Jump to content
Annons

Vad använder DU för ljudkort?


Tokas

Recommended Posts

Annons

Jag har RME's HDSP Multiface med cardbus interface till laptop. Jag har inte gjort direkta jämförelser med andra kort, men jag är jättenöjd med ljudkvalitet, latency och stabilitet. Detta kort är väl typ föregångaren(?) till Fireface800. Multiface har 8 analoga line in/out, midi, ADAT plus SPDIF. Fast jag använder sällan mer än 2 in, och aldrig mer är stereo ut för lyssningen.

En nackdel är att inte ha några inbyggda micpreamps. Jag gör en del liveinspelningar, och det hade varit smidigare att inte behöva släpa med separat micpre. Å andra sidan är jag supernöjd med ljudkvaliten jag får med Multifacen och Presonus MP20 preamp.

Hade jag köpt nytt idag hade jag nog suktat efter Fireface800, eller Presonus Firepod som ju även andra här verkar nöjda med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag fick strul i och med macköp så var det M-Audio Audiophile 192 som användes.

Efter ett tag kändes det som om priset var ett skämt. 1990 för ett kort i denna klass var sanslöst billigt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Just exakt nu så har jag ett simpelt AC97 inbyggt på moderkortet men det spelar ingen roll eftersom det enda som passerar genom dess mediokra D/A omvandlare är min hörlurslyssning. Duger för en del halvproffsiga premasterssessioner med Wavelab faktiskt. 😉

Men vill jag vara på den säkra sidan så får jag gå ner till studion och lyssnar via ett RME 9636 Hammerfall kopplat mot mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör 2 synkade M-audio delta 66.... ger 12 kanaler varav 4 digitala -dock tar synken upp en spdif

Har funkat perfekt hittills- har plats och stöd för 2st till och det är ju väldigt billigt sätt att få fler ingångar.

Vet dock ej hur bra D/A-burkarna står sig i konkurrensen men de duger åt mig....

Link to comment
Dela på andra sajter

10th finger (oregistrerad)

Hallojsan.

Jag kör med ett Emu 0404 kort.

Hel nöjd med det faktiskt.

Gav 1195 kr för det.

Klart värt pengarna med tanke på att jag inte gav speciellt mycket för datorn som det sitter i nu.

Kör det ihop med Cubasis VST 4 som följde med i paketet.

Är ju inte direkt någon heltidsmusiker som försöker tjäna pengar på det lilla musikaliska jag gör. Det är mest för mitt eget höga nöjes skull jag gör små truddelutter.

Ha de

10th finger

Nu har det gått åt h-vete med 0404 kortet.

Sitter och kör musik med ljudkortet som sitter på moderkortet.

Har funderingar på USB eller Firewire ljudkort nu istället.

Det kan vara rätt skönt att slippa hålla på och kludda inne i datorlådan.

Tjing

Redigerat av 10th finger
Link to comment
Dela på andra sajter

Maudio FW 1814.

Missnöjd.

- Vägrar fungera på min stationära dator. Det är troligen nåt IRQ-relaterat, den är riktigt kinkig på sånt. Har dock alltid funkat på laptopen. Har ägnat mååånga tråkiga timmar åt detta. När får vi se drivrutiner som fattar vad som egentligen gått snett och berättar vad som behöver göras för att rätta till det?

- När jag packade upp den stannade några av knapparna kvar i plasten (!). Inte svårt att sätta tillbaka, men lite mer proffskvalité hade inte skadat.

- Mic-preamparna - det blir lägre brus om man kör preamp genom mitt mixerbord (Behringer 1604A) och sedan kör line-in i M-audio-kortet. Dessutom förstärker den inte micen lika mycket som mixerbordet, och skruvar man upp på max så brusar det mycket (man får bättre S/N om man skruvar ner gainen lite och sedan normaliserar i datorn).

- Brusnivån på line-in är c:a 96 dB, dvs 16 bitar. Känns ganska meningslöst att spela in i 24 bitar om de åtta sista är brus, eller hur?

Gällande de två senare punkterna är andra externa ljudkort inte mycket bättre, har jag läst.

+ har aldrig haft något problem med ljudet, när det väl fungerar. Midi och audio synkar bra. Har aldrig provat spdif/adat-grejerna.

+ har 48V fantommatning på micingångarna.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog det absolut sämsta ljudkortet på forumet, haha.

Jag kör med ett Turtle Beach Santa Cruz som satt i datorn vid leverans. 😄

Fan, det e ju egentligen rätt otroligt att jag gjort musik med det j-vla kortet nu i snart 2 år. 😛😄

Jag har nu då kommit till insikt om att ett nytt ljudkort hade varit på sin plats...ett delta 1010 LT kanske. 🙂

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog det absolut sämsta ljudkortet på forumet, haha.

Jag kör med ett Turtle Beach Santa Cruz som satt i datorn vid leverans. 😠

Det är därför som alla dina låtar låter skit och så dåligt? 😠

haha, här sitter man och klagar på sitt eget liksom *skäms*

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ett Turtle Beach Santa Cruz som satt i datorn vid leverans. 😠

Om jag inte minns fel så är det inte sååå länge sedan (nåja...kanske 7-8 år) som man gick och dreglade över korten från Turtle Beach som var fetkvalle. Tiden går snabbt 😠

Kör själv med ett EMU 1212M som jag är mycket nöjd med. Snålade in på breakout-boxen (dvs 1820M) eftersom det var under halva priset, vilket jag ibland ångrat eftersom jag bara har 2 in/ut. Det har fungerat ypperligt, även fast jag kört det ihop med ett Audigy i burken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör för tillfället med ett gammalt STAudio DSP24 Value (2ch in/ut) samt Asio4All drivrutiner. Funkar klockrent jämfört med originaldrivrutinerna!

