Jump to content
Annons

Hur lär jag mig att som nybörjare att spela in?


SamuelKarlsson

Recommended Posts

Hej! Jag har ett otroligt intresse för musik och har gett mig in i vimlet att försöka spela in, till att börja med spela in trummor. Jag har inte hittat någon bra serie på YouTube som visar hur man går till väga för att börja spela in om man inte knappast kan någonting om detta. Jag använder Saffire Pro 24 och Saffire OctuPre MKII och mikar i 7 kanaler. Jag använder Cubase 5.

Vad är era tips för att lära sig sånt här från allra första början, hur kom ni in i det? Jag kan inte göra mig speciellt tydlig med vad jag egentligen vill ha hjälp med, för jag vet inte var jag ska börja. Jag har det jag behöver, men när jag är i Cubase är jag helt vilsen och vet inte vad jag ska göra.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ojoj, inte helt lätt att svara på, hehe.

Till att börja med verkar det som att du behöver kolla igenom Cubase lite och lära dig några grunder, om du är "helt vilsen" som du skriver.

Själv kör jag Logic och kan inget om Cubase, men det finns säkerligen mycket matnyttigt i manual och på nätet om man söker lite.

När du har lite koll på inspelning i Cubase, tycker jag att du skall börja enkelt med att sätta upp tex 2 mikrofoner framför/ovanför/bakom trumsetet och försöka fånga helheten så bra som möjligt.

Det finns massor med material att läsa på hur du kan börja att placera mikrofonerna.

Här är ett ställe: http://recordinghacks.com/2010/04/03/drum-overhead-microphone-technique-comparison/

Kommer säkerligen folk som kan fylla på med ytterligare förslag.

Det viktigaste är att du tar dig tid att experimentera, flytta mikrofonerna, lyssna efter skillnader osv osv.

Läsa är ett bra komplement.

Lycka till med det roligaste som finns. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Samuel,

BluesBoy svarade bra på det rent tekniska tycker jag (även om det kan vara en djungel att hitta "rätt" tekniker) allt och jag tänkte i min tur tipsa om en bra bok som avhandlar just Cubase;

Cubase (5) handboken av Mattias Hjelm

Finns bl a här

Kanske någonting att önska sig i julklapp...? 😉

Den tar upp nästintill allt som rör Cubase. Dessutom är den väldigt pedagogiskt upplagd och punktar upp alla grejer och gizmos som du kan ha nytta av i ditt proddande.

I övrigt önskar även jag lycka till med något av det roligaste som finns 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur blir du bättre på att spela in? Hur blir man bättre på att trixa med fotboll? Hur blir man bättre på främmande språk?....

Kanske öva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor skriver du. Är det riktiga akustiska trummor eller program. Väldigt stor skillnad på det...

Akustiska.

Hur blir du bättre på att spela in? Hur blir man bättre på att trixa med fotboll? Hur blir man bättre på främmande språk?....

Kanske öva?

Ja, men jag måste ju veta hur man spelar in innan jag kan öva mig på det.

Tack för svaren, jag ska försöka hitta någon videoguide på hur Cubase fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt som ibland glöms bort är att stämma trummorna ordentligt. Det kan lätt bli fult om man inte gör det och det går inte att fixa i mixen.

Jag tyckte att börja med ett par rumsmickar lät som en bra början. Sen lägger du på baskagge och virvel. När du fått till ett ljud som du gillar där går du vidare med pukorna kanske. Mixtra som attans med mick-positioner och riktningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Föreslår att du börjar med att koncentrerar dig på att spela in - via mikrofon eller elinstrument - in i programmet på olika spår, och blir bekant med att spela in/spela upp fler-spårstrukturen och får stämmorna att hänga ihop musikaliskt. Mycket av jobbet att spela in musik är att få till musiken bra och harmoniskt redan vid inspelningen. Hänger mycket på hur det spelas och hur de olika spåren/stämmorna hänger ihop med varandra.

Det här kräver förstås att du fått ett grundläggande hum om hur ditt program fungerar först. Cubase är väldigt kompetent och intuitivt när man fått in rutinen. Men det har massor av avancerade funktioner och verktyg som inte behövs för grundläggande inspelning med. En fördel med att använda ett populärt program är också att du har många att fråga om hjälp på nätet, när det gäller detaljer.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man kan strunta i Cubase också.

