Jump to content
Annons

Hur ser er hemstudio ut där ni huserar med er kreativitet..?


dbd

Recommended Posts

Nu börjar permanentandet av mitt lilla inspelningskrypin ta form, och bastun har förvandlats till en bastudio! 😆

Så här såg det ut innan jag började:

Nu ser det ut så här:

Ursäkta den dåliga mobiltelefonkvaliteten på bilderna.

Schysst durkplåtsbas!

Var fick du tag i den?

Redigerat av Nordlicht
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Schysst durkplåtsbas!

Var fick du tag i den?

Köpte den på gatan...! 😛 Faktiskt sant - Luthman/Musikbörsen/4Sound hade nåt jippo i våras och reade ut en massa prylar vid Luthmans lokaler i Fruängen. Kön var bortemot en halv kilometer lång, och det knatade personal längs kön och becknade diverse gitarrer och basar. Slog man till så fick man gå förbi kön, hehe!

Det är en Washburn, Magnus Rosén signature model. Halade upp 2 lax för den. Hyggligt på-gatan-pris! 🙂 Låter bra gör den också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Perrock: Fasen vad jag diggar ditt ställe. Ser underbart ut! Längtar tillbaka till den enkelheten - pchögtalare, crt-skärm och allt var nytt och spännande.

laxlaxlax: enkelhet...men, har du kvar någon gamla dator? Varsågoda!

Ingen tvunger dig att kasta/sälja bort gamla datoren.

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Skitt va bra bygge och bilder till idèer. 😛

Äntligen har jag ritat klart mitt studiobord. 2 x 1 meter. Med 19" rack på båda sidor (under). Och en hylla över (för skärm & monitors) med olika fack + 19" rack.

Ska börja såga, montera i veckan som kommer. (om jag inte blir mere sjuk...) 😄

Skickar lite bilder sen.

hälsningar hemstudionybörjare "Pax Greger"

WebSida

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer lite bilder på min nya lya i Östersund. Har bara bott här några månader så stället är fortfarande minst sagt under uppbyggnad.

Fick ett nytt quiklok Z-600 hämromdagen och efter några timmars skruvande och svärande blev det såhär:)

2vk00uh.jpg

2ns1jef.jpg

tahsa8.jpg

okx7qq.jpg

11bjfr6.jpg

34si1hz.jpg

Gearlist:

Lyssning: Phonic P8A aktiva närfältsmonitorer, SHURE SRH-840 monitorhörlurar,Beyerdynamic monitorhörlurar dt250, Sennheiser hd 202 monitorhörlurar, AKG k271 studio monitorhörlurar, Extreme isolation ex-29 trumhörlurar, T.bone hd-880 monitorhörlurar, 3 par vintage radiohörlurar, Behringer hps3000 monitorhörlurar

Mikrofoner: Line Audio CM3 kondensator: 2 st, Sennheiser evolution 865 kondensator, Shure sm58 dynamisk: 3 stycken, Shure sm-57 dynamisk: 2 stycken, Studio projects B1: 2 stycken, Supreme kondensatormikrofon, Triggmick Roland, T.Bone Beta MB-78, ADK puffskydd, Behringer dynamisk.

Instrument: Digitalt trumset Roland td-3, Dubbeltramp Axis, Djembetrumma i trä, Darabouka i mässing Yamaha virveltrumma, Minitrumma meinl , Afrikansk shaker , Blockflöjt yamaha , Panflöjt i trä , Mungiga i metall, Claves nino percussion, Stålshaker meinl , Munspel Tombo Lee Oscar , Munspel Hohner crometta , Shaker-ägg Nino , Stagepiano roland Fp-7, Elbas Spector, Elgitarr Framus Diablo, Stålsträngad gitarr Harley Benton , Nylonsträngad gitarr Yamaha, Maraccas Meinl, Koskälla Mano percussion, Kontrabas,

Övrig hårdvara: Macbook pro unibody 2008, Audiointerface Rme fireface 400, 2-kanalig Rörpreamp ART TPS 2, Lexicon reverb, TC-electronic reverb, DBX kompressor, Whirlwind IMP-2-DI-box, Presonus Faderport midikontroller, Novation Nocturn midikontroller, Presonus monitor station monitorkontroll, Sansamp bass driver DI-box, 24-kanalers balanserad Patchbay, Mixer Yamaha mg82cx, Externa hårddiskar: WD 500 gig, Seagate 250 gig. PA-system 2:1 DAP pro.

