Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka rekommenderas?


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
det är nåt fucked up med deras hemsida

ie kraschar varje gång jag går in där

ah bra

då vet du vad du ska lägga ut nu då 😆

När jag är övertygad om att den är bättre som helhet. Eller ett annat alternativ under 10k som spelar bättre än Behringer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Eller ett annat alternativ under 10k som spelar bättre än Behringer.

varför skulle det inte finnas menar du?

vad skulle göra behringer plötsligt så exceptionellt bra?

(och du får gärna gilla dom hur mycket du vill - men vi pratar rent objektivt kvalitet nu)

edit: efter en del sökande... det närmaste jag kommer några värden öht är B3031A: Frequency response 50 Hz to 24 kHz

inte ens ett +/- värde

än mindre nån kurva - dom mäts ju alla individuellt å skickas med vid leverans

hur ser din kurva ut?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...

Letar efter nya monitors nu, har suttit med ett par Fostex Pm1 i ca 3 år, dom funkar ju och jag känner dom bra men det känns som att det brister i bas och mellanregistret.

Mixar mest ganska basig musik (se:

, tung elektronica m.m).

Men jag skulle behöva lite tips på monitorer runt kanske 3-5k och är det nödvändigt att köra på sub i mitt fall?

Shplanx!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hallå alla grymma studiograbbar o tjejer. Jag e på jakt efter ett par nya monitorer (har inga nu) till min i mitt tycke helt dugliga hemmastudio som består av en Imac 24, duet ljudkort o logic som inspelningsprogram. Musiken vi spelar e lite U2/Coldplay influerad. Min budget är någonstans mellan 4000-6000 kr. Nu undrar jag om ni har några tips på vassa i den prisklassen.

Ha re //Leo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå alla grymma studiograbbar o tjejer. Jag e på jakt efter ett par nya monitorer (har inga nu) till min i mitt tycke helt dugliga hemmastudio som består av en Imac 24, duet ljudkort o logic som inspelningsprogram. Musiken vi spelar e lite U2/Coldplay influerad. Min budget är någonstans mellan 4000-6000 kr. Nu undrar jag om ni har några tips på vassa i den prisklassen.

Ha re //Leo

Jag har dessa http://www.thomann.de/se/fostex_pm2_mkii.htm fast en storlek mindre fast har lyssnat i de större och de är 100 älskvärda

Link to comment
Dela på andra sajter

När de säljs i par brukar det stå det, och även vara bild på två st. Men inte helt säker i detta fall, de brukar ju även skriva price per unit, när det bara är en.

Ganska värdelöst svar av mig ser jag nu...😆

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tippa pris/st. Speciellt då 4sound tar 4450kr/st för samma monitor

Om det är /par så är det som GN säger att det brukar vara bild på 2, och att de gärna skriver ut det, annars hade folk tyckt att det va grymt dyrt styckpris 🙂

Så mina två ören hamnar på pris/st på thomann

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Yamaha HS 50....finns inga mer rättvisa närfälts monitorer... (!400-1500 kr / st)

Smaken är som baken, jag tycker den är ganska värdelös. Extremt dålig botten (även sett till storleken) jämfört konkurrenterna samt ”överdriven” mid, kanske för att folks ska ”förväxla” dem med NS10 (ifall man nu tycker det är positivt …). Skulle mycket hellre välja KRK ROKIT RP5 G2 i denna prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Smaken är som baken, jag tycker den är ganska värdelös. Extremt dålig botten (även sett till storleken) jämfört konkurrenterna samt ”överdriven” mid, kanske för att folks ska ”förväxla” dem med NS10 (ifall man nu tycker det är positivt …).

HS50 är definitivt inte ganska värdelösa och de har ju en mycket bra basåtergivning för storleken med mer ren basåtergivning än distad och svullen vilket kanske lurat dig.....tycker man HS50s mellanregister är överdrivet så finns det en switch som dämpar mellanregistret....

Link to comment
Dela på andra sajter

HS50 är definitivt inte ganska värdelösa och de har ju en mycket bra basåtergivning för storleken med mer ren basåtergivning än distad och svullen vilket kanske lurat dig.....tycker man HS50s mellanregister är överdrivet så finns det en switch som dämpar mellanregistret....

Som sagt, smaken är olika. Att du och jag inte tycker lika är väl nästan en naturlag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Som sagt, smaken är olika. Att du och jag inte tycker lika är väl nästan en naturlag.

