Jump to content
Annons

Enmansorkestern

Medlem
  • Antal inlägg

    20
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

2 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  1. Att ha ett självkritiskt öra är jäkligt viktigt, men att ibland bara skita i och köra fastän det inte känns helt hundra kan nog vara nyttigt. Det du beskriver är en viktig fas att gå igenom, som jag skulle vilja hävda alla som kommit nånvart har gått igenom. När du tagit dig till andra sidan, så kommer du förhoppningsvis ha gjort alla de där tabbarna som man måste göra för att samla den erfarenhet som krävs om man ska upp på "elitnivå". Men dagar då man tycker att allt man gör suger kommer man nog få dras med så länge man håller på och det är nog rätt nyttigt, även om de kommer mer och mer sällan ju mer erfarenhet man samlat på sig. Alla jag känner som är verksamma i branschen har dagar då de tvivlar, men de klarar av att sätta sig över det och bara köra vidare. Däri ligger en av nycklarna till framgång, om du frågar mig. Sen skulle jag vilja råda dig att inte sträva efter att du ska göra en hit när du sätter dig och proddar. Sträva bara efter att göra så jävla fet musik du bara kan, så kommer nog hitten komma tillslut ändå. Sist av allt. Att bryta mot regler kan va fett, men då ska man på nåt vis lyckas bryta mot "rätt" regler. Bryter man mot för många och/eller fel regler, så kan man nog nästan räkna med att den stora massan inte kommer attraheras av det man gör. Igenkänningsfaktorn är extremt viktig när det kommer till "hits". Lycka till!
  2. Håller själv på med dubstep och även om det inte är house, så är ju grunden lite densamma. Att göra klart en låt tar tid. Har inte fått klart många spår som tagit mindre än 80-120 arbetstimmar i anspråk (många nästan det dubbla). Jag tycker alltid att det är enklast att börja arra så tidigt som möjligt, typ när man har grunden (ackord/bas/melodi) klar. Ett viktigt tips i alla lägen är att aldrig fastna för länge med en detalj. Får du inte kicken att stämma, hur du än eq:ar och komprimerar, så byt ut den till en som funkar bättre på direkten. Samma för allt liksom. Funkar inte leaden, leta en annan. Ha mallens regler i åtanke, men tänk mindre och gå på feeling. Ju mer man kan sina synthar, effekter och ju fler låtar man faktiskt gör klart, desto tydligare bild kommer man initialt få av en hel låt och alla dess detaljer och desto snabbare kommer man också nå målet och bli klar. Vad du än gör, så behåll tålamodet och fullfölj! Att bli en grym producent och artist handlar inte alltid så mycket om inspiration som om faktisk disciplin och sjuklig arbetsmoral. Och feeling då, så klart... =) Hoppas du får med dig pepp framåt!
  3. jämför exempelvis fabfilter pro-q med ssl e-channel. beror ju iofs också på vad man använder de på.
  4. Kör Logic 9. Har väl fastnat lite i 32 bit tyvärr just pga vissa pluggar jag har som inte funkar helt optimalt i 64. Använder de förvisso mest när jag proddar. Ska göra ett par nya mixar den här veckan och har bestämt mig för att köra 64 då. Kommer väl antagligen inte klaga över kraften mer efter det. 🙂 Men HD3 hade inte gjort mig ledsen!
  5. Haha. Sorry. Jag misstolkade dig. Nu fattar jag vad du menade... 🙂
  6. Deras de-esser ÄR GRYM! Kanske skulle ta och testa den där Metric Halo strippen också... Är den CPU snål? Och låter den varmt i diskanten? Tycker ibland att Pro-Q låter lite för kall och digital i det höga registret och det är väl ett skönt alternativ för att boosta diskant, som både är cpu och användarvänligt, som jag känner att jag gärna blir tipsad om. Puigtec, SSL m.fl. äter ju dator tyvärr. För övrigt väldigt klokt av dig att avstå från att bry dig om "alla eq's gör samma sak" diskussionen... 🙂
  7. Gärna. Om just reapers EQ (som jag faktiskt aldrig testat) kan låta som vilken annan EQ utan närmre ansträngning från användaren, är cpu snål, användarvänlig i gränssnittet osv ser jag mer än gärna att du tipsar mig om hur och varför och jag kommer nog gladeligen att börja använda den i alla mina mixar om det du skriver stämmer! Det är just den sortens diskussioner jag uppskattar och delen av mitt inlägg om trollandet va inte direkt riktat till dig.
