Jump to content
Annons

Förslag till Studioforums nybörjarguide


Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)

Här tänkte jag att vi fyller på med de bästa tipsen för nybörjaren. När det är gjort så sammanställs samtliga inlägg av Olsberg eller nån moderator.

Övriga inlägg efter sammanställningen är gjord raderas då och tråden nitas och låses. Det är mitt förslag. 🙂

Edit: Redigerade ämnestiteln så den inte vilseleder. 😄

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 97
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ett mycket bra initiativ, AF! 🙂

Mikar:

Slår ett krocketslag dels för B3:an (med risk för att upprepa mig 😄 ), NT2A samt TSM MT184:orna.

Hörlurar: AKG 240 MkII (vid mixning ) samt 271 MkII:orna vid inspelning. Ett tips: köp hellre ett par bra hörlurar istället för att dundra iväg på monitorer just vid nybörjarstadiet.

Pre-amps:

VTB-1 Mycket pre-amp för pengarna, anser jag om man befinner sig på nybörjarstadiet.

Presonus BlueTube DP

EDIT: lade till en förslagslista.

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Som första mic skulle jag vilja slå ett slag för Shure SM57 eller om budgeten räcker Shure SM7b. Dynamiska micar ställer inte lika höga krav på rummet som kondensatormicar och är inte heller lika känsliga för en felrattad kompressor. En nybörjare har lättare att få bra resultat med en dynamisk mic anser jag. 😄

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag skulle vilja se 2 tips på hörlurar. En lur för tracking och en för redigering. 😄

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamiska micar ställer inte lika höga krav på rummet som kondensatormicar och är inte heller lika känsliga för en felrattad kompressor. En nybörjare har lättare att få bra resultat med en dynamisk mic anser jag. 🙂

?

Jag tänkte mer att denna "guide" kunde innehålla mer generella tips som t ex "det är viktigt att prova olika mickar framförallt om du ska använda den till sång" och kanske hänvisningar till de trådar som redan finns.

Om alla ska få säga vad de tycker är ”bäst” så blir det nog snabbt stökigt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
?

Jag tänkte mer att denna "guide" kunde innehålla mer generella tips som t ex "det är viktigt att prova olika mickar framförallt om du ska använda den till sång" och kanske hänvisningar till de trådar som redan finns.

Om alla ska få säga vad de tycker är ”bäst” så blir det nog snabbt stökigt 😉

Förstår hur du menar.

Men om vi utgår från att nybörjaren inte har nån koll och inte vet vad han/hon ska lyssna efter så måste personen kunna få tips utan att bli ambivalent. Nybörjaren saknar förmågan att lyssna sig till vad han/hon behöver. Det är en förmåga som man utvecklar med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår hur du menar.

Men om vi utgår från att nybörjaren inte har nån koll och inte vet vad han/hon ska lyssna efter så måste personen kunna få tips utan att bli ambivalent. Nybörjaren saknar förmågan att lyssna sig till vad han/hon behöver. Det är en förmåga som man utvecklar med tiden.

Ja, det är inte lätt... Min tanke var mer att tipsa om hur man ska gå tillväga för att välja en produkt och kanske besvara några av de vanligaste funderingarna (t ex internt vs externt, USB vs FW o s v) men att inte ge sig in på några konkreta förslag utan istället hänvisa till de (hundratals) trådar som redan finns (och som förhoppningsvis byggs på efter som och på så vis inte blir inaktuella).

Vad säger de som styr och ställer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skulle väl kunna tipsa om saker som funkar.

Man skulle kunna ha listor med produkter (som länkar till produktens infosida) men risken är att varenda tänkbar kandidat kommer att finnas med på denna lista och då är frågan hur värdefull den är?

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ja, det är inte lätt... Min tanke var mer att tipsa om hur man ska gå tillväga för att välja en produkt och kanske besvara några av de vanligaste funderingarna (t ex internt vs externt, USB vs FW o s v) men att inte ge sig in på några konkreta förslag utan istället hänvisa till de (hundratals) trådar som redan finns (och som förhoppningsvis byggs på efter som och på så vis inte blir inaktuella).

