Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka rekommenderas?

Recommended Posts

KRIS_O (oregistrerad)
Postat

Jag shar tÀnkt skaffa mig ett par studiomonitorer....

- Vinner man mkt pÄ att prodda och mixa i riktiga monitorer om man jÀmför med typ multimedia/datahögtalare?

- Vad Àr skillnaden mellan aktiva och passiva?

Jag har tight med pengar, sÄ d fÄr bli lÄgbudget grejer!

Har kollat pÄ Behringers behringer_ms20 & ms 40

Àr dom nÄt att ha?

har Àven kikat pÄ andra i samma prisklass:

maudio_studiopro3 och maudio_dx4

Ă€r inte superkrĂ€sen med ljudet, troligen Ă€r d vĂ€l sĂ„ att man behöver lĂ€gga ut en hel del pengar för att fĂ„ riiiiktigt bra ljud men d kommer inte riktigt pĂ„ frĂ„gan 😏

ge mig gÀrna lite rÄd ni som kan och har erfarenheten.

tacksam för hjĂ€lp 😆

Annons
Postat

Ja, man vinner pÄ att ha riktiga monitorer eftersom dom Àr mer "sanna" i frekvenskurvan till skillnad frÄn datorhögtalare som fÀrgar ljudet pÄ mÄnga sÀtt. PÄ grund av detta hittar du lÀttare fel och missljud du inte vill ha i dina lÄtar och gör en bÀttre mix(förutsatt att du har bra monitorer, skaffar du dÄliga, synonymt med billiga monitorer Àr du lurad.).

Aktiva monitorer har inbyggda slutsteg och behöver en varsin kontakt för att fungera. Passiva drivs med ett extern slutsteg vilket innebÀr att du mÄste inhandla ett sÄdant för passiva ocksÄ. NÄgon hade en teori om att de passiva monitorerna i regel lÀt bÀttre Àn aktiva i samma prisklass, men du kommer i vilket fall att behöva ett slutsteg isÄfall.

Jag vet att du nÀmner att det Àr lÄgbudget som gÀller, men hÄller du dig neranför 3000 kronor Àr jag ganska sÀker pÄ att du inte fÄr bra grejer och dÄ kan du lika gÀrna skaffa ett par bra hörlurar i 1500 kronorsklassen för att kunna mixa bra. Men vill du ha tips pÄ billiga/bra monitorer skulle jag rekommendera Behringer Truth B2030A. Jag kör pÄ dessa som nybörjare och Àr jÀvligt nöjd. De gÄr pÄ strax över 3000.

Postat (redigerat)

Du har en trÄd med en frÄga som liknar din hÀr

Om de förslag som du nÀmner Àr nÄgot för dig beror nog lite pÄ vad du lyssnar i nu. LÀs igenom trÄden ovan!

Om du letar först i forumet sĂ„ Ă€r möjligheten stor att du hittar svar pĂ„ din frĂ„ga utan att behöva skriva en ny. Men ingen fara, jag har misat det nĂ„gra gĂ„nger sjĂ€lv ocksĂ„. 😏

Edit: Skriver visst lÄngsamt, sÄ Hellhof hann före och har sammanfattat allt bra! Har sjÀlv nyligen köpt ett par Behringer Truth B2030A och Àr nöjd.

Redigerat av berch
Postat

Hörde ett par Esi Near 05 för första gÄngen idag och för det priset sÄ mÄste jag sÀga att dom lÄter riktigt bra!

Jacke (oregistrerad)
Postat

Ingen kommer att rekommendera lÄgbudget "monitorer". I en trÄd pÄ ett annat forum dÀr Thomanns egna the box NF06 A diskuterades sÄ frÄgade en person retoriskt om man faktiskt kan kalla dom monitorer pÄ den nivÄn...

Hursomhelst, har sjÀlv tÀnkt mig ett par M-Audio Studiopro 4, som Àr i princip samma som DX4. Vet att det finns bÀttre alternativ, men dÄ man bara Àr hobby-pulare och inte har sÄ stor budget och inte heller vet hur pass allvarligt man vill ta det sÄ tror jag att dom duger.

En intressant sak Àr att bara ena högtalaren pÄ Studiopro/DX4 Àr aktiv, förstÀrkare för bÄda sitter i den ena högtalaren. Hur/om det pÄverkar ljudet har jag ingen aning om.