  8. Du har rätt. Mitt inlägg tillförde egentligen inget till ämnet. Tror jag skrev det mest för att jag tycker det är märkligt att så många fortfarande orkar envisas med att pilla på pc's för att de ska funka optimalt, låta så lite som möjligt osv. Allt detta får man ju typ på köpet med iMac eller MacPro. Själv tycker jag mest att det är vansinnigt tråkigt att dona med det tekniska när jag hellre lägger tiden på att göra musik. Och ingen av alla de jag känner som jobbar med musik på iMac eller MacPro har nånsin klagat över att de låter för mycket för att stå i studion. Hoppas i vilket fall att du får din dator att bli tyst, för jag håller med om att det är vansinnigt drygt att sitta med en studioburk som väsnas.
  9. Använder mycket Fabfilter Pro-Q, mest för att jag jobbar snabbt i den, samt att den har mid/side läge som kan vara väldigt bra till en del saker. SSL E-channel är grym på vocals, men funkar bra till mycket annat också. Kan hända att jag kör Logics inbyggda ibland, men är rätt sällsynt. De olika Pultec emuleringarna som finns ute är ju svinbra. Men alla som hävdar att de inte hör skillnad mellan eq's och eq's borde antingen ta och testa lite fler tunga eq pluggar, skaffa bättre lyssning (bättre öron) eller helt enkelt lägga ner! Det ÄR skillnad mellan eq's och eq's! Vissa har en punchigare mid, vissa låter bättre än andra när man vill boosta lite i höga frekvenser, precis som Fredrik är inne på osv. Om min dator hade orkat hade jag antagligen kört långt många fler olika eq's än jag gör. Tyvärr äter många av de bästa pluggarna rätt mycket cpu och ram och när man sitter med en mix med runt 70 kanaler inkl. alla sends och subgrupper, så blir det till att kompromissa när kraften i burken börjar ta slut. Så jävla tråkigt att vissa på det här forumet alltid måste kapa trådar som skulle kunna utvecklas till intressanta kunskapsutbyten med sitt förbannade trollande! Om ni spenderade ens hälften så mycket tid med er musik som ni verkar spendera på att skriva strunt här i forumet, så kanske ni faktiskt skulle komma nån vart med er musik/business. Ni vet vilka ni är om ni läser detta och jag har kollat upp vad ni gör och det är inte mycket i det som imponerar på mig!
  10. Har en lösning på ditt problem, som jag förvisso tänker att du i dagsläget inte är särskilt sugen på. Köp en iMac eller MacPro! De är supertysta och funkar lysande som tunga musikdatorer. Jag kanske framstår som partisk, men jag håller med de flesta som menar att även Apple har sin brister. Men ska man arbeta proffessionellt med musik så begriper jag inte riktigt varför man inte sparar ihop de extra tusenlapparna. Du hade fått en dator som både gör jobbet och gör det så gott som knäpptyst, även om du gått på det billigare alternativet och köpt iMac. Dessutom hade du sluppit slösa dyrbar produktionstid på att luska runt med inställningar i BIOS och liknande. Tänk åtminstone på allt detta i framtiden om du får för dig att uppgradera! Vill inte va sån, men det är verkligen ett gott råd från nån som producerat musik på dator i långt mer än 10 år, varav minst halva tiden på PC.
  11. Förutom många av de exempel som nämnts ovan, måste jag klämma in att det kan vara sjukt användbart för att skapa mer sväng mellan diverse instrument som spelar samtidigt. Till exempel mellan arpeggios och plockande syntmelodier, om man kör både och på en gång. Men man kan ju också gå loss på lite mer galna sätt. Minns ett tillfälle då jag satt med en riktigt rutinerad tekniker som höll på att mixa en hiphop låt. Rappen var lite för odynamisk och för att skapa lite "fusksväng" i den, så sidechainade han den mot hihatsen. Funkade strålande! Vid sådana tillfällen är det ju klart viktigt att man är sparsam, så att det inte börjar pumpa monstruöst som sidechaineffekten i house musik. När det gäller tillfällen då man bara vill påverka ett specifikt frekvensområde i ett instrument skulle jag nästan säga att en dynamisk eq med extern sidechainfunktion är bland det absolut bästa! Dynamiska eq's överlag kan enligt min mening vara fantastiska hjälpmedel i många olika situationer, även utan extern sidechain.
