Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka rekommenderas?


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

Så här har jag fått det förklarat för mig av en akustiker och en försäljare av subbar (som då alltså inte rekommenderade köp!), oberoende av varandra.

Visst är det så att man kan höra låga frekvenser även i hörlurar, men då har du ingen rumsklang som komplicerar ljudbilden. Visst kan man höra de lägre frekvenserna ur högtalare i ett mindre rum, men det kommer innebära att du får en resonans på de frekvenser som rummet klarar men inte på de andra. Om du inte har ett heldämpat rum förstås.

Myt eller inte? Ingen aning, men det låter trovärdigt.

Jag förstår inte riktigt varför rummet skulle behöva kunna ge resonans för att man ska kunna höra hela registret. Man försöker ju alltid bryta upp möjliga signalvägar för att undvika resonans - och då faller det argumentet. Om det krävs resonans för att bli bra, så skulle man bara kunna höra de frekvenser som kan ge upphov till stående vågor - och så är det ju inte. Även om halva våglängden inte får plats i rummet, så hörs ju den frekvensen ändå - åtminstone hos mig...

I lurarna behövs ju inte detta, utan där hör man frekvenserna utan problem trots det lilla "rummet" (som ju inte har minsta lilla chans att ge resonans vid låga frekvenser). Då har jag svårt att tro att det krävs ett mycket större rum för att kunna återge basen, bara för att det är ett rum... 😱

Jag tycker faktiskt inte att det låter särskilt troligt att det stämmer med resonemanget att man inte kan höra bas i ett litet rum, men visst kan jag ha fel.

Är det någon som har fullständig koll på hur det ligger till...?

Själklart hör man bas i små rum. Problemet ligger i att man får en skev och konstig lyssning då basen inte diffuseras på samma sätt som dom högre frekvenserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har ingen anledning att dölja, varken i mina öron eller högtalarna,

så limma du in en kurva på Genelec här om du vill 😱

http://www.event1.com/index/index.php?page...P8&pg=specs

Smaken kommer alltid att vara som baken - delad !!

ser ju onekligen bra ut

men kolla de små pucklarna vid 800 å 1200, å dalen vid 600

om du lyssnar å jämför med en högtalare som skulle vara HELT rak skulle du förmodligen tycka att eventen var tydligare ändå

med liten risk för att din mix blir mindre tydlig just där

nu rör det sej ju om små avvikelser så nu klyver jag hårstrån här

utan tvekan är det bra värden på eventen

ska se om jag hittar genelec 🙂

--- här: http://www.genelec.com/pdf/DS8040a.pdf

om man jämför kan man tycka att kurvan för eventen nog är lite rakare, men påståendet att genelecen skulle vara snällare eller mer av hängmattekaraktär kan jag inte fatta

snarare är det ju än mer skjuts i övre-mellan än på eventen

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här har jag fått det förklarat för mig av en akustiker och en försäljare av subbar (som då alltså inte rekommenderade köp!), oberoende av varandra.

Visst är det så att man kan höra låga frekvenser även i hörlurar, men då har du ingen rumsklang som komplicerar ljudbilden. Visst kan man höra de lägre frekvenserna ur högtalare i ett mindre rum, men det kommer innebära att du får en resonans på de frekvenser som rummet klarar men inte på de andra. Om du inte har ett heldämpat rum förstås.

Myt eller inte? Ingen aning, men det låter trovärdigt.

Jag förstår inte riktigt varför rummet skulle behöva kunna ge resonans för att man ska kunna höra hela registret. Man försöker ju alltid bryta upp möjliga signalvägar för att undvika resonans - och då faller det argumentet. Om det krävs resonans för att bli bra, så skulle man bara kunna höra de frekvenser som kan ge upphov till stående vågor - och så är det ju inte. Även om halva våglängden inte får plats i rummet, så hörs ju den frekvensen ändå - åtminstone hos mig...

I lurarna behövs ju inte detta, utan där hör man frekvenserna utan problem trots det lilla "rummet" (som ju inte har minsta lilla chans att ge resonans vid låga frekvenser). Då har jag svårt att tro att det krävs ett mycket större rum för att kunna återge basen, bara för att det är ett rum... 😱

Jag tycker faktiskt inte att det låter särskilt troligt att det stämmer med resonemanget att man inte kan höra bas i ett litet rum, men visst kan jag ha fel.