Postat
Hörde ett par Esi Near 05 för första gÄngen idag och för det priset sÄ mÄste jag sÀga att dom lÄter riktigt bra!

jag har ett par nEar05:or och tycker dom Àr ruskigt bra med tanke pÄ pengen

Vet inte hur dom nya lÄter "ESI nEar05 eXperience"

men dom ligger pĂ„ en ca 2500kr frĂ„n Thomann eller 3195kr frĂ„n Jam om man nu vill betala mer 🙂

Postat

Ett par Alesis M1 Active MK2 beg Àr prisvÀrt som tusan. De har mycket bra mellanregister/diskant och Àr vÀldigt lÀtta att vara petnoga med. Basen Àr det dock lite si och sÄ med, det Àr lite bummliga runt 150 hz.

Om du hittar ett par sÄna för 2000 kr sÄ provlyssna dom iaf.

Jacke (oregistrerad)
Postat

Jag kollade ocksÄ pÄ dom, och tror Àrligt talat dom Àr snÀpptet bÀttre Àn SP/DX4. TyvÀrr har dom bara 6,3mm TRS och XLR ingÄngar, och jag har ju bara 3,5mm hörlursutgÄng pÄ datorn. Har hittat en 6,3mm mono hane -> RCA hona, sÄ i princip skulle det ju funka med ett par sÄna dÄ jag redan har en 3,5mm -> 2xRCA kabel.

Postat

Jag kollade ocksÄ pÄ dom, och tror Àrligt talat dom Àr snÀpptet bÀttre Àn SP/DX4. TyvÀrr har dom bara 6,3mm TRS och XLR ingÄngar, och jag har ju bara 3,5mm hörlursutgÄng pÄ datorn. Har hittat en 6,3mm mono hane -> RCA hona, sÄ i princip skulle det ju funka med ett par sÄna dÄ jag redan har en 3,5mm -> 2xRCA kabel.

DÄ kommer du ju att fÄ mono?

Skaffa ett ordentligt ljudkort eller anvÀnd en minitele -> tvÄ tele-kabel eller en minitele -> tvÄ rca-kabel och tvÄ rca -> tele-adaptrar.

Jacke (oregistrerad)
Postat
en minitele -> tvÄ rca-kabel och tvÄ rca -> tele-adaptrar.

DĂ€rav "ett par" RCA -> tele adaptrar 😳

Har f.ö. en eMac sÄ kan inte fixa nÄt annat ljudkort... men installerade en gÄng ett nytt grafikkort i min första generationens iMac, det var nervöst vÀrre.

Postat

Kan bara hÄlla med saverman och norcomp om Esi nNar 05, jag har inte Ängrat det köpet en sekund. Jag var beredd att betala mer nÀr jag gick in i musikaffÀren, men killen som jobbade dÀr rekomenderade de istÀllet för de dyrare monitorerna som de hade, sÄ jag lyssnade och slog till.

KRIS_O (oregistrerad)
Postat

Heey!

Tack för all svar & rĂ„d! 😄

....dessvÀrre blir jag bara snurrigare....

de flesta tycker ganska olika och d Àr oerhört svÄrt att vet hur man ska göra med inköpet...

eftersom jag inte har nÄgon erfarenhet av monitorer tidigare och har inga direkta tekniska kunskaper sÄ jag kan lÀsa mig till vad utrustningen gÄr för...

fĂ„r nog gĂ„ till affĂ€ren för att lyssna 😠

Men hÄller med om att det Àr vÀrt att lÀgga en liten slant extra för att fÄ ett hyfsat ljud, annars kÀnns det bara dumt att köpa ett par bara för att ha dem utan att investera i rÀtt syfte.

men jag tycker dock d verkar lite hypat med utrustning i musikproduktionskretsarna... för mig!...

Àr d inte d viktigaste att ha d bÀsta, d dyraste. D handlar mer om kÀnsla och kreativit, musik liksom för mig....

men sjÀlvklart, sjÀlvklart... underlÀttar d om utrustningen/instrumenten Àr av god kvalité , men d blir lÀtt över-hypat, överdrivet m. utrustning.