Vad säger de som styr och ställer?

Jag tycker din idé är väldigt bra Gilbert. Men jag tror ändå vi borde komplettera det med konkreta tips för den som inte kan avgöra vad som behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker din idé är väldigt bra Gilbert. Men jag tror ändå vi borde komplettera det med konkreta tips för den som inte kan avgöra vad som behövs.

Frågan är då hur många "tips" som ska få vara med? Vem bestämmer vilka som inte får vara med? Ska alla få vara med?

Jag tror det blir svårt att få till snyggt och överskådligt och utan att någon blir sur.

Vi får inte glömma bort att det troligtvis finns starka kommersiella intressen med i spelet...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Man skulle kunna ha listor med produkter (som länkar till produktens infosida) men risken är att varenda tänkbar kandidat kommer att finnas med på denna lista och då är frågan hur värdefull den är?

Alla kandidater ska inte vara med. Mina förslag behöver inte alls finnas med. Jag överlåter gallringen till nån som har ännu mer koll på saker än jag och som ser till att det finns högst 2 kandidater inom respektive kategori för att göra det så lätt som möjligt för den som ska välja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kandidater ska inte vara med. Mina förslag behöver inte alls finnas med. Jag överlåter gallringen till nån som har ännu mer koll på saker än jag och som ser till att det finns högst 2 kandidater inom respektive kategori för att göra det så lätt som möjligt för den som ska välja.

Jag tror nog att de som betalar detta forum ("sponsorerna") skulle bli en aning sura då (om inte just deras produkter råkar vara de som rekommenderas).

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tror nog att de som betalar detta forum ("sponsorerna") skulle bli en aning sura då (om inte just deras produkter råkar vara de som rekommenderas).

Så kan man ju inte resonera. Då tappar vi ju förtroendet för vad vi tipsar varandra om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kan man ju inte resonera. Då tappar vi ju förtroendet för vad vi tipsar varandra om.

Det är därför jag vill utelämna själva produkttipsandet (som fungerar bra i vanliga trådar) då detta inte blir en vanlig "tråd" utan är tänkt som en allmän "guide" och i så fall så måste nog Studio vara lite på den säkra sidan ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får väl höra vad moderatorerna har att säga om saken, men även om vi skulle ge konkreta tips så skulle det bli ett rent helvete att komma överens om vad vi ska tipsa om, tror inte du?

EDIT:

Ett annat problem blir att hålla informationen färsk. Hur ofta ska saker uppdateras? Ska samma procedur gås igenom på nytt när nya "rekommendationer" ska tas fram?

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det är därför jag vill utelämna själva produkttipsandet (som fungerar bra i vanliga trådar) då detta inte blir en vanlig "tråd" utan är tänkt som en allmän "guide" och i så fall så måste nog Studio vara lite på den säkra sidan ändå.

Du har nog rätt... Frågan är hur nybörjaren ska ledas i rätt riktning utan att det startas nybörjartrådar om samma saker hela tiden.

Det var ju det som var tanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Vi får väl höra vad moderatorerna har att säga om saken, men även om vi skulle ge konkreta tips så skulle det bli ett rent helvete att komma överens om vad vi ska tipsa om, tror inte du?

På en nybörjares nivå så handlar det inte om så mycket "karaktär" i prylarna utan det ska vara bra grejer till låga priser som funkar.

När nybörjaren sen blir mer van och börjar ställa lite högre krav så kommer vi till det där att lyssna sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog rätt... Frågan är hur nybörjaren ska ledas i rätt riktning utan att det startas nybörjartrådar om samma saker hela tiden.

Det var ju det som var tanken.

Bara en så enkel sak som att samla alla relevanta trådar på ett ställe är ett stort steg i rätt riktning (och att uppmuntra att folk fortsätter att fråga i dessa istället för att skapa nya trådar).

