Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka rekommenderas?


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

producerzoombie (oregistrerad)

Okej läst en hel del nu. Nu lutar det åt Yamaha HS80M, Eller Genelec 8030A....

Dock har jag senaste kvällen varit inriktad på Adam A7x, jag e rädd att jag inte får lite basljud med Genelecen eftersom det bara e en 5:a. Jag sysslar med elektronisk musik alltså, va säger ni, e Adam en bra Monitor? jAg har hört väldigt bra om A7x... E lite rädd att om jag inhandlar Yamahan att jag ångrar mig sen , kan nån med Adam eller Yamaha ge mig en liten push på era synpunkter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte 8030. Min vän köpte Adam. Vi båda lyssnade på båda paren. Han gillade Adam och inte alls 8030 och jag tvärtom. alltså, lyssnar du inte själv så finns det en risk att du köper monitorer som DU inte alls gillar. Är du gjord av pengar så är det bara att chansa, sälja dem begagnat för en billigare peng och börja om. Personligen tycker jag det är smartast att lyssna före.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte 8030. Min vän köpte Adam. Vi båda lyssnade på båda paren. Han gillade Adam och inte alls 8030 och jag tvärtom. alltså, lyssnar du inte själv så finns det en risk att du köper monitorer som DU inte alls gillar. Är du gjord av pengar så är det bara att chansa, sälja dem begagnat för en billigare peng och börja om. Personligen tycker jag det är smartast att lyssna före.

+1

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

producerzoombie (oregistrerad)

Jag köpte 8030. Min vän köpte Adam. Vi båda lyssnade på båda paren. Han gillade Adam och inte alls 8030 och jag tvärtom. alltså, lyssnar du inte själv så finns det en risk att du köper monitorer som DU inte alls gillar. Är du gjord av pengar så är det bara att chansa, sälja dem begagnat för en billigare peng och börja om. Personligen tycker jag det är smartast att lyssna före.

Jo klart, man måste väl lyssna... Ska se om jag kan gå ner till nån musikaffär som har båda modellerna o lyssna lite... E du nöjd annars med 8030..bra tryck i basen? Kan även bli så att jag inhandlar Yamahan, för priset...Men just nu ser det ut som Genelec eller Adam A7x... Vilken tillämpar sig bäst för elektronisk musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mina 8030 passar till allt. Även elektronisk musik. Min vän tycker likadant om sina Adam. Det finns garanterat folk som tycker likadant om KRK, Yamaha, ns10, dynaudio, etc.

Har lite för mycket tryck i basen eftersom mitt rum inte är behandlat i detta område. Det beror dock inte på högtalarna utan rummet. Vidare så betyder "tryck i basen" olika för olika människor. Vissa vill ha en liten knuff i mellanbasen som känns i magen, andra vill ha subbas som gör att man skiter på sig.

Det allra bästa du kan göra om du vill vara nöjd med ditt köp är att gå ner till en musikaffär som har de monitorer du är intresserad av, alltså både 8030, Adam och Yamaha. Fråga om de kan matcha thomann priset och om du kan låna hem högtalarna i några timmar och prova dem allihop i ditt lyssningsrum.

Får du låna hem dem är det kanske värt någon hundralapp mer för ett par monitorer DU kan vara nöjd med i flera år framåt.

Jag vet att detta låter som ett jobbigt projekt och visst, det är jobbigare än att bara välja ett par monitorer från thomann som man läst någon bra recension av. Men det är enda sättet att göra det på om du vill vara helt säker på att du väljer högtalare som i dina öron är bäst. Och vem vet? Det kanske slutar med ett par monitorer som kostar ett par tusen mindre än de du trodde du tyckte skulle vara bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

producerzoombie (oregistrerad)

Jag tycker mina 8030 passar till allt. Även elektronisk musik. Min vän tycker likadant om sina Adam. Det finns garanterat folk som tycker likadant om KRK, Yamaha, ns10, dynaudio, etc.

Har lite för mycket tryck i basen eftersom mitt rum inte är behandlat i detta område. Det beror dock inte på högtalarna utan rummet. Vidare så betyder "tryck i basen" olika för olika människor. Vissa vill ha en liten knuff i mellanbasen som känns i magen, andra vill ha subbas som gör att man skiter på sig.