Är det någon som har fullständig koll på hur det ligger till...?

Om man man ställer sig 5 meter bakom högtalaren istället för att sitta 1 meter bakom så kan jag svära på att tex 40hz uppfattas starkare vid 5 meter än 1 meter.

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ställa mig ett särskilöt hörn i mitt rum där jag uppfattar tajtheten i basen 🙂 Jag brukar förflytta mig mycket i rummet när jag lyssnar på en mix. Men that´s just me 🙂

då e ju du utanför seweetspot större delen av tiden.. 😱🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ställa mig ett särskilöt hörn i mitt rum där jag uppfattar tajtheten i basen 🙂 Jag brukar förflytta mig mycket i rummet när jag lyssnar på en mix. Men that´s just me 🙂

då e ju du utanför seweetspot större delen av tiden.. 😱🙂

Kanske var otydlig. Jag gör inte så i början av mixen. När jag känner att den börjar bli klar så förflyttar jag mig för att se hur mina öron uppfattar ljudet från alla håll och kanter. Om jag ska vara tydlig så brukar det gå till på följande sätt. Sitta i den "traditionella" ställningen och mixa först och främst. När jag tycker att nu funkar det så brukar jag resa på mig och skruva upp volymen i rummet och gå runt. Just det hörnet jag pratade om hör jag de riktigt låga frekvenserna i och kan ställa in t.ex basen och kaggen ifall de krockar där. Sedan brukar jag lyssna genom min hemstereo och sedan ta med mig låten ut till bilen där jag även har en 12" bas inkopplad. till sist lyssnar jag genom ett par riktigt sunkiga datorhögtalare och genom ett Mackie PA. Om jag utför dessa moment så brukar jag få ett sjyst ljud enligt mig och det är ett sätt som funkar för mig. Jag tror det är just det som det handlar om. Hitta ett sätt som funkar för just dig. Lära dig ditt rum likväl som dina monitorer.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ställa mig ett särskilöt hörn i mitt rum där jag uppfattar tajtheten i basen 😄 Jag brukar förflytta mig mycket i rummet när jag lyssnar på en mix. Men that´s just me 🙂

då e ju du utanför seweetspot större delen av tiden.. 🙂😆

Kanske var otydlig. Jag gör inte så i början av mixen. När jag känner att den börjar bli klar så förflyttar jag mig för att se hur mina öron uppfattar ljudet från alla håll och kanter. Om jag ska vara tydlig så brukar det gå till på följande sätt. Sitta i den "traditionella" ställningen och mixa först och främst. När jag tycker att nu funkar det så brukar jag resa på mig och skruva upp volymen i rummet och gå runt. Just det hörnet jag pratade om hör jag de riktigt låga frekvenserna i och kan ställa in t.ex basen och kaggen ifall de krockar där. Sedan brukar jag lyssna genom min hemstereo och sedan ta med mig låten ut till bilen där jag även har en 12" bas inkopplad. till sist lyssnar jag genom ett par riktigt sunkiga datorhögtalare och genom ett Mackie PA. Om jag utför dessa moment så brukar jag få ett sjyst ljud enligt mig och det är ett sätt som funkar för mig. Jag tror det är just det som det handlar om. Hitta ett sätt som funkar för just dig. Lära dig ditt rum likväl som dina monitorer.

MVH

Anders

kloka ord

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen anledning att dölja, varken i mina öron eller högtalarna,

så limma du in en kurva på Genelec här om du vill 😆

http://www.event1.com/index/index.php?page...P8&pg=specs

Smaken kommer alltid att vara som baken - delad !!

ser ju onekligen bra ut

men kolla de små pucklarna vid 800 å 1200, å dalen vid 600

om du lyssnar å jämför med en högtalare som skulle vara HELT rak skulle du förmodligen tycka att eventen var tydligare ändå

med liten risk för att din mix blir mindre tydlig just där

nu rör det sej ju om små avvikelser så nu klyver jag hårstrån här

utan tvekan är det bra värden på eventen

ska se om jag hittar genelec 😄

--- här: http://www.genelec.com/pdf/DS8040a.pdf

om man jämför kan man tycka att kurvan för eventen nog är lite rakare, men påståendet att genelecen skulle vara snällare eller mer av hängmattekaraktär kan jag inte fatta

snarare är det ju än mer skjuts i övre-mellan än på eventen

Om det fanns högtalare som var HELT raka skulle jag förmodligen köpa sånna - om min plånbok och öron gillar det 🙂

Nu skrev jag inte att Eventarna var bättre än Genelec - bara att jag gillade vad jag hörde..

