Jump to content
Annons

Mixarens guide till kontrollen :: Del 1


Valle

Recommended Posts

Annons

Försöka provocera?

Well, jag har varit med i, eh... sex Studio Forum-festivaler, tror jag. Varav jag har vunnit två, kommit tvåa i en, trea i två, femma i en. Eller något ditåt.

Är inte det kraft nog?

Några detaljer att beakta:

Mixaren: Dist e häfftitt!

Märkligt egentligen. Jag (och jag var inte ensam) la under hela 80- och 90-talet när dyrbar tid och energi på att undvika dist. För då var dist inte häfftitt alls. Dist var ett tecken på amatör. Dist var fult. Om det distade så hade du ingen koll. Idag är det i stort sett ett krav med dist. Och de största bovarna är alla gamla gubbjävlar. För nu, när i stort sett alla mekaniska prylar är ersatta med hästlängder bättre motsvarigheter i digital form, är det De Gamle som inte längre har full koll; en finnig femtonåring hemma i föräldrarnas sovrum är den direkta konkurrenten. Vad gör man då? Jo, man hittar på saker som att dist ”skapar värme” och så hamrar man in skitsnacket i huvudet på alla kids som vill lära sig något; kids som inte på något sätt behöver fatta gubbdynga som att dist ”skapar värme”.

Mixaren: Analoga prylar är bättre

Detta är dubbelmoral á la carte. I min musikkrets var jag bland de första att spela in produktioner i s.k. DDD. Det vill säga, digitalt hela vägen – inspelning, mixning och överföring till media. Och jag fick med besked veta hur fel ute jag var. Jag kom ihåg när jag debuterade på skiva (CD) och vi skulle lämna över materielet till en *HOST* maaastrare. Det var som att komma in i ett jävla rymdskepp, ett sådant som Jules Verne mycket väl skulle kunna beskriva år 1865. Ändå fanns det program som t.ex. Samplitude som redan fixade biffen, till en tiondel av prylpriset. Idag har dubbelmoralisten fattat grejen och bestämt sig för att nu är analogt bara bättre under tracking och mixning. Men när det gäller maaastring, då är digitalt coooolt. Geez!

Mixaren: Jag mixar aaaldrig med ögonen

Skitsnack! Det gör du visst det! Ibland – nej, stryk det, OFTA – låter jag siffrorna i en display, på en, låt oss säga, kompressor, vara avgörande för mina beslut. Och jag avskyr när betterpellar kommenterar detta med att ”siffror är bara siffror, Valle, du ska lita på öronen, inte ögonen…” Fuck you! Säger jag bara. Vad fan är det för en jävla dumförklaring! Det där med att mixare skulle lita blint (no pun) på sina öron är bara påhitt; ännu en sådan där grej att tuta i kidsen för att man inte har samma kontroll längre och att man är för gammal för att återfå kontroll. Det är rätt så anmärkningsvärt att alla dessa som litar på sina öron kan vräka ur sig kvasielitsnack som att ”öööh, om jag var du skulle jag dra ifrån 3,87 dB vid 2511Hz…” Jamen, fantastiskt! Och hur kom vi fram till det? Jo, genom att använda en fucking jävla Spectrum Analyzer av något slag. Så mycket för öronen!

Mixaren: Mastring är ett måste

Lägg the fuck av! Den här pallar jag bara inte mer.

Mixaren: Jag mickar upp/spelar alltid in med riktiga stärkare

Varför det? Är du för stolt för att medge att dina öron, som du ljuger om att du aldrig låter ögonen avlasta, inte längre kan skilja på vad som är en ”riktig” stärkare och en emulator? Är det det där med värmen nu igen? Det hänvisas till alla dessa A/B-tester där det visar sig att en lyssnare träffar rätt ett antal gånger av ett antal gånger. Men är det 100%? NEJ! Det är det inte. Det betyder alltså att öronen inte hänger med; och när de inte gör det, är det då möjligt att lyssnaren faktiskt gissar sig fram? Fuck, JA! Då så! Gör det enkelt, spara tid, spara pengar, och köp en bra emulator och du slipper ha femtio olika förstärkartyper och högtalarlådor i din studio… Eller vänta, det har du ju inte; du har förmodligen bara en JCM 800 med låda. Låt mig gissa: det är världens bästa förstärkare, och iiingen emulator kan låta som den…

Fuck you allihop!

Och en härlig fredag därtill!

Nä, jag får ha en kopp kaffe till.

Härligt!

Nu citerade jag in hela din harang...jag läste dom tre första och jag vet hur du låter och vad du står för.

Du gillar inte heller skitig dist/rock n roll!

Och det lyser igenom...därmed inte sagt att du är dålig...långt därifrån...men hur ska du få fram "diesel" med ditt koncept...kanske din festival kommer att trycka på det!?

