Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka rekommenderas?


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

Varit på lyssningsrunda idag. Kan dra kort sammanfattning för er.

Genelec 80xx - Fin bas "varmt" ljud, dock är det helt klart färgat. Sköna att lyssna på, skarp diskant i vissa lägen.

Esi Near 05 (dessa jag var intresserad av) - hyffsad bas ganska platt ljud dock så klarade jag inte av dessa då jag tyckte att diskanten skar alldeles för mycket.

Esi Near 08 - Mycket bättre diskant samt kraftfull bas prisvärda!

Adam a7- bästa monitorn, väldigt klar bas, om du verkligen vill höra alla element i låten är detta monitorn!!!

riktigt inspererande att lyssna på och verkade väldigt ärlig. Helt klart en kanon sub som jag om jag hade pengar lätt skulle köpt, dock e genelec snyggare ;D

Nån annan som tycker att diskanet i 05:an är väldigt skarp? undrar om det är mina öron som spökar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Tja!

har tänkt köpa mig ett par monitorer, men vet inte vilka jag ska köpa..

Till att börja med har jag ett problem:

Kan jag använda mina monitorer till film och tvspel o liknande? Eller blir det liksom "för bra" ljud i dom då?

Sen till själva monitorerna då. jag har kollat på några stycken. vilka skulle ni rekommendera av dessa:

FOSTEX PM-0.5 MKII

FOSTEX PM-1 MKII

FOSTEX PM-2 MKII

Dessa har jag inte lyssnat på, men har hört att det är ett bra märke. Antar att 2:an är bäst?

Sen har jag kollat på ett par yamaha som verkade rätt schyssta:

Yamaha - HS80M

Va tror ni om dom?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

det blir påtok för bra ljud... det kan skada öronen och personer i din omgivning. 😛

Haha jaja så ska man va lustig också. Jag menar inte så. Jag menar att är dom sämre än typ sånna hemmabiopaket som finns? Jag vill ju slå flera flugor i en smäll när jag köper monitorerna helst ju 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

haha förlåt, jag kunde inte låta bli.

jag tycker mina logitech högtalare är betydligt bekvämare att lyssna på musik igenom, dock skulle jag inte komma på tanken att mixa någonting i dem. men självklart går det jättebra att lyssna på musik och spela spel genom monitorerna också men eftersom de inte är direkt anpassade för att lyssna på musik (mindre bas och diskant än logitecherna, vilket är bekvämare för öronen) med så föredrar jag de andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mackie släpper en ny budgetserie som fått bra bemötande i USA;

http://www.mackie.com/products/mrseries/index.html

Okej, men finns dom i Sverige då?

Alltså jag har ju egentligen inte tänkt mixa o så nu i början, utan mest spela in och sen efterhand lär mig att mixa o så. För jag har en polare som är bra på det 😉 Men då kanske det räcker med ett par datorhögtalare istället? Men känns onödigt o köpa datorhögtalare nu o kanske få byta till monitorer sen ändå. Men jag lyssnar mycket på house o sånt också, så jag vill ju kunna ha ordentlig bas..

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tja!

har tänkt köpa mig ett par monitorer, men vet inte vilka jag ska köpa..

Till att börja med har jag ett problem:

Kan jag använda mina monitorer till film och tvspel o liknande? Eller blir det liksom "för bra" ljud i dom då?

Sen till själva monitorerna då. jag har kollat på några stycken. vilka skulle ni rekommendera av dessa:

FOSTEX PM-0.5 MKII

FOSTEX PM-1 MKII

FOSTEX PM-2 MKII

Dessa har jag inte lyssnat på, men har hört att det är ett bra märke. Antar att 2:an är bäst?

Sen har jag kollat på ett par yamaha som verkade rätt schyssta:

Yamaha - HS80M

Va tror ni om dom?

Ju dyrare desto bättre. De billigare monitorerna gör en inte allt för glad. Sitter själv med esi near som kostade 3 lakan när jag köpte dem och vet jag vad jag vet idag skulle jag hellre sparat till dyrare och bättre. När jag får råd blir det bättre. Dessa billigare varianter av monitorer är basfattiga med. Så spara och vänta hellre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

har tänkt köpa mig ett par monitorer, men vet inte vilka jag ska köpa..

Till att börja med har jag ett problem:

Kan jag använda mina monitorer till film och tvspel o liknande? Eller blir det liksom "för bra" ljud i dom då?

