Jump to content
Annons

Hur ser er hemstudio ut där ni huserar med er kreativitet..?


dbd

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
Annons
Nu börjar det likna nånting i alla fall, jag har alldeles nyss kommit igång så smått. Städning vore nog på plats.

Min idé är ju att åka runt på bygden och spela in, så det här är bara ett ställa att mixa på. Väggarna är porös board, hela kåken är i trä, så det känns nästan lite för dämpat. Men det är väl bra det.

Hehe, fin törstsläckare där, dunken mellan högtalarna!! För varma dagar i studion 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)
Fyfan det där var nog det mest vulgära jag sett på länge. Har man råd att fixa till det sådär så hade de väl ändå haft råd med en inredningsdesigner oxå. Bläk

Det ÄR säkerligen en inredningsdesigner som skapat detta vansinne 😏 De är ju inte riktigt kloka dessa designers, tänk att spendera pengarna på utrustning och ett något enklare inrett studiorum....... jösses vilka grejor man skulle få tag på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)
Här e min lilla hemma studio....nya effekter på ingång dock...e lite tomt i racket hehe

post-2861-1224540072_thumb.jpg

Säkert bara en dum fråga... Men i dessa fina hemstudios som finns i denna tråd har de flesta monitorerna vinklade mot lyssningspositionen, har alltid fått för mig att de skall stå "rakt" för att få "rätt" ljud, kanske framför allt rätt stereobild. Men jag kan ha helt fel för jag vet egentligen inte varför jag har den uppfattningen eller var den kommer ifrån 😏 så alltså inget påhopp eller ifrågasättande av de som har så, utan ett ifrågasättande av min egen uppfattning 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhh, det känns mycket lättare nu när jag vet att fler än jag, till familjens stora förtret, tvingas hussera i vardagsrummet.... 🙂

Tack Becker!

(Det ser för övrigt mysigt ut 🙂 i din hörna)

Har tyvärr inte mycket till val än att ha grejerna i vardagsrummet. 48 kvadratmeter på 2 pers och 2 katter ger mig inte speciellt mycket utrymme att disponera för mina musikleksaker. Förhoppningsvis blir det ändring på det till hösten.

Det ÄR säkerligen en inredningsdesigner som skapat detta vansinne 🙂 De är ju inte riktigt kloka dessa designers, tänk att spendera pengarna på utrustning och ett något enklare inrett studiorum....... jösses vilka grejor man skulle få tag på 🙂

Jo det tragiska är väl att det är någon högavlönad pajas som designat det där kråkslottet men det borde fanimej vara skottpengar på det. En eloge till ägarna som vågar visa upp det där för omvärlden, jag skulle då inte göra det. Nej usch, blir kräkfärdig! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert bara en dum fråga... Men i dessa fina hemstudios som finns i denna tråd har de flesta monitorerna vinklade mot lyssningspositionen, har alltid fått för mig att de skall stå "rakt" för att få "rätt" ljud, kanske framför allt rätt stereobild. Men jag kan ha helt fel för jag vet egentligen inte varför jag har den uppfattningen eller var den kommer ifrån 😎 så alltså inget påhopp eller ifrågasättande av de som har så, utan ett ifrågasättande av min egen uppfattning 😄

Monitorer ska enligt alla rekommendationer jag sett och hört vinklas mot lyssningspositionen. Kolla t.ex. här: http://wiki.kontrollrummet.com/Studiomonitorer#Placering

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)
Monitorer ska enligt alla rekommendationer jag sett och hört vinklas mot lyssningspositionen. Kolla t.ex. här: http://wiki.kontrollrummet.com/Studiomonitorer#Placering

Har du sett på fan! 😎 Alltid härligt när man får ta livet av uppfattningar som är felaktiga, tack för informationen. Det här är världens bästa forum 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, vad deprimerande det är att se vad med fantastiska prylar ni har, och sedan konstatera att själv har jag bara lite skräp på ett löjligt litet skrivbord. Lika bra att lägga av...

Ja, det kanske är lika bra det.

Om man inte har tillräckligt många häftiga prylar går det ju inte att göra musik ...

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, vad deprimerande det är att se vad med fantastiska prylar ni har, och sedan konstatera att själv har jag bara lite skräp på ett löjligt litet skrivbord. Lika bra att lägga av...

Prylarna gör inte hitsen, det gör du. Glöm aldrig de 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har knappt nåt som fäster på ett foto.

Högtalare staplade på böcker, ett Nanokey och en bildskärm, det gör sig inte på bild...

