Jump to content
Annons

Studio monitorer.


Gäst

Recommended Posts

Annons

Jo det går. Men för det priset vill man nog njuta av dom i sin hifi anläggning istället =P

Du behöver inte betala en massa pengar för att det ska låta bra, oftast betalar du för att få ett visst ljud eller ett visst bygge, samt märke.

XTZ 99.25 funderade jag på att köra som monitorer ett tag men dom är passiva och kräver en tuffare förstärkare. Jag ville ha aktiva monitorer.

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/Trad...w.aspx?Key=5528

Jag är rätt tveksam till att en högtalare för över 600k(Pioneer TAD-R1) låter 50 ggr bättre än en högtalare för 12k(ex. Elac FS 137 dock prissänkt idag). Då blir det andra faktorer som spelar in, antalet byggda, handbygge?, val av exklusiva element, trä slag, vilket typ av hantverk osv osv osv osv osv.

Kan du ditt ljud är oftast kostnaden och märket irrelevant. Men varför göra det svårt för sig när det finns bra högtalare/monitorer att börja med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Högtalare som B&W 805S, DALI HELICON 300 MK2 borde även de stå sig riktigt bra som vanliga studio monitorer. Borde inte dessa gå lika bra att mixa i som ett par genelec, adam, krk eller vad som helst.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegta...s_koersbaer.htm

http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegta...alare_svart.htm

har vi inte haft den här diskussionen ett antal ggr nu?

varför har du valt ut just dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

har vi inte haft den här diskussionen ett antal ggr nu?

varför har du valt ut just dessa?

Att ämnet har varit uppe stämmer att. Fast kanske inte just med dessa dyrare typer av hifi anlägningar.

Nej jag bara tog dessa som ett exempel. Har lyssnat på ett bar B&W från 800 serien och den var inte helt fy skam om man säger så 😏.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det går. Men för det priset vill man nog njuta av dom i sin hifi anläggning istället =P

Okey men då går det i alla fall. I andra trådar har ju folk sakt att det inte går. Men om man vrider upp priset lite så är fullt möjligt med andra ord.

Du behöver inte betala en massa pengar för att det ska låta bra, oftast betalar du för att få ett visst ljud eller ett visst bygge, samt märke.

XTZ 99.25 funderade jag på att köra som monitorer ett tag men dom är passiva och kräver en tuffare förstärkare. Jag ville ha aktiva monitorer.

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/Trad...w.aspx?Key=5528

Jag är rätt tveksam till att en högtalare för över 600k(Pioneer TAD-R1) låter 50 ggr bättre än en högtalare för 12k(ex. Elac FS 137 dock prissänkt idag). Då blir det andra faktorer som spelar in, antalet byggda, handbygge?, val av exklusiva element, trä slag, vilket typ av hantverk osv osv osv osv osv.

Så tänker jag med.....

Link to comment
Dela på andra sajter

När HiFi kommer upp på högre nivå än den vanliga stormarknads-hifin, så strävar de efter en mer naturlig och mindre "imponerande" återgivning, precis som lite dyrare studiomonitorer - så visst kan HiFi fungera bra i studion också.

Man får däremot aldrig en skillnad som står i proportion till hur mycket mer en högtalare kostar.

Pris/prestanda-förhållandet är inte linjärt, utan det följer en exponentiell kurva. Ligger man på en låg nivå från början, så ger en dubblering av priset en förhållandevis stor skillnad, men har man kommit upp en bit så behövs det kanske en skillnad på 4-5ggr priset för att ge en vettig förbättring av kvaliteten. Ligger man sedan på en riktigt hög nivå, så kan det behövas mer än det tiodubbla för att få en märkbar förbättring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på ett bar B&W från 800 serien och den var inte helt fy skam om man säger så 🙂.

Ta och lyssna på Elac's högtalare. Du kommer att bli såld. Ett par FS 137'or kommer att fylla mitt vardagsrum inom kort 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

När HiFi kommer upp på högre nivå än den vanliga stormarknads-hifin, så strävar de efter en mer naturlig och mindre "imponerande" återgivning, precis som lite dyrare studiomonitorer - så visst kan HiFi fungera bra i studion också.

Man får däremot aldrig en skillnad som står i proportion till hur mycket mer en högtalare kostar.

Pris/prestanda-förhållandet är inte linjärt, utan det följer en exponentiell kurva. Ligger man på en låg nivå från början, så ger en dubblering av priset en förhållandevis stor skillnad, men har man kommit upp en bit så behövs det kanske en skillnad på 4-5ggr priset för att ge en vettig förbättring av kvaliteten. Ligger man sedan på en riktigt hög nivå, så kan det behövas mer än det tiodubbla för att få en märkbar förbättring.

Självklart.

Ville bara reda ut missförståndet i frågan. Skulle dock aldrig köpa ett par hifihögtalare till studion. Och det blir priset som talar emot, ej aktiva mm.

Dock skulle jag kunna tänka mig att lägga mera pengar på ett riktigt bra hemmabiosystem än monitorerna till studion. Det kommer man ju även sedan att använda till vanlig lysning hemma. Och det används mycket mera, tv radio, film, musik mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart.

Ville bara reda ut missförståndet i frågan. Skulle dock aldrig köpa ett par hifihögtalare till studion. Och det blir priset som talar emot, ej aktiva mm.

HiFi-högtalare brukar vara dyrare än motsvarande monitorer, eftersom de också brukar vara designade för att vara snygga och fungera att ha i ett hem (vilket ibland kan innebära dyrare lösningar för att kompensera för sådant i designen som annars skulle bli ofördelaktigt ljudmässigt...), medan monitorerna oftast är främst designade för funktionen och mindre för utseendet - och därför kanske inte känns så kul att sätta i vardagsrummet... 😛

Dock skulle jag kunna tänka mig att lägga mera pengar på ett riktigt bra hemmabiosystem än monitorerna till studion. Det kommer man ju även sedan att använda till vanlig lysning hemma. Och det används mycket mera, tv radio, film, musik mm.

Mina front+center-högtalare skulle platsa i de flesta studios - men de ligger också på över 20000:-/st i listpris (passiv HiFi-version av S3A...). Jag tycker också absolut att det är lönt att lägga en bra slant på den anläggningen, eftersom man - som du säger - tittar mycket på film, ofta lyssnar på musik etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...