Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka rekommenderas?


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Du och dina siffror Gilbert. Lever du hela ditt liv så? Har du jobbat nåt praktiskt med studiogrejor (mer än akustikbehandling och sånt)? Bara nyfiken eftersom du alltid vill ha "bevis" för att tro på nåt...

Jag behöver inga bevis. Jag har mätt upp tillräckligt många rum för att veta att det stämmer (plus att jag läst tillräckligt för att få det bekräftat). Det verkar dock som vissa andra i forumet måste ha bevis för att övertygas.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
skulle det vara fel menar du?

verkligen inte, antydde jag det?

Jag behöver inga bevis. Jag har mätt upp tillräckligt många rum för att veta att det stämmer (plus att jag läst tillräckligt för att få det bekräftat). Det verkar dock som vissa andra i forumet måste ha bevis för att övertygas.

Bevis kan bli ganska flummigt när det handlar mycket om tycke och smak. Min nuvarande arbetsplats är säkert en katastrof utifrån dina länkar och kunskaper men det gick inte att lösa på annat sätt och jag är nöjd med det (monitorerna står framför en fönsterruta och jag kan inte göra någon akustikbehandling mer än dubbla liggunderlag under monitorerna). Är det då en dålig arbetsplats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min nuvarande arbetsplats är säkert en katastrof utifrån dina länkar och kunskaper men det gick inte att lösa på annat sätt och jag är nöjd med det (monitorerna står framför en fönsterruta och jag kan inte göra någon akustikbehandling mer än dubbla liggunderlag under monitorerna). Är det då en dålig arbetsplats?

Det behöver det inte alls vara men svårt att veta utan att ha lyssnat eller sett några data från mätning men om du är nöjd så är det säkert ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

... i rummet som måste vara minst 5,7 meter långt...

Mitt ljudjoxar-rum är 429 ggr 375 cm. Hur låg bas kan presteras i detta? Monitorer och sub på kortväggen och mitt emot subben, på den andra kortväggen en dörr in till nästa rum, mäter man hela den sträckan blir det 9,5 meter. Kan jag höra djupare bas med den skjutdörren öppen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver det inte alls vara men svårt att veta utan att ha lyssnat eller sett några data från mätning men om du är nöjd så är det säkert ok.

Precis!

Det måste inte vara optimalt i alla detaljer för att det ska fungera bra - men det är likväl viktigt att lägga fram fakta i de fall som det dyker upp frågor, så du gör helt rätt enligt min mening. Det är ju trots allt meningen att forumet ska kunna fungera delvis som ett uppslagsverk att söka i efter fakta - och då är det bra om någon styr upp de allmänna flummerierna som dyker upp ibland... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ljudjoxar-rum är 429 ggr 375 cm. Hur låg bas kan presteras i detta? Monitorer och sub på kortväggen och mitt emot subben, på den andra kortväggen en dörr in till nästa rum, mäter man hela den sträckan blir det 9,5 meter. Kan jag höra djupare bas med den skjutdörren öppen?

Om inte väldigt tunna/"flexibla" väggar så är den teoretiska gränsfrekvensen 40 Hz (4,29 meter) om nu dörren "stoppar" bas. Prova och spela 18 Hz = 9,5 meter/2 (om din sub spelar så lågt) och jämför med stängd och öppen dörr. Om det inte blir så stor skillnad så innebär detta troligtvis att dörren inte är "tät" mot basen.

Prova även att spela 40 Hz och gå runt lite i rummet. Brukar ofta vara en ”tjock”-artad upplevelse!

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte väldigt tunna/"flexibla" väggar så är den teoretiska gränsfrekvensen 40 Hz (4,29 meter) om nu dörren "stoppar" bas. Prova och spela 18 Hz = 9,5 meter/2 (om din sub spelar så lågt) och jämför med stängd och öppen dörr. Om det inte blir så stor skillnad så innebär detta troligtvis att dörren inte är "tät" mot basen.

Prova även att spela 40 Hz och gå runt lite i rummet. Brukar ofta vara en "tjock"-artad upplevelse!

Mellanväggen är väl i ganska rejält trävirke, den är bärande och kåken är byggd på 30-talet med omedelbar närhet till flera sågverk, virke till husbygge ingick nästan gratis i lönen. 40 hz är rejält lågt tycker jag. Skjutdörren dämpar väl knappast basen. Och skruvar jag eq på baskaggen "Low Wood" i min trummaskin Alesis SR16 så händer det saker vid 40 hz även med det smalaste Q-värdet 16. Med 8 i Q-värde händer det rejält. Men vid 32 hz, som är det lägsta värde som finns i Tascamportans eq-ar händer det inget med Q-värde 16, då måste man ta 8. Vid Q=4 händer det rejält även vi 32 hz. Kanske baskaggarna är skurna nånstans vid 40 hz.

Några sinustoner eller liknande har inte jag nånstans. Kanske finns det att ladda hem?

Jag tycker det går väldigt lätt att skruva bas och lågbas med de här grejerna i alla fall. När jag bara hade monitorer och ingen sub var det ganska höpplöst, först Behringer Truth och sen de jag har nu, Event ASP6. Subben är väl inte mycket att hurra för, men jag tycker den är kalas ihop med topparna.