Trots det så blir det musik i slutändan.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, vad deprimerande det är att se vad med fantastiska prylar ni har, och sedan konstatera att själv har jag bara lite skräp på ett löjligt litet skrivbord. Lika bra att lägga av...

Haha, vad kul skrivet det där var ändå! Jag fick en backflash från när jag var sju år och fick ett litet pojkrumsskrivbord att göra läxor och sånt vid var det väl tänkt. Det hade en hurts med lådor i andra änden var det svarvade ben med guldmetall nertill. Jag tror det nåt grönt på skivan så det var skönt att skriva på. Tänk vad jag myste vid mitt nya lilla skrivbord och ritade gubbar och traktorer! Nu sitter jag ungf lika och leker vid mitt skrivbord, ett lite större men skabbigare gammalt helvete fast det gått 45 år sen det första lilla skrivbordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Här får ni några bilder på min lilla studio! 😉

1.jpg

2.jpg

5150.jpg

Peavey 5150

3.jpg

Ljudkort

5.jpg

Influenser som alltid hängt med!

4.jpg

Lycka.jpg

Moraliskt stöd 😉

/Jesus

Redigerat av jesus
Link to comment
Dela på andra sajter

Då slänger jag också upp ett par bilder på mitt lilla krypin 😉

Rum1.jpg

rum2.jpg

Rum3.jpg

Rum4.jpg

Hej, hoppas jag tryckte på rätt knapp nu fattar inte riktigt det här... Nille var det jag tänkte fråga, kan man höra på nåt du gjort, det ser jäkligt spännande ut med alla instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilder på min hemmastudio:

minstudioor4.jpg

instrument:

instrument1fr4.jpg

instrument2hi5.jpg

och slutligen mina garderobsdörrar för rätt stämning i rummet...

instrument3ji0.jpg

Äntligen en studio med yamahas hs50, visst är det dom? Jag har suktat efter ett par ganska länge och frågar dig nu; är dom bra? Nu får jag väl förmodligen påhopp från 20 stycken som säger "LYSSNA SJÄLV!!!!" Men det har jag inte möjlighet till då jag bor i en väldigt liten stad med ett vääääldigt dåligt utbud, Skellefteå.

Link to comment
Dela på andra sajter

här är min lilla studio, inte helt klar ännu men det kommer mer!

plus att det är en bild tagen från en mobil så.. ja.. inte så bra kvalite!

men det kommer fler bilder.

det som inte syns på bild är mitt Roland TD-3, en fin orange stärkare, fender bas och gibson gitarr. men det kommer inom kort på bild!

post-8898-1239008381_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

här är min lilla studio, inte helt klar ännu men det kommer mer!

plus att det är en bild tagen från en mobil så.. ja.. inte så bra kvalite!

men det kommer fler bilder.

det som inte syns på bild är mitt Roland TD-3, en fin orange stärkare, fender bas och gibson gitarr. men det kommer inom kort på bild!

Fyra monitorer minsann! Vad säger Claes om de som ligger? Ska inte diskanten i så fall vara inåt? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

här är min lilla studio, inte helt klar ännu men det kommer mer!

plus att det är en bild tagen från en mobil så.. ja.. inte så bra kvalite!

men det kommer fler bilder.

det som inte syns på bild är mitt Roland TD-3, en fin orange stärkare, fender bas och gibson gitarr. men det kommer inom kort på bild!

Fyra monitorer minsann! Altenativ lyssning förstås. Vad säger Claes om de som ligger? Borde inte diskanten i så fall vara innerst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hoppas jag tryckte på rätt knapp nu fattar inte riktigt det här... Nille var det jag tänkte fråga, kan man höra på nåt du gjort, det ser jäkligt spännande ut med alla instrument.

Så där vill jag också ha det. Ska vi byta? DU kan få min rosa bandspelare med mikrofon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får jag väl visa min (förra) studio...

Jag har flyttat från hus till lägenhet och håller precis på att planera för hur utrustningen ska placeras. Helst vill jag att de ska placeras som på bilderna, men det är svårare i det rummet jag tänker ha som studio. Det går bara placera studion i två av rummets hörn. Antingen står då bordet delvis under ett fönster och då blir det svårt att få bildskärmen och monitorerna på "rätt ställe", eller så hamnar synthstativet halvvägs i dörröppningen. Jag har kvar exakt samma prylar, förutom de gamla hifi-högtalarna på väggen. Man vill ju ha mixern och Nord Racken till vänster om sig och skruva på när man spelar. När man sedan sitter och mixar vill man ju ha bildskärmen precis framför sig och monitorerna rätt placerade.

