Jump to content
Annons

Mixarens guide till kontrollen :: Del 1


Valle

Recommended Posts

Nu fattar jag ännu mindre.....

Du tycker inte dist är häfftit.... ingen ironi, det är så du tycker,.... right?

Du menar inte distade gitarrer då utan typ överstyrd sång eller bas eller??

Ah, OK... Jag talar om den dist som uppstår när man överstyr signalen, när nålen "slår på rött", inte om dist som i distade gitarrer 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag förstår din poäng, men om den här varianten fungerar bättre för mig känns det lite märkligt att någon annan kallar resonemanget för "fel". Jag är mycket väl medveten om att man inte måste sweaka saker för att man kan. Resultatet är ändå att jag ofelbart tweakar bort timme efter timme, utan att jag måste eller behöver. Det bara blir så.

Med en vanlig stärkare däremot, blir det inte så. Då är det en, för mig, bättre lösning.

Jag menar absolut inte att du gör fel, utan bara att resonemanget att man per automatik måste tweaka i det oändliga bara för att möjligheten till det finns.

Man kan hålla på att skruva ganska länge på en stärkare också och prova mickpositioner etc, så det behöver inte vara så mycket enklare - men du gör helt rätt, eftersom man ju alltid jobbar bäst med en metod som man trivs med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, OK... Jag talar om den dist som uppstår när man överstyr signalen, när nålen "slår på rött", inte om dist som i distade gitarrer 😄

Ja där ser man, nu är vi på samma planet igen 😄

Och till slut brukar någon nämna......

Hitler?

Åh nej, SKIIIIT sorry Valle.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår din poäng, men om den här varianten fungerar bättre för mig känns det lite märkligt att någon annan kallar resonemanget för "fel". Jag är mycket väl medveten om att man inte måste sweaka saker för att man kan. Resultatet är ändå att jag ofelbart tweakar bort timme efter timme, utan att jag måste eller behöver. Det bara blir så.

Med en vanlig stärkare däremot, blir det inte så. Då är det en, för mig, bättre lösning.

Personligen tycker jag det är kul att tweaka ljud i timtals 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag brassar på med en gammal fil jag gjort. Samma tema som Valles, fast med syntar. Hårdvara mot mjukvara.

En riktigt Moog vs Thor i Reason.

Skitkasst lirat, men det är ljudet som räknas.

http://soundcloud.co...ne/moog-vs-thor

http://soundcloud.co...ne/moog-vs-thor

Klippt in moogen och Thoren lite hur som helst. Bas och leadljud är från Thor eller Moog och trummorna är det inte.

Inte jättestora skillnader, man hör det tydligast på leadljudet, mest för att min moog råkade spraka när jag lirade. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden handlar om gamla gubbar som är livrädda för att tappa kontrollen, såväl den fysiska som den mentala, att de är beredda att tuta i kidsen vilket skitsnack som helst. (Fast nu när jag tänker efter så har det nog alltid varit så, även när jag var "kid". Kanske bara inte lika påtagligt som nu.)

[...]

Fast nu sitter du och tutar i oss andra "sanningen"? Kändes som att du slog krokben på dig själv där... MEN jag håller ändå med det du skriver.

Jag skulle ändå vilja påstå att det nog sitter mycket i kunskap men även i vilka prylar man använder. Riktiga förstärkare eller inte men vissa får till grymt sound ur riktiga dito.. Men samma med emulerade prylar.

Om du hade många miljoner på ditt konto, Valle, så tror jag ändå du skulle springa iväg och handla den där feta gitarrförstärkaren har jag en känsla av.

Jag ser framemot en tråd om trummor oxå. 😄

Bra tråd detta!

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar absolut inte att du gör fel, utan bara att resonemanget att man per automatik måste tweaka i det oändliga bara för att möjligheten till det finns.

