Jump to content
Annons

ESI nEar05


Nauticus (oregistrerad)

Recommended Posts

Nauticus (oregistrerad)

Hej!

Har dragit runt lite här på forumet och kollat trådar gällande rubriken. Har sett att de flesta avråder en att köpa billiga studiomonitorer, men nu är det så att mina andra högtalare har gått sönder och eftersom jag ändå ska köpa nytt ljudkort så tänkte jag satsa på billiga monitorer.

Hursomhelst har jag sett att just ESI nEar05 är ovanligt bra för sitt pris men undrar vad som är bäst att satsa på egentligen... att satsa på 5"arna eller köra med nEar08?

Min budget är jäkligt begränsad för tillfället, så jag kanske ska satsa på de på 5" och senare köpa mig en schysst sub... Vad tycker ni? Tankar? Förslag? Hat? ☺️

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Spara tills du har råd med något bättre. Det är värt vänta och få något bättre för stålarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

1 fråga bara...

Är verkligen ESI nEARmonitorerna så dåliga?

Hört ganska mkt bra om dem..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nauticus (oregistrerad)
Spara tills du har råd med något bättre. Det är värt vänta och få något bättre för stålarna.

Som du kanske inte såg så skrev jag att mina andra högtalare gått sönder. Frågan var inte om jag skulle köpa dem eller inte utan om jag skulle köra på högtalare på 5" eller 8".

Jag bjuder på att det där är ett syrligt svar, men det är faktiskt så att jag skrev att de gått sönder... vilket gör att jag inte kan greja med musik över huvud taget.

Måste dock tillägga till din fördel att jag inte skrev att jag inte har någon professionell studio som jag planerar utan helt enkelt en fjuttig hemstudio så långt pengarna räcker.

Redigerat av Nauticus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nauticus (oregistrerad)
Just nu har du Esi'n'ear 08 för 2688 sek på thomman!

Medan 05'orna kostar ca en tusenlapp mindre... så nu undrar man om det är värt den tusenlappen. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag bjuder på att det där är ett syrligt svar

Nej det var inget syrligt svar utan ett helt ärligt. Alla dessa billigare varianter är inga monitorer alls utan bara högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det var inget syrligt svar utan ett helt ärligt. Alla dessa billigare varianter är inga monitorer alls utan bara högtalare.

-1

Om de "bara" var ett par vanliga högtalare så hade nog folk skrikit rakt ut för länge sen och krävt en ändring, men det har de uppenbarligen inte gjort.

Sen att ett par billigare monitorer kanske inte återger lika exakt ljudbild som deras dyrare motsvarigheter betyder inte att de är dåliga. Man får vad man betalar för sägs det ju rätt ofta, men monitorlyssning är ju väldigt individuellt, vissa gillar ADAM, andra Genelec, andra Yamaha, Behringer, Fostex, Event, KRK och andra gillar ljudet från ESI's nEar. Det finns inget som säger att man gör bättre mixar bara för att man köper ett par svindyra monitorer.

Sen tror jag att han menade att det syrliga svaret var menat till hans eget inlägg (inte säker på det dock)

edit: meningbyggnad deluxe.. 😎

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
-1

Om de "bara" var ett par vanliga högtalare så hade nog folk skrikit rakt ut för länge sen och krävt en ändring, men det har de uppenbarligen inte gjort.

Sätt ett par högtalare på bild och skriv monitor så kommer folk att säga det är en monitor efter att ha lyssnat på dem. Ge folk alkoholfritt vin och säg det är faktiskt alkohol och folk kommer att bli som fulla av det. Vem ska kräva ändring hade du tänkt dig? nEar är nog det mest typiska nybörjarmärket för de flesta. Inget fel med det men knappast något man stannar vid när man lärt sig bli bättre eller när man har råd. Det är väl uppenbart att det är deras nisch att rikta in sig på nybörjare. Varför skulle de ändra på något som uppenbarligen fungerar? Skulle du det om det var du? Nej självklart gör man inte bättre mixar för att man skaffar sig några dyra. Man blir en inte en bättre gitarrist för att man köper en dyr gura. Men när man har blivit bättre vill man ju ha något som låter bättre för att kunna höra det man inte hör med billigare högtalare precis som man vill ha ett bättre ljud med en bättre gura.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här ständiga sågningen av "billiga" monitorer bara fortsätter.

Mina monitorer, Samson Rubicon 5, har också blivit förlöjligade här. De är alldeles utmärkta. Särskilt i jämförelse med de stereohögtalare jag hade innan.