Jag vill känna armsvett i produktionen nu...inte sissel/sassel, hehehe!

Skål Broder och grattis ännu en gång till vinsten

Ska vi kanske ta en runda dansband igen!? 😛 Missade ju den som du dominerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixaren: Jag mickar upp/spelar alltid in med riktiga stärkare

Varför det? Är du för stolt för att medge att dina öron, som du ljuger om att du aldrig låter ögonen avlasta, inte längre kan skilja på vad som är en ”riktig” stärkare och en emulator? Är det det där med värmen nu igen? Det hänvisas till alla dessa A/B-tester där det visar sig att en lyssnare träffar rätt ett antal gånger av ett antal gånger. Men är det 100%? NEJ! Det är det inte. Det betyder alltså att öronen inte hänger med; och när de inte gör det, är det då möjligt att lyssnaren faktiskt gissar sig fram? Fuck, JA! Då så! Gör det enkelt, spara tid, spara pengar, och köp en bra emulator och du slipper ha femtio olika förstärkartyper och högtalarlådor i din studio… Eller vänta, det har du ju inte; du har förmodligen bara en JCM 800 med låda. Låt mig gissa: det är världens bästa förstärkare, och iiingen emulator kan låta som den…

Det jag tycker är problemet med emulatorer är att dom är betydligt svårare att ställa in än en riktig förstärkare, dom bästa resultaten jag har fått med emulatorer har ofta varit helt ologiska och kommit av rena chansningar.

Min orange rockerverb50 tog ett par timmar på sin höjd och lista ut efter att jag köpt den, mina emulatorer har jag konstant trixat med i 2års tid och jag tycker fortfarande inte att jag får till ljudet lika bra som från min rockerverb och mesa boogie mark2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur var det med din Hi-hat på sista KISS-bidraget...jag tycker den låter ...ajaj...är det riktiga lock....

Det där med "riktiga" trummor är något jag kommer ta upp nästa gång. För det är samma sak där; folk, speciellt trummisar, inbillar sig ha en magisk förmåga att säga vad som är fejk och inte när det gäller trummor.

Men som sagt, nästa gång tar vi trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tycker är problemet med emulatorer är att dom är betydligt svårare att ställa in än en riktig förstärkare, dom bästa resultaten jag har fått med emulatorer har ofta varit helt ologiska och kommit av rena chansningar.

När du rattar in en real life förstärkare har du ju hela toppen och lådan klar framför dig. När du konfigurerar en emulator sitter du ju med dina monitorer/hörlurar... Tro fan att du inte får in samma stuk med en gång.

Gör följande test: Ta din real life förstärkare, ställ in ett ljud du tycker är coolt. Koppla sedan ur lådan/högtalaren och lina skiten i en mixer.

Låter det samma? Nä!

Är det samma förstärkare? Ja!

Link to comment
Dela på andra sajter

mm, gnnn, gaah, AAAH .. nä, jag KAN bara inte motstå haha 😄

Följdfrågor, som denna?

.. och såhär tänker en 18-åring när han läser ovanstående:

Alltså, jag fattar fortfarande inte vad du menar.

Om du ändå känner att du inte kan låta bli att raljera om/med mig, kan du inte försöka vara mer konkret? Du verkar lida av en sorts fobi för att uttrycka dig på ett sätt som inte går att multitolka. Förmodligen är du livrädd för att bli ifrågasatt (vilket jag i sådant fall kan förstå, du har ju målat in dig i hörnen några gånger).

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

He he... Man vet att man ska kolla upp sitt forumbeteende när forumister känner att de måste försäkra mig om att de inte är sarkastiska i sina uttalanden.

Nja. Förvisso tillhör jag den ironiska generationen, men i det här fallet handlar det snarast om att du ser troll i mina texter och tror ofta att jag "försöker göra mig lustig" när jag inte alls gör det. Därför kände jag att en förtydling var på sin plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå mickning så har jag hört (men jag har ingen källa) att Depeche Mode mickade monitorerna och spelade in den färdiga mixen av "Never let me down again" där igenom. Om det var sant så skulle jag vilja höra "originalet" någon gång 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh.. Vad handlar tråden om egentligen? Kan du skicka din bäst mixxxade/ O-mastrade låt till mig Valle så lovar jag att jag kan göra den bättre .. på mitt sätt! 😉 Puss föresten! 🙂

Tråden handlar om gamla gubbar som är livrädda för att tappa kontrollen, såväl den fysiska som den mentala, att de är beredda att tuta i kidsen vilket skitsnack som helst. (Fast nu när jag tänker efter så har det nog alltid varit så, även när jag var "kid". Kanske bara inte lika påtagligt som nu.)