Man kan hålla på att skruva ganska länge på en stärkare också och prova mickpositioner etc, så det behöver inte vara så mycket enklare - men du gör helt rätt, eftersom man ju alltid jobbar bäst med en metod som man trivs med. 🙂

Då förstår vi varann! Man kan absolut skruva runt en hel del på en stärkare också, något jag givetvis gjort in absurdum på den jag nu har. Men nu känns det som om jag lärt mig hur den funkar, hur rattarna tar och så vidare, och då känner jag mig trygg med den. Då kan jag liksom släppa just den delen. Det är absolut ingen generell nackdel för digitala förstärkar- och effektlösningar att de har en mängd olika alternativ och inställningsmöjlighete - i sak är det bara bra. Det är bara när de hamnar i händerna på en compulsive tweaker som jag själv som det är en olycklig matchning.

Jäklar vad jag blev sugen på att plocka fram några gamla Amplitube-patchar och riffa bort hela helgen nu! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag fattar fortfarande inte vad du menar.

Du skrev att för längesen lärde du dig t.ex. att dist generellt skulle undvikas, att dist inte skapar värme osv, och att den bilden gäller fortfarande för dig idag.

Strax därpå, skrev du typ att det värsta som finns är gubbar som fortfarande tror och sprider det ska vara på det viset dom själv lärde sig för längesen.

Jag tyckte bara det var ett målande exempel på den "dubbelmoral" du attackerar i trådens ämne. "Den som sat han vat", som Nilsson skrev efter mitt inlägg, och jag var på barnsligt humör med igår så jag kunde inte hålla käft 😛

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag det är kul att tweaka ljud i timtals 😉

För mig är det ett tveeggat svärd - det är väldigt kul, men det går lätt överstyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrev att för längesen lärde du dig t.ex. att dist generellt skulle undvikas, att dist inte skapar värme osv, och att den bilden gäller fortfarande för dig idag.

Strax därpå, skrev du typ att det värsta som finns är gubbar som fortfarande tror och sprider det ska vara på det viset dom själv lärde sig för längesen.

Jag tyckte bara det var ett målande exempel på den "dubbelmoral" du attackerar i trådens ämne. "Den som sat han vat", som Nilsson skrev efter mitt inlägg, och jag var på barnsligt humör med igår så jag kunde inte hålla käft 😛

Hmmm... OK. Nu har du ju gjort en grej av att aldrig ta mig på tillräckligt allvar för att tråka dig genom mina inlägg och bilda dig en uppfattning om vad jag faktiskt säger. Så låt oss därför vinkla tillbaka vad du nyss höll på att vinkla sönder, shall we? (Även Neosus kan ta och läsa härifrån.)

Om det är något jag säger så är det väl hur saker och ting INTE bör vara, inte tvärtom. Jag uppmanar dem som vill lära sig något nytt att inte lyssna för mycket på gubbdynga (den har jag redan definierat); jag uppmanar dem som vill testa sig fram att bryta så många gubbregler som möjligt. "Värme" etc, betyder inte ett skit egentligen, det är ett påhitt som på inga sätt kan appliceras som en konstant för var och en. Det som betydde "värme" igår, betyder något helt annat idag.

En funderare:

Hur kommer det sig att överstyrda signaler/dist som regel var "big no no" för tjugo år sedan, men ej längre idag? Och hur kommer det sig att de som för tjugo år sedan som regel förkastade överstyrda signaler/dist är samma personer (numera gubbar) som idag förespråkar den?

Så ja, nu ligger vi i normalläge igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså:

Om en trummis lirade en simpel takt i, låt oss säga, sexton takter, som sedan någon "kopierade" (programmerade) i Additive Drums och sedan la ut för lyssning, så hade du med 100% säkerhet kunna peka ut endera?

Kanske, kanske inte. Men det jag syftar till är att chmblaslag låter ju olika på grund av att de är i gungning när man träffar dem om man till exempel spelar åttondelar. Gör du samma på digitala trummor eller programerade kommer det låta som att någon spelar åttondelar på en cymbal som inte redan är i gungning. Även om det låter likt så fattas det ändå något. Även om det är minimalt.