Sen till själva monitorerna då. jag har kollat på några stycken. vilka skulle ni rekommendera av dessa:

FOSTEX PM-0.5 MKII

FOSTEX PM-1 MKII

FOSTEX PM-2 MKII

Dessa har jag inte lyssnat på, men har hört att det är ett bra märke. Antar att 2:an är bäst?

Sen har jag kollat på ett par yamaha som verkade rätt schyssta:

Yamaha - HS80M

Va tror ni om dom?

Ju dyrare desto bättre. De billigare monitorerna gör en inte allt för glad. Sitter själv med esi near som kostade 3 lakan när jag köpte dem och vet jag vad jag vet idag skulle jag hellre sparat till dyrare och bättre. När jag får råd blir det bättre. Dessa billigare varianter av monitorer är basfattiga med. Så spara och vänta hellre.

Men om jag inte lägger så mycket krut vid mixning/mastring, behöver jag lite bättre o dyrare monitorer då?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tja!

har tänkt köpa mig ett par monitorer, men vet inte vilka jag ska köpa..

Till att börja med har jag ett problem:

Kan jag använda mina monitorer till film och tvspel o liknande? Eller blir det liksom "för bra" ljud i dom då?

Sen till själva monitorerna då. jag har kollat på några stycken. vilka skulle ni rekommendera av dessa:

FOSTEX PM-0.5 MKII

FOSTEX PM-1 MKII

FOSTEX PM-2 MKII

Dessa har jag inte lyssnat på, men har hört att det är ett bra märke. Antar att 2:an är bäst?

Sen har jag kollat på ett par yamaha som verkade rätt schyssta:

Yamaha - HS80M

Va tror ni om dom?

Ju dyrare desto bättre. De billigare monitorerna gör en inte allt för glad. Sitter själv med esi near som kostade 3 lakan när jag köpte dem och vet jag vad jag vet idag skulle jag hellre sparat till dyrare och bättre. När jag får råd blir det bättre. Dessa billigare varianter av monitorer är basfattiga med. Så spara och vänta hellre.

Men om jag inte lägger så mycket krut vid mixning/mastring, behöver jag lite bättre o dyrare monitorer då?

Tänk alltid två steg före. Tänk om du kommer att göra det så småningom och då sitter du där med sämre monitorer och behöver byta upp. Tänk att det är så lätt att vara efterklok. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

har tänkt köpa mig ett par monitorer, men vet inte vilka jag ska köpa..

Till att börja med har jag ett problem:

Kan jag använda mina monitorer till film och tvspel o liknande? Eller blir det liksom "för bra" ljud i dom då?

Sen till själva monitorerna då. jag har kollat på några stycken. vilka skulle ni rekommendera av dessa:

FOSTEX PM-0.5 MKII

FOSTEX PM-1 MKII

FOSTEX PM-2 MKII

Dessa har jag inte lyssnat på, men har hört att det är ett bra märke. Antar att 2:an är bäst?

Sen har jag kollat på ett par yamaha som verkade rätt schyssta:

Yamaha - HS80M

Va tror ni om dom?

Ju dyrare desto bättre. De billigare monitorerna gör en inte allt för glad. Sitter själv med esi near som kostade 3 lakan när jag köpte dem och vet jag vad jag vet idag skulle jag hellre sparat till dyrare och bättre. När jag får råd blir det bättre. Dessa billigare varianter av monitorer är basfattiga med. Så spara och vänta hellre.

Men om jag inte lägger så mycket krut vid mixning/mastring, behöver jag lite bättre o dyrare monitorer då?

Tänk alltid två steg före. Tänk om du kommer att göra det så småningom och då sitter du där med sämre monitorer och behöver byta upp. Tänk att det är så lätt att vara efterklok. 😉

Hehe sant. Men vilka är bäst då? 😛 Fostex eller Yamaha?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tja!

har tänkt köpa mig ett par monitorer, men vet inte vilka jag ska köpa..

Till att börja med har jag ett problem:

Kan jag använda mina monitorer till film och tvspel o liknande? Eller blir det liksom "för bra" ljud i dom då?

Sen till själva monitorerna då. jag har kollat på några stycken. vilka skulle ni rekommendera av dessa:

FOSTEX PM-0.5 MKII

FOSTEX PM-1 MKII

FOSTEX PM-2 MKII

Dessa har jag inte lyssnat på, men har hört att det är ett bra märke. Antar att 2:an är bäst?

Sen har jag kollat på ett par yamaha som verkade rätt schyssta:

Yamaha - HS80M

Va tror ni om dom?