Mjukvara: Logic pro 8 + massa pluggar

Övrigt: Stämapparat Korg, Quiklok bordsrack, Athletic mikrofonstativ 2 stycken, K&M mikrofonstativ, Quiklok gitarr/basställ 3 st , Millenium kontrabasställ, Keyboardställ millenium, Pianopall millenium, Notställ, Vägghållare för gitarr: 2st

Här skapas det allt möjligt, men kanske mest jazz, reggae och dödsmetall.

Funkar faderporten bra? Det står mellan den eller Steinberg CC 121 för mig.. vet inte vilken jag skall ha än..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar faderporten bra? Det står mellan den eller Steinberg CC 121 för mig.. vet inte vilken jag skall ha än..

Faderporten funkar jättebra! Smidigt och gör det den ska.

Hade en Behringer BCF 2000 förut, och jämfört med den krånglande oprogrammerbara rövhatten så är faderporten som en dröm.

MEN, hade jag kört cubase så skulle jag lätt valt Steinbergs egna variant istället. Mer funktioner skadar inte liksom:)

Men nu kör jag logic så det är inte aktuellt.

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Faderporten funkar jättebra! Smidigt och gör det den ska.

Hade en Behringer BCF 2000 förut, och jämfört med den krånglande oprogrammerbara rövhatten så är faderporten som en dröm.

MEN, hade jag kört cubase så skulle jag lätt valt Steinbergs egna variant istället. Mer funktioner skadar inte liksom:)

Men nu kör jag logic så det är inte aktuellt.

Ett annat alternativ till CC121 (som jag tycker är onödigt stor), är Frontier AlphaTrack, som jag kör med och tycker är kalasbra! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar faderporten bra? Det står mellan den eller Steinberg CC 121 för mig.. vet inte vilken jag skall ha än..

Jag använder Frontier Tranzporter. Och Behringer BCF2000(tills LOTTO VINSTEN kommer). Inga problem alls...

Tranzporter är KANON - och trådlös. Och har fäste för montering på micstativ.

Jag har monterat den på eget stativ, i micrummed. 6 meter - inget problem.

Batterier håller länge, 4 x AAA.

Vill du ha den brevid din skärm, lyft den av.

Värkligen en bra grei till en bra pris.

Oj... jag borde få betalt för så bra reklam.

Men - så ger jag ochså skit till dem som ska ha...

Ha en underbar dag.

// Pax

Link to comment
Dela på andra sajter

BCF är jag oxå sugen på då jag vill kunna mixa med reglar och inte använda musen. Men går det att koppla BCF:en till Cubase 5 så att man kan styra alla reglarna i mixfönstret?

Har en CME UF6 nu och den funkar inte alls.. kan bara styra quick controlls 😄 Så jag använder mig av pilarna på tangentbordet just nu 😠

Om nån har nå bra länk eller info om hur man ställer in en CME UF6 med alla reglar osv så uppskattas det 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Ja, BCF2000 funkar otroligt bra......jag har både SOnar 8.5 och Cubase 5 och använder den där när jag mixer....bra kvalitet oxå för att vara Behringer!!!! Jag kör BCF som Mackie Universal Control...i och med BCF kan emulera en sådan!!! KÖR PÅ

BCF är jag oxå sugen på då jag vill kunna mixa med reglar och inte använda musen. Men går det att koppla BCF:en till Cubase 5 så att man kan styra alla reglarna i mixfönstret?

Har en CME UF6 nu och den funkar inte alls.. kan bara styra quick controlls 😄 Så jag använder mig av pilarna på tangentbordet just nu 😠

Om nån har nå bra länk eller info om hur man ställer in en CME UF6 med alla reglar osv så uppskattas det 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Vad jobbar du med....det måste ju ligga på 100 000 kr i inköp eller?

Här kommer lite bilder på min nya lya i Östersund. Har bara bott här några månader så stället är fortfarande minst sagt under uppbyggnad.

