Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka rekommenderas?


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

Sant så sant. Men hur ska det gå till undrar man ju 😐

Enklare är att ta med musik som du känner till väl eller har mixat själv och lyssna på olika monitorer i ett dedikerat lyssningsrum. När du väl köpt monitorer handlar det mycket om att lära sig hur de låter i ditt eget lyssningsrum. Det finns ingen optimal monitor och inget optimalt lyssningsrum. Det finns fysiska begränsningar, t.ex. du behöver större element för att kunna återge lågbas. Rummet i sig har väldigt stor påverkan på ljudet och ofta kan vinsten vara större att fixa till akustiken än att byta högtalare.

Ethan Winer har en del bra artiklar om hur man fixar akustik i hemstudion:

Ethan Winer Articles

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mitt tips är att lyssna på så många olika monitorer/högtalare som möjligt, både studio och vanliga högtalare. Optimalt är att prova alla i din egen studio. Givetvis så är det i princip omöjligt att göra så, men då kan man som näst bäst ta med en skiva med mixar man gjort till sin affär. Grejen här är att inte lyssna efter de högtalare som får ens mixar att låta bra utan snarare tvärtom, de som avslöjar flest "fel" i mixarna är de man ska lyssna vidare på.

En sak att komma ihåg är att det inte finns en perfekt monitor (om man inte lägger sig i extrema prisklasser) utan det gäller att hitta ett par som får DIG att göra val som funkar även utanför din studio. Det kan mycket väl vara så att man behöver ett par monitorer för att avgöra bas, ett annat par får att få till mellanregistret osv.

Själv har jag nu Focal Solo 6BE, men jobbat i NS10or, ADAM S-2a, B&W Matrix 805, Alesis Monitor ONE, Alla har haft sina styrkor men ingen har hittils varit perfekt. Det enda paret som jag känner jag kan ha självförtroende i den övre basen tex är ett par B&W601 Hifihögtalare vilket jag har som referens när jag mixar.

Hoppas detta kan vara till nån hjälp /M

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

tjena!

ännu en vad ska ja köpa för något tråd. ledsen. jag har sökt runt och läst en uppsjö av inlägg men måste tyvärr

skräpa ner med ännu ett...

provlyssnade på monitorer igår och jag måste säga att jag gillade ADAM A7 väldigt mycket.

otroligt tajt ljud i dom alltså!!

nåväl, budegeten tillåter inte dessa utan jag tänkte välja någon av följande:

Mackie MR5 (provlyssnade och gillade, lite basiga, inte så "tajt" i basregistret men ok)

ESI nEar 05 (ska provlyssna dessa eftersom jag hört så mycket lovord här på forumet)

Roland DS-5 (jag har möjlighet att provlyssna på dessa)

tyvärr kan jag inte provlyssna på följande men hör gärna vad ni tycker!

Fostex PM 0.5

KRK Rockit RP5

ps. lyssnade på men gillade INTE Yamaha HS50M

Redigerat av k.man
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du sett denna annons? Adam för sex papp. Har du långt till Stockholm?

https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;#entry1017749

Edit. Jag skulle inte köpa nytt om jag var du. Beg ger dubbelt så bra lådor för pengarna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Spara dina pengar och mixa i lurar/högtalare sålänge och skaffa ett par ordentliga monitorer typ a7 vid ett senare tillfälle, det är mitt tips. Du kan ju få dem för runt 8000 kr nya på thomann och liknande. Det är bara 3000 kr över din budget.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv köpte jag ett par beg Event ASP6 för 4000 kr. Lovar att de låter bättre, och om man vill, mycket mycket starkare än A7. De har slutsteg på 200 watt till basen och 80 watt till diskanten. De är asbra, bara inte lika "inne" som Adam nu.

http://emusician.com/monitors/emusic_event...io_precision_2/

Dessutom har jag en Prodipe 10 SUB, köpte den ganska billigt ny, till sub tycker jag man kan nöja sig med lite enklare kvalle. Man får en väldigt bra kontroll på baskaggen ändå, jämfört med om man är utan sub. Utan sub lägger man dit för mycket lågbas i mixen...