Man får jättegärna skicka sina mixxxar till mig om man tror att jag kan göra dem bättre, inte för att jag tror att jag kan göra dem bättre. Vad mastring beträffar så ingår det ju i min slutmix. De flesta tycker att mina produktioner låter (skit)bra ändå. Fast det är klart, man skulle kunna skära 3,87 dB vid 2511Hz...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med "riktiga" trummor är något jag kommer ta upp nästa gång. För det är samma sak där; folk, speciellt trummisar, inbillar sig ha en magisk förmåga att säga vad som är fejk och inte när det gäller trummor.

Men som sagt, nästa gång tar vi trummorna.

Och därefter "riktig" gitarr vs Virtual Guitarist eller vad?
Link to comment
Dela på andra sajter

du ser troll i mina texter och tror ofta att jag "försöker göra mig lustig" när jag inte alls gör det.

Shit! Vad bra du känner mig!

Inte.

Och därefter "riktig" gitarr vs Virtual Guitarist eller vad?

Varför inte? Felet några gör när de besserwissrar sig över Virtual Guitarist är att påpeka att "Hö hö... med Virtual Guitarist kommer man inte i närheten av det en riktig gitarrist kan göra". Häpp! Ännu en dumförklaring! Som om man inte visste det där redan...

MEN! Om man ser till VG:s begränsningar, och tar till exempel det "inbyggda" kompet. Detta är samplat precis som trummorna i t.ex. Addictive Drums. Och om Mr Besserwisser vill hävda att man i en färdig produktion direkt kan höra att det där minsann är VG och inte en riktig gitarrist, så får han hävda det. Men det är ingen som tror på hans skitsnack.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var mer reflektion till Valles upplägg, kortade av och citerade in DigRules

Jävla skillnad att spela in med riktig stärk och få feedback från den mot för en plug!!!!

Har till och med jag märkt som är trummis och "producent" numera.

En plugg, ja, dem är sådär att lira med, tyvärr.

Däremot finns det processorer idag som lyckas riktigt bra med både känsla och möjlig "feedback".

Fast nu gällde i och för sig diskussionen ljudet och inte den eventuellt underlägsna spelkänslan...

Utöver det, grattis till ännu en titel... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ändå ryta in lite. Trummor, framförallt cymbaler, låter inte lika bra programmerat som inspelat förutsatt att målet är att det ska låta inspelat.

Alltså:

Om en trummis lirade en simpel takt i, låt oss säga, sexton takter, som sedan någon "kopierade" (programmerade) i Additive Drums och sedan la ut för lyssning, så hade du med 100% säkerhet kunna peka ut endera?

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Kul att du är igång igen Valle...., fast det slog mej just att jag kanske räknas som gubbe nu när jag är fyrtio år gammal?

Jag som kör Pod rakt av och har gjort så i en massa år, och som programmerat trummor sen -97, fast det räknas kanske inte när man inte försöker få dom att låta som "riktiga" trummor.

Känner att jag tappade tråden helt, är varken för eller emot nånting just nu.......... för tidigt kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixaren: Jag mickar upp/spelar alltid in med riktiga stärkare

Varför det? Är du för stolt för att medge att dina öron, som du ljuger om att du aldrig låter ögonen avlasta, inte längre kan skilja på vad som är en ”riktig” stärkare och en emulator? Är det det där med värmen nu igen? Det hänvisas till alla dessa A/B-tester där det visar sig att en lyssnare träffar rätt ett antal gånger av ett antal gånger. Men är det 100%? NEJ! Det är det inte. Det betyder alltså att öronen inte hänger med; och när de inte gör det, är det då möjligt att lyssnaren faktiskt gissar sig fram? Fuck, JA! Då så! Gör det enkelt, spara tid, spara pengar, och köp en bra emulator och du slipper ha femtio olika förstärkartyper och högtalarlådor i din studio… Eller vänta, det har du ju inte; du har förmodligen bara en JCM 800 med låda. Låt mig gissa: det är världens bästa förstärkare, och iiingen emulator kan låta som den…

Fuck you allihop!

Och en härlig fredag därtill!

Nä, jag får ha en kopp kaffe till.

I just den här frågan har jag svängt fram och åter ett antal gånger. Just nu är jag en mycket lycklig analogförstärkarnyttjare, och är mer kreativ än någonsin. Det är där den stora vinsten ligger för min del. En femtiondel så många stärkaralternativ och noll inbyggda effekter gör att jag faktisk tåstadkommer något annat än ett förvirrat skruvande och lyssnande. Och, det faktum att jag i min lilla studio har en vråltung boutique-stärkare får mig att känna mig jävligt bra, som ett session-pro från Nashville, typ 😉. Det sticker jag inte under stol med.

Är mitt gitarrljud bättre än förut? Nej. Lika bra, men lite svårare att fånga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar egentligen inte vad du vill ha sagt Valle. Finns väl tillräckligt med exempel på att allvetande besserwissergubbarna raderar sina konton här pga att de får för mkt mothugg och ingen lyssnar?