Imponerande

Link to comment
Dela på andra sajter

Och skruvar jag eq på baskaggen "Low Wood" i min trummaskin Alesis SR16 så händer det saker vid 40 hz även med det smalaste Q-värdet 16. Med 8 i Q-värde händer det rejält. Men vid 32 hz, som är det lägsta värde som finns i Tascamportans eq-ar händer det inget med Q-värde 16, då måste man ta 8. Vid Q=4 händer det rejält även vi 32 hz. Kanske baskaggarna är skurna nånstans vid 40 hz.

Mer troligt att ditt rum inte återger så bra under ca 40 Hz. Jag kan göra några sinusar till dig om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dem, vad kul att prova! Nu har jag bara laptopens hörlursuttag att tillgå, den hörlursförstärkaren är väl inte den bästa... Men 40 hz klarar både sub och toppar av, fast topparna låter inte nämnvärt starkt.

30 hz klarar suben, men topparna är tysta, det bara dallrar lite i pappen på woofrarna.

18 hz, då var det helt tyst även i subben.

Suben, en Prodipe 10 ska enligt skylten klara 30 till 150 hz, och det stämmer antagligen. 250 watt står det att den är på.

Event ASP6 kurva enligt DV247: Frequency Response: 40Hz – 20kHz, +/-3dB, ref. 500Hz. Det stämmer väl det med. Men att basen från dem skulle kännas i kroppen, "Low frequency response in the Studio Precision 6 can be felt as well as heard, its 6 1/2 inch low frequency driver utilizes a neodymium magnet and gives the driver exceptionally low distortion characteristics", det är ju lögn rakt av. Men snygga som f-n är de.

Hittade ingen bild på subben.

post-8284-1263831384_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Då du inte har betongväggar så kanske ditt rum har en något lägre "cutoff" samt kanske inte lika påtaglig, men jag skulle bli lite förvånad om det inte är hörbar skillnad i amplitud mellan 40 Hz och 30 Hz (eller så har du en jäkla tur).

40 hz låter starkare och fläskigare än 30 hz. Men det kanske det gör även med fetare högtalare? Att köra både 30 och 40 hz samtidigt var ingen vacker musik. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dem, vad kul att prova! Nu har jag bara laptopens hörlursuttag att tillgå, den hörlursförstärkaren är väl inte den bästa... Men 40 hz klarar både sub och toppar av, fast topparna låter inte nämnvärt starkt.

30 hz klarar suben, men topparna är tysta, det bara dallrar lite i pappen på woofrarna.

18 hz, då var det helt tyst även i subben.

Om du har delat korrekt så ska inte satelliterna få något under delningsfrekvensen. Hur har du kopplat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har delat korrekt så ska inte satelliterna få något under delningsfrekvensen. Hur har du kopplat?

Jag har "o-korrekt" delning! När jag fick subben kopplade jag ljudet först till den, och därifrån vidare till topparna, då blev det ju delat där jag ställde frekvensen på subbens ratt, man kan ställa steglöst mellan 50 och 150. Sen jag lyssnat ett tag tyckte jag Eventarna lät sämre på nåt vis, misstänkte elektroniken i subben och kopplade först till topparna och vidare till subben, och nu lät det fan så mkt bättre. Nu blev ju topparna fullrange, men de har en knapp på baksidan som man kan skära bort från 80 hz och neråt med, testade även det med subdelniungen på 80 hz, men tyckte det lät sämre, svåra att skruva tex min egen lätt basiga röst. så topparna är odelade och subben bara ett komplement. Lyssnar nu på Merl Haggards cd If I Could Only Fly, en nyare Nashvilleinspelning med ruggigt bra ljud, det låter ruskigt bra med all eq avstängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm...ok. Så länge det funkar så!

Annars så kan du köpa ett separat delningsfilter så slipper du köra topparna odelade (vilket egentligen inte är så bra).

Att trycka in delningarna på topparna blir väl samma sak? Men när man sitter och hänger över mixbordet och får 80 hz och neråt enbart från subben under bordet tycker jag ljudet blir konstigt, även på proffs Nashville ljud. Merl Haggards röst blir tunn även den. Jag kanske kan vänja mig? Men subbens "rakhet" är nog sämre än topparna... Ska laborera lite mer med det där. Har ju nyss bytt till ett större och bättre rum också. Tycker att allt låter bättre och naturligare nu än i det mindre mer osymetriska rummet.

Med måtten 429 ggr 375 cm i mixrummet, kan man räkna med en puckel på nån viss frekvens då? Det har ingen äkta akustikbehandling, men en halvtjock matta på golvet och bokhyllor runt väggarna samt en kakelugn. Vet man om den teoretiska baspuckeln kanske man kan undvika att skära i onödan där?

Jag skulle vara glad om jag kunde alla Gilberts "teoretiska siffror och bevis"! 😆

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

LOL!

Än så länge är det bara iGnu som har nämt någon av de listade monitorerna i mitt inledande inlägg (OK förutom Adam A7)...

(Tack Emil!)

Så... A7 is da shit lr?

Kan ingen bara säga att nåt mellan tre, fyra tusen duger bra för att slafsa ihop lite minimal house med kvalitet som tangerar ribban???

Ja vafan, vi får se hur det hela går...

Puss o kram

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...