Jump to content
Annons

Mixarens guide till kontrollen :: Del 1


Valle

Recommended Posts

Annons

med "safe" menar jag att sätta inspelningsnivån noga för att få minsta möjliga färgning från rullbandet. (Till skillnad mot att till exempel spela in så starkt som möjligt för att därmed få bandkomprimering och ett tjockare (varmare?) ljud)

Jo, jag förstod vad du menade med "safe", inspelningstekniskt sett. Men jag var mer nyfiken på om det betydde mindre "värme" att spela in "safe", men ditt svar där var lite luddigt.

Medförde "safe" inspelning mindre "värme", eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inget jämförelseobjekt i sammanhanget. Se det såhär: om man klipper ett snöre på mitten, blir det kortare då?

Hur kort snöret blir i förhållande till något annat snöre eller objekt är helt ointressant; relevant för frågeställningen här är huruvida snöret faktiskt blir kortare eller inte av att man klipper av det på mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, nu får det räcka. Jag slänger in handduken. Det här forumet har gjort sitt. Om man tror att man kan lära sig nåt här, ptja, synd. Lycka till med väderkvarnarna. Jag har bättre saker för mig.

Tack för den här tiden FSA. Hoppas vi ses igen på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Vart vill du komma?

Till huruvida "safe" inspelning innebär mindre "värme", eller inte.

Jag vet att du sa att "värme" var konstant (oavsett nivåer). Men du säger å andra sidan att transienter och "mättnad" varierar beroende på nivåer, faktorer jag ofta hör förknippas med "värme".

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, beskrivningen "värmer" är luddig, så jag tror du kommer få svårt att få ett svar du blir nöjd med, tyvärr. jag kan tänka mig att många tycker att mängden "värme" ökar ju mer man mättar bandet, men till en viss gräns, sen börjar ljuden spricka upp och låta fult (iaf med de bandarna jag haft tillgång till) Vissa instrument som, närmickade trummor, elbas och elgitarr låter i mitt tycke väldigt bra inspelade starkt på rullband. Sång kan bli lite essig, tamburin, overhead samt cymbaler låter snabbt distade. Moog-syntar (både basar och andra leadljud) låter ofta fantastiskt. Brassinstrument och stråkar skulle jag välja att spela in med konservativa nivåer då jag inte gillar dem med för mkt "bandfärgning"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att du sa att "värme" var konstant (oavsett nivåer). Men du säger å andra sidan att transienter och "mättnad" varierar beroende på nivåer, faktorer jag ofta hör förknippas med "värme".

Nej, jag sa att jag inte förväntar mig mindre värme när jag spelar in på rullband.

Jag har aldrig lyckats få till ett resultat som låter kyligare på rullband än på ... nä just ja, det fanns ju inget jämförelseobjekt i sammanhanget.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, beskrivningen "värmer" är luddig, så jag tror du kommer få svårt att få ett svar du blir nöjd med, tyvärr.

Jag vet att den är "luddig"... ERGO:

Vilket genast understryker en av mina poänger i den här tråden. Varför ska vi svänga oss med terminologi som ändå ingen annan än den som hittar på skitsnacket begriper vad som menas?

Varför är det så viktigt för "oss" att briljera med termer som "värme" inför folk som vill lära sig något nytt, trots att "värme" betyder olika för olika gubbar?

Frågan är i och för sig retorisk; "vi" kör fortfarande med "värme" eftersom det håller kvar "oss" i gamet. Inbillar "vi" "oss".

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, nu får det räcka. Jag slänger in handduken. Det här forumet har gjort sitt. Om man tror att man kan lära sig nåt här, ptja, synd. Lycka till med väderkvarnarna. Jag har bättre saker för mig.

Ja, det är pannkaka stundtals...men nog bör du väl hänga kvar så man får följa lite av vad du har på G!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag sa att jag inte förväntar mig mindre värme när jag spelar in på rullband.

Jag har aldrig lyckats få till ett resultat som låter kyligare på rullband än på ... nä just ja, det fanns ju inget jämförelseobjekt i sammanhanget.

Vitsigt!

Men håller du med om att olika grader av transienter och "mättnad" är faktorer som gärna förknippas med "värme"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men håller du med om att olika grader av transienter och "mättnad" är faktorer som gärna förknippas med "värme"?

Mer ved på brasan:

Livemusik kan aldrig få ett "varmt" ljud, utan är alltid "kall" - för där går man ju inte via ett destruktivt bandmedia som slipar av transienter och ger bandmättnad, utan istället direkt ut till högtalarna...

...eller...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer ved på brasan:

Livemusik kan aldrig få ett "varmt" ljud, utan är alltid "kall" - för där går man ju inte via ett destruktivt bandmedia som slipar av transienter och ger bandmättnad, utan istället direkt ut till högtalarna...

...eller...? 😉

Finns det inte dom som kör rörkompressorer och grejer där oxå, som väl ändå måste gen en viss värme, om än inte mättnad, eller? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer ved på brasan:

Livemusik kan aldrig få ett "varmt" ljud, utan är alltid "kall" - för där går man ju inte via ett destruktivt bandmedia som slipar av transienter och ger bandmättnad, utan istället direkt ut till högtalarna...

...eller...? 😉

Farligt farligt, men härligt härligt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...