Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka rekommenderas?


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

KRIS_O (oregistrerad)

Jag shar tänkt skaffa mig ett par studiomonitorer....

- Vinner man mkt på att prodda och mixa i riktiga monitorer om man jämför med typ multimedia/datahögtalare?

- Vad är skillnaden mellan aktiva och passiva?

Jag har tight med pengar, så d får bli lågbudget grejer!

Har kollat på Behringers behringer_ms20 & ms 40

är dom nåt att ha?

har även kikat på andra i samma prisklass:

maudio_studiopro3 och maudio_dx4

är inte superkräsen med ljudet, troligen är d väl så att man behöver lägga ut en hel del pengar för att få riiiiktigt bra ljud men d kommer inte riktigt på frågan 😏

ge mig gärna lite råd ni som kan och har erfarenheten.

tacksam för hjälp 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, man vinner på att ha riktiga monitorer eftersom dom är mer "sanna" i frekvenskurvan till skillnad från datorhögtalare som färgar ljudet på många sätt. På grund av detta hittar du lättare fel och missljud du inte vill ha i dina låtar och gör en bättre mix(förutsatt att du har bra monitorer, skaffar du dåliga, synonymt med billiga monitorer är du lurad.).

Aktiva monitorer har inbyggda slutsteg och behöver en varsin kontakt för att fungera. Passiva drivs med ett extern slutsteg vilket innebär att du måste inhandla ett sådant för passiva också. Någon hade en teori om att de passiva monitorerna i regel lät bättre än aktiva i samma prisklass, men du kommer i vilket fall att behöva ett slutsteg isåfall.

Jag vet att du nämner att det är lågbudget som gäller, men håller du dig neranför 3000 kronor är jag ganska säker på att du inte får bra grejer och då kan du lika gärna skaffa ett par bra hörlurar i 1500 kronorsklassen för att kunna mixa bra. Men vill du ha tips på billiga/bra monitorer skulle jag rekommendera Behringer Truth B2030A. Jag kör på dessa som nybörjare och är jävligt nöjd. De går på strax över 3000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en tråd med en fråga som liknar din här

Om de förslag som du nämner är något för dig beror nog lite på vad du lyssnar i nu. Läs igenom tråden ovan!

Om du letar först i forumet så är möjligheten stor att du hittar svar på din fråga utan att behöva skriva en ny. Men ingen fara, jag har misat det några gånger själv också. 😏

Edit: Skriver visst långsamt, så Hellhof hann före och har sammanfattat allt bra! Har själv nyligen köpt ett par Behringer Truth B2030A och är nöjd.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)

Ingen kommer att rekommendera lågbudget "monitorer". I en tråd på ett annat forum där Thomanns egna the box NF06 A diskuterades så frågade en person retoriskt om man faktiskt kan kalla dom monitorer på den nivån...

Hursomhelst, har själv tänkt mig ett par M-Audio Studiopro 4, som är i princip samma som DX4. Vet att det finns bättre alternativ, men då man bara är hobby-pulare och inte har så stor budget och inte heller vet hur pass allvarligt man vill ta det så tror jag att dom duger.

En intressant sak är att bara ena högtalaren på Studiopro/DX4 är aktiv, förstärkare för båda sitter i den ena högtalaren. Hur/om det påverkar ljudet har jag ingen aning om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde ett par Esi Near 05 för första gången idag och för det priset så måste jag säga att dom låter riktigt bra!

jag har ett par nEar05:or och tycker dom är ruskigt bra med tanke på pengen

Vet inte hur dom nya låter "ESI nEar05 eXperience"

men dom ligger på en ca 2500kr från Thomann eller 3195kr från Jam om man nu vill betala mer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par Alesis M1 Active MK2 beg är prisvärt som tusan. De har mycket bra mellanregister/diskant och är väldigt lätta att vara petnoga med. Basen är det dock lite si och så med, det är lite bummliga runt 150 hz.

Om du hittar ett par såna för 2000 kr så provlyssna dom iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)
Hörde ett par Esi Near 05 för första gången idag och för det priset så måste jag säga att dom låter riktigt bra!