Ju dyrare desto bättre. De billigare monitorerna gör en inte allt för glad. Sitter själv med esi near som kostade 3 lakan när jag köpte dem och vet jag vad jag vet idag skulle jag hellre sparat till dyrare och bättre. När jag får råd blir det bättre. Dessa billigare varianter av monitorer är basfattiga med. Så spara och vänta hellre.

Men om jag inte lägger så mycket krut vid mixning/mastring, behöver jag lite bättre o dyrare monitorer då?

Tänk alltid två steg före. Tänk om du kommer att göra det så småningom och då sitter du där med sämre monitorer och behöver byta upp. Tänk att det är så lätt att vara efterklok. 😳

Hehe sant. Men vilka är bäst då? 😳 Fostex eller Yamaha?

Det kan bara du avgöra vilka du gillar bäst. Ligger i samma prisklass så någon större skillnad mellan dem finns inte. Gå till närmaste musikbutik och testa dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

HS80M upplever jag som på tok för vassa och konstiga i diskanten. Oavsett vad jag lyssnat på genom dessa monitorer så känns det som de skär i mina öron. Men det är min åsikt 😳 Fostex kan jag inte uttala mig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå stopp och ok å så.. Jag vänder mig mot ursprungsfrågan "har tänkt köpa mig ett par monitorer, men vet inte vilka jag ska köpa.."

Vad är det för fråga?? Ungefär som att fråga.. Jag hade tänkt ta mig från A till B vilket färdmedel är bäst???

Herregud jag sitter med ett par JBL 4430 från 1983 som är omkonade å så.. Matade med ett par Gaz Ampzilla med nya fräscha elektrolyter i så väl slutsteg som strömmatning..

Vad du har du för luyssningsmiljö?? akustik? Vad har du för intentioner? Vad spelar du in för nåt som måste lyssnas på i monitorer??? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå stopp och ok å så.. Jag vänder mig mot ursprungsfrågan "har tänkt köpa mig ett par monitorer, men vet inte vilka jag ska köpa.."

Vad är det för fråga?? Ungefär som att fråga.. Jag hade tänkt ta mig från A till B vilket färdmedel är bäst???

Herregud jag sitter med ett par JBL 4430 från 1983 som är omkonade å så.. Matade med ett par Gaz Ampzilla med nya fräscha elektrolyter i så väl slutsteg som strömmatning..

Vad du har du för luyssningsmiljö?? akustik? Vad har du för intentioner? Vad spelar du in för nåt som måste lyssnas på i monitorer??? 🙂

Okej alltså jag har ingen särskilt akustik. Ett vanlig möblerat rum. Jag kan inte mycket om mixning/mastring nu. Men att köpa datorhögtalare nu känns kanske lite onödigt? Om jag lär mig mixa sen måste jag ju byta till monitorer istället? Alltså SÅ himla klart kan ju inte ljudet vara i dom? Jag har lyssnat på yamaha monitorerna o tycker dom lät bra. Men de va en låt, en kort stund på 4 sound så de är svårt att få en bra uppfattning. Däremot om man har haft dom hemma, använta om ett tag, eller provat olika, eller kan mycket om monistorer eller nåt att så kanske nån kan hjälp mig i mitt beslut i att komma från A till B.. Därför frågar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa du kan göra är att spendera en halv dag i musikaffärer, lyssnandes på en medtagen blandskiva med material som du känner väl till. Om du inte är beredd att lägga minst 3000kr/paret så skulle jag hellre rekommendera ett par bra hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilberts idé om ett par bra lurar som alternativ till budgetmonitorer, är faktiskt inte alls dum - utan värt ett allvarligt övervägande eftersom ett par bra öppna lurar är lättare att göra en bra mix med, än budgetmonitorerna.

I budgetsegmentet skiljer sig "monitorer" inte nämnvärt från "hifi", utan de lider av samma brister, med inbyggd loudnesskurva för att låta mer imponerande - och nätdelen i budgetmonitorer är ofta för klen, så att de inte kan mata ut transienter tillräckligt bra. Då kan det t o m vara bättre att köra med en hygglig stereoanläggning och ett par passiva högtalare. Enda egentliga skillnaden mellan "hifi" och "monitorer" i lägre prisklasser, är att "monitorerna" är magnetiskt skärmade för att inte störa CRT-skärmar - men vem använder CRT-skärmar i dag...?