Tyvärr är jag övertygad om att KRK VXT är ännu bättre än Event för mindre pengar..

KRK VXT 8 Frequency Response: 37Hz - 22kHz +/-1.5dB

KRK VXT 6 Frequency Response: 49Hz - 22kHz +/-1.5dB

alltså ännu bättre än Event å Genelec's kurvor..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är jag övertygad om att KRK VXT är ännu bättre än Event för mindre pengar..

KRK VXT 8 Frequency Response: 37Hz - 22kHz +/-1.5dB

KRK VXT 6 Frequency Response: 49Hz - 22kHz +/-1.5dB

alltså ännu bättre än Event å Genelec's kurvor..

varför "tyvärr"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är jag övertygad om att KRK VXT är ännu bättre än Event för mindre pengar..

KRK VXT 8 Frequency Response: 37Hz - 22kHz +/-1.5dB

KRK VXT 6 Frequency Response: 49Hz - 22kHz +/-1.5dB

alltså ännu bättre än Event å Genelec's kurvor..

varför "tyvärr"?

Därför att jag verkligen gillade det jag hörde av KRK..

Känns rent spontant att jag skulle valt KRK, om jag lyssnat på dom

samtidigt som jag lyssnade på Event och Genelec - därför tyvärr..

Tror jag hade för brottom med monitorköpet 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är jag övertygad om att KRK VXT är ännu bättre än Event för mindre pengar..

KRK VXT 8 Frequency Response: 37Hz - 22kHz +/-1.5dB

KRK VXT 6 Frequency Response: 49Hz - 22kHz +/-1.5dB

alltså ännu bättre än Event å Genelec's kurvor..

varför "tyvärr"?

Därför att jag verkligen gillade det jag hörde av KRK..

Känns rent spontant att jag skulle valt KRK, om jag lyssnat på dom

samtidigt som jag lyssnade på Event och Genelec - därför tyvärr..

Tror jag hade för brottom med monitorköpet 😆

aldrig försent att byta ju 😱

annars tror jag du klarar dig bra på eventerna

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter på ett par Phonic P8A som jag inte är riktigt nöjd med. Jag tycker inte att jag lyckas få någon närhet i ljudbilden. Sen att jag sitter med en kakelvägg bakom mig hör inte saken till =) Har dämpat hela rummet tillfälligt med madrasser men skall så småningom byta rum och akustikbehandla seriöst.

Jag står inför samma problem som trådskaparen, har tänkt skaffa nya monitorer men har inte en aning om vad jag ska välja för något. Troligtvis blir det Genelec 8030 eller 8040.

Ska fortsätta följa tråden och se vad som nämns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är jag övertygad om att KRK VXT är ännu bättre än Event för mindre pengar..

KRK VXT 8 Frequency Response: 37Hz - 22kHz +/-1.5dB

KRK VXT 6 Frequency Response: 49Hz - 22kHz +/-1.5dB

alltså ännu bättre än Event å Genelec's kurvor..

varför "tyvärr"?

Därför att jag verkligen gillade det jag hörde av KRK..

Känns rent spontant att jag skulle valt KRK, om jag lyssnat på dom

samtidigt som jag lyssnade på Event och Genelec - därför tyvärr..

Tror jag hade för brottom med monitorköpet 🙂

aldrig försent att byta ju 😉

annars tror jag du klarar dig bra på eventerna

Jovisst 17 klarar jag mej med Event, men man eju korkad som person, vill alltid ha mera å bättre..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter på ett par Phonic P8A som jag inte är riktigt nöjd med. Jag tycker inte att jag lyckas få någon närhet i ljudbilden. Sen att jag sitter med en kakelvägg bakom mig hör inte saken till =) Har dämpat hela rummet tillfälligt med madrasser men skall så småningom byta rum och akustikbehandla seriöst.