Många påstår att man inte behöver sub, men det tycker jag är nys, det är omöjligt att veta hus basgitarr och kagge kommer att låta i andra anläggningar utan sub. Spela upp en favo-cd med lite tyngre rock i ADAM A7, var i h-e är all bas är tanken som dyker upp i skallen då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv köpte jag ett par beg Event ASP6 för 4000 kr. Lovar att de låter bättre, och om man vill, mycket mycket starkare än A7.

Starkare låter de säkert, men bättre håller jag inte med om. Det saknas krisp i Event-lådorna, oavsett hur man försöker trimma diskanten på baksidan.

Som om de spelade bakom en filt...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Själv köpte jag ett par beg Event ASP6 för 4000 kr. Lovar att de låter bättre, och om man vill, mycket mycket starkare än A7. De har slutsteg på 200 watt till basen och 80 watt till diskanten. De är asbra, bara inte lika "inne" som Adam nu.

http://emusician.com/monitors/emusic_event...io_precision_2/

Dessutom har jag en Prodipe 10 SUB, köpte den ganska billigt ny, till sub tycker jag man kan nöja sig med lite enklare kvalle. Man får en väldigt bra kontroll på baskaggen ändå, jämfört med om man är utan sub. Utan sub lägger man dit för mycket lågbas i mixen...

Många påstår att man inte behöver sub, men det tycker jag är nys, det är omöjligt att veta hus basgitarr och kagge kommer att låta i andra anläggningar utan sub. Spela upp en favo-cd med lite tyngre rock i ADAM A7, var i h-e är all bas är tanken som dyker upp i skallen då.

Jag har ett par A7 och har aldrig haft problem med att dom spelar för svagt, snarare tvärt om. Tycker det räcker att man fingrar jättejättelite på volymreglaget så spelar dom på som bara den.

Att dom inte går så djupt i basen håller jag delvis med om men jag tycker det brukar bli bra om man mixar efter dom, och det är ju det viktigaste.

Och som alltid är effekten (antal watt) ganska ointressant. Ett slutsteg på 60w kan låta bättre än ett på 200w. Det som avgör hur bra det låter är hur "spänstigt" slutsteget/en driver högtalarelement/en. T.ex. Rotels "nya" hifi-förstärkare (ra-1520) är på 2x60w men låter otroligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har ett par A7.....

Att dom inte går så djupt i basen håller jag delvis med om men jag tycker det brukar bli bra om man mixar efter dom, och det är ju det viktigaste.

Hur jobbar du med de låga frekvenser som A7:orna inte klarar av att återge? Sätter du högpassfilter på mastern vid 60Hz för att försäkra dig om att det inte bumlar där nere?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur jobbar du med de låga frekvenser som A7:orna inte klarar av att återge? Sätter du högpassfilter på mastern vid 60Hz för att försäkra dig om att det inte bumlar där nere?

Det här är ett allmänt problem. Endera arbetar man med högtalare som inte återger de lägsta frekvenserna och kontrollerar så gott det går att inget konstigt pågår i djupbasen: skär botten på de spår som inte behöver det, undvika att boosta långt ner i registret, framförallt med hyllfilter (shelving), dubbelcheckar i hörlurar och läser av materialet i en spektrumanalysator.

Eller så skaffar man anläggning som klarar att spela ned mot 30 Hz och passar samtidigt på att installera den där helmholtzarn man länge funderat på. Eller väljer att mixa sitt material utomhus.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Eller väljer att mixa sitt material utomhus.

Jag visste att det var nåt jag saknade i mitt CV...

Nu vet jag vad som krävs, tack joachime... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Hur jobbar du med de låga frekvenser som A7:orna inte klarar av att återge? Sätter du högpassfilter på mastern vid 60Hz för att försäkra dig om att det inte bumlar där nere?

jag kör med hörlurar för att få till schysst ljud i det låga registret. Nivån tycker jag blir bra om jag sätter den efter A7. Dom är specade ner till 35Hz har jag för mig, och det är ju inte så att dom tvärdör där även om man kanske inte har stenkoll på hur det låter.

