Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka rekommenderas?


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

Är inne på att köpa monitorer för max 3000:-

Var inne på M-Audio Studiophile BX5a Deluxe/M-Audio Studiophile BX5 D2 ett tag.

Finns det bÄttre för under 3000?

Vi har sånna i studion i skolan, kan inte rekomenderas. Dör ovanligt fort redan vid 100-80 Hz, efter 50, så hör man nÄstan ingenting.

Håller med, har ett par sådana.

Dock är de för priset relativt bra i mellanregister och diskant. Men de kostar ju nästan ingenting så jag tycker nog att de är prisvärda ändå.

Mixar man inte alltför bastung musik funkar de riktigt bra, typ lite mer akustiskt eller så. Tyvärr gör jag inte det sådär jätteofta... =)

BX8a D2 kan ju vara ett alternativ isf.

Redigerat av Prelude
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Jag är på jakt efter ett par "vardagsmonitorer" som jag ska kunna göra lite allt möjligt med.

Framförallt vill jag kunna spela upp vanlig musik med de för att njuta ordentligt, men jag vill även kunna göra en ärlig mixning om jag känner för det.

Detta hemma i mitt vardagsrum. Någon akustikbehandling eller annars "proffslösning" kommer inte på fråga.

Ett par enkla, bra och snygga monitorer helt enkelt under 10.000 :-

Har ni tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Adam A8X. Sänk tweetern, sänk diskanten = Slipp mycket reflektioner, och pumpa på! 🙂

Använd en EQ med fjärr för att ratta in presets för dina favoritplattor! 😄

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är på jakt efter ett par "vardagsmonitorer" som jag ska kunna göra lite allt möjligt med.

Framförallt vill jag kunna spela upp vanlig musik med de för att njuta ordentligt, men jag vill även kunna göra en ärlig mixning om jag känner för det.

Detta hemma i mitt vardagsrum. Någon akustikbehandling eller annars "proffslösning" kommer inte på fråga.

Ett par enkla, bra och snygga monitorer helt enkelt under 10.000 :-

Har ni tips?

Kolla om du kan få tag på ett par Tapco S8 eller ett par Mackie HR824 (tror jag de heter va?) riktigt bra monitorer båda två, använder själv s8:an, lättlyssnade på vanlig musik också vilket är roligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla om du kan få tag på ett par Tapco S8 eller ett par Mackie HR824 (tror jag de heter va?) riktigt bra monitorer båda två, använder själv s8:an, lättlyssnade på vanlig musik också vilket är roligt!

Mackie

http://www.blocket.se/goteborg/Ett_par_Mackie_HR824_studio_hogtalare_38481132.htm?ca=5&w=3

Tapco S8 betydligt billigare. Med masiva stativ.

http://www.blocket.se/stockholm/Studiomonitorer_Tapco_S8_39846598.htm?ca=5&w=3

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig veterligen finns det redan många trådar som tar upp exakt detta ämne och där du kan läsa om exakt de två monitorerna du undrar om.

Men för att göra det enkelt för dig:

Gå till musikaffären, ta med dig några favoritlåtar och fråga om du kan få spela upp de via monitorerna. Eftersom du e intresserad av två av de mest populära modellerna lär de finnas inne för provlyssning.

Jag skulle vilja påstå att det är en fråga om tycke och smak, så länge du inte skaffar Genelec. Då vet du att du får det bästa 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Kan ingenting om monitorer så jag behöver verkligen eran hjälp nu.

jag ska köpa 2 st nu till datorn för att ha till musik/pianospelande/dataspel/andra ljud från datorn.

Vilka ska jag ha?

jag har ett fast track pro externt ljudkort, behöver jag fortf slutsteg till monitorerna? isåfall skulle jag vilja ha aktiva monitorer som jag förstår har inbyggt slutsteg, är dem aktiva sämre än dem passiva?

Budget: 10.000:-

men skulle vilja hålla mig mellan 2000-5000:- för båda.

tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ingenting om monitorer så jag behöver verkligen eran hjälp nu.

jag ska köpa 2 st nu till datorn för att ha till musik/pianospelande/dataspel/andra ljud från datorn.