Jag kollade också på dom, och tror ärligt talat dom är snäpptet bättre än SP/DX4. Tyvärr har dom bara 6,3mm TRS och XLR ingångar, och jag har ju bara 3,5mm hörlursutgång på datorn. Har hittat en 6,3mm mono hane -> RCA hona, så i princip skulle det ju funka med ett par såna då jag redan har en 3,5mm -> 2xRCA kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde ett par Esi Near 05 för första gången idag och för det priset så måste jag säga att dom låter riktigt bra!

Jag kollade också på dom, och tror ärligt talat dom är snäpptet bättre än SP/DX4. Tyvärr har dom bara 6,3mm TRS och XLR ingångar, och jag har ju bara 3,5mm hörlursutgång på datorn. Har hittat en 6,3mm mono hane -> RCA hona, så i princip skulle det ju funka med ett par såna då jag redan har en 3,5mm -> 2xRCA kabel.

Då kommer du ju att få mono?

Skaffa ett ordentligt ljudkort eller använd en minitele -> två tele-kabel eller en minitele -> två rca-kabel och två rca -> tele-adaptrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)
en minitele -> två rca-kabel och två rca -> tele-adaptrar.

Därav "ett par" RCA -> tele adaptrar 😳

Har f.ö. en eMac så kan inte fixa nåt annat ljudkort... men installerade en gång ett nytt grafikkort i min första generationens iMac, det var nervöst värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med saverman och norcomp om Esi nNar 05, jag har inte ångrat det köpet en sekund. Jag var beredd att betala mer när jag gick in i musikaffären, men killen som jobbade där rekomenderade de istället för de dyrare monitorerna som de hade, så jag lyssnade och slog till.

Link to comment
Dela på andra sajter

KRIS_O (oregistrerad)

Heey!

Tack för all svar & råd! 😄

....dessvärre blir jag bara snurrigare....

de flesta tycker ganska olika och d är oerhört svårt att vet hur man ska göra med inköpet...

eftersom jag inte har någon erfarenhet av monitorer tidigare och har inga direkta tekniska kunskaper så jag kan läsa mig till vad utrustningen går för...

får nog gå till affären för att lyssna 😠

Men håller med om att det är värt att lägga en liten slant extra för att få ett hyfsat ljud, annars känns det bara dumt att köpa ett par bara för att ha dem utan att investera i rätt syfte.

men jag tycker dock d verkar lite hypat med utrustning i musikproduktionskretsarna... för mig!...

är d inte d viktigaste att ha d bästa, d dyraste. D handlar mer om känsla och kreativit, musik liksom för mig....

men självklart, självklart... underlättar d om utrustningen/instrumenten är av god kvalité , men d blir lätt över-hypat, överdrivet m. utrustning.

Men gör nog så att jag förmodligen sparar ett tag till och köper ett par monitorer som är värda att investera i...hyfsade som låter hyfsat eftersom jag vill hålla på med musik på en hyfsad nivå med...så krävs d ju en viss standard för att få d låta hyfsat bra 😆

Ni får jättegärna ge mig mer tips på modeller i 2500 - 4000 klassen.

En grej till....om man skulle köpa passiva går d inte köra med en förstärkare då bara, eller vad är d för skillnad på ett slutsteg och en förstärkare?

Ha d bra!! ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag tycker dock d verkar lite hypat med utrustning i musikproduktionskretsarna... för mig!...

är d inte d viktigaste att ha d bästa, d dyraste. D handlar mer om känsla och kreativit, musik liksom för mig....

men självklart, självklart... underlättar d om utrustningen/instrumenten är av god kvalité , men d blir lätt över-hypat, överdrivet m. utrustning.

Att folk rekommenderar ESI nEar är ett tydligt bevis på att det inte råder någon dyraste-utrustningen-hype.

Link to comment
Dela på andra sajter

KRIS_O (oregistrerad)
Att folk rekommenderar ESI nEar är ett tydligt bevis på att det inte råder någon dyraste-utrustningen-hype.

nä jag menar inte just denna tråden!

jag är jättenöjd med alla råd som jag sa ovan!

och d var inte riktat till någon här! bara en liten parantes! nåt jag tycker allmänt bara.

men nu hamnar vi utanför ämnet, d var inte meningen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej till....om man skulle köpa passiva går d inte köra med en förstärkare då bara, eller vad är d för skillnad på ett slutsteg och en förstärkare?

Jodå, det funkar jättebra.