Uppenbarligen går det att göra ganska så proffsiga produktioner med billiga monitorer (ja, jag har till och med gjort det med de där sterehögtalarna), då jag har gjort det. Aldrig nånsin har någon klagat på kassa mixar (visst, 100 000 tusen pers har inte hört låtarna...).

Så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par 04orna.

Det e de minsta, använder dem till att lyssna på diskanten.

Det är ju "Närfältsmonitorer".

Skulle jag rekomendera något som är bra för pengarna (vad jag testat) är Tapco s8 eller s5.

Problem jag haft med EsI är att kommer ibland en väldigt hög sinuslikande ton.

Vet att flera har haft samma. Men ofta har lösningen varit bra kablar och jordade utag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh.. På hobbynivå för att leka lite funkar ett par Esi utmärkt. Inga monstermonitorer direkt men de funkar. Leta begagnat så kan du säkert hitta ett par 05 för runt tusenlappen, det va vad jag fick för mina iaf 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har dragit runt lite här på forumet och kollat trådar gällande rubriken. Har sett att de flesta avråder en att köpa billiga studiomonitorer, men nu är det så att mina andra högtalare har gått sönder och eftersom jag ändå ska köpa nytt ljudkort så tänkte jag satsa på billiga monitorer.

Hursomhelst har jag sett att just ESI nEar05 är ovanligt bra för sitt pris men undrar vad som är bäst att satsa på egentligen... att satsa på 5"arna eller köra med nEar08?

Min budget är jäkligt begränsad för tillfället, så jag kanske ska satsa på de på 5" och senare köpa mig en schysst sub... Vad tycker ni? Tankar? Förslag? Hat? 😛

Jag använder 05:orna varje dag. Övre mellanregistret och diskanten känns inte helt hundra men nog är dom värda pengarna alltid. Skaffa någon typ av referens, antingen ett par lurar du kan utan och innan eller lär dig jobba med mätare, spektrumanalysator.

Tänk på att 05:orna inte ger nån vidare djupbas, men så är det ju med alla små högtalare. Genelec låter inte heller mycket under 100 hz. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Du har uppenbarligen inte hört 8000-serien.

Klart jag har. 🙂

Alldeles oavsett vad man tycker "låter mycket" betyder så är djupbasen alltid ett problem med små högtalare. Nauticus plan att köpa sub längre fram är bra tycker jag.

Vad gäller så kallade vanliga högtalare kontra budgetmonitorer så tror jag det blir svårt att hitta ett paket med förstärkare och högtalare för under två tusen kronor som låter lika bra som ESI:erna, Behringer och andra billiga lådor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skiljer bara ett par hundralappar mellan nEar08 och Yamaha HS50M. Kanske skulle ge dem en chans istället?

Har inte själv hört just HS50M, men det verkar vara många som gillar dem. Testade själv HS80M och gillade dem inte, men smaken är väldigt olika så du kanske skulle tokgilla dem, som så många andra gör. Åk och provlyssna hos närmsta musikaffär 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På sätt och vis så får man skylla sig själv lite granna när man inte söker i forumet efter en bra tråd att posta i innan man starta en ny tråd. Jag är nog inte ensam om att vara lite trött på att svara på samma frågor om och om igen och då är det lätt hänt att man slänger ur sig dumheter. Det finns hundratals trådar där studiomonitorer diskuteras och denna modell är inget undantag:

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...hlite=%2BnEar05

Om man fortfarande har frågor efter att ha läst lite trådar så kan man fortsätta i lämplig tråd. Jag brukar upplysa nykomlingar om detta men då detta på senare tid inte verkar uppskattas så gjorde jag inte det denna gång…

Hursomhaver så tycker jag du ska undvika det allra billigaste (som nEar0X är) och vänta tills du har råd med något lite bättre (behöver inte kosta så mycket mer) men jag ger som vanligt inga konkreta tips då man måste lyssna själv då alla högtalare låter olika (och framförallt i denna prisklass) och vad man gillar är extremt personligt.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte orkat läsa igenom hela tråden men jag ger en tumme upp för ESI nEar 08 classic (dem för det priset heter även classic) Jag köpte dem och jag är väldigt nöjd med dem. Visst finns det bättre ju högre upp i prisklass man går. Jämför jag med farsans Pioneer EX hemmabio (bara frontarna ligger nu på ca 80'000) så är det ju självklart att dem låter bättre. Men så är det med allt. Man får vad man betalar för!!!