Fick ett nytt quiklok Z-600 hämromdagen och efter några timmars skruvande och svärande blev det såhär:)

2vk00uh.jpg

2ns1jef.jpg

tahsa8.jpg

okx7qq.jpg

11bjfr6.jpg

34si1hz.jpg

Gearlist:

Lyssning: Phonic P8A aktiva närfältsmonitorer, SHURE SRH-840 monitorhörlurar,Beyerdynamic monitorhörlurar dt250, Sennheiser hd 202 monitorhörlurar, AKG k271 studio monitorhörlurar, Extreme isolation ex-29 trumhörlurar, T.bone hd-880 monitorhörlurar, 3 par vintage radiohörlurar, Behringer hps3000 monitorhörlurar

Mikrofoner: Line Audio CM3 kondensator: 2 st, Sennheiser evolution 865 kondensator, Shure sm58 dynamisk: 3 stycken, Shure sm-57 dynamisk: 2 stycken, Studio projects B1: 2 stycken, Supreme kondensatormikrofon, Triggmick Roland, T.Bone Beta MB-78, ADK puffskydd, Behringer dynamisk.

Instrument: Digitalt trumset Roland td-3, Dubbeltramp Axis, Djembetrumma i trä, Darabouka i mässing Yamaha virveltrumma, Minitrumma meinl , Afrikansk shaker , Blockflöjt yamaha , Panflöjt i trä , Mungiga i metall, Claves nino percussion, Stålshaker meinl , Munspel Tombo Lee Oscar , Munspel Hohner crometta , Shaker-ägg Nino , Stagepiano roland Fp-7, Elbas Spector, Elgitarr Framus Diablo, Stålsträngad gitarr Harley Benton , Nylonsträngad gitarr Yamaha, Maraccas Meinl, Koskälla Mano percussion, Kontrabas,

Övrig hårdvara: Macbook pro unibody 2008, Audiointerface Rme fireface 400, 2-kanalig Rörpreamp ART TPS 2, Lexicon reverb, TC-electronic reverb, DBX kompressor, Whirlwind IMP-2-DI-box, Presonus Faderport midikontroller, Novation Nocturn midikontroller, Presonus monitor station monitorkontroll, Sansamp bass driver DI-box, 24-kanalers balanserad Patchbay, Mixer Yamaha mg82cx, Externa hårddiskar: WD 500 gig, Seagate 250 gig. PA-system 2:1 DAP pro.

Mjukvara: Logic pro 8 + massa pluggar

Övrigt: Stämapparat Korg, Quiklok bordsrack, Athletic mikrofonstativ 2 stycken, K&M mikrofonstativ, Quiklok gitarr/basställ 3 st , Millenium kontrabasställ, Keyboardställ millenium, Pianopall millenium, Notställ, Vägghållare för gitarr: 2st

Här skapas det allt möjligt, men kanske mest jazz, reggae och dödsmetall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jobbar du med....det måste ju ligga på 100 000 kr i inköp eller?

Nu vill jag inte svara för personen ifråga, men om man har hållit på i några år så kan man lätt upp i de summorna på prylarna, man köper en sak här och där och vipps så hade man köpt rätt mkt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jobbar du med....det måste ju ligga på 100 000 kr i inköp eller?

Jag har inte vågat räkna efter, men med kontrabasen och mitt roland fp-7 inräknat + gitarrer, basar och annat jox (mickar m.m.) så blir det ju lätt över hundra tusen misstänker jag.

Just nu jobbar jag som musiklärare på ett gymnasium. Jag har varit student fram till i somras och inte tagit lån under studietiden utan jobbat extra och sparat jävligt ordentligt (dvs mindre pengar till öl, tv-spel, film,resor m.m.). Men jag skulle inte kalla det för ett lyxliv egentligen.

Den som spar...han kan köpa musikprylar 😠

Jag har iofs hållt på att bygga upp hemstudion sedan 2002, men det känns långtifrån färdigt än. Det finns ju så mycket prylar som man skulle vilja ha:)

Och själv kan jag inte tänka mig något bättre att lägga pengarna på, iaf inte förrän man kanske skaffar kids...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
alex30free (oregistrerad)
Jag har inte vågat räkna efter, men med kontrabasen och mitt roland fp-7 inräknat + gitarrer, basar och annat jox (mickar m.m.) så blir det ju lätt över hundra tusen misstänker jag.

Just nu jobbar jag som musiklärare på ett gymnasium. Jag har varit student fram till i somras och inte tagit lån under studietiden utan jobbat extra och sparat jävligt ordentligt (dvs mindre pengar till öl, tv-spel, film,resor m.m.). Men jag skulle inte kalla det för ett lyxliv egentligen.

Den som spar...han kan köpa musikprylar 😛

Jag har iofs hållt på att bygga upp hemstudion sedan 2002, men det känns långtifrån färdigt än. Det finns ju så mycket prylar som man skulle vilja ha:)

Och själv kan jag inte tänka mig något bättre att lägga pengarna på, iaf inte förrän man kanske skaffar kids...

