Jump to content
Annons

Mixarens guide till kontrollen :: Del 1


Valle

Recommended Posts

Några detaljer att beakta:

Mixaren: Dist e häfftitt!

Märkligt egentligen. Jag (och jag var inte ensam) la under hela 80- och 90-talet när dyrbar tid och energi på att undvika dist. För då var dist inte häfftitt alls. Dist var ett tecken på amatör. Dist var fult. Om det distade så hade du ingen koll. Idag är det i stort sett ett krav med dist. Och de största bovarna är alla gamla gubbjävlar. För nu, när i stort sett alla mekaniska prylar är ersatta med hästlängder bättre motsvarigheter i digital form, är det De Gamle som inte längre har full koll; en finnig femtonåring hemma i föräldrarnas sovrum är den direkta konkurrenten. Vad gör man då? Jo, man hittar på saker som att dist ”skapar värme” och så hamrar man in skitsnacket i huvudet på alla kids som vill lära sig något; kids som inte på något sätt behöver fatta gubbdynga som att dist ”skapar värme”.

Mixaren: Analoga prylar är bättre

Detta är dubbelmoral á la carte. I min musikkrets var jag bland de första att spela in produktioner i s.k. DDD. Det vill säga, digitalt hela vägen – inspelning, mixning och överföring till media. Och jag fick med besked veta hur fel ute jag var. Jag kom ihåg när jag debuterade på skiva (CD) och vi skulle lämna över materielet till en *HOST* maaastrare. Det var som att komma in i ett jävla rymdskepp, ett sådant som Jules Verne mycket väl skulle kunna beskriva år 1865. Ändå fanns det program som t.ex. Samplitude som redan fixade biffen, till en tiondel av prylpriset. Idag har dubbelmoralisten fattat grejen och bestämt sig för att nu är analogt bara bättre under tracking och mixning. Men när det gäller maaastring, då är digitalt coooolt. Geez!

Mixaren: Jag mixar aaaldrig med ögonen

Skitsnack! Det gör du visst det! Ibland – nej, stryk det, OFTA – låter jag siffrorna i en display, på en, låt oss säga, kompressor, vara avgörande för mina beslut. Och jag avskyr när betterpellar kommenterar detta med att ”siffror är bara siffror, Valle, du ska lita på öronen, inte ögonen…” Fuck you! Säger jag bara. Vad fan är det för en jävla dumförklaring! Det där med att mixare skulle lita blint (no pun) på sina öron är bara påhitt; ännu en sådan där grej att tuta i kidsen för att man inte har samma kontroll längre och att man är för gammal för att återfå kontroll. Det är rätt så anmärkningsvärt att alla dessa som litar på sina öron kan vräka ur sig kvasielitsnack som att ”öööh, om jag var du skulle jag dra ifrån 3,87 dB vid 2511Hz…” Jamen, fantastiskt! Och hur kom vi fram till det? Jo, genom att använda en fucking jävla Spectrum Analyzer av något slag. Så mycket för öronen!

Mixaren: Mastring är ett måste

Lägg the fuck av! Den här pallar jag bara inte mer.

Mixaren: Jag mickar upp/spelar alltid in med riktiga stärkare

Varför det? Är du för stolt för att medge att dina öron, som du ljuger om att du aldrig låter ögonen avlasta, inte längre kan skilja på vad som är en ”riktig” stärkare och en emulator? Är det det där med värmen nu igen? Det hänvisas till alla dessa A/B-tester där det visar sig att en lyssnare träffar rätt ett antal gånger av ett antal gånger. Men är det 100%? NEJ! Det är det inte. Det betyder alltså att öronen inte hänger med; och när de inte gör det, är det då möjligt att lyssnaren faktiskt gissar sig fram? Fuck, JA! Då så! Gör det enkelt, spara tid, spara pengar, och köp en bra emulator och du slipper ha femtio olika förstärkartyper och högtalarlådor i din studio… Eller vänta, det har du ju inte; du har förmodligen bara en JCM 800 med låda. Låt mig gissa: det är världens bästa förstärkare, och iiingen emulator kan låta som den…

Fuck you allihop!

