Jump to content
Annons

Vad använder ni för eq's?


Fredrik Jansson

Recommended Posts

Annons

Jag är nyfiken på vad ni använder för EQ's när ni mixar.

Själv använder jag ganska många olika, det varierar så klart efter låt, genre osv.

Inspelningsprogrammets "inbyggda" EQ och/eller Voxengo GlissEQ.

Och det är skitsamma vilken genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja ingen hör om man har använt sjuttioelva olika EQs i en mix. DGM Equality blir det i stort sett för min del. Resultatet blir detsamma ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, själv gör jag en mycket bättre mix om jag använder "rätt" eq's på rätt ställe.

/ Fredrik

Jag måste ärligt säga att jag inte förstår *känner mig korkad*. Det jag kan förstå är att olika eq:s har olika gränssnitt och därför tilltalar på olika sätt. Men när du talar om addera air på ett spår eller hel mix tappar du bort mig. Är de eq:s du använder mer än bara en eq? Att den adderar något utöver det en vanlig eq gör? Som en sonic maximier tex?

Själv använder jag waves req.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej...

Du räknar ju upp både maximizers, multibandkompressorer och channelstrips,

så visst är det mer än bara EQ du pratar nu ?

EDIT

Ok, det var visst inte du som nämnde Waves C4, men jag menar:

SPL Vitalizer - "Psychoacoustic Enhancer", är det EQ ?

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

PSP MasterQ

Åh, kul att se att fler gillar den. 🙂 Tycker den låter skitbra. Det är en av få EQs där det låter precis som jag vill, när man bara gör en enkel inställning. Med andra, mer 'rena o precisa' EQs, så kan sånt vara ett himla pillgöra. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder mycket Fabfilter Pro-Q, mest för att jag jobbar snabbt i den, samt att den har mid/side läge som kan vara väldigt bra till en del saker. SSL E-channel är grym på vocals, men funkar bra till mycket annat också. Kan hända att jag kör Logics inbyggda ibland, men är rätt sällsynt. De olika Pultec emuleringarna som finns ute är ju svinbra.

Men alla som hävdar att de inte hör skillnad mellan eq's och eq's borde antingen ta och testa lite fler tunga eq pluggar, skaffa bättre lyssning (bättre öron) eller helt enkelt lägga ner! Det ÄR skillnad mellan eq's och eq's! Vissa har en punchigare mid, vissa låter bättre än andra när man vill boosta lite i höga frekvenser, precis som Fredrik är inne på osv. Om min dator hade orkat hade jag antagligen kört långt många fler olika eq's än jag gör. Tyvärr äter många av de bästa pluggarna rätt mycket cpu och ram och när man sitter med en mix med runt 70 kanaler inkl. alla sends och subgrupper, så blir det till att kompromissa när kraften i burken börjar ta slut.

Så jävla tråkigt att vissa på det här forumet alltid måste kapa trådar som skulle kunna utvecklas till intressanta kunskapsutbyten med sitt förbannade trollande! Om ni spenderade ens hälften så mycket tid med er musik som ni verkar spendera på att skriva strunt här i forumet, så kanske ni faktiskt skulle komma nån vart med er musik/business. Ni vet vilka ni är om ni läser detta och jag har kollat upp vad ni gör och det är inte mycket i det som imponerar på mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...