Jump to content
Annons

Hur ser er hemstudio ut där ni huserar med er kreativitet..?


dbd

Recommended Posts

Annons
  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

aja, jag kör ändå. 😉 har uppdaterat studion flera gånger sedan sist jag postade här i tråden för över ett år sedan. Inget märkvärdigt jämfört med andra nördar vi skådat här tidigare men ack så trevligt man kan ha ändå.

IMG_82922.jpg

Gillar att ha det stilrent. Nu lade jag till lite röd touch i bilden men har tänkt skaffa röd skärm till lampan samt röda tavlor som ljuset kan reflektera mot för att få ett mysigare ljus än jag har nu. Färgsättning är viktigt för trivseln.

Har midiklaviaturet på ett keyboardstativ så det precis går under bordet så det bara är att skjuta in under när man inte använder det, rätt smidigt faktiskt, blir annars oergonomiskt att sitta länge eftersom man behöver sträcka sig lite.

Drar ibland ut det helt och lägger tangentbord och mus direkt på keyboarden, funkar iof rätt bra. Fick dock ta loss en panel på keyboarden längst ut för att få in den mellan stolsbenen.

Jobbar på att få upp monitorerna i öronhöjd också för en mer riktig lyssning. Lite akustikbehandling kommer väl också ske i någon form, får ganska burkigt ljud vid inspelning pga av rummets klang. Peace out!

Mvh Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det funkar okej, ingen drömlösning kanske. När man inte använder keyboarden gäller det att putta den långt in under bordet för att inte ska bli trångt för benen. Hade varit bättre om keyboarden istället hängde i skjutbara skenor, fastmonterade i skrivbordet, sätt många som gjort så. Dock inte jag som äger skrivbordet så undviker det tills vidare. 🙁

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

aja, jag kör ändå. 😱 har uppdaterat studion flera gånger sedan sist jag postade här i tråden för över ett år sedan. Inget märkvärdigt jämfört med andra nördar vi skådat här tidigare men ack så trevligt man kan ha ändå.

IMG_82922.jpg

Gillar att ha det stilrent. Nu lade jag till lite röd touch i bilden men har tänkt skaffa röd skärm till lampan samt röda tavlor som ljuset kan reflektera mot för att få ett mysigare ljus än jag har nu. Färgsättning är viktigt för trivseln.

Har midiklaviaturet på ett keyboardstativ så det precis går under bordet så det bara är att skjuta in under när man inte använder det, rätt smidigt faktiskt, blir annars oergonomiskt att sitta länge eftersom man behöver sträcka sig lite.

Drar ibland ut det helt och lägger tangentbord och mus direkt på keyboarden, funkar iof rätt bra. Fick dock ta loss en panel på keyboarden längst ut för att få in den mellan stolsbenen.

Jobbar på att få upp monitorerna i öronhöjd också för en mer riktig lyssning. Lite akustikbehandling kommer väl också ske i någon form, får ganska burkigt ljud vid inspelning pga av rummets klang. Peace out!

Mvh Memphis

Riktigt snyggt. Du är inne på samma spår som jag med keyboardstativ under skrivbordet. Jag tror inte du behöver dina monitorer i öronhöjd. Köpt ett par Auralex MoPads och vinkla monitorerna uppåt så lär du dämpa det burkiga ljudet, få bort vibrationer och få den vinkeln du vill ha till öronen för bra lyssning.

http://www.auralex.com/sound_isolation_mop...ation_mopad.asp du får med fler delar för att få till olika vinklar, lutat uppåt/nedåt samt plant.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Här kommer mitt rum!

inspelning3.jpg

😄

Najs, vad är det för mickar?
Har nyligen blivit klar med mitt studiorack!

Vad kör du för micpreamps?

IMG_4093.jpg

Ja, här är min lilla skrivarstuga i Nyköping. Men det har även blivit en hel del inspelningar här. Framförallt sång och ackegura. :-)

Är inte dina monitorer lite väl nära varann? Tror det skulle bli bättre om de var mer separerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

aja, jag kör ändå. 🥰 har uppdaterat studion flera gånger sedan sist jag postade här i tråden för över ett år sedan. Inget märkvärdigt jämfört med andra nördar vi skådat här tidigare men ack så trevligt man kan ha ändå.

IMG_82922.jpg

Gillar att ha det stilrent. Nu lade jag till lite röd touch i bilden men har tänkt skaffa röd skärm till lampan samt röda tavlor som ljuset kan reflektera mot för att få ett mysigare ljus än jag har nu. Färgsättning är viktigt för trivseln.