Och en härlig fredag därtill!

Nä, jag får ha en kopp kaffe till.

Redigerat av Valle
  • Gilla 6
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med om allt FAST det är ju lite känsla i att få ratta på en Marshall Stack eller en extern SSL kompressor eller varför inte ett helt SSL Bord. Mest emotionellt MEN det kan ju vara ack så viktigt för vissa personer.

Men i dagens Kvantitet före Kvalitet med snabba beslut / Många låtar på en gång är det ju sällan möjligt och i och med att säkerligen 90 % av all musik görs " In The Box " så är det ju det som är dagens sound vare sig bättre eller sämre oavsett vad " Proffsen " anser.

Kom ihåg Nickelbacks förra eller förr förra skiva , 3 av låtarna var helt ITB och resten mixade på ett SSL Bord. Ingen skillnad och ena ITB låten lät faktiskt bättre än resten av skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt! Valle drar igång en av sina beryktade fredagstrådar igen. Det var länge sedan senast...

Visst har du rätt, käre före detta granne och replokalsdelare. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

De enda som bryr sig om förstärkarna är på riktigt eller emulatorer är ju musiknördar!

Du skulle bli förvånad hur många det är som tycker att du är helt jävla dum i huvudet för att du har mage att föredra emulator framför "the real thing". Inte bara musiknördar...

Härligt! Valle drar igång en av sina beryktade fredagstrådar igen. Det var länge sedan senast...

Visst har du rätt, käre före detta granne och replokalsdelare. 🙂

Tack, Claes! 😄 Men jag tror jag börjar tappa stinget. Det blev en trög start på fredagstråden. Förr vid den här tiden hade jag redan hunnit få två, tre PM från moderatorerna om att jag är farligt nära varning, och om jag inte backar en aning, så...

Lysande krönika! (Ingen sarkasm)

He he... Man vet att man ska kolla upp sitt forumbeteende när forumister känner att de måste försäkra mig om att de inte är sarkastiska i sina uttalanden.

Redigerat av Lundin
valfri text borttagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Några detaljer att beakta:

Mixaren: Dist e häfftitt!

Märkligt egentligen. Jag (och jag var inte ensam) la under hela 80- och 90-talet när dyrbar tid och energi på att undvika dist. För då var dist inte häfftitt alls. Dist var ett tecken på amatör. Dist var fult. Om det distade så hade du ingen koll. Idag är det i stort sett ett krav med dist. Och de största bovarna är alla gamla gubbjävlar. För nu, när i stort sett alla mekaniska prylar är ersatta med hästlängder bättre motsvarigheter i digital form, är det De Gamle som inte längre har full koll; en finnig femtonåring hemma i föräldrarnas sovrum är den direkta konkurrenten. Vad gör man då? Jo, man hittar på saker som att dist ”skapar värme” och så hamrar man in skitsnacket i huvudet på alla kids som vill lära sig något; kids som inte på något sätt behöver fatta gubbdynga som att dist ”skapar värme”.

Mixaren: Analoga prylar är bättre

Detta är dubbelmoral á la carte. I min musikkrets var jag bland de första att spela in produktioner i s.k. DDD. Det vill säga, digitalt hela vägen – inspelning, mixning och överföring till media. Och jag fick med besked veta hur fel ute jag var. Jag kom ihåg när jag debuterade på skiva (CD) och vi skulle lämna över materielet till en *HOST* maaastrare. Det var som att komma in i ett jävla rymdskepp, ett sådant som Jules Verne mycket väl skulle kunna beskriva år 1865. Ändå fanns det program som t.ex. Samplitude som redan fixade biffen, till en tiondel av prylpriset. Idag har dubbelmoralisten fattat grejen och bestämt sig för att nu är analogt bara bättre under tracking och mixning. Men när det gäller maaastring, då är digitalt coooolt. Geez!

