Jump to content
Annons

Studios monitortester har förvirrat mig


Woxxy

Recommended Posts

Tjena!

Nu när julen har varit här och tomten har skänkt mig lite pengar hade jag tänkt köpa ett par studiomonitorer. Från början tänkte jag köpa ett par Fostex PM-1:or, men när jag såg testet på Fostex PM-04 kände jag att det kanske inte var så bra att investera i några Fostex-högtalare utan att istället kolla lite på vilka fler som finns på marknaden. Både Roland DS-5 och Yamaha HS50M fanns rätt billigt på Thomann (3000-3200 per par), så jag har börjat pendla mellan dem.

Mitt ljudkort har digital ut-port (M-Audio Firewire SOLO) och Rolands DS-5:a har digital ingång, så det kan ju vara ett plus.

Jag är inte så säker på om det gör någon större skillnad om jag väljer Rolands DS-5:a eller Yamahas HS50M. Båda är ju gjorda för att man ska mixa musik i dem. I testet så var betyget för HS50M så lågt jämfört med DS-5:an, så det känns som att jag borde ta en DS-5:a, men funderar ändå på HS50M eftersom de ska vara 'kopior' på NS-10 som ju används så himla ofta i så himla många olika studios.

Vad säger ni? Vilken bör jag välja? Borde jag kanske kolla på några andra högtalare istället?

Jag vill göra dance/trance-aktig musik, om det nu hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hehe, den här tråden är nog lite utdaterad, då jag redan beställt mina DS-5:or.

Roligt nog höjdes priset från 179€ till 199€ på Thomann.de , antagligen enbart eftersom Studio hade dem som testsegrare och folk har beställt dem i massor. Ska bli kul att se hur lång tid jag får vänta innan jag får hem högtalarna 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Att HS-serien skulle vara kopior på NS-10 är nog något Yamaha vill att vi skall tro… men jag tvivlar på att de har något mer gemensamt än färgen på elementen...

Att sedan DS-5 vann budgetklassen är för mig ett mysterium. Varför var inte Tapco S-5, S-8, Phonic P6A, P8A, Alesis med flera, populära märken med?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag är också i tankarna på att köpa Yamaha HS50M, av de högtalarna jag har lyssnat på så står det för mig mellan dom och ESI nEar05 eXperience. Men jag tar gärna emot tips på andra monitorer. Vad tycker du om dina DS-5or jemfört meed HS50Morna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte gillar bas så är HS-50 perfekt...

Det enda vettiga är att knalla in hos din närmsta musikaffär och lyssna (och sedan köpa högtalarna där istället för att bara utnyttja deras service...)

Klart jag gillar bas... Men som jag nu har förstått av allt lyssnande i diverse musikaffärer så finns det knappt någon högtalare av den storleken som HS50M har som man inte måste komplettera med en sub. Stämmer det eller finns det monitorer från den lägre prisklassen (under 6000 kronor) som man inte behöver komplettera med en sub?

Just nu pendlar jag mellan att köpa ett par Yamaha HS50M och ESI nEar05 eXperience (mycket pga priset). Både måste ju kompletteras med sub. Eftersom jag vill investera i något jag kan ha lite längre så lutar det på HS50M monitorerna, gör jag rätt? Jag sysslar främst med electromusik.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte gillar bas så är HS-50 perfekt...

Det enda vettiga är att knalla in hos din närmsta musikaffär och lyssna (och sedan köpa högtalarna där istället för att bara utnyttja deras service...)

Klart jag gillar bas... Men som jag nu har förstått av allt lyssnande i diverse musikaffärer så finns det knappt någon högtalare av den storleken som HS50M har som man inte måste komplettera med en sub. Stämmer det eller finns det monitorer från den lägre prisklassen (under 6000 kronor) som man inte behöver komplettera med en sub?

Just nu pendlar jag mellan att köpa ett par Yamaha HS50M och ESI nEar05 eXperience (mycket pga priset). Både måste ju kompletteras med sub. Eftersom jag vill investera i något jag kan ha lite längre så lutar det på HS50M monitorerna, gör jag rätt? Jag sysslar främst med electromusik.

Tack.

Efter vad jag har hört så har t ex Behringers Truth betydligt mer bas än t ex Yamaha HS50 (som absolut behöver kompleteras med en sub... annars låter de fint :rolleyes:).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte gillar bas så är HS-50 perfekt...

Det enda vettiga är att knalla in hos din närmsta musikaffär och lyssna (och sedan köpa högtalarna där istället för att bara utnyttja deras service...)

Klart jag gillar bas... Men som jag nu har förstått av allt lyssnande i diverse musikaffärer så finns det knappt någon högtalare av den storleken som HS50M har som man inte måste komplettera med en sub. Stämmer det eller finns det monitorer från den lägre prisklassen (under 6000 kronor) som man inte behöver komplettera med en sub?

Just nu pendlar jag mellan att köpa ett par Yamaha HS50M och ESI nEar05 eXperience (mycket pga priset). Både måste ju kompletteras med sub. Eftersom jag vill investera i något jag kan ha lite längre så lutar det på HS50M monitorerna, gör jag rätt? Jag sysslar främst med electromusik.

Tack.

Efter vad jag har hört så har t ex Behringers Truth betydligt mer bas än t ex Yamaha HS50 (som absolut behöver kompleteras med en sub... annars låter de fint 😄).