Prova nåt annat program tex Reason, du kanske lättare kommer igång med det?

Kolla in här och ladda hem demot.

http://www.propellerheads.se/download/

Lite instruktioner här.

http://www.propellerheads.se/substance/record-u/

Det är ballare att lira än att sitta och klura ut hur saker skall funka i en mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett bra tips om du är helt nybörjare ladda hem Audacity är gratis

och så enkelt ett progran kan bli! Lär dig det och trixa med effekterna

Fram o tillbaka så du vet vad som händer med musiken.Börja inte med Cubase

direkt då blir det kämpigt för dig!

När du kan det kan du ladda ner Reaper kostar inte mkt och är

ett riktigt bra program så kommer du mkt fortare fram än och hoppa

på Cubase direkt!!

Lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag började i Cubase, är visserligen inte något proffs men tycker absolut att det går att börja i Cubase. Bestäm dig för något att spela in tex en egenskriven låt eller en cover. Sedan börjar du prova dig fram i mixen. Uppstår en fråga är det bara att söka "problemet" på youtube 🙂 Det är ju alltid roligt och motiverande när man har spelat in fler instrument då man hör hur dem jobbar tillsammans. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag har ett otroligt intresse för musik och har gett mig in i vimlet att försöka spela in, till att börja med spela in trummor. Jag har inte hittat någon bra serie på YouTube som visar hur man går till väga för att börja spela in om man inte knappast kan någonting om detta. Jag använder Saffire Pro 24 och Saffire OctuPre MKII och mikar i 7 kanaler. Jag använder Cubase 5.

Vad är era tips för att lära sig sånt här från allra första början, hur kom ni in i det? Jag kan inte göra mig speciellt tydlig med vad jag egentligen vill ha hjälp med, för jag vet inte var jag ska börja. Jag har det jag behöver, men när jag är i Cubase är jag helt vilsen och vet inte vad jag ska göra.

Tack på förhand!

Hej Samuel, varför valde du Cubase och är det studio-versionen ("den stora") du valde? Är beredd att instämma i vad vissa kanske föreslår att du nog ska ägna dig mer åt den akustiska inspelningstekniken (framförallt gällande trummor) innan du ger dig på den mjukvarumässiga...och då tycker jag många andra program duger gott än ett så "tungt insteg" som t ex Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid inspelning bör du börja med att lära dig hur man ska vinkla mikrofonerna, kolla var i rummet instrumentet du ska spela in låter bäst t ex (jag har en sånghörna, sången låter fint och bra akustiskt där, men min gitarrstack låter inte bra alls där, så testa runt lite). Hur man vinklar en mikrofon gör superskillnad, t ex när du mickar upp en gitarrstärkare så får du mer diskant mot konen och mer bas och lowmid längre ut, avstånd mellan mik och konen gör också stor skillnad. Något jag gjorde fel förut var att spela in med för mycket diskant på stärkaren, det är svårt att fixa sen, det är bättre att dra spela in mer neutralt och sedan skära i lowmid om man vill ha ett diskantigare ljud som inte låter jobbigt i längden (min erfarenhet iaf).

Vid mixning så bör du börja med att lära dig EQ. Kompressorer är lite krångligare i början, försök att fixa en kompressor som har automatisk attack och release så du kan börja med att fokusera på threshhold och ratio.

Link to comment
Dela på andra sajter

men när jag är i Cubase är jag helt vilsen och vet inte vad jag ska göra.

Och det är där vi har ditt problem: du har inte lärt dig programmet. Gör det och du kommer inse hur lätt det faktiskt är.

Jag kan inte tänka mig annat än att manualen har något avsnitt som heter något i stil med "How to record tracks".

Återkom gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen, ursäkta uppehållet, jag har inte haft tillgång till min "studio" under julen, så har inte varit aktiv i tråden. För att summera problemet, som det ser ut nu, så är det att jag inte vet hur eller att det inte funkar att spela upp det jag har spela in. Alltså, när jag trycker "Record" så syns det i staplarna att mikarna funkar och det blir en sån "ljud kurva" på tidslinjen. Problemet är att när jag försöker spela upp det, så låter inget. För att klargöra att det inte är jag som gör fel och att det faktiskt funkar så frågar jag nu, hur spelar man upp det? Det finns ju olika alternativ med "Monitor" o.s.v.