Vilka ska jag ha?

jag har ett fast track pro externt ljudkort, behöver jag fortf slutsteg till monitorerna? isåfall skulle jag vilja ha aktiva monitorer som jag förstår har inbyggt slutsteg, är dem aktiva sämre än dem passiva?

Budget: 10.000:-

men skulle vilja hålla mig mellan 2000-5000:- för båda.

tack på förhand.

För de pengarna får du VÄLDIGT bra grejer om du köper beg. Kolla Blocket o Vend.se efter ADAM, Genelec mfl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från ett ljudkort har du linesignal ut, så de kan inte driva högtalare utan måste gå via ett slutsteg. Det är därför klart smidigast med aktiva monitorer - för då har du slutsteg inbyggt i dem. Aktiva är som regel bättre än passiva, eftersom det är lättare (och billigare) att göra bra aktiva filter, än att göra bra passiva filter.

Kan du lägga 10k, så skulle jag gärna välja att använda den budgeten på monitorerna - för då tar det mycket längre tid innan du känner att du vill byta ut dem - om du någonsin behöver byta ut dem... 🙂

Glöm bara inte akustikbehandlingen - för utan akustikbehandling får du inte ut monitorernas fulla potential.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

För de pengarna får du VÄLDIGT bra grejer om du köper beg. Kolla Blocket o Vend.se efter ADAM, Genelec mfl.

Inge begagnat tack 🙂

Några tips på märken? jag kan ungeffär lika mycket om monitorer som om du skulle fråga en älg.

Så därför tänkte jag mig nått i prisklassen 2000-5000:- eftersom det verkar vara nybörjargrejjer? men bättre än datahögtalare för 1000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina förslag blir i så fall ADAM A3X eller A5X. Mycket bra monitorer för pengarna! 🙂

Nu är jag i och för sig kanske lite partisk, men ändå... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jagers: För straxt över 10.000 får du ett par av Neumans monitorer. Låter skitbra. Annars har jag precis fallit för Event 20/20Bas V3. De får du från Thomann för 2700 styck. Jag reser till Barcelona i September men när jag inte har några utgifter relaterade till den resan längre slår jag till på Event.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag är ute efter ett par monitorer för mixning för runt 3000kr.

Jag har bara mixat i lurar hittils men har blivit så trött på att bara mixa i lurar och vill höra låtarna "på riktigt" i monitorer och inte i några datorhögtalare.

Kör Edirol FA-66 ljudkort om det spelar någon roll.

Har kikat på Behringer B3031A Truth, är det ett bra val eller finns det bättre i prisklassen?

http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm

Eller det bättre att ta det lugnt och hoppas att det dyker upp något schysst på blocket?

Uppskattar alla svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ute efter ett par monitorer för mixning för runt 3000kr.

Jag har bara mixat i lurar hittils men har blivit så trött på att bara mixa i lurar och vill höra låtarna "på riktigt" i monitorer och inte i några datorhögtalare.

Kör Edirol FA-66 ljudkort om det spelar någon roll.

Har kikat på Behringer B3031A Truth, är det ett bra val eller finns det bättre i prisklassen?

http://www.thomann.d...3031a_truth.htm

Eller det bättre att ta det lugnt och hoppas att det dyker upp något schysst på blocket?

Uppskattar alla svar 🙂

Om du redan har en skaplig stereoförstärkare kan det vara ett alternativ att leta upp ett par gamla USA-byggda JBL studiomonitorer. Jag fick tag i ett par L50 med renoverade basar för 2000 kr, då ingick även en gammal förstärkare. Superljud här hemma, och nu när jag mixar så låter det bra även i andra system, förr när jag hade aktiva Event monitorer lät det halvdåligt här hemma och helt åt helvete på andra ställen. Ibland är det annonser på gamla JBL studiomonitorer där kanterna på basarna är utbytta. På många av de här sitter det volymkontroller för mid och diskant, det är trevägshögtalare. Kanongrejer som jag ser det. Har även haft Behringer Truth, de är skit i jämförelse...

Somliga som säljer de här fattar inte hur bra de är, gubben jag köpte av fick inte ha kvar dem för frun, de tog plats... Och då är de inte speciellt stora ändå.