Lyssna på till exempel they live by nights låt endless summer. Man hör att trummorna är programmerade.

Men jag är ned dig helt på att digitala kloner på hårdvarucompressorer och dylikt är minst lika bra eller bättre än hårdvaran.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om en trummis lirade en simpel takt
Du sa det själv. Ett simpelt komp är überenkelt att få till idag. Vi har alla dessa trumbibliotek där vi kan pilla på minsta justering av virvelns stämning, val av olika trummor och mikrofoner och placeringar.

Om vi däremot lämnar vanlig pop/rock bakom oss och spelar avancerat slagverksspel kommer du att ge upp. Eller vänta, du ger inte upp - men du får nöja dig med ett annat resultat. 🙂

Det är omöjligt att höra en elbaston och avgöra om det är Trilian eller elbas - men spela först det här med Trilian.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Värme" etc, betyder inte ett skit egentligen, det är ett påhitt som på inga sätt kan appliceras som en konstant för var och en. Det som betydde "värme" igår, betyder något helt annat idag.

Pratade man öht taget om värme några år in på 80-talet? Det jag minns är att folk var utleda på analoga syntar som lät som kazoo's hur man än gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med "riktiga" trummor är något jag kommer ta upp nästa gång. För det är samma sak där; folk, speciellt trummisar, inbillar sig ha en magisk förmåga att säga vad som är fejk och inte när det gäller trummor.

Men som sagt, nästa gång tar vi trummorna.

Hade jag fel...var det riktiga lock!? 😉

Sätter du upp en festival som vinnare av min spontana KISS-Festival eller ska jag dra igång en Reggae/Ska-festival!? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Du sa det själv. Ett simpelt komp är überenkelt att få till idag. Vi har alla dessa trumbibliotek där vi kan pilla på minsta justering av virvelns stämning, val av olika trummor och mikrofoner och placeringar.

Om vi däremot lämnar vanlig pop/rock bakom oss och spelar avancerat slagverksspel kommer du att ge upp. Eller vänta, du ger inte upp - men du får nöja dig med ett annat resultat.

Lyssnat på Fear factorys nya?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratade man öht taget om värme några år in på 80-talet? Det jag minns är att folk var utleda på analoga syntar som lät som kazoo's hur man än gjorde.

Jag vill minnas att man faktiskt gjorde det. Men ALDRIG som referens till band-mättnad/dist – dist var inte "värme", dist var hemskt. Däremot när man talade om hur exempelvis en EQ kunde påverka materialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnat på Fear factorys nya?

Med avancerat menade jag inte betydelsen tekniskt avancerad spelstil, utan avancerat i form av alla typer av slag. Hur låter virveln med olika stockar/vispar/hotrods/klubbor/broomsticks etc. och när jag lagt en 8" drumbal ovanpå virveln? Det kan vi ännu inte hitta i ett trumbibliotek.

Det var det jag menade med basvideon ovan. Där finns mängder av nyanseringar.

Sedan är det klart att bas och trummor kan återges realistiskt i samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... OK. Nu har du ju gjort en grej av att aldrig ta mig på tillräckligt allvar för att tråka dig genom mina inlägg och bilda dig en uppfattning om vad jag faktiskt säger.

Det är svårt att bli tagen på allvar med om man ofta provocerar för provocerandets skull.

Om det är något jag säger så är det väl hur saker och ting INTE bör vara, inte tvärto

Säger man att det ska vara- eller inte vara på nåt sätt, så nog säger man att det ska vara på ett sätt och inte det andra då.

En funderare:

 

Hur kommer det sig att överstyrda signaler/dist som regel var "big no no" för tjugo år sedan, men ej längre idag? Och hur kommer det sig att de som för tjugo år sedan som regel förkastade överstyrda signaler/dist är samma personer (numera gubbar) som idag förespråkar den?