Jag står inför samma problem som trådskaparen, har tänkt skaffa nya monitorer men har inte en aning om vad jag ska välja för något. Troligtvis blir det Genelec 8030 eller 8040.

Ska fortsätta följa tråden och se vad som nämns...

Vad får dej att tro att dina Phonic skulle vara problemet ??

Skulle ju kunna vara missbruk av effekter som tar bort närvarokänslan i musiken..

Har du provat att mixa helt utan effekter, fortfarande ingen närhet ??

Tidningen MM hade test på PM8:or en gång i tiden och var mkt nöjda med vad dom presterade..

Phonic P8A (test i nr 7/2004)

av Nils Erikson

Av någon anledning gör mig namnet Phonic lite misstänksam. Jag förknippar det huvudsakligen med DJ-prylar, småmixrar och sånganläggningar, inte med studiomonitorer av kvalitet. Man är väl inte direkt kung på stan om man har ett par Phonic hemma, och det är med viss skepsis som jag packar upp dem, men det skall visa sig att jag har fördomar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är jag övertygad om att KRK VXT är ännu bättre än Event för mindre pengar..

KRK VXT 8 Frequency Response: 37Hz - 22kHz +/-1.5dB

KRK VXT 6 Frequency Response: 49Hz - 22kHz +/-1.5dB

alltså ännu bättre än Event å Genelec's kurvor..

varför "tyvärr"?

Därför att jag verkligen gillade det jag hörde av KRK..

Känns rent spontant att jag skulle valt KRK, om jag lyssnat på dom

samtidigt som jag lyssnade på Event och Genelec - därför tyvärr..

Tror jag hade för brottom med monitorköpet ☺️

aldrig försent att byta ju 😄

annars tror jag du klarar dig bra på eventerna

Jovisst 17 klarar jag mej med Event, men man eju korkad som person, vill alltid ha mera å bättre..

e ju alltid så att man kan vänta lite inann man köper nåt, så man inte missar nåt bättre, å väntar man tillräckligt länge så hinner man väl dö 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Sitter själv på ett par KRK V6 MK1 och är mer än nöjd.

KRK är ganska hårda i karaktären över mid och diskant, något som jag tycker är bra för min mixning då jag inte luras av att högtalaren kastar ur sig något lull-lull.

Har inte lyssnat på VXT, men folk verkar ju ha fått bra intryck av dom.

Valet mellan Genelec och KRK är svårt, men jag ångrar absolut inte att jag valde V6 framför 8030.

Det man saknar när man köper såna här mindre monitorer är ju djupbasen, men istället för att köpa den dyraste subbasen direkt (genelec huff huff) så skulle jag råda dig att jämföra genelec med t.ex. behringers subbas som kostar betydligt mindre och avgöra ifall det är värt de extra lapparna för den skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Vad ska man ha för monitorer som låter bra om man bara ska använda hemma och inte spela speciellt högt?

Ska köpa en toneport ux1 och då vill jag ha några monitorer som kan leverara schysst ljud. Hade tänk lägga ut runt 1500-2000, ska man bygga eget eller?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Alesis M1 kanske?

2500....men ändå

edit: Annars finns Edirol MA 15D

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=420157

1590:- per par

Redigerat av Pelle Rylander
Link to comment
Dela på andra sajter

Min motfråga blir direkt:

Går det verkligen att rekomendera nån monitor i huvudtaget i de lägsta prisklasserna,

med tanke på hur dom låter jämfört med dyrare monitorer 😄

Har aldrig förstått hur man orkar plåga sina öron med (o)ljud 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min motfråga blir direkt:

Går det verkligen att rekomendera nån monitor i huvudtaget i de lägsta prisklasserna,

med tanke på hur dom låter jämfört med dyrare monitorer 😄

Har aldrig förstått hur man orkar plåga sina öron med (o)ljud 🙂

Kollar man på "monitorer" i de lägsta prisklasserna, så är det faktiskt smartare att överväga ett par riktigt bra, öppna hörlurar i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara ska lyssna på musiken...kan man då inte lika gärna köpa ett par bra HIFI högalare?

Eller är jag dum du igen? 🙂

editat: Köpte nyss själv ett par Yamaha HS50M, 3500:- per par.