Det allra bästa du kan göra om du vill vara nöjd med ditt köp är att gå ner till en musikaffär som har de monitorer du är intresserad av, alltså både 8030, Adam och Yamaha. Fråga om de kan matcha thomann priset och om du kan låna hem högtalarna i några timmar och prova dem allihop i ditt lyssningsrum.

Får du låna hem dem är det kanske värt någon hundralapp mer för ett par monitorer DU kan vara nöjd med i flera år framåt.

Jag vet att detta låter som ett jobbigt projekt och visst, det är jobbigare än att bara välja ett par monitorer från thomann som man läst någon bra recension av. Men det är enda sättet att göra det på om du vill vara helt säker på att du väljer högtalare som i dina öron är bäst. Och vem vet? Det kanske slutar med ett par monitorer som kostar ett par tusen mindre än de du trodde du tyckte skulle vara bäst.

Tack för ett bra svar Daniel, låna hem är nog uteslutet men , jag ska pallra mig ner o lyssna på monitorer när jag får tid över... Jag tror knappast jag blir missnöjd dock, av vare sig Adam eller Genelecs verkar va bra kvalle på båda... Det som talar emot Genelecs är att det är en 5:a, visst jag tror nog en 5:a räcker för mitt lilla rum, dessutom är ju adams nya uppdaterad...A7x...verkar va lite intresannt där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

Jag ska snart inhandla mina första studio monitorer. Tyvärr så sitter jag och mixar i vardagsrummet så rummet är inte optimalt. Antar att de bästa för mig är att ha ett par billigare monitorer och sen mixa i hörlurarna (har http://www.thomann.de/se/akg_k271_mkii.htm nu)? Sitter och väljer mellan någon i ADAM klassen eller YAMAHA HS80M. Vad skulle ni rekommendera för någon i min situation?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tjena allihopa!

Nu ere så att jag har funderat ett tag på å köpa ett par monitorer till min lilla hemmastudio.

Har ungefär 3000 spänn å röra mig med och tror det borde räcka för min situation,tänkte bara mixa rap på amatörnivå.

Men frågan är, ska man köpa ett par 5" eller 8"? Skulle det räcka med 5" för mig? Kör hemma i mitt rum.

Några förslag på märken/modeller som skulle funka så bra som möjligt för detta ändamål?

Jag kan ju gå till en musikaffär och fråga och testa olika monitorer men känns ändå skönt å höra sig för lite på detta forum.

Mvh Percy

Link to comment
Dela på andra sajter

Står och väger mellan ett par Genelec 8030A och ett par Adam A7, några tips och vad bör man tänka på?

Det mesta har nog egentligen redan sagts tidigare i tråden. 😉

Lyssna på musik i ett antal olika genre och avgör själv vilka du tycker ger bäst ljudbild.

Personligen skulle jag välja A7X om det stod mellan dem, men nästa som svarar kan mycket väl säga 8030A istället, så det är svårt att både ge och ta helt relevanta råd över nätet i sådana här frågor...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Läste att ADAM A3X inte är magnetsikt avskärmade, är detta till stor nackdel? Någon som vet?

Jag kommer ha mycket elektroniska prylar i närheten av monitorerna...typ synthar etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste att ADAM A3X inte är magnetsikt avskärmade, är detta till stor nackdel? Någon som vet?

Jag kommer ha mycket elektroniska prylar i närheten av monitorerna...typ synthar etc...

Enda nyttan man har av magnetisk avskärmning, är att de inte stör CRT-skärmar som står nära, men det finns väl knappt någon som kör med CRT längre - och då fyller det ju ingen funktion med den magnetiska avskärmningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen kommer att rekommendera lågbudget "monitorer"

Kan det vara så att en hem-hifi kan fungera bra ? beror ju såklart på vilken nivå och vilken sorts musik man håller på med. gissar att det finns fler här som jag; jobbar, har flera intressen varav ett är musik. Har slopat tv-tittandet för att hinna med annat som är roligare. Kommer aldrig att bli någon stjärna och spelar för mina egna öron(ev någon närmast sörjande). Inte är väl monitorer nr. 1 ? eller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att en hem-hifi kan fungera bra ? beror ju såklart på vilken nivå och vilken sorts musik man håller på med. gissar att det finns fler här som jag; jobbar, har flera intressen varav ett är musik. Har slopat tv-tittandet för att hinna med annat som är roligare. Kommer aldrig att bli någon stjärna och spelar för mina egna öron(ev någon närmast sörjande). Inte är väl monitorer nr. 1 ? eller...

svaret på dina frågor har givits flera ggr bla i den här tråden skulle jag tro

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda nyttan man har av magnetisk avskärmning, är att de inte stör CRT-skärmar som står nära, men det finns väl knappt någon som kör med CRT längre - och då fyller det ju ingen funktion med den magnetiska avskärmningen.