Om denna annons är aktuell vet jag inte, annars är det ett klipp, man kan kanta om basarna själv, materialet kostar ca en tusing, mina var omkantade av proffs i GBG det hade gått på 1800.

http://www.abc-annon...lare_290548.htm

Med ett par friska såna här och ev en subbas som jag har byter du nog aldrig monitorer. Snygga som satan är de ju å.

Edit: Jag har även haft ett par nyare JBL, TXL10, de var inget att ha alls till studiobruk, dög bra att lyssna på cd i, men absolut inte bra att mixa igenom...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Adam A7X. Femtusen öron kan inte ha fel. Upplösningen är helt enkelt jävligt bra. För priset man får betala är dem fantastiska. Vill man lyckas i diskanten, (som är bland det svåraste, ihop med resten), så är Tweetern hur go som helst. Man vet exakt när det låter som det ska. Sedan kan man garva åt hur fel många gör, även kommersiella producenter (!) (!)

De kommer ut med budgetvarianter i vinter också. Adam.

Får man till en mix som PUNCHAR, Har massa djup, och attackerar dej från alla håll i dessa. Så kommer det låta som ett man blir ihjälslagen på ett par fullrange-burkar. / hifi-burkar.

Det är tack vare att själva ljudbilden ligger väldigt platt, men den har även dimension, vilket jag uppskattar. Det gör det lättjobbat, och lätt att fokusera på allt i ljudbilden.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen så tycker jag att val av monitorer har med kontrollrummets storlek och akustik att göra.. Har du ett större rum så ska det vara större högtalare med bredare frekvensregister. Själv är jag bortskämd med JBL4430 (för jag brukade ha bra och stort rum). Har man så pass stort och bra lyssningsrum så är det bra att komplettera med ett par minde närfältsmonitorer.. Själva har jag ett par (ökända) Yamaha NS10M.. Men i en normal hemstudio i dag så finns knappt de akustiska förutsättningarna för sånna högtalare som JBL4430 utan man får rikta in sig på välljudande närfältsmonitorer och kontrollyssna i hörlurar.. Jag skulle i sånna fall ha valt ett par Adam A7X , och jag har redan ett par briljanta hörlurar av märket Ultrasone 2500 PRO (numera heter dom 2900 PRO). Gillar återgivningen i mellanregistret samt tydligheten dom ger i basregistret då det gäller Adam A7X.. Dock har jag precis börjat snegla på Trident HG3 men vill få möjlighet att lyssna på dom först.. http://www.trident-audio.com/hg3.html 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om denna annons är aktuell vet jag inte, annars är det ett klipp, man kan kanta om basarna själv, materialet kostar ca en tusing, mina var omkantade av proffs i GBG det hade gått på 1800.

http://www.abc-annon...lare_290548.htm

Med ett par friska såna här och ev en subbas som jag har byter du nog aldrig monitorer. Snygga som satan är de ju å.

Vad innebär det att kanta om basarna? 😕 Och vad skulle man satas på för sub då (som inte tar över)

Jag har ett ganska litet rum men kommer inte bo kvar här för alltid heller, men Adam-monitorerna är hur som helst lite väääl dyra.

Men är det så att man får satsa på dyra nya eller chansa på äldre kap (som kan innebära lite jobb och något vredesutbrott)?

Kan ingenting vara lite simpelt? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

adam släpper budgetvarianter snart... kommer kosta en prutt i jämförelse med adam a7x...

ska vara samma höga kvalité, men 3 års lägre garanti... mot 5 år på hi-end modellerna.

http://www.adam-audi...ucts/f5/series#

Har du en susning om vart priset hamnar? Sugen på monitorer till jul men det får nog vänta tills dessa släpps!

Link to comment
Dela på andra sajter

adam släpper budgetvarianter snart... kommer kosta en prutt i jämförelse med adam a7x...

ska vara samma höga kvalité, men 3 års lägre garanti... mot 5 år på hi-end modellerna.

http://www.adam-audi...ucts/f5/series#

Det låter verkligen intressant 🙂 Men man lär väll vilja vänta någon vecka efter släppet och se vad folk tycker för att se om dom står sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...