Jump to content
Annons

Hur ser er hemstudio ut där ni huserar med er kreativitet..?


dbd

Recommended Posts

Hittills bara ett instrument som inte är elektriskt eller knappstyrd ?!

Skulle villa bidra med en bild men skämms för vår soptipp ...

De ligger typ klarinetter, violiner, violor, eoliner, saxophoner, dragspel, xylophon i sina väskor på golvet. Har faktist fått upp min Egitar på väggen, nu kanske halsen rakar till sig ;-). Basen stå på golvet, ett par akustiska me, loopern ... har äntligen byggt ett lägre bord till lilltjejens keybord med inbyggd 19"rack med EQ och div ... notställ och ett mikrofonställ som långsamt men bestämt böjer sig ner 😞 ... rotar man lite kan man hitta blockflöjt, munspel, kazzoo, ... och så en gammal bärbar men en massa youtub music som trycker den genom en JVC Stereo från '90... 

Hur ska jag nånsin få plats med en analog mixer ?!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 timme sedan, crillemannen said:

Byggde ett mixrum för ca 3år sedan. Ser väl i princip likadant ut förutom att jag sålt och bytt ut lite HW

IMG_20190121_192907.jpg

-------------------------------------------------------------

Elegant! 👌

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
1 minute ago, Jizzen said:

Najs! 👍  Lite mer hårdvara än vad jag har här hos mig...och den "studiofåtöljen" du använder ser ju grymt skön ut! 🙂

Det e nästan helt hardvarubaserad studio. Därför.  Fåtöljen e för att ha ngn kompromiss mellan hem och studio. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

En idee...  Finns det också någonstans tråd med video? Video där e någon komponering-produktion process på gång?

Tycker att sådana studio saker (speciellt i XXL-synthstudio med 8+ tangentbord) vore i video bättre att se som verklig arbetspass med  produktion och inte som musikvideo med slutproduktion! Men sådana video e raritet. Hm, varför? Om de kan göra video, då kan de göra produktionspass (NB! inte "jam session" !) inspelning också i video, eller hur? Det vore intressant att se samt höra ngn arbetspass i stor studio.

Kan gissa några orsaker  --  för att man jobbar i studio ensam och har 2 händer bara;  man kan inte slappna av och göra udda saker som att plötsligt peta näsa (e.v. liknande); lämna slumpmässiga grejer runtomkring; då e man inte koncentrerad för musik...?

 

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

Du hittar nog det mesta om allt på youtube så där borde finnas ett gäng om det du söker men generellt så verkar folk som gör musik inte gilla att mecka med video. Ja utom att göra musikvideo på färdiga låten då. I den här tråden så finns ju tex bara ett video inlägg  😁 .

Jag har nog hållit på med video mera än musik de senaste åren och försökt tipsa om metoder, program och utrustning men ......... 

Kolla bara va fint det kan bli med ett objektiv från ett kamerakit för 150 spänn på loppis och en beggad kamera för typ 3000 spänn

 

Eller när man lite slarvigt testar en gitarr byggsats i garage studjoon

 

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

yupp.

3 hours ago, pop53 said:

Du hittar nog det mesta om allt på youtube så där borde finnas ett gäng om det du söker men generellt så verkar folk som gör musik inte gilla att mecka med video. Ja utom att göra musikvideo på färdiga låten då. I den här tråden så finns ju tex bara ett video inlägg  😁 .

Jag har nog hållit på med video mera än musik de senaste åren och försökt tipsa om metoder, program och utrustning men ......... 

Kolla bara va fint det kan bli med ett objektiv från ett kamerakit för 150 spänn på loppis och en beggad kamera för typ 3000 spänn

 

Ojdå! Fin fin stillbild med bakgrund bruset. Måste vara falsk för att ingen så billig kamera kan ha så pass bra bild.... 😄 😄 😄

Program/metoder/utrustning, det måste vara hyfsat nishat....? eller vi är mycket mer olika än vi kan tro. Tyvärr ännu mer nischat om man söker artiklar/video om retro ämne . 🙁 För mig.