  12. Ringmodulering kan ju bland annat vara helt fantastiskt för att addera extra smuts till syntbasar! Skulle rekommendera dig att helt enkelt bara börja skruva loss, istället för att försöka förstå dig på exakt hur alla olika syntesmetoder och modulationsmöjligheter fungerar (så vidare du inte funderar på att börja undervisa i ämnet, eller bygga egna syntar/koda plug-ins). Du säger ju själv att du kan det mesta om grunderna och det är i min mening det viktigaste om man vill skruva ljud. Alla andra "konstiga" funktioner kan man ju börja pilla på när ljudet redan låter rätt fett, så märker man ganska snabbt om det man nyss skruvade på tillförde nåt extra kul. Sound on Sound har annars en helt fantastisk syntes artikelserie på över 60 delar online, som verkligen djupdyker i matematiken m.m. Det kanske kan vara av intresse för dig. Har skumläst några av artiklarna när jag haft tråkigt, men måste erkänna att jag själv inte har varken lust eller tålamod att dyka så djupt in i teorin. Men artiklarna verkar mycket bra, pedagogiska och välskrivna. http://www.soundonsound.com/sos/allsynthsecrets.htm
  13. Musikindustrin i ett nötskal... Hur ung var inte Britney Spears när hon spelade in Baby one more time och såldes som sexobjekt till hela världen...
  14. Det här va en av de tokigare frågeställningar/topics här jag läst på länge... Tack Linus, Yllet, KillwithSkill m.fl. som redan skrivit typ allt jag omedelbart tänkte när jag läste de första inläggen. Det är väl bra mycket bättre att leta efter tekniker/producenter som är specialiserade, för att få ut max av musiken, än att gå till nån random studio som spelar in allt från dansband/schlager till vismusik och jazz och sen bli förbannad på att de inte kan ratta det där asfeta metalsoundet bandet vill åt? Låter som ett low budget problem det här... Specialister är bra! Det är med deras hjälp man (i de flesta fall) når bäst resultat! Och detta gäller inom så gott som alla yrkesområden! En hälsning till alla som inte håller med: Bygg er egen studio, bli era egna producenter och ratta ert eget ljud. Med tiden kommer ni antingen förstå varför man vill anlita proffs, eller så kommer ni lära er av era misstag och så småningom bli jävligt grymma på att mixa och producera själva, men det senare kommer ta tid...
  15. Tja Ostbows! Lyssnade precis på den instrumentala original mix versionen och måste säga att det låter jävligt fint för att vara din första house prodd! Kom lite spontant att tänka på ett par grejer som kan hjälpa dig vidare med kommande låtar. Har inte orkat läsa igenom hela tråden, så om jag nämner något som redan sagts får du ursäkta det 🙂 Övergångarna mellan de olika partierna behöver vässas till. Försök att förstärka stegringarna med lite fetare wind sweeps och kanske pitch risers eller dylikt. Kanske även svepa filtren och resonansen i befintliga synthar lite mer för att markera att droppen kommer. När allt sen kommer igång skulle det vara fint om det exploderade till lite mer än det gör nu. Kanske slänga in en explosionseffekt på ettan i droppen. Kanske smyga in en sidechainad windfall som försvinner ut över första en-två takterna där. Kicken behöver mer av både klick och punch, samt botten. Det skulle också ge hela låten extra skjuts! Prova att filtrera bort allt under typ 50-70 Hz i kicken under introt och släpp på det fullt när det kommer igång. Alternativt leta rätt på en matchande kick med mer sub som du kan lägga på från droppen och framåt. Över lag gör du nog gott i att jobba lite mer med mixen. Tycker att vissa av syntharna har lite för mycket "jobbiga" frekvenser i sig, typ mellan 2-5 kHz. Försök "tämja" dessa lite. Reagerade framförallt på arpeggiot som kommer in tidigt i introt. När du får styr på alla såna här smådetaljer så kan jag nästan på rak arm säga att du kommer kunna leverera riktigt feta låtar! Återigen, mycket bra jobbat för att vara en första house prodd! Fortsätt nörda, så kommer det bli svinfett! Melodierna finns ju redan där och de är ju typ det viktigaste, för utan en skön hookig melodi så spelar det ju inte så stor roll hur feta uppbyggnaderna och övergångarna är, folk kommer inte bli hooked utan en bra hook! 🙂
×
×
  • Skapa ny...