Mixaren: Jag mixar aaaldrig med ögonen

Skitsnack! Det gör du visst det! Ibland – nej, stryk det, OFTA – låter jag siffrorna i en display, på en, låt oss säga, kompressor, vara avgörande för mina beslut. Och jag avskyr när betterpellar kommenterar detta med att ”siffror är bara siffror, Valle, du ska lita på öronen, inte ögonen…” Fuck you! Säger jag bara. Vad fan är det för en jävla dumförklaring! Det där med att mixare skulle lita blint (no pun) på sina öron är bara påhitt; ännu en sådan där grej att tuta i kidsen för att man inte har samma kontroll längre och att man är för gammal för att återfå kontroll. Det är rätt så anmärkningsvärt att alla dessa som litar på sina öron kan vräka ur sig kvasielitsnack som att ”öööh, om jag var du skulle jag dra ifrån 3,87 dB vid 2511Hz…” Jamen, fantastiskt! Och hur kom vi fram till det? Jo, genom att använda en fucking jävla Spectrum Analyzer av något slag. Så mycket för öronen!

Mixaren: Mastring är ett måste

Lägg the fuck av! Den här pallar jag bara inte mer.

Mixaren: Jag mickar upp/spelar alltid in med riktiga stärkare

Varför det? Är du för stolt för att medge att dina öron, som du ljuger om att du aldrig låter ögonen avlasta, inte längre kan skilja på vad som är en ”riktig” stärkare och en emulator? Är det det där med värmen nu igen? Det hänvisas till alla dessa A/B-tester där det visar sig att en lyssnare träffar rätt ett antal gånger av ett antal gånger. Men är det 100%? NEJ! Det är det inte. Det betyder alltså att öronen inte hänger med; och när de inte gör det, är det då möjligt att lyssnaren faktiskt gissar sig fram? Fuck, JA! Då så! Gör det enkelt, spara tid, spara pengar, och köp en bra emulator och du slipper ha femtio olika förstärkartyper och högtalarlådor i din studio… Eller vänta, det har du ju inte; du har förmodligen bara en JCM 800 med låda. Låt mig gissa: det är världens bästa förstärkare, och iiingen emulator kan låta som den…

Fuck you allihop!

Och en härlig fredag därtill!

Nä, jag får ha en kopp kaffe till.

Har du ätit råttgift eller nåt? Att du orkar skriva all denna skit.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tycker det är så kul att försöka provocera, varför inte hitta på nåt nytt? I flera år har du skrivit samma sak; "gubbdjävlar är idioter därför att de är gamla gubbjävlar, de tror att det bara går att göra inspelningar lika som de gjordes för skitlänge sen" bla bla bla osv i år efter år...

Rent skitsnack, såna studiosnubbar finns inte. Alla, oavsett ålder vill testa olika sätta att spela in, nya grejer. Och vilken ung skulle idag neka till att spela in i en rullbandsstudio med enbart analoga grejer. Den där generaliserade gubben du skrivit om tusen gånger existerar bara i din fantasi. Eller rättare sagt, du vill få oss att tro att du tror på det skriver, fast det gör du knappast.

Du borde lägga ner samma kraft på att spela, och att spela in din musik, sånt är du ju bra på, det fick vi bevis på senast i KISS-festivalen. Musiker som är så pass skickliga som du brukar inte vara så korkade som du låtsas vara. Vad får du ut av det? Spela rocknroll i stället för att äta råttgift. 😎

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixaren: Jag mickar upp/spelar alltid in med riktiga stärkare

Varför det? Är du för stolt för att medge att dina öron, som du ljuger om att du aldrig låter ögonen avlasta, inte längre kan skilja på vad som är en ”riktig” stärkare och en emulator? Är det det där med värmen nu igen?

😄

Jepp! Den Legendariska Värmen! 😆

Dem emulerade alternativen har ju det där "kallt, digitalt sterila ljudet".

Alltid lika roligt att höra den kommentaren.

- Låter det kallt och sterilt om emulatorerna? Lär dig ratta...för fan. 😎

Redigerat av DigRules
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tycker det är så kul att försöka provocera ... [argh! argh! argh! aaaargh!] ...

Försöka provocera?

Du borde lägga ner samma kraft på att spela, och att spela in din musik, sånt är du ju bra på, det fick vi bevis på senast i KISS-festivalen.