Tror det blandas ihop lite begrepp och företeelser här. Dist är ju förvrängning/förvridning (eng, distortion), inte synonymt enbart med överstyrningsdist. Överstyrningsdist kan ju vara oönskad (digital dist) eller önskad (gitarrdist). Men tror nog aldrig jag hört nån förknippa sån dist med ”värme”. Den enda jag hört på senare år som tycks tycka överstyrningsdist är bra, är Tobias Lidell. Distorsion som härrör sig till värme är ju ingen överstyrningsdist, utan en färgning bara.

Ett grundljud, t.ex. en lajnad bas, kan låta lite sträv, hård, lite knotig. Att köra den genom ”dist” kan ibland göra som sandpapper gör med strävt knotigt trä: slipa ner de utstickande dragen, göra det runt, mjukt och fylligt, fyller igen alla urgröpningar liksom, på ett sätt som EQ har svårt att få till. Gjorde ljudexempel.

Bas, DI, ren

Samma bas körd genom analogdist

Dubblade effekten för att göra den övertydlig, och nog är basen som körs genom dist rundare och mer fyllig. Hittar man rätt dist till rätt instrument behöver man nästan inte EQa ens. Och använde man analog utrustning och rullband så blev ju ljudet lite såhär per automatik, rundades av, biffades till, och det ”limmade ihop” ljudet i en lite uniform känsla och helhet. Fick en personlighet. Men med digitalt så uppstod inte den effekten, och flera saknade det; säkert inte i alla avseenden, men i flera fall. Det är nog det folk menar med att dist skapar värme, och många som inte var med då experimenterar ju och finner liknande sätt att värma upp eller 'limma ihop' ljudet digitalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Signias beskrivning. Bra äldre grejjer tillför många gånger saker som rent musikalist gör ljudet mjukt och fint och i andra sammanhang är den digitala domänen ett rent himmelrike. Allt beror på hur man jobbar och vad man vill uppnå med sin produktion. Det går också att blanda de två.

Själv gick jag över från helt analogt till den digitala domänen samma år som pro-tools kom. Då redigerade jag mycket och var helt salig över programmets alla möjligheter. Just smidigheten fick vinna över de då kassa omvandlarna. De problemen har vi ju inte idag.

Jag ser inte de båda domänerna i ett motsattsförhållande utan som en rik palett man kan hämta färg från och måla sin tavla.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att bli tagen på allvar med om man ofta provocerar för provocerandets skull.

 

Säger man att det ska vara- eller inte vara på nåt sätt, så nog säger man att det ska vara på ett sätt och inte det andra då.

Tror det blandas ihop lite begrepp och företeelser här. Dist är ju förvrängning/förvridning (eng, distortion), inte synonymt enbart med överstyrningsdist. Överstyrningsdist kan ju vara oönskad (digital dist) eller önskad (gitarrdist). Men tror nog aldrig jag hört nån förknippa sån dist med ”värme”. Den enda jag hört på senare år som tycks tycka överstyrningsdist är bra, är Tobias Lidell. Distorsion som härrör sig till värme är ju ingen överstyrningsdist, utan en färgning bara.

Ett grundljud, t.ex. en lajnad bas, kan låta lite sträv, hård, lite knotig. Att köra den genom ”dist” kan ibland göra som sandpapper gör med strävt knotigt trä: slipa ner de utstickande dragen, göra det runt, mjukt och fylligt, fyller igen alla urgröpningar liksom, på ett sätt som EQ har svårt att få till. Gjorde ljudexempel.

Bas, DI, ren

Samma bas körd genom analogdist

Dubblade effekten för att göra den övertydlig, och nog är basen som körs genom dist rundare och mer fyllig. Hittar man rätt dist till rätt instrument behöver man nästan inte EQa ens. Och använde man analog utrustning och rullband så blev ju ljudet lite såhär per automatik, rundades av, biffades till, och det ”limmade ihop” ljudet i en lite uniform känsla och helhet. Fick en personlighet. Men med digitalt så uppstod inte den effekten, och flera saknade det; säkert inte i alla avseenden, men i flera fall. Det är nog det folk menar med att dist skapar värme, och många som inte var med då experimenterar ju och finner liknande sätt att värma upp eller 'limma ihop' ljudet digitalt.