Tycker det nästan är taskigt att säga "köp inte dem" eller liknande svar. Mitt bästa tips är att man själv lyssnar på dem i ett bra rum och har med sig sina egna plattor som man vet hur dem ska låta. Men jag måste ändå säga att ESI nEar 08 classic reklomenderas varmt! Tycker dem är perfekta som första monitorer. Vill man sedan uppgradera så sälj dem och köp ett par andra 😉

Jag kommer i alla fall ha kvar mina minst ett par år. Det som jag har emot dem är att dem är väldigt känsliga för störningar och liknande. Måste vara bra jordat och ha bra kablar. Har det problemet här att det inte är jordat, hehe. 😄 Sen upplever jag att dem kan bli lite burkiga och vassa ibland, om det är ett dåligt rum dem står i. Jag har för litet rum här så basen tar över lite väl mycket ibland.

Och som tidigare har sagts, man kan faktiskt mixa med många högtalare. Som hobby hemma behöver man inte världens dyraste grejer. Så länge man är nöjd så tycker jag att det ska räcka. 😆 Det är ju lite skillnad mellan dem som mixar o håller på hemma mot Metallica, Lady Gaga och många flera artister då dem ska ut på marknaden. då ställs det nästan automatiskt högre krav på studion man jobbar i.

Hoppas det hjälpte lite i alla fall! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

Jag har ett par ESINear 05 experience. Har jobbat med dom i två år. Fungerar utmärkt, saknar botten dock.

Det gäller ju att "lära" sig sin lyssning. Kör på dom om du tycker dom verkar bra!!

Mvh Viktor B

Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)
Det var så lite…

På sätt och vis så får man skylla sig själv lite granna när man inte söker i forumet efter en bra tråd att posta i innan man starta en ny tråd. Jag är nog inte ensam om att vara lite trött på att svara på samma frågor om och om igen och då är det lätt hänt att man slänger ur sig dumheter.

Om ni är trötta på att svara på dumma frågor så låt bli, det är knappast någon som tvingar er, bättre att låta bli om man vet med sig att svaret kommer att reta upp eller såra den som frågar OCH forumet blir en trevligare plats för alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni är trötta på att svara på dumma frågor så låt bli, det är knappast någon som tvingar er, bättre att låta bli om man vet med sig att svaret kommer att reta upp eller såra den som frågar OCH forumet blir en trevligare plats för alla.

Forumet skulle bli ännu bättre om alla försöker skriva i befintliga trådar istället för att starta nya hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Jag tycker att det är bra att Gilbert tar sig tid att länka till trådar där svar redan getts. Men att sen sökfunktionen är dålig är en helt annan femma. Sök via google så kommer ofta forumets trådar upp.

Skönt att någon håller med för det verkar inte som om moderatorerna tycker att detta är viktigt längre. Just nu görs ingenting åt problematiken och det startas trådar i stil med "Vilken ____ ska jag köpa?" varje dag nu tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att någon håller med för det verkar inte som om moderatorerna tycker att detta är viktigt längre. Just nu görs ingenting åt problematiken och det startas trådar i stil med "Vilken ____ ska jag köpa?" varje dag nu tycker jag.

Jodå, det blir rätt kluddigt och jag har en idé för att försöka ordna upp det...

Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)
Forumet skulle bli ännu bättre om alla försöker skriva i befintliga trådar istället för att starta nya hela tiden.

Det är också helt sant, vi har alla ansvar för att forumet skall bli intressant och informativt. En kompromiss kanske är på sin plats, om de som är nya försöker att lära sig söka och skriva i befintliga trådar och de "gamla" och kunniga försöker avstå från att svara på en fråga de vet att svaret kommer att bli spydigt så rensas snart dessa trådar ut sig självt.

Jag är tacksam för att ni som är kunniga tar er tid och ger tips och råd, det är ovärderligt.

Nu halkade detta utanför tråden, vilket inte var meningen, men det är en viktig diskussion för forumets vidare utveckling till en bra plats för alla.

EDIT: stavar ibalnd som en kråka....

Redigerat av chrillen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
maart (oregistrerad)
Det är också helt sant, vi har alla ansvar för att forumet skall bli intressant och informativt. En kompromiss kanske är på sin plats, om de som är nya försöker att lära sig söka och skriva i befintliga trådar och de "gamla" och kunniga försöker avstå från att svara på en fråga de vet att svaret kommer att bli spydigt så rensas snart dessa trådar ut sig självt.

Tycker du att Gilberts svar var spydigt då? Det bidrar ju ganska mycket till innehållet i den här tråden i och med länken, och att skriva om en annan tråds innehåll känns inte så meningsfullt när man kan länka. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...