Några tips???

Syntharna är: Korg Wavestation EX, Ensoniq ESQ-1, Nord Rack 2 och E-mu ESI 4000. Monitorerna är Event TR 5 och mixern en Behringer Eurorack MX2642A. Jag kör fortfarande på Cubase VST 5, den sista versionen innan SX kom.

post-242-1239579274_thumb.jpg

post-242-1239579300_thumb.jpg

post-242-1239579318_thumb.jpg

post-242-1239579347_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får jag väl visa min (förra) studio...

Jag har flyttat från hus till lägenhet och håller precis på att planera för hur utrustningen ska placeras. Helst vill jag att de ska placeras som på bilderna, men det är svårare i det rummet jag tänker ha som studio. Det går bara placera studion i två av rummets hörn. Antingen står då bordet delvis under ett fönster och då blir det svårt att få bildskärmen och monitorerna på "rätt ställe", eller så hamnar synthstativet halvvägs i dörröppningen. Jag har kvar exakt samma prylar, förutom de gamla hifi-högtalarna på väggen. Man vill ju ha mixern och Nord Racken till vänster om sig och skruva på när man spelar. När man sedan sitter och mixar vill man ju ha bildskärmen precis framför sig och monitorerna rätt placerade.

Några tips???

Syntharna är: Korg Wavestation EX, Ensoniq ESQ-1, Nord Rack 2 och E-mu ESI 4000. Monitorerna är Event TR 5 och mixern en Behringer Eurorack MX2642A. Jag kör fortfarande på Cubase VST 5, den sista versionen innan SX kom.

post-242-1239579274_thumb.jpg

post-242-1239579300_thumb.jpg

post-242-1239579318_thumb.jpg

post-242-1239579347_thumb.jpg

Ser mycket mysigt ut, men det kan inte vara ergonomiskt alls att ha skärmen sådär högt upp under längre sessioner. Eller du kanske föredrar att jobba ståendes =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenna hej.. den gamla tråden vart kladdig å överfull och ingen tycks lägga upp bilder nu.. så jag tänkte jag startar en ny tråd om det inte är er imot =)

Här är min hemma studio.

Dator: Mac pro 2x xion 2.6 med 8 gig ram och 3 st wd 640 gig hårddiskar med 32meg catch.

Program: Logic studio + Toontrack superior 2.0 med NY legacy expansion.

Gura/or: Yamaha ack gura och 1st ibanez rg 2620qm

Midi klaviatur: M-audio oxygen 49

Ljudkort: Focusrite Saffire LE

Monitorer: Phonic p8a

Mikrofon: M-audio solaris

Övrigt: Pod xt med expansions paket, Presonus tube pre

post-6960-1239812424_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte varför skapa en ny tråd men här kommer mitt lilla ställe:

post-2859-1239814903_thumb.jpg

På bilden ser du:

iMac 20" 4gb (dator)

Studio projekt b1 (mic)

Oxygen 61

Alesis studio monitor one

Esi Near 04 (monitorer)

En afrikansk trumma

En marakas (köpt på åhlens)

Vad du inte ser :

Alesis RA 150 (slutsteg)

M-audio firewire 410

Logic 8

ADK 51s (mic)

TSM MT87 (mic)

Redigerat av ThomasJ
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte varför skapa en ny tråd men här kommer mitt lilla ställe:

post-2859-1239814903_thumb.jpg

På bilden ser du:

iMac 20" 4gb (dator)

Studio projekt b1 (mic)

Oxygen 61

Alesis studio monitor one

Esi Near 04 (monitorer)

En afrikansk trumma

En marakas (köpt på åhlens)

Vad du inte ser :

Alesis RA 150 (slutsteg)

M-audio firewire 410

Logic 8

ADG 51s (mic)

TSM MT87 (mic)

ADG 51s (mic)?? Uh? Menar du ADK? Vill du köpa en till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär ser det ut hemma hos mig:

MG_7964.jpg

MG_7962.jpg

För att kunna stuva undan mitt Roland TD-3 och den fula Samick-basen när de inte används, har jag istället för ben använt 70cm höga skåp från Ikea till sängen:

MG_8195.jpg

I skåpen får man plats med mycket annat också:

MG_8196.jpg

En del av min och farsans lilla gitarrsamling som bor en kilometer bort (en etta på 33 kvadrat är inte optimal för en massa gitarrer):

Gitarrer.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...