Det brukar väl handla om två skillnader:

Ett slutsteg är ju "bara" ett slutsteg, däremot hifi-förstärkaren brukar ju ha en inbyggd rudimentär EQ och 5-8 ingångar, kanske ett RIAAsteg, osv.

Ett slutsteg är ju ofta (oftare?) effektmässigt större än hifi-stärkaren. Men det är i princip skitsamma det oxå; i de här sammanhangen kommer man MYCKET SÄLLAN att använda effekter på mer än ca 1W. Å andra sidan är det vettigt med lite effektmarginal. Stärkaren ska jobba bekvämt, inte på sitt yttersta:) En bra HiFi-stärkare som levererar runt 2*30W räcker väl utmärkt.

****

****

Annars funderar jag oxå en del kring det här med "hype" och eventuellt överprissatta(?) monitorer. Det känns som att man blir lite prismässigt fartblind.

Jag menar; inom hem-HiFi så kan man (ja!) få RIKTIGT bra högtalare fö 3000 spänn. Och HiFisnubbarna pratar oxå om naturlig återgivning, linjär frekvensgång osv. Valutronics SQ50 har en SPIKRAK (+/-0.1dB!) frekvensgång från 40Hz till 1kHz. Dom kostar 1500kr i byggsats. Och så ska man som sovrumsstudionisse pröjsa 4-10000 för ett par småhögtalare av "rimlig" kvalitet? Jag finner det märkligt.

Diskutera gärna vidare åt detta håll 😄

Edit: Jag kunde skrivit det här sista i någon annan (min egen?) tråd om monitorer; men det tenderar att bli mycket monitortrådar nu; så jag valde denna för att lixom hålla ihop det lite.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är i princip skitsamma det oxå; i de här sammanhangen kommer man MYCKET SÄLLAN att använda effekter på mer än ca 1W.

Valutronics SQ50 har en SPIKRAK (+/-0.1dB!) frekvensgång från 40Hz till 1kHz. Dom kostar 1500kr i byggsats.

Några små rättelser,

1 Man kommer alltid använda över 1 watt även vid mycket låga lyssningsvolymer, måhända inte i genomsnitt men det är ju inte genomsnittet

som belastar förstärkaren

2 Det finns inga högtalare (oavsett pris) som ens är i närheten utav (+/-0.1dB!) frekvensgång från 40Hz till 1kHz. även om 1 kHz verkar

lite snålt tilltaget.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

2 Det finns inga högtalare (oavsett pris) som ens är i närheten utav (+/-0.1dB!) frekvensgång från 40Hz till 1kHz. även om 1 kHz verkar

lite snålt tilltaget.

Jag tyckte oxå det verkade osannolikt, men jag har sett kurvan, fick den av designern. Du kan säkert oxå få den, bara att ringa Valutronic (www.valutronic.se). Anledningen till att kurvan avsnoppades vid 1kHz är att den presenterades under ett basreflexresonemang (vi diskuterade lådstorlek). Jag tyckte det var ett rätt talande exempel på att relativt billiga högtalare kan uppnå ruggigt bra lyssning.

Jag har inte denna högtalare själv; men om jag inte ändrar mig nu under dagen så tänker jag beställa byggsatsen. Sign "Audiorent" här på forumet äger ett par, och talar sig gärna varm om dom.

***

Nä peak- och RMS-effekt är inte samma sak. Det är bl.a. därför det är vettigt med marginal, som jag skrev. Jag kunde lagt ut texten om bl a NADs 80-tals-lösning kring korta effektpeakar. Det kanske var bra att du förtydligade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Har man en mindre budget tycker jag det är bättre att satsa på en par bra mindre hifi-högtalare än ett par monitorer. Låter ofta "trevligare" än ett par monitorer och är mer än tillräckligt ärliga. Kan man bara sina högtalare så... 😄

Ett förslag:

B&W DM303

// Klas

Redigerat av Magnetic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte oxå det verkade osannolikt, men jag har sett kurvan, fick den av designern. Du kan säkert oxå få den, bara att ringa Valutronic (www.valutronic.se).

Det är inte bara osannolikt utan också omöjligt!

Finns inga högtalarelement som är i närheten av ± 0.1dB, 40Hz - 1kHz, hade det varit fråga om ± 1dB, 40Hz - 1kHz hade jag inte heller trott på det utan

misstänkt lite putsande/fuskande med själva mätningen samt hur man väljer att tolka värdena, ± 0.1dB? Nej, jag sätter allt jag har på att detta inte är sant 😕!