Men gör nog sĂ„ att jag förmodligen sparar ett tag till och köper ett par monitorer som Ă€r vĂ€rda att investera i...hyfsade som lĂ„ter hyfsat eftersom jag vill hĂ„lla pĂ„ med musik pĂ„ en hyfsad nivĂ„ med...sĂ„ krĂ€vs d ju en viss standard för att fĂ„ d lĂ„ta hyfsat bra 😆

Ni fÄr jÀttegÀrna ge mig mer tips pÄ modeller i 2500 - 4000 klassen.

En grej till....om man skulle köpa passiva gÄr d inte köra med en förstÀrkare dÄ bara, eller vad Àr d för skillnad pÄ ett slutsteg och en förstÀrkare?

Ha d bra!! ciao!

Postat
men jag tycker dock d verkar lite hypat med utrustning i musikproduktionskretsarna... för mig!...

Àr d inte d viktigaste att ha d bÀsta, d dyraste. D handlar mer om kÀnsla och kreativit, musik liksom för mig....

men sjÀlvklart, sjÀlvklart... underlÀttar d om utrustningen/instrumenten Àr av god kvalité , men d blir lÀtt över-hypat, överdrivet m. utrustning.

Att folk rekommenderar ESI nEar Àr ett tydligt bevis pÄ att det inte rÄder nÄgon dyraste-utrustningen-hype.

KRIS_O (oregistrerad)
Postat
Att folk rekommenderar ESI nEar Àr ett tydligt bevis pÄ att det inte rÄder nÄgon dyraste-utrustningen-hype.

nÀ jag menar inte just denna trÄden!

jag Àr jÀttenöjd med alla rÄd som jag sa ovan!

och d var inte riktat till nÄgon hÀr! bara en liten parantes! nÄt jag tycker allmÀnt bara.

men nu hamnar vi utanför Ă€mnet, d var inte meningen! 😄

Postat (redigerat)
En grej till....om man skulle köpa passiva gÄr d inte köra med en förstÀrkare dÄ bara, eller vad Àr d för skillnad pÄ ett slutsteg och en förstÀrkare?

JodÄ, det funkar jÀttebra.

Det brukar vÀl handla om tvÄ skillnader:

Ett slutsteg Àr ju "bara" ett slutsteg, dÀremot hifi-förstÀrkaren brukar ju ha en inbyggd rudimentÀr EQ och 5-8 ingÄngar, kanske ett RIAAsteg, osv.

Ett slutsteg Ă€r ju ofta (oftare?) effektmĂ€ssigt större Ă€n hifi-stĂ€rkaren. Men det Ă€r i princip skitsamma det oxĂ„; i de hĂ€r sammanhangen kommer man MYCKET SÄLLAN att anvĂ€nda effekter pĂ„ mer Ă€n ca 1W. Å andra sidan Ă€r det vettigt med lite effektmarginal. StĂ€rkaren ska jobba bekvĂ€mt, inte pĂ„ sitt yttersta:) En bra HiFi-stĂ€rkare som levererar runt 2*30W rĂ€cker vĂ€l utmĂ€rkt.

Annars funderar jag oxÄ en del kring det hÀr med "hype" och eventuellt överprissatta(?) monitorer. Det kÀnns som att man blir lite prismÀssigt fartblind.

Jag menar; inom hem-HiFi sÄ kan man (ja!) fÄ RIKTIGT bra högtalare fö 3000 spÀnn. Och HiFisnubbarna pratar oxÄ om naturlig Ätergivning, linjÀr frekvensgÄng osv. Valutronics SQ50 har en SPIKRAK (+/-0.1dB!) frekvensgÄng frÄn 40Hz till 1kHz. Dom kostar 1500kr i byggsats. Och sÄ ska man som sovrumsstudionisse pröjsa 4-10000 för ett par smÄhögtalare av "rimlig" kvalitet? Jag finner det mÀrkligt.

Diskutera gĂ€rna vidare Ă„t detta hĂ„ll 😄

Edit: Jag kunde skrivit det hÀr sista i nÄgon annan (min egen?) trÄd om monitorer; men det tenderar att bli mycket monitortrÄdar nu; sÄ jag valde denna för att lixom hÄlla ihop det lite.

Redigerat av Vallhagen
Postat (redigerat)
Men det Ă€r i princip skitsamma det oxĂ„; i de hĂ€r sammanhangen kommer man MYCKET SÄLLAN att anvĂ€nda effekter pĂ„ mer Ă€n ca 1W.

