hur monitorerna låter.

Lyssna på mycket musik i dem helt enkelt. Tror du kommer bli toknöjd med SP8'orna. I synnerhet om du aldrig haft något i den klassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder själv Event ASP8 och är grymt nöjd!

Blev chockad av hur detaljerade de är och hur bra bas de återger..

Och det menar jag.. Går att jämföra med mycket dyrare modeller.

Du kan läsa om vad andra tycker i trådar på bl.a gearslutz...

EVENT ASP8 - Wow!

KRK vs EVENT

Det verkar ju som EVENT'arna är överlägset bättre när jag läste fort i trådarna där på forumet! Gillar hur dem förklarar allt så snyggt.

Som t.e.x. "I have been using the Alesis M1 Mk2 Active's for a couple of years now and just got my Event ASP8s and honestly its like I have a new set of ears! Amazing clarity and detail and the stereo field is just mind blowing - i can finally see what you pro guys have been saying about depth and space in the stereo image!"

Har aldrig lyssnat på KRK'orna. Men däremot har en polare ett par EVENTs och satan i gatan vad "stor" ljudbild dem ger, och tidigare har jag ägt ett par Fostex i den mindre varianten med baslåda. Men iaf när jag läste det där i forumet lutar det just nu åt EVENT 🙂

Eventhögtalarna låg ju på runt 10 000:- bara för nåt år sen. Men oavsett, det finns bara ett sätt och det är att gå och testa. Beskriva ljudupplevelser är som att beskriva färger för en blind.

Hehe bra sagt där! Jo faktiskt så borde jag göra det. Men som jag skriver ovanför så har lyssnat på EVENT'arna förr hos en kompis och ägt ett par Fostex i mindre variant än dem jag funderar på just nu. Ska nog boka tid hos han igen och lyssna lite mer och efter det ta mig till musikbörsen och hoppas på att dem har ett par KRK inne. Man vill ju inte direkt åka till Stockholm för att lyssna lite 😐

Ja, gå och lyssna... Jag kör på ett par Event SP8. Jämförde dem med Genelec och alla möjliga fina pjäser, men fastnade för dessa.

Du får grym kraft och de låter verkligen bra och detaljrikt. Har dessutom inte läst en enda recension som har nåt ont att säga om dem.

De är stora, snygga och bra.

Folk har ju olika personliga preferenser, men ett par lådor som låter riktigt bra gör nog det i allas öron - mer eller mindre. Det viktiga är att lyssna in sig och lära sig hur monitorerna låter.

Lyssna på mycket musik i dem helt enkelt. Tror du kommer bli toknöjd med SP8'orna. I synnerhet om du aldrig haft något i den klassen.

Kul att det verkar som alla med SP8'or är sjuuuuuukt nöjda! Och nej jag har aldrig haft något i den stilen. Dom är ju gigantiska också! haha 😮

Tack för alla svin snabba svar! Jag gillar det 🙂 Men sluta inte ge tips för det!

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...