Sedan är ju bra ± dB-värden bara en liten del av högtalares välljud.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag sätter allt jag har på att detta inte är sant 😕!

Det skulle vara jättekul om du konfronterade Valutronic, och sedan återkom med resultatet av Er diskussion. Du kanske har rätt.

***

Magnetic: Kul med alternativtips. Thimmie tipsade oxå i en annan tråd om sina monitorer, hembygge i 2kkr-klassen. Ska se om jag hittar länken. EDIT: Så här skrev Thimmie:

[...]

http://www.hifikit.net/show_prod.asp?id=54

Jag har dem och tycker att de funkar sketbra.

...

HemHiFi är ju oxå ofta snyggt, till skillnad från "studiomonitorer", även om det är en smaksak.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)
Däremot så har jag fått höra att 06:orna låter sämre. Någon som hört som kan uttala sig?

Hittade faktiskt nån slags lista då jag bökade runt på nåt tyskt forum (tråden översatt till engelska via google)...

monitore4ra.jpg

Ingen aning om vem/vilka som gjort testen, men någon har i.a.f. rankat 05 högre än 06.

Redigerat av Jacke
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt testet ovan håller jag med fullständigt, dock har jag inte lyssnat på alla 6" monitorer som också är inblandade.

(4:e plats) Phonic PM0.5 är bättre än (5:e plats) Rokit i diskat, tydligare nyanser av musiken. det har jag själv lyssnat på börsen Sthlm.

(2:a plats) Roland DS-5 låter riktigt bra finns på 4sounds Sthlm men har inte gjort A-B test med samma musik mot andra.

Men tror säkert den är snäppet bättre precis som testet visar.

Link to comment
Dela på andra sajter

KRIS_O (oregistrerad)

Om man köper passiva monitorer, kan man då dra ner tusenlapp och ändå få lika bra kvalite´?

borde ju vara så eftersom d är slusteget inbyggt i d aktiva som kostar en del med!

skulle man då kunna skaffa sig ett par passiva för 2000-3000 och d låter okej!?

så kan jag köra dem med min Yamaha-hifi- förstärkare...

d förstärkare som är i ett mixerbord då? hur funkar d...

har ett litet berhinger ub802, går d koppla monitorerna till d bara...

kanske inte ens ä samma ingångar?

mkt att tänka på..hehhe 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Event TR 5 (testvinnar i tidningen studio)...

Fostex låter ochså bra... men smaken är som baken...

Jag rekommenderar ändå min TR 5 låter bra till det mesta... neutrala... det är förmodligen det viktigaste...

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Esi nEar 05 tycker jag låter myycket bättre än 06:an. komplettera med en liten subba, så har man ett schysst system! ang. varför jag tycker så!? : 06:orna känn lite plastiga i mellanregistret och lite för luddiga i toppen. men det är bara va jag tycker!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Esi nEar 05 tycker jag låter myycket bättre än 06:an. komplettera med en liten subba, så har man ett schysst system! ang. varför jag tycker så!? : 06:orna känn lite plastiga i mellanregistret och lite för luddiga i toppen. men det är bara va jag tycker!!!

Skönt att någon bekräftar här. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Esi nEar 05 tycker jag låter myycket bättre än 06:an. komplettera med en liten subba, så har man ett schysst system!  ang. varför jag tycker så!? : 06:orna känn lite plastiga i mellanregistret och lite för luddiga i toppen. men det är bara va jag tycker!!!

Skönt att någon bekräftar här. Tack!

lugna puckar !! 😱

har en del polare som kör på väldigt billiga märken, och jag brukar glida till deras hemmastudio o lyssna lite ibland.. kul att se va de billigare märkena presterar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)

Gah. Har själv nu också rubbats ur min övertygan att jag skulle skaffa ett par Studiopro 4 av allt snacket om ESI nEar 05:orna. Om listan jag postade tidigare är någotsånär akkurat så skulle de ju vara fruktansvärt prisvärda!

Får se vad budgeten ligger på efter födelsedan nästa vecka 😕 (dagen efter att det är menat att det ska komma in fler vid Thomann... ett tecken från gudarna?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...