Lyssnade på ditt basexempel och jag tycker distbasen "knuffar" på mycket skönare...plus mera botten, nej, jag menar VÄRME!!!! plus tre till!!!
Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag är en bitter jävla loser, troll som aldrig lyckats själv i mitt liv och jag hävdar, hela tiden, att ALLA andra har skitfel och bara min åsikt, som jag kan får hävda på ett sånt här jävla troll-hak, är den som räknas, alla andra ska hålla käft, och om du går emot eller ifrågasätter så matar du mig!"

Stämt en A-sträng nångång?

Fantastiskt forum det här är!

Förstår Olsberg hittade ett annat jobb! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)
"Jag är en bitter jävla loser, troll som aldrig lyckats själv i mitt liv och jag hävdar, hela tiden, att ALLA andra har skitfel och bara min åsikt, som jag kan får hävda på ett sånt här jävla troll-hak, är den som räknas, alla andra ska hålla käft, och om du går emot eller ifrågasätter så matar du mig!" Stämt en A-sträng nångång? Fantastiskt forum det här är! Förstår Olsberg hittade ett annat jobb! 😱

Lite hårt, men kan hålla med många gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det blandas ihop lite begrepp och företeelser här.

[...]

Ett grundljud, t.ex. en lajnad bas, kan låta lite sträv, hård, lite knotig. Att köra den genom ”dist” kan ibland göra som sandpapper gör med strävt knotigt trä: slipa ner de utstickande dragen, göra det runt, mjukt och fylligt, fyller igen alla urgröpningar liksom, på ett sätt som EQ har svårt att få till. Gjorde ljudexempel.

Bas, DI, ren

Samma bas körd genom analogdist

Dubblade effekten för att göra den övertydlig, och nog är basen som körs genom dist rundare och mer fyllig. Hittar man rätt dist till rätt instrument behöver man nästan inte EQa ens. Och använde man analog utrustning och rullband så blev ju ljudet lite såhär per automatik, rundades av, biffades till, och det ”limmade ihop” ljudet i en lite uniform känsla och helhet. Fick en personlighet. Men med digitalt så uppstod inte den effekten, och flera saknade det; säkert inte i alla avseenden, men i flera fall. Det är nog det folk menar med att dist skapar värme, och många som inte var med då experimenterar ju och finner liknande sätt att värma upp eller 'limma ihop' ljudet digitalt.

Åsså vinklar vi tillbaka igen: Jag gjorde ganska klart i #61 och #79 vilken typ av dist jag vill belysa i den här tråden. Övrigt dumförklarande från din sida är precis lika provocerande som du bölar över att jag kör med.

En annan poäng med min tråd är att vissa gubbar från förr (tänker på en särskild just nu) bara älskar! att hänvisa till tekniker som inte längre är vettiga eller rimliga 2012. För visst är det väl höjden av fräckhet när en gubbe säger till kidsen att "värmen" uppnås bäst genom äldre analoga prylar och att emulatorer aaaldrig kommer i närheten. Vad fan är då meningen med att springa omkring och briljera om "värme", annat än att man vill ge sken av att man fortfarande "hänger med" och att finnige femtonåringen (vars utrustning kostat en hundradel av gubbens, men som ändå kan leverera) ska fatta sin plats.

Annars var det ett jättefint basexempel.

Hur gick man förresten rent tekniskt till väga på, säg, 80-talet för att få till den basen du nyss gav exempel på?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag är en bitter jävla loser, troll som aldrig lyckats själv i mitt liv och jag hävdar, hela tiden, att ALLA andra har skitfel och bara min åsikt, som jag kan får hävda på ett sånt här jävla troll-hak, är den som räknas, alla andra ska hålla käft, och om du går emot eller ifrågasätter så matar du mig!"

