Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka rekommenderas?


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

Har du en susning om vart priset hamnar? Sugen på monitorer till jul men det får nog vänta tills dessa släpps!

Har inte fått några priser på F-serien ännu. De skickas antagligen inte ut förrän när monitorerna är färdiga för leverans från ADAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

F5 199 euro

F7 299 euro

SubF 299 euro

 

adam släpper inga dåliga prylar, det här är bra prylar, det vet jag redan nu. bara o köpa o vara glad 🙂

Adam F7 -

new ART ribbon tweeter

7” carbon/paper-midwoofer

100w (rms) combined amplification

automatic stand-by

gain and 2 shelf filters on the rear panel

Frequency Range: 44Hz - 50kHz

XLR combo (jack) + RCA connectors

110dB max peak SPL per pair

Dimensions: H x W x D: 321 x 225 x 266 mm

Weight: 9 kg

Adam F5 -

new ART ribbon tweeter

5” carbon/paper-midwoofer

2 x 25W (rms) A/B amplification

automatic stand-by

gain and 2 shelf filters on the rear panel

Frequency Range: 52Hz - 50kHz

XLR combo (jack) + RCA connectors

110dB max peak SPL per pair

Dimensions: H x W x D: 290 x 185 x 230 mm

Weight: 6.8 kg

Adam SubF

8" carbon/paper-woofer

150W (rms) , 200 (music) PWM amplification

automatic stand-by

gain, crossover frequency, phase switch

32Hz - 50/150Hz

inputs: XLR combo (jack) + RCA connectors

outputs: 2 x XLR (stereo)

111dB max peak SPL

H x W x D: 350 x 250 x 341 mm

9.9 kg

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Man ser väl på bilden hur bra dom låter! 😄

Dom har ADAM's nya tweeter, och jag tror inte dom misslyckas med wooofern............ dom sitter i storstudios världen över. nobrainer om dom ens låter som hälften av Adam A7X 🙂

Ska nog köpa subben till min A7X om dom lirar ihop.

det jag tror adam gjort är att dom sett att dom inte täcker upp den allra minsta biten på marknaden, och utvecklat ett par riktigt bra low-end speakers som spöar matten av allt motstånd.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Man alltså det är ju praktiskt taget samla högtalare som gamla A-serien...

Om du ägde ett mångmiljonföretag och ville erbjuda det bästa ljudet för du älskar bra musik, inte fan tar du fram dåliga högtalare då, och utvecklar dessa dåliga högtalare i 1 årstid? kanske längre?

Jag kan sätta mina högra hand på att högtalarna kommer låta bra som snus!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad innebär det att kanta om basarna? 😕 Och vad skulle man satas på för sub då (som inte tar över)

Jag har ett ganska litet rum men kommer inte bo kvar här för alltid heller, men Adam-monitorerna är hur som helst lite väääl dyra.

Men är det så att man får satsa på dyra nya eller chansa på äldre kap (som kan innebära lite jobb och något vredesutbrott)?

Kan ingenting vara lite simpelt? 😛

Gummikanten längst ut torkar sönder efter ca 20 år...Pappkonen behåller man.

Jag brukar stänga av subben ibland, det är ganska mycket bas i dem även utan sub...

Om du skulle köpa beg, leta upp ett par som redan är fixade, även om det inte är svårt. Facebook-polare la ut bilder på när han kantade om sina L-65 nyss, han har haft dem sen tidigt 70-tal, det är andra gången han kantar om basarna. Mellanregisterelementet och diskanten blir det aldrig fel på om man inte tokspelar med distorsion. Har sett ett sånt här par till salu nyss för 6000 kr.

Det kanske inte går att se hans bilder om man inte är FB-vän med honom, försöker i alla fall. Så läckra högtalare...

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=416909565043195&set=pcb.416910221709796&type=1&theater

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Man alltså det är ju praktiskt taget samla högtalare som gamla A-serien...

Om du ägde ett mångmiljonföretag och ville erbjuda det bästa ljudet för du älskar bra musik, inte fan tar du fram dåliga högtalare då, och utvecklar dessa dåliga högtalare i 1 årstid? kanske längre?

Jag kan sätta mina högra hand på att högtalarna kommer låta bra som snus!