Men som vanligt har du väl inte ens lyssnat på det du kritiserar eller åtminstone inte korrekt installerade och inställda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får till rätt bra mixar med mina HiFi Pioneer från tidigt 90. Det handlar om att vänja sig vid sin lyssning. Upplevde dock en enorm skillnad när några låtar blev mastrade proffesionellt av mr Esserecca. Lyssningsexempel på bra dänga som jag lagt upp finns här.

Rock n roll Music:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=62546

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som vanligt har du väl inte ens lyssnat på det du kritiserar eller åtminstone inte korrekt installerade och inställda...

Du vet mycket väl att jag inte uttalar mig om saker jag inte provat utan att informera om detta.

Jag har givetvis lyssnat på Rokit 5, sida vid sida mot några andra modeller, bl a HS50. Detta g p a att jag följde med en vän som skulle köpa billiga små monitorer. Vi jämförda även mot 8020A och jag blev faktiskt imponerad av Rokit 5. Framförallt då jag inte var så förtjust i gamla modellerna av KRKs billiga serie. Jag skulle faktiskt kunna sträcka mig så långt som att säga att jag skulle ha väldigt svårt att motivera prisskillnaden mellan Rokit 5 och 8020A, framförallt om man enbart går på hur de låter.

Jag måste väl återigen uppmärksamma att detta är min åsikt och alla har olika smak. HS50 har enl. mig pinsamt dålig botten (även om man tar hänsyn till storleken) och ”aggressiv” övre mid, Jag tycker samtidigt inte (som du insinuerar) om högtalare med överdriven botten (som t ex MR5). Rokit 5 finner jag, baserat på de jag jämfört med, bäst i denna prisklass.

Vad du tycker om det jag tycker, tycker jag är ganska ointressant ... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Du vet mycket väl att jag inte uttalar mig om saker jag inte provat utan att informera om detta.

Nej när började du med det?

Att jämföra två högtalare sida vid sida i ett rum som kanske passar den ena men inte den andra är inte optimalt, det kan också vara så att de är feldrivna/felinställda så att som du gör såga HS50 efter att ha lyssnat på dom en gång är inte vidare seriöst .....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej när började du med det?

Att jämföra två högtalare sida vid sida i ett rum som kanske passar den ena men inte den andra är inte optimalt, det kan också vara så att de är feldrivna/felinställda så att som du gör såga HS50 efter att ha lyssnat på dom en gång är inte vidare seriöst .....

... och du antar givetvis att jag bara hört HS50 en gång i ett rum ... Jag har hör HS50 i minst tre olika rum och det har alltig gett samma intryck.

Du kommer aldrig att acceptera min åsikt men det struntar jag fullständigt i.

EDIT:

Har DU jämfört med Rokit 5 G2 sida vid sida?

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

... och du antar givetvis att jag bara hört HS50 en gång i ett rum ... Jag har hör HS50 i minst tre olika rum och det har alltig gett samma intryck.

Väldigt väldigt underligt i så fall...........

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Du glömde att svara på min fråga:

Nej jag har hört Rokits separat men inte hört dom sida vid sida, KRK kan säkert låta "bättre" men att HS50 skulle vara värdelös eller helt sakna botten i jämförelse stämmer inte, och HS50:na har utan helt klart en ärligare och mer transientrik återgivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken är som baken, jag tycker den är ganska värdelös. Extremt dålig botten (även sett till storleken) jämfört konkurrenterna samt ”överdriven” mid, kanske för att folks ska ”förväxla” dem med NS10 (ifall man nu tycker det är positivt …). Skulle mycket hellre välja KRK ROKIT RP5 G2 i denna prisklass.

Jag tyckte HS50 hade en bra, fin klang för att vara i den storleken, men den klangen upplevde jag begränsad till ett ganska smalt frekvensområde. Jag håller helt med om basen, den var med vissa av mina referenslåtar så frånvarande att jag blev förvånad. Och höga, cymbalslag eller hårda klappljud blev outhärdliga. Synd, för jag hade verkligen ställt in mig på att gilla dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
1 W (oregistrerad)

Om man lugnar ner sina upprörda byxhängslor så kommer snart dator till högtalare som dirigerar denna så ljudet blir skitbra. Kan man sitta och styra transienter så dom blir precis som man vill ha dom. Man tycker bara in... fn ta dig om du gör en enda my extra beroende på den levande kraften och allt blir frid och fröjd.