Nu har jag dock beställt Emulator X med E-MU 1212M för 2295:- på Musikcentralen (billigare än enbart 1212M kortet!!!) och kommer så småningom att köpa till en Behringer ADA8000 (eller liknande) för ytterligare 8 kanaler in/ut via ADAT. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har rekommenderat mitt ljudkort i så många andra trådar så det är nästan pinsamt. 😆 Men jag är faktiskt nöjd med det. En schysst allt-i-ett lösning för hemmastudion (åtminstone för mina behov) i ett tilltalande paket. Jag köpte det delvis också för att preamparna har gott rykte.

Och att hörlursförstärkaren går till 11 så klart!! 🙂

Specifikationer.

fireboxfront.jpg

fireboxrear.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Köpte nyligen ett E-MU 1820

En lite krånglande installation, samt att

inlärningströskeln på DSP patchmixern var ganska hög.

Men nu funkar allt som det ska, och jag är väldigt nöjd med kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har rekommenderat mitt ljudkort i så många andra trådar så det är nästan pinsamt. 😛 Men jag är faktiskt nöjd med det. En schysst allt-i-ett lösning för hemmastudion (åtminstone för mina behov) i ett tilltalande paket. Jag köpte det delvis också för att preamparna har gott rykte.

Och att hörlursförstärkaren går till 11 så klart!! 😱

Specifikationer.

fireboxfront.jpg

fireboxrear.jpg

Har också en Firebox och hörlursförstärkaren är ju sanslöst volymstark...den går verkligen till elva 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Audiophile 2496 från M-Audio.

Har ett PCI till stationära datorn hemma i Sverige och ett USB till laptopen här i Tyskland. Det är ju så otroligt bra prestanda för pengarna. Galet. Slutar aldrig att imponeras av det. Jag behöver inte en massa in och utgångar till den sortens musik ja pysslar med dagligdags. (House)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag e lite inne på ett nytt kort å det ligger lite åt "PreSonus Firebox" eller "m-audio firewire 410", vilket skulle ni rekomendera? =), eller är kanske pci korten bättre?, ska användas främst för inspelning av rap, så behöver igentligen bara en klar insignlal, men man ska ju tänka framåt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!
Köpte nyligen ett E-MU 1820 En lite krånglande installation, samt att inlärningströskeln på DSP patchmixern var ganska hög.

- Patchmixern är kass tycker jag! Snygg och extremt välgjord i allmänhet men ack så ologisk samt plottrig! Ex M-Audios Patchmixer är i

jämförelse som SkrivMaskin mot WindowsMaskin!

Köpte också nyligen emu1820.

håller med om patchmixern.

läget är följande - just nu funkar allt och jag vet inte varför... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte också nyligen emu1820, håller med om patchmixern.

läget är följande - just nu funkar allt och jag vet inte varför... 🥰

- Det är precis just så det känns! Kunde inte sagt det bättre själv 🙂!

Har 1616 men den är ju i stort sagt identisk! Låter för jvla bra dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog det absolut sämsta ljudkortet på forumet, haha.

Jag kör med ett Turtle Beach Santa Cruz som satt i datorn vid leverans. 🙂

Det är därför som alla dina låtar låter skit och så dåligt? 🥰

haha, här sitter man och klagar på sitt eget liksom *skäms*

Hehe, kan meddela att jag just köpt ett nytt ljudkort. Det blev ett m-audio delta 1010LT. 😉

Har dock inte fått det att funka ännu. Behöver mer kablage så än så länge kör jag med mitt Turtle Beach som suger fett. 😮

Lavrell, tack förresten för dina fina ord i min gästbok på min hemsida 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Bra att nita denna sammanfattande tråd!

Jag har ett E-mu 1616. Ska testa det vidare denna månad. Har dock provat att spela in 16 audiospår i Cubase LE ännu så länge.

Fördelar:

* Mycket god ljudkvalitet kan rattas fram om man är försiktig med inputarna på fronten.

* För 4200 kr får man löjlig mycket programvara inkluderad. Visserligen lightversioner, men de räcker normalt för hemmapularen. Sen kan man ju uppgradera.

* Många anslutningar på boxen, ingångar/utgångar/s/spdif/midi/hörlur/adat.

* Upptar ingen firewire eller USB, då det kopplas i PC-cardplatsen.

*Kan koppla skivspelare direkt in, då det har phonoförstärkare inbyggd.

* Går att använda enbart instickskortet i fall då man vill ha bra hörlursljud smidigt.

* Sägs kunna jobba i latency 0 ms. (Har inte kunnat bekräfta det dock!)

Nackdelar:

* Lite väl missljudskänsliga vridpotar på fronten.

* Inte särsklit lättöverskådlig PatchMix (mjukvarumixer). Exempelvis syns inte inputspar 2 (L+R) nånstans och inte fås något fysiskt ljud in där heller därför.

* Ljudkortet är känsligt för TV-skärmar och annan hemelektronik och svarar med svirlande missljud.

* Latency för hög beträffande användning med de inbyggda effekterna.

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...