Hur är livet utan din högra hand?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 1 år senare...
  • 1 år senare...

Vill kunna mixa med djup tung bas, vad bör man tänka på då?

Jag tycker att det finns tre alternativ i sådana lägen:

1. Någorlunda stora fullrange-monitorer och en juste akustikbehandling (med avstämd basfällor vid behov).

2. Mindre monitorer, kompletterade med en sub - och juste akustikbehandling (med avstämda basfällor vid behov).

3. Mindre monitorer där man fixar det mesta i mixen, en basic akustikbehandling - och ett par bra, öppna hörlurar för att referenslyssna på lägsta basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Ser att denna tråd startats om några ggr så jag försöker en gång till.

Skulle nämligen behöva lite hjälp med val av högtalare till min hemmastudio.

Står iof en del i denna tråd men då många inlägg har några år på nacken så tänkte jag att det borde hänt lite på marknaden.

För tillfället så har jag den (studion alltså) i vardagsrummet och har fram tills idag använt en vanlig hifi-förstärkare med ett par rätt ok högtalare (vet ej namnet, är ett par hemmabyggda av nån) för dagligt bruk såsom film och Spotify. 

Men har tröttnat på att dels spela gitarr genom dom, har en Line 6 pod x3 kopplad till datorn och in i förstärkaren, eftersom ljudet blir så stort och långt bort då jag sitter ca 2-3 meter från högtalarna och det är ca två meter mellan dom, och dels så har jag upptäckt att det är svårt att få till en bra mix med dom just pga att dom är en bit ifrån så svårt att höra detaljer, sen är dom ganska gamla nu.

Jag har visserligen ett par hörlurar men dom är inte så bra, blir helt annat ljud då jag mixar i dom och sen lyssnar genom högtalarna plus att dom är obekväma så får ont i huvudet av dom.

Tog ett par gamla datahögtalare med baslåda och satte dom på bordet där jag har poden och midikeyboarden som jag rullar fram då jag ska spela, och det blev helt klart mycket bättre eftersom ljudet kommer närmare mig och jag hör detaljer bättre samt att jag får ett bättre gitarrljud (det är mest rock, hårdrock/metall och en och annan blues jag håller på med)  

Men då datahögtalarna inte är helt nya dom heller, plus att jag inte vill ha separat baslåda, så har jag funderat på att antingen köpa nya med inbyggd bas eller köpa aktiva studiomonitorer. 

Eftersom jag begränsad budget (ca 1000-1500 kr) så vet jag ju att det blir inga proffsgrejer direkt, men kan det vara så att för dom pengarna så får jag ett par helt ok nästintill väldigt ok datahögtalare men bara ett par mediokra studiomonitorer?

Och vilken skillnad är det att mixa med datahögtalare kontra studiomonitorer?

Det jag förstått är att studiomonitorer är mindre färgade än datahögtalare vilket ska ge en bättre utgångspunkt vid mixning, men hur stor skillnad är det?  

Hoppas nån kan hjälpa lite, skulle vara så tacksamt  🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
På 2015-06-08 på 21:23, FBK säger:

Jag gillar Adam och hoppas få råd med dem någon gång

Fick råd med dem och köpte A8X och A77X dvs. kör dem som front i min kombinerade stereo och Hemmbio. Lyssnade runt en hel del och prismässigt så var de överlägsna allt annat i den prisklassen. Måste säg att A8X är fruktansvärt prisvärda högtalare och golvar lätt vanliga Hifihögtalare + förstärkare för samma peng. Lyssnade även på A7X, men A8X är klart bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Vill ha bättre ljud till mitt digitalpiano (även kunna använda DAW) och har ett litet rum, ca 10 kvm. Har tänkt mig något ur KRK rokit G4 serien. Vilken storlek bör man lägga sig på för att få fylligt ljud även på bastonerna? Finns det risk att man köper för kraftiga högtalare, eller går det att justera ner nivåerna för att passa rummet? Räcker RP-5 eller bör man gå upp till RP-7 eller rent av RP-8?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
On 2018-03-31 at 22:16 sa slejnard:

Och jag slog till på Adam f7. Redan då 2012! Tror inte de säljs fortfarande men är riktigt nöjd med hur de låter 🙂

Har sådana till datorstereon och de är bra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...