Tack för svaret!

Då blir det ett par ADAM A3X från tüsken, valet hade varit att köpa ett par hs50 istället.

Men kommer nog bli nöjd med ADAMs.

Hade väll egentligen velat ha större monitorer, men bor man i lägenhet så bor man i lägenhet...suck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Då blir det ett par ADAM A3X från tüsken, valet hade varit att köpa ett par hs50 istället.

Men kommer nog bli nöjd med ADAMs.

Hade väll egentligen velat ha större monitorer, men bor man i lägenhet så bor man i lägenhet...suck.

Har kört med min ADAMS's i en dryg månad nu och jag kan bara hälla en stor skopa beröm och säga att de är mycket trevliga att mixa i. De är visserligen lillbrorsorna i familjen men jag upplever dem som otroligt "ärliga" mot min musik. Förhoppningsvis kommer du att gilla dem. Återkom gärna och ge en liten recension.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört med min ADAMS's i en dryg månad nu och jag kan bara hälla en stor skopa beröm och säga att de är mycket trevliga att mixa i. De är visserligen lillbrorsorna i familjen men jag upplever dem som otroligt "ärliga" mot min musik. Förhoppningsvis kommer du att gilla dem. Återkom gärna och ge en liten recension.

Vänligen,

CHAE

Okej kul att höra 🙂

ja de skulle jag kunna göra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter här o vänder o vrider på mig.

Kan verkligen inte bestämma mig för ett par monitorer...

Har ju sett att väldigt många använder sig av Yamaha hs50 så de kan ju inte vara så kassa?

Även om ADAM A3X kanske är snäppet vassare...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
jay_dee_r_i_p (oregistrerad)

Har en MacBook Pro med ett Apogee Duet, monitorer: KRK Rokit 6

funderar på att byta upp mig

Vilka skulle ni rekomendera för runt 5-6000 kr?

Mixar mestadels hiphop, då och då lite mer elektroniskt

Bor i en ganska liten etta, så ett par små, men som låter väl :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Är inne på att köpa monitorer för max 3000:-

Var inne på M-Audio Studiophile BX5a Deluxe/M-Audio Studiophile BX5 D2 ett tag.

Finns det bÄttre för under 3000?

Vi har sånna i studion i skolan, kan inte rekomenderas. Dör ovanligt fort redan vid 100-80 Hz, efter 50, så hör man nÄstan ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Om man får tillgång till en provlyssning någon gång, vad ska man tänka på då när man provlyssnar studio monitorer?

Det har säkert skrivits en del om detta tidigare i tråden, men ändå... 😉

  • Ta med dig musik själv, så att du är väl bekant med musiken och därför kan koncentrera dig på ljudet istället för det som någon annan har som favoritmusik. Med obekant musik kan man inte koncentrera sig lika bra på ljudet, utan musiken distraherar när man behöver lyssna in sig på ny musik.
  • Lyssna på olika genre. En bra monitor låter ljudets detaljer komma fram vare sig det är metal, pop, techno, visor eller opera. Det finns inga monitorer som är speciellt bra för en viss musikstil.
  • Se till att de monitorer du jämför har EXAKT samma ljudnivå - för annars kommer öronen att bli lurade och man uppfattar den som spelar något starkare, som "bättre". Öronen är lättlurade och det kan räcka med kanske en halv dB i skillnad för att öronen ska bli lurade...
  • Du måste A/B-lyssna för att säkert kunna lita på ditt omdöme. Hörselminnet är väldigt kort, så om det tar mer än några sekunder att koppla om mellan monitorerna som du jämför, så kan du inte göra en helt korrekt bedömning av vilken monitor som är bäst.
  • Se till att placeringen är likadan. Om en monitor står närmare en vägg eller ett hörn än den man jämför med, så kommer basen att bli förstärkt - och den extra basförstärkningen blir också något som öronen brukar uppfatta som "bättre".
  • Lyssna inte för starkt. Det är ingen discohögtalare du ska köpa, utan ett arbetsredskap som ska ge en ärlig och upplöst ljudbild.

Ja - så någonting. Fyll gärna på om jag har glömt nämna något...

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...