Valutronics SQ50 har en SPIKRAK (+/-0.1dB!) frekvensgÄng frÄn 40Hz till 1kHz. Dom kostar 1500kr i byggsats.

NÄgra smÄ rÀttelser,

1 Man kommer alltid anvÀnda över 1 watt Àven vid mycket lÄga lyssningsvolymer, mÄhÀnda inte i genomsnitt men det Àr ju inte genomsnittet

som belastar förstÀrkaren

2 Det finns inga högtalare (oavsett pris) som ens Àr i nÀrheten utav (+/-0.1dB!) frekvensgÄng frÄn 40Hz till 1kHz. Àven om 1 kHz verkar

lite snÄlt tilltaget.

Redigerat av Hans
Postat
2 Det finns inga högtalare (oavsett pris) som ens Àr i nÀrheten utav (+/-0.1dB!) frekvensgÄng frÄn 40Hz till 1kHz. Àven om 1 kHz verkar

lite snÄlt tilltaget.

Jag tyckte oxÄ det verkade osannolikt, men jag har sett kurvan, fick den av designern. Du kan sÀkert oxÄ fÄ den, bara att ringa Valutronic (www.valutronic.se). Anledningen till att kurvan avsnoppades vid 1kHz Àr att den presenterades under ett basreflexresonemang (vi diskuterade lÄdstorlek). Jag tyckte det var ett rÀtt talande exempel pÄ att relativt billiga högtalare kan uppnÄ ruggigt bra lyssning.

Jag har inte denna högtalare sjÀlv; men om jag inte Àndrar mig nu under dagen sÄ tÀnker jag bestÀlla byggsatsen. Sign "Audiorent" hÀr pÄ forumet Àger ett par, och talar sig gÀrna varm om dom.

NÀ peak- och RMS-effekt Àr inte samma sak. Det Àr bl.a. dÀrför det Àr vettigt med marginal, som jag skrev. Jag kunde lagt ut texten om bl a NADs 80-tals-lösning kring korta effektpeakar. Det kanske var bra att du förtydligade.

Postat (redigerat)

Tjena

Har man en mindre budget tycker jag det Ă€r bĂ€ttre att satsa pĂ„ en par bra mindre hifi-högtalare Ă€n ett par monitorer. LĂ„ter ofta "trevligare" Ă€n ett par monitorer och Ă€r mer Ă€n tillrĂ€ckligt Ă€rliga. Kan man bara sina högtalare sĂ„... 😄

Ett förslag:

B&W DM303

// Klas

Redigerat av Magnetic
Postat (redigerat)
Jag tyckte oxÄ det verkade osannolikt, men jag har sett kurvan, fick den av designern. Du kan sÀkert oxÄ fÄ den, bara att ringa Valutronic (www.valutronic.se).

Det Àr inte bara osannolikt utan ocksÄ omöjligt!

Finns inga högtalarelement som Àr i nÀrheten av ± 0.1dB, 40Hz - 1kHz, hade det varit frÄga om ± 1dB, 40Hz - 1kHz hade jag inte heller trott pÄ det utan

misstĂ€nkt lite putsande/fuskande med sjĂ€lva mĂ€tningen samt hur man vĂ€ljer att tolka vĂ€rdena, ± 0.1dB? Nej, jag sĂ€tter allt jag har pĂ„ att detta inte Ă€r sant 😕!

Sedan Àr ju bra ± dB-vÀrden bara en liten del av högtalares vÀlljud.

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)
Nej, jag sĂ€tter allt jag har pĂ„ att detta inte Ă€r sant 😕!

Det skulle vara jÀttekul om du konfronterade Valutronic, och sedan Äterkom med resultatet av Er diskussion. Du kanske har rÀtt.

Magnetic: Kul med alternativtips. Thimmie tipsade oxÄ i en annan trÄd om sina monitorer, hembygge i 2kkr-klassen. Ska se om jag hittar lÀnken. EDIT: SÄ hÀr skrev Thimmie:

[...]

http://www.hifikit.net/show_prod.asp?id=54

Jag har dem och tycker att de funkar sketbra.

...

HemHiFi Àr ju oxÄ ofta snyggt, till skillnad frÄn "studiomonitorer", Àven om det Àr en smaksak.

Redigerat av Vallhagen
Jacke (oregistrerad)
Postat (redigerat)
DÀremot sÄ har jag fÄtt höra att 06:orna lÄter sÀmre. NÄgon som hört som kan uttala sig?