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=483277

Svinbra ljud tyckte jag. (En annan har ju inte råd med Genelec för 18000...)

Redigerat av Pelle Rylander
Link to comment
Dela på andra sajter

Min motfråga blir direkt:

Går det verkligen att rekomendera nån monitor i huvudtaget i de lägsta prisklasserna,

med tanke på hur dom låter jämfört med dyrare monitorer 😉

beror ju helt på vart du sätter gränsen för "lägsta prisklasserna" 🙂

vi har ju beg marknaden också

Link to comment
Dela på andra sajter

Min motfråga blir direkt:

Går det verkligen att rekomendera nån monitor i huvudtaget i de lägsta prisklasserna,

med tanke på hur dom låter jämfört med dyrare monitorer 🙂

beror ju helt på vart du sätter gränsen för "lägsta prisklasserna" 😉

vi har ju beg marknaden också

Aaaa, en bra beggad kan oxå vara *billig*, även demoex, men då handlar det om ett annat listpris..

Sen eju ett billigt pris relativt beroende vilka behov som styr men jag har svårt

att se vilka behov som tillgodoses på alltför billiga nya monitorer..

Själv kan ja tycka att 10 000:- för bra monitorer är billigt om dom levererar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför är det så jävla svårt att arbeta riktigt ordentligt med monitorer som stannar innan 40Hz tycker jag....för man hör ju liksom inte riktigt vad man gör då.. förslagsvis köper du deras lilla subba för att få bukt på problemet helt. Är själv inne på att köpa subwoofern 7060B just pga av detta.

Två saker att tänka på för den som ska köpa sub (som jag själv fått reda på när jag varit inne på den tanken).

1. Ditt rum får inte vara för litet om du ska hantera så låga frekvenser. Ett litet rum kan inte ge den resonans som en flera meter lång våglängd kräver. 40Hz kräver ett rum på åtminstone 6 meters längd.

2. En kompletterande sub innebär också svårigheter med frekvenserna i gränslandet, dvs subens övre register och satelliternas lägre. Det KOMMER att krocka. Det gäller att minimera problemet genom att lyssna och balansera, nån form av "harm reduction". Fördelarna med en sub för alltså en del nackdelar med sig. Det går att hantera med man ska vara medveten om problemet.

Jag är ingen expert på sånt här, det är saker jag fått lära mig av andra. Men det finns säkert flera här på forumet som kan beskriva detta mer ingående ...

Lite akustik:

Ponera att vi sitter i mitten av ett symetriskt rektangulärt rum med solida tjocka betongväggar med dimensionerna 4 x 3 x 2,4 (X, Y, Z) meter och har monitorerna uppställda mot ena långsidan (X). Om vi köper en sub så skulle man troligtvis spontant placera denna mitt mellan monitorerna.

I detta rum kommer de första resonanserna för respektive dimension att vara: 43 Hz, 57 Hz och 72 Hz (normal temperatur, C=344 m/s). Under 43 Hz så kommer amplituden att vara väldigt låg i förhållande till det frekvensområde där stående vågor kan uppstå. Om rummet var ett tält (som släpper igenom all bas) försvinner problemet eftersom basen inte kommer att möta sig själv i eller ur fas.

Om vi vidare analyserar vad som sker i vårat tänkta rum så kan man med stor säkerhet säga att lyssnaren kommer att höra ytterst lite av frekvenserna 43, 57 och 72 Hz eftersom han sitter i noderna i alla dimensioner för dessa resonanser (normal sitthöjd 1,2 m) och dessutom så kommer subben troligtvis också att hamna i noden för dimention X. Om väggarna inte är tjocka och kanske bara gips, så kommer resonanserna (dippar för dessa frekvenser i vår position) inte få samma magnitud och gipsskivorna kan till och med agera panelabsorbenter (i rätt frekvens om man har riktig tur).

Detta lilla exempel illustrerar också varför det oftast är bättre att placera sig mot en kortsida. På detta sätt undviker man åtminstone första nod (och antinod) för dimension X.

Hoppas jag inte rörde till det. Det jag vill säga med detta är att; Ja. Ibland är det helt bortkastade pengar att köpa en subbas om rummet inte är ”bra”.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...