Okej. Det ska krävas välldigt mycket för mig att köpa något från Behringer. Det mästa jag har ägt från dom har haft välldigt dålig kvalité.. men det kan ju vara värt att kålla upp dom. Det är ingen som har andra tips att komma med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Jag har funderat på YAMAHA's HS80M (120watt) monitorer, dom är inte så dyra heller .. pris per styck, men ändå. Dessutom är dom ruggigt snygga! 😄

all.jpg

Yamaha HS80M active 2 way monitor - 120watt bi-amped bass reflex system. 8" woofer, 1" tweeter, 42Hz-20kHz, XLR and TRS inputs, adjustable input level, mid EQ, room control, high trim and switchable lo-cut filter. Full magnetic shielding. 250 x 390 x 332 mm, 11,3 Kg,

Pris; 2421.71:- (styck, eller? 😕 )

Redigerat av Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är frågan om rummet man sitter i klarar av att mixa basfrekvenserna? Sitter man inte i ett allt lite större och väl akustikanpassat rum kanske det kan vara en bättre idé att lyssna på basfrekvenserna i lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
maart (oregistrerad)
Har läst lite här och de flesta säger att Yamaha HS50m är lite för svaga i basen och inte går så långt ner, vad säger ni då om HS80m?

jag personligen gillade inte dom särskilt mycket. Tyckte dom lät väldigt mycket som en högtalare (det är ju iofs en högtalare 😱 ) om man jämför med mina (Adam A7) som mycket mer låter som ett gäng som spelar på riktigt. Dessutom har Adam en helt annan detaljrikedom och deras diskant- och mellanregister är mycket tydligare än HS80.

A7 ligger visserligen i en annan prisklass men även A5 är detaljerad och fin men klenare i basen.

En fördel med mindre monitorer är att dom tar mindre plats och är lättare att rikta. Jag hade nog inte haft plats för 8"are vid min nuvarande arbetsplats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är stor skillnad mellan HS50m och HS80m. Inskaffade 80:iorna nu nyligen och provlyssnade även den mindre modellen innan köpet.

Obervera att detta är min personliga åsikt men tyckte hs50 var väldigt klena i basen. hs80m är jag väldigt nöjd med.

Tydlig diskant, neutralt men fylligt ljud med stabil och fin bas. Rejält tryck i dem och gedigen konstruktion.

Men provlyssna själva innan köp är en stark rekomendation! Så ni inte köper den omtalade pig in the sack. ☺️

/Memphis

Redigerat av Memphis
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är stoooor skillnad mellan HS50m och HS80m. Inskaffade 80:iorna nu nyligen och provlyssnade även den mindre modellen innan köpet.

Obervera att detta är min personliga åsikt men tyckte hs50 var väldigt klena i basen. hs80m är jag väldigt nöjd med.

Tydlig diskant, neutralt men fylligt ljud med stabil och fin bas. Rejält tryck i dem och gedigen konstruktion.

Men provlyssna själva innan köp är en stark rekomendation! Så ni inte köper den omtalade pig in the sack. 😄

/Memphis

Hej.

Jag har hittills, pga lite pengar givetvis, mixat i mina gale hemmahifi och hörlurar men planerar att köpa bla bla bla ni vet... Jag undrar; när är det, alltså i vilken musik, hsm50 blir för "små" så att basen som alla pratar om "försvinner"? Helt basic utan frekvenser och matematik tack. Vi spelar in vanlig pop utan tunga drum n bass pålägg, alltså en trist lajnad bas rakt upp och ner och den hörs ju klart och tydligt. Jag skär bort bas på sång och lite annat .

Borde inte jag klara mig med ett par femmor? När är det jag behöver större? Jag vill inte sitta och lyssna på e-typebas utan ha ett par ärliga rena monitorer.

/Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

HS50 kan säkert mycket väl räcka. Jag som gör delvis tung house och hårdrock var ute efter ganska mycket basåtergivning så valde därför den större modellen. Ingen kan egentligen säga vad som räcker för dig, dina egna öron får avgöra detta. 50:iorna lät ju klart bra ändå tycker jag men saknade den botten jag var ute efter. Du har ingen butik du kan gå och provlyssna hos?

Edit. lade till lite.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

HS50 kan säkert mycket väl räcka. Jag som gör delvis tung house och hårdrock var ute efter ganska mycket basåtergivning så valde därför den större modellen. Ingen kan egentligen säga vad som räcker för dig, dina egna öron får avgöra detta. 50:iorna lät ju klart bra ändå tycker jag men saknade den botten jag var ute efter. Du har ingen butik du kan gå och provlyssna hos?

Edit. lade till lite.

HÄr finns jam och 4sound men de har väääldigt litet utbud av monitorer. Jag har läst mig till att hsm50 ska funka ungefär som NS10 och jag går efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

HÄr finns jam och 4sound men de har väääldigt litet utbud av monitorer. Jag har läst mig till att hsm50 ska funka ungefär som NS10 och jag går efter det.

Det enda de har gemensamt är fabrikatet och den vita färgen på baskonen. Ljudmässigt är det enligt vad jag har hört från andra bedömare (har dock inte testat dem själv), inte alls samma sak - som väl är... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda de har gemensamt är fabrikatet och den vita färgen på baskonen. Ljudmässigt är det enligt vad jag har hört från andra bedömare (har dock inte testat dem själv), inte alls samma sak - som väl är... 🙂

Som väl är? De är alltså att rekommendera? Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...