Jag jobbar iofs inte med så baskrävande musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Under det ”modala” området (under första resonansfrekvens) så blir det sällan någon återgivning att tala om. 30 Hz = 5,73 meter (1.0.0).

...fast det där är väl bara helt sant om man har oändligt styva och ogenomträngliga väggar (vilket oftast inte är fallet i en hemstudio)...? Annars går ju vågorna genom väggen och ger då egentligen inga större problem med återgivningen trots allt. Annars hade man ju aldrig kunnat få någon vettig ljudkvalitet under typ 8kHz eller något i hörlurar... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Under det ”modala” området (under första resonansfrekvens) så blir det sällan någon återgivning att tala om. 30 Hz = 5,73 meter (1.0.0).

Men rummet förstärker ju med 12 db/oct under första resonansen, av vad jag läst. Minus eventuellt läck i rum och instabila väggar.

jag kör med hörlurar för att få till schysst ljud i det låga registret. Nivån tycker jag blir bra om jag sätter den efter A7. Dom är specade ner till 35Hz har jag för mig, och det är ju inte så att dom tvärdör där även om man kanske inte har stenkoll på hur det låter.

Jag jobbar iofs inte med så baskrävande musik.

Jag tvivlar starkt på att det är f3-punkten dom talar om då. Så små högtalare brukar ha svårt för allt under 50 Hz.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

...fast det där är väl bara helt sant om man har oändligt styva och ogenomträngliga väggar (vilket oftast inte är fallet i en hemstudio)...? Annars går ju vågorna genom väggen och ger då egentligen inga större problem med återgivningen trots allt. Annars hade man ju aldrig kunnat få någon vettig ljudkvalitet under typ 8kHz eller något i hörlurar... :rolleyes:

"The cut-off region: the region below the lowest resonance, sometimes called the room cut-off region. In this region the room is smaller than a half wavelength in all dimensions. This does not mean that the room does not support sound propagation, in fact it behaves more like the air in a bicycle pump when the end is blocked. This means that the environment 'loads' any sources of sound in the room differently (such as loudspeakers or musical instruments), and often the effect of this loading is to reduce the ability of the source to radiate sound into the room and so results in reduced sound levels at these frequencies. The low frequency cut-off can be calculated simply from:

◦fcutoff = c/(2 x Longest dimension)

◦=344 ms-1/2 x Longest dimension (m)"

http://santafevisions.com/csf/html/lecture...ronment_III.htm (6.2.9)

Link to comment
Dela på andra sajter

Starkare låter de säkert, men bättre håller jag inte med om. Det saknas krisp i Event-lådorna, oavsett hur man försöker trimma diskanten på baksidan.

Som om de spelade bakom en filt...

Jag tycker både A5 och A7 har en konstig diskant, lite överdriven. Gillade Genelec bättre än Adam när jag provlyssnade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars går ju vågorna genom väggen och ger då egentligen inga större problem med återgivningen trots allt. Annars hade man ju aldrig kunnat få någon vettig ljudkvalitet under typ 8kHz eller något i hörlurar... :rolleyes:

"Open headphones, sometimes marketed as “open air” headphones, have an open grille on the back of the earcup, exposing the driver to the outside and allowing sound waves to propagate away from the ear freely. This backing type does not isolate the listener from outside sounds; in addition, sound through open headphones can be heard by others in the vicinity of the user. They usually have less distortion due to the lack of earcup resonances. Closed headphones have a sealed backing, which attenuates sound waves propagating away from the ear. As a result, listeners away from the headphones cannot hear the produced sound easily. In addition, sound from outside is attenuated by the sealed backing, providing a level of isolation to the listener. A sealed chamber is often claimed to have the negative effect of distorting sound in certain frequencies due to resonances within the earcup housing."

http://www.search.com/reference/Headphones

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Du och dina siffror Gilbert. Lever du hela ditt liv så? Har du jobbat nåt praktiskt med studiogrejor (mer än akustikbehandling och sånt)? Bara nyfiken eftersom du alltid vill ha "bevis" för att tro på nåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...