Stämt en A-sträng nångång?

Fantastiskt forum det här är!

Förstår Olsberg hittade ett annat jobb! 😱

Tack! Den "värmde".

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan poäng med min tråd är att vissa gubbar från förr (tänker på en särskild just nu) bara älskar! att hänvisa till tekniker som inte längre är vettiga eller rimliga 2012. För visst är det väl höjden av fräckhet när en gubbe säger till kidsen att "värmen" uppnås bäst genom äldre analoga prylar och att emulatorer aaaldrig kommer i närheten. Vad fan är då meningen med att springa omkring och briljera om "värme", annat än att man vill ge sken av att man fortfarande "hänger med" och att finnige femtonåringen (vars utrustning kostat en hundradel av gubbens, men som ändå kan leverera) ska fatta sin plats.

Det finns säker sådana där gubbar du beskriver. Ponera att jag skulle vara den där gubben, då skulle jag först och främst framhålla att "kidsen / den finnige 15-åringen" (extremt tråkig och respektlös etikett för övrigt) som min främsta inspirationskälla eftersom dom ofta har mycket bättre koll på alla nya pluggar som kommer, ett öppet sinne osv. Dessutom brädar många "kids" mig med hästlängder vad det gäller produktion av vissa genres.

En annan sak jag skulle framhålla är att diskutera "antingen eller" blir väldigt begränsande i mina ögon. Jag har använt "vintagepluggar" som låter makalöst bra och då finns det ju ingen anledning att rodda med outbordgrejjer bara för sakens skull.

Äldre highend-grejjer tycker jag överlag reproducerar ett mjukt ljud som tilltalar mig när det gäller rockmusik tex. Min egen teori är att summan av flera bra OP:s mm kittar igen spretigheter på de sätt som Signia förklarar ovan. Sitter man med en produktion och känner att man inte fått till den där mjukheten riktigt tex, då kan man ju prova att dra det genom någon extern enhet som man vet har den egenskapen. Det är så jag menar med att med ett öppet sinne ha en rik palett att plocka från - inget behöver vara skrivet i sten liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort samma resa som du Valle. Har kört helt analogt. Gick mkt tidigt över till digitalt.

Men nu har jag skaffat mer analog hårdvara igen - av många olika anledningar.

Kan hålla med dig om att det finns stofiler som antingen håller fast vid det gamla

alltför mycket eller som är inkonsekventa i sitt förhållningssätt mot förr och nu.

Det är tröttsamt att lyssna på sånt. Men jag tycker även det är

tröttsamt att höra nya "sanningar" från folk som inbillar sig att plugins och vsti alltid är lika bra eller bättre.

Speciellt om man av någon anledning väljer att vara lite smådryg samtidigt...

Linus har en viktig poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

"kidsen / den finnige 15-åringen" (extremt tråkig och respektlös etikett för övrigt)

Fokusera på saken istället, häng inte upp dig på extremt tråkiga och respektlösa etiketter. Jag kanske exemplifierade utifrån mig min egen person och hur jag en gång såg på mig själv.

En annan sak jag skulle framhålla är att diskutera "antingen eller" blir väldigt begränsande i mina ögon. Jag har använt "vintagepluggar" som låter makalöst bra och då finns det ju ingen anledning att rodda med outbordgrejjer bara för sakens skull.

Det lustiga är att jag nästan aldrig annars stöter på gubbar som menar att "vintagepluggar" låter makalöst bra – snarare brukar det i huvudsak handla om att "vintagepluggar" aaaldrig kan emulera verkligheten, och så är det med det, liksom. Men, plötsligt, när jag råkar hamna i en diskussion där jag anser att "vintagepluggar" med lätthet kan ersätta hårdvara, och att det är gubbarna som hindrar detta, ja då plötsligt har jag en armé av besserwissergubbar som talar om för mig hur fel jag har. Och – lite sådär i förbifarten – hur respektlös jag är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...