Körde inte ni med distade gitarrer med ditt pudelband på 80-talet?

Btw, jag vill ha en riktig rörstärk.....

Link to comment
Dela på andra sajter

I just den här frågan har jag svängt fram och åter ett antal gånger. Just nu är jag en mycket lycklig analogförstärkarnyttjare, och är mer kreativ än någonsin. Det är där den stora vinsten ligger för min del. En femtiondel så många stärkaralternativ och noll inbyggda effekter gör att jag faktisk tåstadkommer något annat än ett förvirrat skruvande och lyssnande.

Felet med det resonemanget är att man faktiskt kan göra exakt samma sak med emulatorer. Man måste ju inte skruva i det oändliga bara för att möjligheten till det finns. När man väl har hittat sitt sound, så behöver man inte längre leta igenom alla möjligheterna, utan då kan man bara spela. Som bonus blir det också väldigt mycket billigare att byta rigg om man tycker att man vill förnya sitt sound eller vill ha ett par olika fasta riggar beroende på vilken genre en viss låt hamnar i etc... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar egentligen inte vad du vill ha sagt Valle. Finns väl tillräckligt med exempel på att allvetande besserwissergubbarna raderar sina konton här pga att de får för mkt mothugg och ingen lyssnar?

Besserwissergubbar kan radera sina konton bäst de vill. De som är kvar kanske skull sluta tuta i dem som vill lära sig något nytt 2012 att dist är häfftitt, när det egentligen inte är häfftit alls.

Körde inte ni med distade gitarrer med ditt pudelband på 80-talet?

Jo, för fan. Fast här fattar jag nog inte vad du vill ha sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En plugg, ja, dem är sådär att lira med, tyvärr.

Däremot finns det processorer idag som lyckas riktigt bra med både känsla och möjlig "feedback".

Fast nu gällde i och för sig diskussionen ljudet och inte den eventuellt underlägsna spelkänslan...

Utöver det, grattis till ännu en titel... ☺️

Det första var bara en reflektion...men som jag skrev sedan nedanför att en del har ju synpunkter på den spretiga disten.

Skulle vara kul att blindtesta nån av dom gitarristerna.

Lade till producent för att jag tjänar pengar på vissa jobb jag gör...och för att jag var full och för att jag kan...tack! 😆

Men visst har mycket med rattning att göra...tycker att Hi-hat lock låter apa oftast med digitala produkter.

Fast det finns nog finfina grejer där med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter det bra så gör det väl det, spela roll hur man spelat in eller inte spelat in 😱 Fast nu är det ju lördag. Tar tråden slut då??? 😛

Vissa av Valles äldre fredagstrådar har varat en hel vecka och i slutet varit fulla med öknamn, märkliga tolkningar av vad andra har sagt i tråden, påståenden om diagnoser, medicinering och allt man kan tänka sig... ☺️

Får väl se hur länge denna varar. Det finns nog viss potential, verkar det som... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Felet med det resonemanget är att man faktiskt kan göra exakt samma sak med emulatorer. Man måste ju inte skruva i det oändliga bara för att möjligheten till det finns. När man väl har hittat sitt sound, så behöver man inte längre leta igenom alla möjligheterna, utan då kan man bara spela. Som bonus blir det också väldigt mycket billigare att byta rigg om man tycker att man vill förnya sitt sound eller vill ha ett par olika fasta riggar beroende på vilken genre en viss låt hamnar i etc... 😉

Jag förstår din poäng, men om den här varianten fungerar bättre för mig känns det lite märkligt att någon annan kallar resonemanget för "fel". Jag är mycket väl medveten om att man inte måste sweaka saker för att man kan. Resultatet är ändå att jag ofelbart tweakar bort timme efter timme, utan att jag måste eller behöver. Det bara blir så.

Med en vanlig stärkare däremot, blir det inte så. Då är det en, för mig, bättre lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Besserwissergubbar kan radera sina konton bäst de vill. De som är kvar kanske skull sluta tuta i dem som vill lära sig något nytt 2012 att dist är häfftitt, när det egentligen inte är häfftit alls.

Jo, för fan. Fast här fattar jag nog inte vad du vill ha sagt.

Nu fattar jag ännu mindre.....

Du tycker inte dist är häfftit.... ingen ironi, det är så du tycker,.... right?

Du menar inte distade gitarrer då utan typ överstyrd sång eller bas eller??

Link to comment
Dela på andra sajter

äldre fredagstrådar har varat en hel vecka och i slutet varit fulla med öknamn, märkliga tolkningar av vad andra har sagt i tråden, påståenden om diagnoser, medicinering och allt man kan tänka sig... ☺️

Haha! 😄 Ja, jävlar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...