Om guiden är välskriven så kan man säkerligen besvara en hel drös med funderingar som nybörjaren har innan han ens hann tänka dem själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

På en nybörjares nivå så handlar det inte om så mycket "karaktär" i prylarna utan det ska vara bra grejer till låga priser som funkar.

När nybörjaren sen blir mer van och börjar ställa lite högre krav så kommer vi till det där att lyssna sig fram.

Jo, men jag tror fortfarande det finns många problem med att ge konkreta förslag på produkter i denna "guide" om det ens är möjligt att komma överens om detta.

Tanken är väl att vi tillsammans ska ”formulera” dessa ”guider” tillsammans och när vi är nöjda (efter några veckor kanske månader) så spikas de.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Bara en så enkel sak som att samla alla relevanta trådar på ett ställe är ett stort steg i rätt riktning (och att uppmuntra att folk fortsätter att fråga i dessa istället för att skapa nya trådar).

Om guiden är välskriven så kan man säkerligen besvara en hel drös med funderingar som nybörjaren har innan han ens hann tänka dem själv.

Din tanke är nog ett bättre alternativ ändå. 😉 Vi kör på din idé.

Då får nybörjaren i guiden svar på sina frågor och det måste finnas länkar till olika tillverkare där vi förklarat fördelar / nackdelar mellan olika alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din tanke är nog ett bättre alternativ ändå. 😉 Vi kör på din idé.

Då får nybörjaren i guiden svar på sina frågor och det måste finnas länkar till olika tillverkare där vi förklarat fördelar / nackdelar mellan olika alternativ.

Vi har haft våra kontroverser. Vill ge dig en eloge för att du inte ger upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar mitt eget inlägg fårn en annan tråd, med anledning av detta med nybörjarguider:

Claes sa:
Det hade nog varit mer relevant om man nämnde de produkter som tidningen har testat (eftersom det ju är Studios forum) och givit tummen upp för - men egentligen tycker jag att en "nybörjarguide" inte ska nämna specifika produkter, utan snarare ge allmänna beskrivningar av vad det handlar om och vad man ska tänka på när man gör sina val.

Om man ska göra en nybörjarguide, så passar den egentligen bättre i Wiki-format, än som en klistrad forumtråd - just för att den enkelt kan förändras av fler än en person efter hand som någon info blir daterad och måste justeras. Om det är en forumtråd så måste den som har skapat inlägget, alternativt moderatorerna bevaka och hålla det uppdaterat - och det är inte lika praktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag lägger ned någon tid på att börja skriva så vill jag höra vad moderatorerna har att säga. Är detta en bra idé?

Jag har varit inne på samma linje, tidigare och vill någon göra det så är ni välkomna för min del - Olsberg kanske skall svara också men jag hade gärna nitat några guider. *dock* Huvudanledningen att jag inte skrivit någon är denna: de som postar frågor i ämnen som redan är besvarade kommer inte att läsa guiderna. Jag tror inte ens att de kommer att se att de finns där, för det är lättare att bara klicka på knappen "nytt ämne" än att behöva spendera 10 sekunder på att titta sig omkring. Men det är min fördomsfulla inställning.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudanledningen att jag inte skrivit någon är denna: de som postar frågor i ämnen som redan är besvarade kommer inte att läsa guiderna. Jag tror inte ens att de kommer att se att de finns där, för det är lättare att bara klicka på knappen "nytt ämne" än att behöva spendera 10 sekunder på att titta sig omkring. Men det är min fördomsfulla inställning.

Tyvärr är den fördomen allt för sann... 🙂

Det står ju t o m när man skapar ett nytt ämne, att man bör använda sökfunktionen innan man postar - och hur ofta hjälper den texten egentligen?

EDIT: Den uppmaningen verkar inte finnas längre, utan den kanske har försvunnit vid någon uppdatering och det kanske är därför det har kommit så många nästan identiska trådar på senare tid...? 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...