Trådtöjningsgivare känner av rubbet i rörelsen och dom blir billig försäkring i förstärkning.

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej!

Jag är helt nybörjare på detta med monitorer osv, så ursäkta om jag skriver fel eller är helt dum i huvudet. Nu till frågan:

Jag har en DJM-400 och två CDJ-200 på skrivbordet bredvid datorn. Mina gamla Logitech högtalare börjar ge upp så jag tänkte om man kanske skulle köpa monitorer till datorn som man samtidigt kan använda till sin DJ-uppsättning (då kan jag ta bort 15" från sovrummet). Är detta en bra lösning? Finns det några högtalare så jag kan koppla in flera källor och ändra med någon source-selector bak på högtalarna?

Monitorerna ska vara till musiklyssning och inte till produktion, så det är inte så viktigt med "flat-sound" och allt vad det nu heter.

Tips/förslag och annat mottages gärna! Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
producerzoombie (oregistrerad)

Hej, Tja, Sup!!!

Är en total newbie, när det gäller monitorer. Har just börjat lära mig att producera musik, o bygga en liten hemmastudio... Jag har just nu inga högtalare eller jag har mitt z5500 Logitech system som inte alls passar bra:), utan kör mina Tma-1 AiAiAi hörlurar endast just nu.

Nu till grejjen, jag producerar elektronisk musik, Trance, Techno, Electro, diverse samt Dubstep.

Rummet jag är i är ca 13 kvadrat.... inte stort alls...

Har kollat igenom massa recensioner och vet inte va jag ska köpa alls... handlar allt på Thoomann vanligtvis...

Det jag står o vrakar mellan är,

Yamaha HS80M

http://www.thomann.de/se/yamaha_hs80m.htm

KRK RP8 ROKIT G2

http://www.thomann.de/se/krk_rp8_rokit_g2.htm

Genelec 8030A

http://www.thomann.de/se/genelec_8030apm.htm

Jag har en budget så jag kan investera i Genelecsen 8030, runt 9 tusen alltså...dom andra 2 modellerna är halva priset alltså, så sitter jag här o har ett svårt beslut. Först va jag totalt inne på KrK, men efter allt negativt jag läst o hört, samt att jag inte sett en enda negativ recension om Genelcsen, Yamahan verkar folk nöjda med...

Va tycker ni jag ska satsa på, jag djar med så gillar lite bastryck när jag inte proddar...just därför jag va inne på krkn, skulle va tacksam för alla tips...

Redigerat av producerzoombie
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massor med trådar där detta stötts och blötts. I slutändan så måste du själv lyssna och jämföra då det handlar om tycke och smak (och framförallt i den lägre prisklassen). Något du även bör tänka på är att ditt rum, om litet, troligtvis inte kommer att ge rättvisa eller support överhuvudtaget för det lägsta registret, så onödigt att välja en högtalare som spelar djupt istället för en som spelar bra i det register ditt rum kan hantera. Generellt (men det finns undantag) så kan ett rum med längsta mått på 4 meter inte återge (användbart) frekvenser under ca 43 Hz (första stående våg). Om rummet inte är behandlat med basabsorbenter så kommer du troligtvis inte kunna lita på basen upp till ca 100-200 Hz i värsta fall. Glöm m a o inte att rummet är en helt avgörande del i kedjan för bra lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

producerzoombie (oregistrerad)

Det finns massor med trådar där detta stötts och blötts. I slutändan så måste du själv lyssna och jämföra då det handlar om tycke och smak (och framförallt i den lägre prisklassen). Något du även bör tänka på är att ditt rum, om litet, troligtvis inte kommer att ge rättvisa eller support överhuvudtaget för det lägsta registret, så onödigt att välja en högtalare som spelar djupt istället för en som spelar bra i det register ditt rum kan hantera. Generellt (men det finns undantag) så kan ett rum med längsta mått på 4 meter inte återge (användbart) frekvenser under ca 43 Hz (första stående våg). Om rummet inte är behandlat med basabsorbenter så kommer du troligtvis inte kunna lita på basen upp till ca 100-200 Hz i värsta fall. Glöm m a o inte att rummet är en helt avgörande del i kedjan för bra lyssning.

Jo Givetvis, känner mig bara lite borta har ett svårt val faktiskt, vill inte ångra köpet senare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...