Har midiklaviaturet på ett keyboardstativ så det precis går under bordet så det bara är att skjuta in under när man inte använder det, rätt smidigt faktiskt, blir annars oergonomiskt att sitta länge eftersom man behöver sträcka sig lite.

Drar ibland ut det helt och lägger tangentbord och mus direkt på keyboarden, funkar iof rätt bra. Fick dock ta loss en panel på keyboarden längst ut för att få in den mellan stolsbenen.

Jobbar på att få upp monitorerna i öronhöjd också för en mer riktig lyssning. Lite akustikbehandling kommer väl också ske i någon form, får ganska burkigt ljud vid inspelning pga av rummets klang. Peace out!

Mvh Memphis

Memphis är du nöjd med monitorerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

aja, jag kör ändå. 😲 har uppdaterat studion flera gånger sedan sist jag postade här i tråden för över ett år sedan. Inget märkvärdigt jämfört med andra nördar vi skådat här tidigare men ack så trevligt man kan ha ändå.

IMG_82922.jpg

Gillar att ha det stilrent. Nu lade jag till lite röd touch i bilden men har tänkt skaffa röd skärm till lampan samt röda tavlor som ljuset kan reflektera mot för att få ett mysigare ljus än jag har nu. Färgsättning är viktigt för trivseln.

Har midiklaviaturet på ett keyboardstativ så det precis går under bordet så det bara är att skjuta in under när man inte använder det, rätt smidigt faktiskt, blir annars oergonomiskt att sitta länge eftersom man behöver sträcka sig lite.

Drar ibland ut det helt och lägger tangentbord och mus direkt på keyboarden, funkar iof rätt bra. Fick dock ta loss en panel på keyboarden längst ut för att få in den mellan stolsbenen.

Jobbar på att få upp monitorerna i öronhöjd också för en mer riktig lyssning. Lite akustikbehandling kommer väl också ske i någon form, får ganska burkigt ljud vid inspelning pga av rummets klang. Peace out!

Mvh Memphis

Soft mannen. Snyggt o enkelt:) Väntar själv på att få packa upp alla grejjer när jag flyttat:) Det skall bli så kul:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snyggt. Du är inne på samma spår som jag med keyboardstativ under skrivbordet. Jag tror inte du behöver dina monitorer i öronhöjd. Köpt ett par Auralex MoPads och vinkla monitorerna uppåt så lär du dämpa det burkiga ljudet, få bort vibrationer och få den vinkeln du vill ha till öronen för bra lyssning.

Thanks Pesek. Det "burkiga ljudet" jag pratar om är alltså när jag spelar in sång eller gitarr i rummet, eftersom jag har helt kala väggar så blir det kallt och ihåligt ljud, alltså "burkigt", därav vill jag akustikbehandla. Själva lyssningen funkar bra men hör detaljer ännu tydligare om jag böjer mig ner och har monitorerna i öronhöjd.

Memphis är du nöjd med monitorerna?

Japp, är väldigt nöjd med monitorerna. Det är alltså Yamaha HS80M och inte NS10:orna som ser väldigt lika ut. Klart och rejält ljud med bra botten.

@Thomas. Thanks. =) Glöm inte att slänga upp en bild när du fått upp grejorna då.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

ja de finns ju redan en tråd för detta.. men min bild där är rätt gammal och dessutom från söderåkra, nu bor jag i en lägenhet i Växjö och delar den med min fru, så något specifikt rum för studion har jag ej, men däremot har jag fått ett "hörn" att ha mitt lilla låtskrivar-ställe på.

Har nyligen satt upp lite absorbenter för att försöka få bort lite flutter och döda ut hörnet lite, funkar helt OK. Stereobilden var helt galen innan då allting studsade omkring, nu är ljudet mer samlat och lättare att arbeta med en mix när man inte behöver tänka så mycket på rumsklangen från rummet jag sitter i utan kan koncentrera mig på den klangen som sitter i inspelningen 😉

studio.jpg

EDIT: kan ju lägga till vad som inte syns på bilden.. och det är:

- Shure Sm57

- 2st "Lur 47" (tack bornemark för den idéen)

- Studio Projects B1

- 3 st Pennmickar, "bygg din egen pennmick"

- Alesis slutsteg (används typ aldrig)

- en gammal TEAC-mixer (används ibland...)