Well, jag har varit med i, eh... sex Studio Forum-festivaler, tror jag. Varav jag har vunnit två, kommit tvåa i en, trea i två, femma i en. Eller något ditåt.

Är inte det kraft nog?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inget skäl att sluta spela och börja generalisera? Ungefär som att byggjobbare är på ett vis, skidåkare på ett annat. Bullshit fuck you!

Hitta på nåt nytt nu. När jag vill provocera igång hela forumet gör jag det så smart att ingen fattar vad som hänt förrän det är för sent. Och då har jag redan slutat skriva i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt.. så lång tid har jag trott att du Valle tillhörde folket du precis beskrev, som du ogillar så mycket. Jag har nyss ändrat uppfattning om dig. Grattis och skål 😉

Skål på dig med! 🙂

Fast jag är nog rätt så gubbig ändå. Det enda jag betackar mig för är gubbar som "vet hur det är", bara för att det råkade vara så under den period i deras liv då de råkade lära sig något, och därför fortfarande tror att det ska vara på det viset.

Catch?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

mm, gnnn, gaah, AAAH .. nä, jag KAN bara inte motstå haha 😄

så finns det gubbar som säger saker som de inte kan stå för (undviker direkta följdfrågor).

Följdfrågor, som denna?

Jag la under hela 80- och 90-talet när dyrbar tid och energi på att undvika dist. För då var dist inte häfftitt alls. Dist var ett tecken på amatör. Dist var fult. Om det distade så hade du ingen koll.

.. och såhär tänker en 18-åring när han läser ovanstående:

jag betackar mig för gubbar som "vet hur det är", bara för att det råkade vara så under den period i deras liv då de råkade lära sig något, och därför fortfarande tror att det ska vara på det viset.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag? Följdfrågor? Såna har jag inte märkt av några... Det är alltså mig du menar är gubben som kan allt? Du är ju idiot, jag vet ingenting om nånting.

Och följdfrågor? Det betyder väl att det först varit nån annan fråga. Är det en fråga till mig i den här tråden?

Hörde du hur jag härmade din skånska i Sommar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Va?

Edit: Alltså detta är fredagstråden då?.. Ok Jag mixar med ögonen jag mixar med öronen ( är det inte där musik slutligen ska avlyssnas?). Jag använder varenda j**la pinal jag har.. Ofta på datorn (en slö jäkel) men även i bland ut i hårdvaruvärlden... Jag älskar att det går snabbt.. Det enda som tar min tid är detta förb**ande A/B lyssnande.. Jo för i slutet är det soundet som gäller.. Jag blandar mjukvara med hårdvara hejvillt, lyssnar i allt från billiga datormonitorer till dyra stora "OmpaOmpa".. högtalare.. På med lurar i bland.. Fort ska det gå.. Intuition är det som gäller.. Tar en öl till, fortsätter..

Öhh.. Vad handlar tråden om egentligen? Kan du skicka din bäst mixxxade/ O-mastrade låt till mig Valle så lovar jag att jag kan göra den bättre .. på mitt sätt! 😉 Puss föresten! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Jepp! Den Legendariska Värmen! 😆

Dem emulerade alternativen har ju det där "kallt, digitalt sterila ljudet".

Alltid lika roligt att höra den kommentaren.

- Låter det kallt och sterilt om emulatorerna? Lär dig ratta...för fan. 😎

Detta var mer reflektion till Valles upplägg, kortade av och citerade in DigRules

Jävla skillnad att spela in med riktig stärk och få feedback från den mot för en plug!!!!

Har till och med jag märkt som är trummis och "producent" numera.

Och dom som hör skillnad på färdig produkt som gått igenom emulering eller inte blir jag imponerad av...inget gemene man känner av. Inget jag känner av heller!

Hur var det med din Hi-hat på sista KISS-bidraget...jag tycker den låter ...ajaj...är det riktiga lock.....eller...hade jag varit gitarrist så kanske jag hade suttit som min bluesvän och väst om stickig diskant på emuleringar..jag vet inte, alla har inte samma förmåga!?

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...