Det finns zillion blogginlägg om "senaste" sekventser eller VST saker men inte så pass många om retro saker. Eller går nästan alla studio läsarna över till helt nya mjukvara saker varenda år?

 Vad jag söker är just någon retro system där finns alla dessa 3 tillsammans -- hardvarubaserad studio, gammal datasystem (PC/DOS  eller Atari eller Amiga) och gammal sekvenser eller tracker mjukvara. Men hitills e alltid något som fattas av dessa tre eller de gör inte musik arrangemang på riktigt just då.

Sysslar alla Studio läsarna med nya saker eller hanterar någon i hardvaru/retro nisch viset (eller ngt udda sätt utanför "senaste cubase&VST") också? T.ex. jag har kombinerat ihop alla dessa 3 (486 med DOS, Fasttracker, hardvarubaserad studio).

Men javisst, den delen om video e det samma här. Undantag om de som tittar blir nöjda med 640x480 kvalite.

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

Teknik handlar ju i första hand om funktion. Gammal teknik kanske inte har den funktionen som behövs. Är min målgrupp snubbar med 4k-Skärmar så blir de kanske inte so pleased av min Super8. Däremot brukar ny teknik inte hjälpa storryn ett dugg. Gammal teknik kan vara rätt imponerande, kommer ni ihåg C64 med sin Beep-högtalare ?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på med en låt som heter Off to Work och den ska ha video. Som ni säkert redan ha gissat kommer det va en liten roadmovie som visar färden till jobbet. Jag kommer ant. använda en gammal HD kamera som jag fick av farsan, åratal sen. Hur många pixlar den har intresserar mig inte ett dugg. Det som ska förmedlas beside information är stämmning.

Vad jag gillar med den kameran är att den är otroligt ljuskänslig. Jag kan ha linsen 2mm från väggen och den visar fortfarande tapetmönstret tydligt, med något dämpade färger ... gammal teknik har inte den funktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
16 minutes ago, HomerJSimpsson said:

... kommer ni ihåg C64 med sin Beep-högtalare ?

 

 

jaa..., samt ZX Spectrum med sina n+1 modifikationer med sin beeper. Speciellt om det betyder demoscene eller trackermusic.  i nutid några grabbar (samt jag) bygger också massor av olika gränsnitt till sådana 20 år gamla PC och 30år gamla AMIGA/ C64 datorer (compact flash, HDMI video utgång, t.o.m. helt nya ljudkortenheter).  Det vore ännu bättre om man skapar ny mjukvara till dessa igen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

hittade en UNDANTAG...

 

Fasttracker där  @ 0:16  .... men suck, suck suck ! det e inte i bruk som DAW . Och det syns även där att där det spelar en module "Astroflux . songfixed by ALF" vilken e inte det samma musik som spelas i video... 😄  Så den ENDA video som jag hittar med massor av syntar och med tracker, även där e det inte i bruk som sekvenser njaa...

varför visste jag inte om sådant förut?

Varför sådana saker sprids så lite? (observera att ca 100 hade tittat bara den video!).

Allt blev mycket mer intressant nu.

Kanske vore dags för sådant en extra tråd eller ämne. Så ingen tråd derailing...

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt krypin! 👍 Jag noterade dock att du hade missat att informera om vad det är för studiomonitorer du har. Såg ut som Dynaudio BM6 MK II eller III i alla fall. Jag noterade också en Roland JV-2080 där bland allt hardware. Det är den enda racksynth jag själv ägt i hela mitt liv. Tror jag köpte JV-2080:an 1996, men sålde den några år senare och köpte mig ett champagnefärgat digitalpiano (Roland FP-5) istället. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, SyncEmotions said:

yupp.

Ojdå! Fin fin stillbild med bakgrund bruset. Måste vara falsk för att ingen så billig kamera kan ha så pass bra bild.... 😄 😄 😄

Program/metoder/utrustning, det måste vara hyfsat nishat....? eller vi är mycket mer olika än vi kan tro. Tyvärr ännu mer nischat om man söker artiklar/video om retro ämne . 🙁 För mig.