Hittade faktiskt nÄn slags lista dÄ jag bökade runt pÄ nÄt tyskt forum (trÄden översatt till engelska via google)...

monitore4ra.jpg

Ingen aning om vem/vilka som gjort testen, men nÄgon har i.a.f. rankat 05 högre Àn 06.

Redigerat av Jacke
Postat

Enligt testet ovan hÄller jag med fullstÀndigt, dock har jag inte lyssnat pÄ alla 6" monitorer som ocksÄ Àr inblandade.

(4:e plats) Phonic PM0.5 Àr bÀttre Àn (5:e plats) Rokit i diskat, tydligare nyanser av musiken. det har jag sjÀlv lyssnat pÄ börsen Sthlm.

(2:a plats) Roland DS-5 lÄter riktigt bra finns pÄ 4sounds Sthlm men har inte gjort A-B test med samma musik mot andra.

Men tror sÀkert den Àr snÀppet bÀttre precis som testet visar.

Postat
Ingen aning om vem/vilka som gjort testen, men nÄgon har i.a.f. rankat 05 högre Àn 06.

DÀr kom det frÄn ytterliggare ett hÄll. Fick reda pÄ att till och med den svenska generalaganten föresprÄkar att man köpar 05 före 06.

KRIS_O (oregistrerad)
Postat

Om man köper passiva monitorer, kan man dÄ dra ner tusenlapp och ÀndÄ fÄ lika bra kvaliteŽ?

borde ju vara sÄ eftersom d Àr slusteget inbyggt i d aktiva som kostar en del med!

skulle man dÄ kunna skaffa sig ett par passiva för 2000-3000 och d lÄter okej!?

sÄ kan jag köra dem med min Yamaha-hifi- förstÀrkare...

d förstÀrkare som Àr i ett mixerbord dÄ? hur funkar d...

har ett litet berhinger ub802, gÄr d koppla monitorerna till d bara...

kanske inte ens À samma ingÄngar?

mkt att tĂ€nka pĂ„..hehhe 🙂

Postat

Event TR 5 (testvinnar i tidningen studio)...

Fostex lÄter ochsÄ bra... men smaken Àr som baken...

Jag rekommenderar ÀndÄ min TR 5 lÄter bra till det mesta... neutrala... det Àr förmodligen det viktigaste...

Per

Postat

Esi nEar 05 tycker jag lÄter myycket bÀttre Àn 06:an. komplettera med en liten subba, sÄ har man ett schysst system! ang. varför jag tycker sÄ!? : 06:orna kÀnn lite plastiga i mellanregistret och lite för luddiga i toppen. men det Àr bara va jag tycker!!!

Postat
Esi nEar 05 tycker jag lÄter myycket bÀttre Àn 06:an. komplettera med en liten subba, sÄ har man ett schysst system! ang. varför jag tycker sÄ!? : 06:orna kÀnn lite plastiga i mellanregistret och lite för luddiga i toppen. men det Àr bara va jag tycker!!!

Skönt att nÄgon bekrÀftar hÀr. Tack!

Postat
Esi nEar 05 tycker jag lÄter myycket bÀttre Àn 06:an. komplettera med en liten subba, sÄ har man ett schysst system!  ang. varför jag tycker sÄ!? : 06:orna kÀnn lite plastiga i mellanregistret och lite för luddiga i toppen. men det Àr bara va jag tycker!!!

Skönt att nÄgon bekrÀftar hÀr. Tack!

lugna puckar !! đŸ˜±

har en del polare som kör pÄ vÀldigt billiga mÀrken, och jag brukar glida till deras hemmastudio o lyssna lite ibland.. kul att se va de billigare mÀrkena presterar!!!

Jacke (oregistrerad)
Postat

Gah. Har sjÀlv nu ocksÄ rubbats ur min övertygan att jag skulle skaffa ett par Studiopro 4 av allt snacket om ESI nEar 05:orna. Om listan jag postade tidigare Àr nÄgotsÄnÀr akkurat sÄ skulle de ju vara fruktansvÀrt prisvÀrda!

FĂ„r se vad budgeten ligger pĂ„ efter födelsedan nĂ€sta vecka 😕 (dagen efter att det Ă€r menat att det ska komma in fler vid Thomann... ett tecken frĂ„n gudarna?)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.