Högupplöst och naturtroget ljud hittar du inte bland budgetmonitorer - utan då kan du lika gärna välja högtalare som du gillar designen på, typ - och lära dig mixa med dem. Man kan lära sig mixa med hyggligt resultat i de flesta högtalare, men det tar längre tid att lära sig de sämre...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
men vem använder CRT-skärmar i dag...?

jag! 🙂

Och jag, och grafiker 😄

Ahh två dinosaurier här 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Man kan lära sig mixa med hyggligt resultat i de flesta högtalare, men det tar längre tid att lära sig de sämre...

Precis och det tog mig längre tid och antal brända billiga CD-skivor innan jag lärde mig få till basen bra. Kör som sagt med esi near och de lider verkligen av basfattighet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilberts idé om ett par bra lurar som alternativ till budgetmonitorer, är faktiskt inte alls dum - utan värt ett allvarligt övervägande eftersom ett par bra öppna lurar är lättare att göra en bra mix med, än budgetmonitorerna.

I budgetsegmentet skiljer sig "monitorer" inte nämnvärt från "hifi", utan de lider av samma brister, med inbyggd loudnesskurva för att låta mer imponerande - och nätdelen i budgetmonitorer är ofta för klen, så att de inte kan mata ut transienter tillräckligt bra. Då kan det t o m vara bättre att köra med en hygglig stereoanläggning och ett par passiva högtalare. Enda egentliga skillnaden mellan "hifi" och "monitorer" i lägre prisklasser, är att "monitorerna" är magnetiskt skärmade för att inte störa CRT-skärmar - men vem använder CRT-skärmar i dag...?

Högupplöst och naturtroget ljud hittar du inte bland budgetmonitorer - utan då kan du lika gärna välja högtalare som du gillar designen på, typ - och lära dig mixa med dem. Man kan lära sig mixa med hyggligt resultat i de flesta högtalare, men det tar längre tid att lära sig de sämre...

Jag har redan ett par bra lurar, Pioneer HDJ 1000. Det är visserligen inga studiolurar, men de e riktigt bra ljud i dom. Dessutom så känns de segt o bara ha lurar hela tiden 😎 Man vill ju kunna spela upp för resten av bandet också så dom kan lyssna, hehe. Men om jag lägger runt 5000 kr borde jag väl få ett par okej monitorer? eller ska jag satsa på hifi ist i den prisklassen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du redan har ett slutsteg (förstärkare) så kommer du troligtvis få ett par bättre högtalare för 5000kr om du köper hifi-lådor (förutsatt att de är prisvärda...) än om du köper monitorer för den summan.

EDIT: Stava...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du redan har ett slutsteg (förstärkare) så kommer du troligtvis få ett par bättre högtalare för 5000kr om du köper hifi-lådor (förutsatt att de är prisvärda...) än om du köper monitorer för den summan.

EDIT: Stava...

Har ingen förstärkare.. 🙁 Har bara hemmabiosystem, o de laggar pyttelite o man inte använda annan hifi till den andå.. så de får la bli studiomonitorer då. Men hifi är väl lite mer allround o kan användas bättre till film o sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilberts idé om ett par bra lurar som alternativ till budgetmonitorer, är faktiskt inte alls dum - utan värt ett allvarligt övervägande eftersom ett par bra öppna lurar är lättare att göra en bra mix med, än budgetmonitorerna.

Jag har redan ett par bra lurar, Pioneer HDJ 1000. Det är visserligen inga studiolurar, men de e riktigt bra ljud i dom. Dessutom så känns de segt o bara ha lurar hela tiden 🙁 Man vill ju kunna spela upp för resten av bandet också så dom kan lyssna, hehe. Men om jag lägger runt 5000 kr borde jag väl få ett par okej monitorer? eller ska jag satsa på hifi ist i den prisklassen?

"Spela upp", "Inga studiolurar" i kombination med lite dassig akustik.. 5 000 spänn... Köp som sagt ett par bra lurar (du kanske dock ska fundera på slutna om du har behov av det) och datorhögtalare som duger så länge (för att spela upp för bandet och för dina övriga behov för spel etc).

Link to comment
Dela på andra sajter

I budgetsegmentet skiljer sig "monitorer" inte nämnvärt från "hifi", utan de lider av samma brister, med inbyggd loudnesskurva för att låta mer imponerande -

claes, kan inte du lista dom modeller som lider av detta med tillhörande uppmätt frekvens kurva?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ligger i samma prisklass så någon större skillnad mellan dem finns inte. Gå till närmaste musikbutik och testa dem.

konstigt uttalande

är det prislappen i sig som avgör hur det låter?

Det är väl ganska uppenbart vad jag menade?? Uppenbarligen inte för dig??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...