- Luxor casette deck, oh skön dist/kompressor när man matar in saker i den....

- Nylonsträngad akustisk.. märke Tokai!?

- diverse hemmagjord percussion...

- 18 Watts-rörstärkare + Vox Tonelab (syns till hälften på bilden)

Limpan vad är det för strata som hänger där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har ni min lilla älskling! 🥰

Här jag sitter nästan varje dag och knåpar då man är arbetslös, men det betyder ju att man har mer tid åt musiken 😉

Har för tillfället ett Jerker bord, men tycker det är så stort och otympligt så blir att bygga ett eget lite smidigare bord som inte tar upp så mycket plats. Om ni har nå ritningar som ni vill dela med er av så bara hojta till 🙂

post-21113-1256397533_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Limpan vad är det för strata som hänger där?

ett mästerverk :-P

Nejmen det är faktiskt en 80-tals strata (USA), tydligen en specialversion eftersom jacket sitter där tone-pot nr. 2 brukar sitta... Likaså sitter fjädrarna till tremolot under plektrumskyddet och baksidan är således helt solid. Halsen är dock utbytt till en 70-tals-hals , även den fender original USA.

Låter riktigt twangit och "stratocaster"-likt å jag gillar den skarpt. Är inte helt 100% på att den är en "äkta" men det skiter jag i, för den låter asbra å jag gillar att lira på den =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser min lilla studio ut efter en rätt rejält make-over.

Hade ett litet, litet data bord förut men det räckte inte riktigt och eftersom jag inte hade lust att punga ut 5000kr på en riktig studiomöbel som dessutom tveksamt skulle få plats här inne, så var det bara att göra skiten själv! I princip allt utom beslag/skruv är från IKEA

"Bordet" består av 2st EXPEDIT-hyllar från IKEA varav den ena är modifierad i den bemärkelsen att jag har limmat och skruvat ihop 3st små LACK-hyllor som jag sedan monterat in och gjort som en skjutbar platta där keyboarden står, som förövrigt är en M-Audio Keyrig 49. Hade en Axiom 61 förut, men va fan ska jag med alla rattar och knappar till..?

post-21869-1256473684_thumb.jpeg

Den andra lilla EXPEDITEN är orörd och monterad med tillhörande skåp och lådor.

post-21869-1256473621_thumb.jpeg

Man måste ju hålla styr lite prylar också, så jag köpte SUMMERA-inmatning och klippte till så det passade lådan. Vart bra fan!

post-21869-1256474322_thumb.jpg

Två hängare för mic/instrument kablar

post-21869-1256473628_thumb.jpeg

Lite pynt + en cool tavla av Malta-öarna.

post-21869-1256473636_thumb.jpeg

Gitarr-hörnan! Här hittar vi en Schecter C1 FR elgitarr + en Eastone och Ibanez stålsträngad och slutligen en nylonsträngad amatör.

Mikrofonen är en MXL 990 som jag ska sälja tillförmån för en Röde NT1-A. Sitter även en smart hängare för hörlurar på stativet.

post-21869-1256473643_thumb.jpeg

Sånghörnan! En akustikskärm bakom micken + 2 absorbenter som bildar sånghörn.

post-21869-1256473649_thumb.jpeg

En Röde NT2-A!

post-21869-1256473655_thumb.jpeg

Jevla störigt att ha GT-10 vid fötterna hela tiden, så det måste jag hitta en lösning på. Det blev till att köpa en ANTONIUS hyllplatta och såga lite, montera hjul + 2st "stopp" beslag så inte GT-10 åker av. Lätt och smidigt och bara att rulla in under bordet!

post-21869-1256473662_thumb.jpeg

Nedre plan. En fet W.D Studio Edition HDD, ett par mindre W.D MyBook Essential HDD samt flickvänens gamla Maxtor disk. Ljudkortet är ett Echo Audiofire 4.

post-21869-1256473677_thumb.jpeg

Det var väll allt det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har har ni mitt myspys, mitt allt!

Lokaliserad i ett gammalt bank-kassavalv på... kanske 130 Kvm.

Ett ständigt projekt som byggs ut, snyggas till, fixas med akustiken m,m, nått att hålla på med under regniga dagar.

DSC_0407.jpg

Härligt med så mycket plats till "lekstugan" 😛 - men en sak som slår mig, är att du borde vända den ena monitorn upp-och-ner, så att diskanterna hamnar i öronhöjd från båda paren monitorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...