Det finns zillion blogginlägg om "senaste" sekventser eller VST saker men inte så pass många om retro saker. Eller går nästan alla studio läsarna över till helt nya mjukvara saker varenda år?

 Vad jag söker är just någon retro system där finns alla dessa 3 tillsammans -- hardvarubaserad studio, gammal datasystem (PC/DOS  eller Atari eller Amiga) och gammal sekvenser eller tracker mjukvara. Men hitills e alltid något som fattas av dessa tre eller de gör inte musik arrangemang på riktigt just då.

Sysslar alla Studio läsarna med nya saker eller hanterar någon i hardvaru/retro nisch viset (eller ngt udda sätt utanför "senaste cubase&VST") också? T.ex. jag har kombinerat ihop alla dessa 3 (486 med DOS, Fasttracker, hardvarubaserad studio).

Men javisst, den delen om video e det samma här. Undantag om de som tittar blir nöjda med 640x480 kvalite.

Det var video båda klippen men det kom ingen bil på den för det var tidigt på morgonen 😄.

Kolla på 99musik där tror jag det finns folk som är mera inne på det du söker. Folk där har imponerande studios med syntar och hårdvara, väggarna fulla av hyllor och rack.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, SyncEmotions said:

jaa..., samt ZX Spectrum med sina n+1 modifikationer med sin beeper. Speciellt om det betyder demoscene eller trackermusic.  i nutid några grabbar (samt jag) bygger också massor av olika gränsnitt till sådana 20 år gamla PC och 30år gamla AMIGA/ C64 datorer (compact flash, HDMI video utgång, t.o.m. helt nya ljudkortenheter).  Det vore ännu bättre om man skapar ny mjukvara till dessa igen också.

Min första dator tror det var runt 1984-85 nånting var en Amiga 500 kostade fan 7000 eller nåt med nåt extra till som jag glömt. Undrar hur jag övertalade frugan 😄.

Det var då jag började tänka det måste ju gå att använda den till musik och jo sen kom sequencer program och även program för ljud tror det hette Bars and Pipes.

Jag köpte och läste Datormagasin, har ett gäng kvar ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
11 hours ago, Jizzen said:

Härligt krypin! 👍 Jag noterade dock att du hade missat att informera om vad det är för studiomonitorer du har. Såg ut som Dynaudio BM6 MK II eller III i alla fall. Jag noterade också en Roland JV-2080 där bland allt hardware. Det är den enda racksynth jag själv ägt i hela mitt liv. Tror jag köpte JV-2080:an 1996, men sålde den några år senare och köpte mig ett champagnefärgat digitalpiano (Roland FP-5) istället. 

det var INTE bild om min studio. ... trodde att det går inte att missuppfatta... 😄  det var på början av detta skrivit ju "hittade en UNDANTAG"  och i slutet så pass många frågor.

 

min studio bild är här också, några artiklar tillbaka. Skickat in söndags.

 

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, SyncEmotions said:

det var INTE bild om min studio. ... trodde att det går inte att missuppfatta... 😄  det var på början av detta skrivit ju "hittade en UNDANTAG"  och i slutet så pass många frågor.

 

min studio bild är här också, några artiklar tillbaka. Skickat in söndags.

 

Oj...jag kan inte ha läst vad du skrev i det inlägget utan måste bara ha klickat på videosnutten direkt och tänkt att det var ditt krypin. Hade jag läst texten hade jag inte kunnat missuppfatta det. Sorry... 😆

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/22/2019 at 2:04 AM, Jizzen said:

En mysig liten hörna! 👍 Men vad gör du i mitt rum (känns som mitt rum eftersom våra tapeter är väldigt lika varandra)...?! 😄

 

Haha, noterade också det 🙂 Mina var där när jag flyttade in och eftersom det är hyres har de fått sitta kvar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...