Har tänkt på att lära mig spela kontrabas...vad tror du hur snabbt man kan lära sig till en hyfsad nivå?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Här kommer lite bilder på min nya lya i Östersund. Har bara bott här några månader så stället är fortfarande minst sagt under uppbyggnad.

Fick ett nytt quiklok Z-600 hämromdagen och efter några timmars skruvande och svärande blev det såhär:)

2vk00uh.jpg

2ns1jef.jpg

tahsa8.jpg

okx7qq.jpg

11bjfr6.jpg

34si1hz.jpg

Gearlist:

Lyssning: Phonic P8A aktiva närfältsmonitorer, SHURE SRH-840 monitorhörlurar,Beyerdynamic monitorhörlurar dt250, Sennheiser hd 202 monitorhörlurar, AKG k271 studio monitorhörlurar, Extreme isolation ex-29 trumhörlurar, T.bone hd-880 monitorhörlurar, 3 par vintage radiohörlurar, Behringer hps3000 monitorhörlurar

Mikrofoner: Line Audio CM3 kondensator: 2 st, Sennheiser evolution 865 kondensator, Shure sm58 dynamisk: 3 stycken, Shure sm-57 dynamisk: 2 stycken, Studio projects B1: 2 stycken, Supreme kondensatormikrofon, Triggmick Roland, T.Bone Beta MB-78, ADK puffskydd, Behringer dynamisk.

Instrument: Digitalt trumset Roland td-3, Dubbeltramp Axis, Djembetrumma i trä, Darabouka i mässing Yamaha virveltrumma, Minitrumma meinl , Afrikansk shaker , Blockflöjt yamaha , Panflöjt i trä , Mungiga i metall, Claves nino percussion, Stålshaker meinl , Munspel Tombo Lee Oscar , Munspel Hohner crometta , Shaker-ägg Nino , Stagepiano roland Fp-7, Elbas Spector, Elgitarr Framus Diablo, Stålsträngad gitarr Harley Benton , Nylonsträngad gitarr Yamaha, Maraccas Meinl, Koskälla Mano percussion, Kontrabas,

Övrig hårdvara: Macbook pro unibody 2008, Audiointerface Rme fireface 400, 2-kanalig Rörpreamp ART TPS 2, Whirlwind IMP-2-DI-box, Presonus Faderport midikontroller, Novation Nocturn midikontroller, Presonus monitor station monitorkontroll, Sansamp bass driver DI-box, 24-kanalers balanserad Patchbay, Mixer Yamaha mg82cx, Externa hårddiskar: WD 500 gig, Seagate 250 gig. PA-system 2:1 DAP pro.

Mjukvara: Logic pro 8 + massa pluggar

Övrigt: Stämapparat Korg, Quiklok bordsrack, Athletic mikrofonstativ 2 stycken, K&M mikrofonstativ, Quiklok gitarr/basställ 3 st , Millenium kontrabasställ, Keyboardställ millenium, Pianopall millenium, Notställ, Vägghållare för gitarr: 2st

Här skapas det allt möjligt, men kanske mest jazz, reggae och dödsmetall.

Jag ser Quake 4. 😕

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Min temporära setup tills jag fått en större bostad, försök att ignorera sladdarna, även om det kan vara svårt 🙂 är nöjd med det mesta utom ljudkortet som jag helst vill sparka ut genom fönstret, men det fungerar större delen av tiden i alla fall..

Det består av:

Dator:

Gigabyte EX58-UD5

Core i7 920 2.66Ghz

3x1gb Kingston HyperX 1600Mhz

Asus 9600GT Silent

Samsung 4x500GB

Lexicon Omega

Win XP Pro x86

Instrument:

Korg MS2000R

Korg Kaoss Pad 3

Elektron Machinedrum SPS-1 UW Mk2

Ladyada x0xb0x

Midines 1.1.0

Mjukvara:

Ableton Live 8 + en dussin pluggar

Audacity 1.3

Reason 4.0.1

Renoise 2.0

Lyssning:

Yamaha HS80M

Audio-Technica ATH-M50

De som ej kom med:

Yamaha RM1x

Novation BassStation KB

Roland TR-505

Ibanez PT3DX

35ir75z.jpg

vno7s1.jpg

2cih7oy.jpg

Redigerat av MindTheSnare
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...