Jag kan använda ljudkortet som ljudkälla och koppla in hörlurarna och få ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör du något om du använder hörlurar men inte i monitorerna?

Då är det nog någonting i ditt ljudkorts programvara, ngn patchning eller volymreglage du missat? Kan inte Safire dock.

Kolla också hur det är patchat med cubase: devices > Vst connections i menylisten. Där bör ljudkortets in- och utgångar stå listade och vara valda.

"monitor" knappen i cubase används för att monitorera ljudet vid inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har löst problemet men stött på ett annat. Jag var bara tvungen att sätta på bus på alla tracks, så fixade det sig. Som jag har sagt har jag en OctuPre som är kopplad till Saffire Pro 24. De mikarna som är kopplade direkt till Saffire Pro 24 funkar perfekt, men de mikarna som är kopplade till OctuPre brusar något fruktansvärt. Jag har spelat in ljudet från en av dessa och fotat OctuPren.

http://img685.imageshack.us/img685/1630/img1028yc.jpg

http://img9.imageshack.us/img9/5469/img1027zn.jpg

https://soundcloud.com/samuel-karlsson-3/floor-tom-04

Vet ni varför det blir så? Tack återigen för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att du ska börja med en mick ovanför trumsettet och trixa tills det låter så bra det kan göra. Sen kan du komplettera med kick och virvel kanske. Men viktigt att börja smått, så man fattar vad som gör vad. Alla mickar påverkar ju varandras sound i helheten också.

Men i cubase är det viktigt att du väljer rätt ljudkort i preferenser. Att du har Aiso4All installerat. Sedan att du har rätt mikrofoningång till rätt monospår. Sen trycker du på den röda knappen som förbereder spåret att spela in, sen trycker du på den stora spela in knappen.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i cubase är det viktigt att du väljer rätt ljudkort i preferenser. Att du har Aiso4All installerat.

Men Asio4All är väl bara aktuell om ljudkortet man kör med inte har egna asio-drivrutiner - eller?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en bok om cubase på svenska. Och läs grunderna först och testa så kommer du snart igång.

Inget ljud har jag också råkat ut för, sitter på jobbet men om Jag minns rätt så går du in på devicses i den övre raden i cubase (långt åt höger) längst ner i den raden står det preferences klicka där så går du upp en ruta med olika meny rader, tror du ska gå in på audio eller nått med midi så kan du se om ditt ljudkkort är valt som det som ska spela upp ljudet, du har väl kopplat monitorer- lurar rätt hoppas jag, kan bli fel med många utgångar att välja på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har löst problemet men stött på ett annat. Jag var bara tvungen att sätta på bus på alla tracks,

så fixade det sig. Som jag har sagt har jag en OctuPre som är kopplad till Saffire Pro 24.

De mikarna som är kopplade direkt till Saffire Pro 24 funkar perfekt,

men de mikarna som är kopplade till OctuPre brusar något fruktansvärt.

Jag har spelat in ljudet från en av dessa och fotat OctuPren.

http://img685.images...0/img1028yc.jpg

http://img9.imagesha...9/img1027zn.jpg

https://soundcloud.c...-3/floor-tom-04

Vet ni varför det blir så? Tack återigen för hjälpen.

Har du ställt in i ljudkortet att det ska synka mot adat ?

Samma samplerate i både kortet o octopre ?

Låter verkligen inte som det ska 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du octopren som preamp för att skicka alla kanaler till din Saffire, bör det vara ADAT UT från Octopren till ADAT IN på Saffire. (Fotot visade en sladd som var kopplad till IN på Octopren, och det bör du göra om du vill skicka tillbaka ljud för lyssning till octopren.

Sedan, som föregående talare, så bör octopren vara synk-källa, så någonstans i mjukvaran till ditt ljudkort bör du ställa "external sync" eller "sync via ADAT" eller vad det kan tänkas stå. Samt att se till att det är samma sample rate på båda manickerna.

Då borde det ju funka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...